Att resa till USA - lite frågor

Du kan förnya ditt pass när som helst..... Bara kontakta passexpedition och beställ ett nytt
Min make är spansk medborgare och Spanien har helt andra regler för när och hur pass får förnyas.

Hur det fungerar i Sverige vet jag mycket väl, jag har rest en hel del (bara inte USA).
 
Jättebra att du nämnde det, tack! Min man har kört på västkusten men det var några år sen så det är bra med uppfriskning :).

@Miiikaela_ Vi kommer inte klara oss med bara wi-fi tyvärr. Jag vill kunna kolla min bank etc och det gör jag väldigt ogärna på ett öppet wifi.

Och skönt att även du röstar för ankomst eftermiddag/kväll. Ni gör det väldigt lätt för oss :D.

Ja! Rött på höger är en bra grej att veta om!
På vissa håll är det inte tillåtet, t ex Manhattan men dit ska ni väl inte?
 
Min make är spansk medborgare och Spanien har helt andra regler för när och hur pass får förnyas.

Hur det fungerar i Sverige vet jag mycket väl, jag har rest en hel del (bara inte USA).

Har för mig att alla pass måste vara giltiga i minst 6 månader till vid inresa i USA. Så om det går ut om mindre tid än så bör det nog förnyas tidigare. Är dock inte helt säker så kolla upp, tror jag läste det där man ansökte om ESTA?
 
Har för mig att alla pass måste vara giltiga i minst 6 månader till vid inresa i USA. Så om det går ut om mindre tid än så bör det nog förnyas tidigare. Är dock inte helt säker så kolla upp, tror jag läste det där man ansökte om ESTA?
Det stämmer inte. Jag trodde också att det var så förut. När jag reste till USA med mamma förra året upptäckte hon i bilen på väg till Arlanda att hennes pass gick ut klart mindre än sex månader efter att vi skulle komma hem. Vi fick lite smått panik, letade på amerikanska ambassadens hemsida och började planera för att behöva fixa ett provisoriskt pass på flygplatsen.

När vi checkade in påpekade incheckningspersonalen att passet inte var giltigt så länge till, men släppte igenom henne ändå utan problem. Och in i USA kom hon också :)
 
Ja! Rött på höger är en bra grej att veta om!
På vissa håll är det inte tillåtet, t ex Manhattan men dit ska ni väl inte?
Nä, inte till Manhattan alls. Vi ska köra från D.C. ner till Florida :). Men ja, väldigt bra grej att veta om, hade aldrig drömt om att högersväng mot rött vore OK annars :D.
Har för mig att alla pass måste vara giltiga i minst 6 månader till vid inresa i USA. Så om det går ut om mindre tid än så bör det nog förnyas tidigare. Är dock inte helt säker så kolla upp, tror jag läste det där man ansökte om ESTA?
Jag är typ drottningen av att söka visum så ESTA:n oroar jag mig inte för, vi kommer reda ut alla såna detaljer när det är dags, men tack ändå! :) Vad jag läst hittills är att EU-medborgares pass endast behöver vara giltiga under vistelsetiden, medan medborgare från vissa länder utanför EU behöver ha pass som är giltiga i minst sex månader från hemresedatum.
 
Nä, inte till Manhattan alls. Vi ska köra från D.C. ner till Florida :). Men ja, väldigt bra grej att veta om, hade aldrig drömt om att högersväng mot rött vore OK annars :D.

Det är lite lurigt första dagarna när man glömmer. Eller varit där länge o sen håller på att göra såna svängar här i Sverige. :o:cautious:
 
Nä, inte till Manhattan alls. Vi ska köra från D.C. ner till Florida :). Men ja, väldigt bra grej att veta om, hade aldrig drömt om att högersväng mot rött vore OK annars :D.

Jag är typ drottningen av att söka visum så ESTA:n oroar jag mig inte för, vi kommer reda ut alla såna detaljer när det är dags, men tack ändå! :) Vad jag läst hittills är att EU-medborgares pass endast behöver vara giltiga under vistelsetiden, medan medborgare från vissa länder utanför EU behöver ha pass som är giltiga i minst sex månader från hemresedatum.

Ah men vad bra, då blandade jag ihop det med icke-EU medborgare :)
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 831
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp