Att Sälja Häst?

Destiny123

Trådstartare
Hej!

Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till Sverige och jag kommer att fortsätta att plugga vilket inte ger mig möjligheten för tiden som jag skulle velat för att ta hand om min häst. Jag är väldigt ledsen över detta och mår illa för jag vet inte hur allt detta kommer att gå till. Jag vill att han får det perfekta hemmet där han tas väl hand om. Vi kommer nog att flytta hem nästa år (innan sommaren 2019) men det tar väldigt lång tid att sälja en häst! Eller hur?

Han är en väldigt fin häst och väl utbildad där han har tävlat i klasser på klasser i 110 under detta året och 120+ innan. Jag tror att han är i bra ålder eftersom han kommer vara vid 15 års åldern, eller? Jag har ingen aning om hur snabbt hästar kan säljas här i Dubai men han är en fin häst med inga stora skador i sin historik.

Under somrarna så kan hästarna knappt ridas för det är olidligt varmt ute, och om någon ska prov rida vår häst och väljer att köpa honom så kan hon/han inte rida honom "ordentligt" på ungefär 3 månader (förutom om de har stall med luftkonditionering i ridhus).

Jag förstår att det är bäst att sälja honom vid vintertiden för att då har köparen mer tid att få lära känna honom osv och rida mera, men jag vill äga honom så lång tid som möjligt så att jag kan verkligen utnyttja tiden tillsammans så att jag inte lämnar över honom förrän i sommar!

Jag skulle verkligen vilja ha hjälp, detta är första gången jag kommer att sälja en häst och jag vet inte när jag ska lägga ut annonsen, ska jag ha med att jag inte vill lämna över honom förrän max 2 månader innan sommaren? Jag är väldigt ledsen över detta, och jag vill att han ska ha ett bra hem. Tänk om han inte blir såld tills innan sommaren? Jag vet inte om förra ägaren kan hjälpa till med att hålla i honom om det går över till sommaren?

(Ang. att jag vill kunna ha kvar honom så länge som möjligt, så kom jag att tänka på att den som är intresserad av att köpa honom kanske vill vara delägare så att jag har möjligheten att fortfarande rida? Är det en möjlig grej?)

Om hästar har sommar vila under sommaren så är det inte alls i topp form och de måste startas upp igen, men jag är inte säker på om det skulle kunna gå... Snälla, jag skulle verkligen behöva era åsikter på hur jag ska göra. Jag kommer att få prata med alla i stallet och sprida nyheterna om att han är till salu för att mitt mål är att han blir såld innan sommaren nästa år!

Tacksam för alla svar!
 
Har ingen aning om hur marknaden ser ut i Dubai, om han kmr bli lättsåld el inte, men tror det är svårt o sälja en häst men behålla den vidare. Vad händer om hästen dör eller skadar sig under tiden?
Antingen börjar du annonsera tidigt o får riskera vara hästlös ett tag innan hemflytt eller så får du ha is i magen o vänta men riskera stå med en osåld häst.
 
Jag har noll koll på marknaden där nere. Men har du någon tränare du kan fråga? De borde ju veta mer om både marknad och vad det är för häst du har och hur gångbar en sån är, hur lättsålt det kan vara etc.
Låter ju som lite speciella omständigheter öht.
 
Det finns ju svenska tränare som bor i dubai (eller jag känner till en i alla fall) som kanske kan hjälpa dig? Dessutom är det ju inte omöjligt att ta med hästen hem till Sverige (känner en som importerat från dubai till sverige) men kanske är tiden som saknas när du väl kommer hem?
 
Jag vet inte alls hur marknaden ser ut i Dubai, men har svårt att tro att det fungerar att sälja häst med förbehåll att den ska stanna hos dig till sommaren. Allra helst om nya ägaren inte kommer kunna rida sin häst under sommaren.
Att skaffa halvfodervärd, delägare eller liknande är väl ett sätt att få ha (en del av) hästen kvar tills du flyttar, men vad händer om fodervärden/den andra delägaren av någon anledning ångrar sig och inte vill köpa? Eller om hästen skadas under tiden?

Hade jag varit i ditt läge hade jag nog lagt ut en annons i typ november-december och sålt hästen när en bra köpare vill köpa. Visst, tråkigt att sälja hästen tidigare än du vill såklart. Men att sälja på något annat sätt verkar väldigt svårt, och du kommer oavsett behöva sälja den som jag förstår det. Då känns det som enda egentligen vettiga lösningen.

Alternativt om det finns något bra försäljningsstall som kan ta hästen när du flyttar hem, och sälja den åt dig då? Men då kanske den ändå blir stående där i några månader.
 
1. Ta ut veterinär och gör en vet.check. Hästens hälsa kommer att påverka försäljningstiden och det hjälper dig att minimera risken för problem som dyker upp i samband med försäljningen. Du vill inte stå där med en färdig affär när hästen plötsligt inte visar sig vara så frisk som ni trott.
2. Ta kontakt med personer på plats. Stallägare, tränare, ryttare. Håll koll på sidor som https://horse-uae.com och jämför priser, håll koll på marknaden och hur den ser ut Dubai. Kanske kan du lämna hästen på försäljningsuppdrag hos någon du litar på om det är så att den inte hinner säljas innan du flyttar.

Jag vill inte verka otrevlig men ditt inlägg väcker lite misstanke hos mig. Du verkar vara okunnig både när det gäller hästaffärer och hästar överlag. Du uttrycker dig på ett smärre desperat sätt och då är det trots allt 1,5 år kvar tills du flyttar.. Mycket hinner hända med en häst på den tiden!

Så mitt bästa tips till dig är verkligen att hitta någon på plats som kan hjälpa dig. Även kända tränare brukar ha kontakter som letar efter hobbyhästar för lättare klasser, så det är definitivt en bra idé att ta kontakt med en tränare.

Här i Sverige hade det också spelat stor roll för priset om hästen man säljer är i full kondition eller om den är mitt i en viloperiod.
 
Hästen ska ju säljas oavsett. Jag hade gjort klart allt inför försäljning (vetcheck, gjort iordning filmer osv) och sen lagt ut en annons samt spridit infon om att hästen är tillsalu. Inte krångla med att den ska vara kvar si och så länge, utan sålt den när rätt köpare dykt upp. Om det är efter 2v hade jag låtit det vara så även om det känns tråkigt. Man vet aldrig hur lång tid det tar, heldre ha den såld i god tid än att ha den kvar när du inte har möjlighet. Det är som det är.
Jag hade aldrig köpt häst av någon som vill lägga upp affären som du. Tänk om köparen ångrar sig 2v innan affären och du är påväg hem? Eller hästen skadar sig så köparen inte längre får den häst som väntas?(köpet kommer inte genomföras) Då står du där iallfall med din osålda häst som kanske dessutom är skadad.

Måste man sälja sin häst så är det just det man får göra, speciellt i ditt läge som inte kan ta tillbaka den eller riskera att den inte kommer iväg som avtalat då du ska lämna landet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 353
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
910
Senast: Oknytt
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 884
Senast: Valle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp