Att resa till USA - lite frågor

En annan fråga: Brukar man behöva uppge passnummer när man bokar flyg till USA? Min man måste förnya sitt pass men får inte göra det förrän nästa år och det vore ju trist att behöva vänta tills dess med att boka flyg när vi hittat så bra priser nu.
Min erfarenhet är att det går bra att komplettera med det senare. Flygbolagen måste ha infon en viss tid innan, kommer inte ihåg exakt, men det är typ några dagar eller en vecka bara.

Tillägg: dom brukar fråga efter det vid bokning, men läser man bokningsinfo så står det när man senast måste uppge den infon.
 
Min erfarenhet är att det går bra att komplettera med det senare. Flygbolagen måste ha infon en viss tid innan, kommer inte ihåg exakt, men det är typ några dagar eller en vecka bara.

Tillägg: dom brukar fråga efter det vid bokning, men läser man bokningsinfo så står det när man senast måste uppge den infon.
Okej, intressant, tack! Min man ska höra med ambassaden om han kan få byta ut sitt pass tidigare, annars gör vi en testbokning och se hur det går. Tack för infon! :)
 
Ett tips, bara: Senast vi flög till USA hade jag uppgivit mitt namn (mina mellan-namn) i "fel ordning" på flygbiljetten än i passet. Eller om jag hade utelämnat mellan-namnen, jag minns inte exakt, det var så bisarrt simpelt. Men det var väldigt nära att jag inte fick flyga. Man vägrade ta ombord mina väskor och jag skickades vidare till en speciell avdelning för skumma typer som jag. Det löste sig till slut men var inte roligt. Så skriv namnet när ni bokar flyg exakt som i passet! (Vilket jag trodde jag hade gjort, men...)
 
Jetlag:en när man kommer till USA brukar jag knappt känna av alls - tvärtom, man är behagligt trött när man går och lägger sig och vaknar piggelin rätt tidigt. Hemresan är värre - då blir det motsatsen, men det är ju viktigare att man mår finemang under semestern ;-)
 
Ett tips, bara: Senast vi flög till USA hade jag uppgivit mitt namn (mina mellan-namn) i "fel ordning" på flygbiljetten än i passet. Eller om jag hade utelämnat mellan-namnen, jag minns inte exakt, det var så bisarrt simpelt. Men det var väldigt nära att jag inte fick flyga. Man vägrade ta ombord mina väskor och jag skickades vidare till en speciell avdelning för skumma typer som jag. Det löste sig till slut men var inte roligt. Så skriv namnet när ni bokar flyg exakt som i passet! (Vilket jag trodde jag hade gjort, men...)
Ja, det där är superviktigt! Jag har tre förnamn och två efternamn och skriver alltid alla exakt som de står i passet, fastän mitt tilltalsnamn är nummer tre i ordningen. Men jättebra att du påpekar det för jag vet att många missar och det är så himla olyckligt om man inte får flyga (eller måste betala extra) på grund av en sån liten grej liksom.
 
Hej allihop!

Nästa år ska jag och min make resa till USA. Han har varit där förut, på västkusten, men för mig är det första gången någonsin. Jag har hittills bara rest i Europa, Afrika och Australien. Vi ska flyga till Washington, D.C.

* Hur jobbig är jetlagen dit? Jag har bara flugit till Melbourne, Australien tidigare och då var jetlagen riktigt tung. Jag förutsätter att det är en hel del lättare till D.C. Men hur tufft är det? Bör man vara beredd på att inte orka göra någonting första dagen? Andra dagen också?

* Vi ska hyra bil när vi kommer dit, tanken är att vi gör det redan på flygplatsen. Är det olämpligt att köra direkt när man kommer fram? (jag tänker jetlag/trötthet)

* Vilken tid ungefär är det bra att komma fram för att tackla jetlaggen bra? Dvs vill man komma fram på förmiddagen eller eftermiddagen?

* Hur funkar det med roaming etc där borta? Är det jättedyrt? Funkar ens vanliga telefon med SIM? (kanske är en jättedum fråga men jag har noll koll. Jag har alltid rest så länge i taget att jag köpt SIM-kort på plats)

Om ni dessutom har några generella USA-tips och knep så är jag jättetacksam för allt ni kan komma på :).
 
Kolla trafikbestämmelserna, de är olika i varje delstat och olika för olika fordon, typ vem som får köra hur fort i vilka filer. Hastighetsbegränsningarna är mycket striktare än här, kör inte över maxhastighet men heller aldrig under minimi-hastighet! och du kör ofta rakt på vid infarter till större vägar dvs man stannar inte. Kolla jättenoga, böterna är dyra. Håll alltid alla fönster och dörrar låsta, annars kan det finnas viss rånrisk.
 
Tack för tipsen @Robbansmatte2 ! Vi ska absolut kolla upp allt sånt. Dörrarna har vi alltid låsta så det är vi vana vid.
 
Kolla trafikbestämmelserna, de är olika i varje delstat och olika för olika fordon, typ vem som får köra hur fort i vilka filer. Hastighetsbegränsningarna är mycket striktare än här, kör inte över maxhastighet men heller aldrig under minimi-hastighet! och du kör ofta rakt på vid infarter till större vägar dvs man stannar inte. Kolla jättenoga, böterna är dyra. Håll alltid alla fönster och dörrar låsta, annars kan det finnas viss rånrisk.

Utöver att man självklart bör kolla upp trafikregler om man ska köra och att fortkörning såklart inte är lagligt så håller jag inte med om något av det här.

Med tillägget att just Florida som är aktuellt har jag ingen erfarenhet av, men i övrigt har jag bilat mycket i stort sett i hela USAs fastland..
 
@lizan Jättetack för all info! Jag hoppades att du skulle ramla in i tråden :D. Jättebra tips också om Lyft och Uber, tack!

Jag har själv bara använt Uber, mest för att det var det vanligaste och enklaste där jag var första gången jag skulle använda det. Men vänner och familj i södra Cali föredrar och rekommenderar Lyft då de tydligen ska ha bättre villkor för de som kör. Jag själv är inte insatt i den frågan, men kan ju vara något att fundera på...
 
Tack för tipsen @Robbansmatte2 ! Vi ska absolut kolla upp allt sånt. Dörrarna har vi alltid låsta så det är vi vana vid.

En annan grej som är annorlunda är att man får svänga höger trots att det är rött ljus (om det inte står en skylt att det är förbjudet). Det känns helfel att köra mot rött i dom lägena men det är tillåtet och gör man inte det blir man snabbt tutad på av bakomvarande bil :p
 
Kolla trafikbestämmelserna, de är olika i varje delstat och olika för olika fordon, typ vem som får köra hur fort i vilka filer. Hastighetsbegränsningarna är mycket striktare än här, kör inte över maxhastighet men heller aldrig under minimi-hastighet! och du kör ofta rakt på vid infarter till större vägar dvs man stannar inte. Kolla jättenoga, böterna är dyra. Håll alltid alla fönster och dörrar låsta, annars kan det finnas viss rånrisk.

Självklart håller man hastighetsgränser men annars håller jag inte med. Vi tyckte det var otroligt smidigt och enkelt att köra i USA. Kört i Florida många gånger och tycker det var smidigt, enkelt, tydligt och väldigt trivsamt. Lite knöligt in och ur större städer där det kan vara riktigt, riktigt många filer (med svenska mått mätt) och att en helt plötsligt svänger av med kort varsel men inte mer än så.

Annars är det där med rödljusen som någon nämnde det enda jag tycker är lite lurigt för det är så himla ovant och de är snabba på tutan :p men annars tyckte vi att det var otroligt lättnavigerat, trevligt och okomplicerat att köra så det tror jag inte blir några som helst problem!

Vet att flera svarat angående jetlag och jag kan bara instämma. Dit är inga problem alls för min del men ser gärna till att vara framme em/kväll. Det känns lagom, men då sover jag ingenting på flyg mer eller mindre så tröttheten brukar komma där någon gång. Sen vaknar man tidigt och är redo för dagen. Tror jag brukar vakna runt 06 helt utvilad och redo för dagen de första 2-4 dagarna och sen brukar det bli mer 07/08. Men det passar mig bra. Finns mycket tid att ta till vara på på morgonen i mitt tycke. :)

Roaming har jag ingen direkt erfarenhet av. Vi har laddat ner kartor offline och sen använt wifi där det funnits och klarat oss mycket bra på det. I övrigt har det varit ganska skönt att vara lite bortkopplad ;)
 
Skulle rekommendera att ta med en obunden telefon och köpa ett kontantkort på T-mobile eller annan stor operatör - det kan ni köpa redan på flygplatsen, ibland även på planet. Och, jag rekommenderar att använda typ whatsapp, skype eller hangout, line eller viber för samtal hem, annars drar potten iväg snabbt. Tänk också på att man faktiskt inte har mottagning överallt heller. Nu är ju östkusten hyggligt bra i det avseendet då och så länge en är i städer finns öppet wifi ungefär som det gör här på hotell och restauranger och affärer.
 
En annan grej som är annorlunda är att man får svänga höger trots att det är rött ljus (om det inte står en skylt att det är förbjudet). Det känns helfel att köra mot rött i dom lägena men det är tillåtet och gör man inte det blir man snabbt tutad på av bakomvarande bil :p
Jättebra att du nämnde det, tack! Min man har kört på västkusten men det var några år sen så det är bra med uppfriskning :).

@Miiikaela_ Vi kommer inte klara oss med bara wi-fi tyvärr. Jag vill kunna kolla min bank etc och det gör jag väldigt ogärna på ett öppet wifi.

Och skönt att även du röstar för ankomst eftermiddag/kväll. Ni gör det väldigt lätt för oss :D.
 
Utöver att man självklart bör kolla upp trafikregler om man ska köra och att fortkörning såklart inte är lagligt så håller jag inte med om något av det här.

Med tillägget att just Florida som är aktuellt har jag ingen erfarenhet av, men i övrigt har jag bilat mycket i stort sett i hela USAs fastland..
Jag har dubbelkollat med släkt i New York och bekanta i Mellan-västern.
 
En annan fråga: Brukar man behöva uppge passnummer när man bokar flyg till USA? Min man måste förnya sitt pass men får inte göra det förrän nästa år och det vore ju trist att behöva vänta tills dess med att boka flyg när vi hittat så bra priser nu.

Du kan förnya ditt pass när som helst..... Bara kontakta passexpedition och beställ ett nytt
 

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag kan absolut ingenting om USA. Jag vet knappt vart nåt ligger och har aldrig varit särskilt pigg på att åka dit. Men - i år fyller...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 830
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp