Att skära novabett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Is
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 4 144
Sv: Att skära novabett?

Vad hittade du för annat bett som du tyckte fungerade bra?

Din häst är så bekant på något sätt, vad heter han och vad har han för stam? Fyr eller femgångare? :)

Det andra brettet var ett cvanligt tredelat fast med JÄtte bred kopparplatta och fasta ringar... Hadde hoppas på att snorri skulle ha växt ur sin "napp" och på gårdagens ridur värkar det som att han inte är helt ofrivillig till att ha ett bett i metall igen. tyvärr hittade jag ett jack i kopparplattan som gjorde att det vart en vass kant. så jag skickade tillbaka det idag och provade ett vanligt tredelat med koppar och sötvad-det-nu-heter men det värkar han inte tycka om.

vad jag vet så heter han snorri från Tullus E nattfari från tullus

Detta visade sig inte stämme eller ja namnet är juh svårt att kolla upp men den angivna mamman och pappan stämmer iaf inte enligt DNA så han är väl stammlös..... När det gäller fyr eller fem skulle jag säga fem men jag har ej lagt han i pass någongång men han har klart passanlag.
vem vet du kanske känner honom mig vetligt kan han tilloch med vara stulen typ som föl eller nått eftersom uppfödaren vägrar erkänna några andra föräldrar..

Det andra brettet var ett cvanligt tredelat fast med JÄtte bred kopparplatta och fasta ringar... Hadde hoppas på att snorri skulle ha växt ur sin "napp" och på gårdagens ridur värkar det som att han inte är helt ofrivillig till att ha ett bett i metall igen. tyvärr hittade jag ett jack i kopparplattan som gjorde att det vart en vass kant. så jag skickade tillbaka det idag och provade ett vanligt tredelat med koppar och sötvad-det-nu-heter men det värkar han inte tycka om...

Jaha, finns det någon länk så man kan se det bettet på nätet?
jag är ute efter att pröva allt möjligt till min ena islänning så det är därför jag är så nyfiken :)

Jag har upplevt samma som du, att bett med koppat och sötmalm inte är lika poppis som vanliga bett eller bett i mässing.
Men det är ju givetvis olika på olika individer.

Du har inte provat ett tredelat mässing med tungfrihet?
Jag har ett sånt och det är jättebra, på Agersta finns det bla så du kan kika på hur det ser ut.

vad jag vet så heter han snorri från Tullus E nattfari från tullus

Detta visade sig inte stämme eller ja namnet är juh svårt att kolla upp men den angivna mamman och pappan stämmer iaf inte enligt DNA så han är väl stammlös..... När det gäller fyr eller fem skulle jag säga fem men jag har ej lagt han i pass någongång men han har klart passanlag.
vem vet du kanske känner honom mig vetligt kan han tilloch med vara stulen typ som föl eller nått eftersom uppfödaren vägrar erkänna några andra föräldrar..

Vet inte varför han ser bekant ut, fin är han! :)
Min kompis var på väg att köpa en häst från tullus men det var lite mysko orsaker som gjorde att det inte blev något köp och hästen åkte tillbaka fortare än kvickt. :crazy:

Hur kom det sig att du dna'kollade honom?
Misstänkte du att stamtavlan inte stämde eller?
Va trist om uppfödaren ljugit :eek: :crazy:

Om du känner att han har starka passanlag så är han nog femgångare men säkert som de flesta andra femgångare bara riden som fyrgångare. Jag har tre femgångare men har bara ridit flygande pass en enda gång - av misstag!
Grisepass är jag däremot en hejjare på :angel::rofl::o

Det finns ju en uppsjö av olika bettmodeller nuförtiden. finns det inget annat bett som kan passa hästen istället tror du?

ja fin är han så det räcker och bli över.. det är skallen som inte alltid vill vara med.. Oftast är han en pärla men så fort det händer nått blir han som en villsen fölunge som vill gömma sig bakom mamma, det vill säga mig och sitter jag då på hans rygg så blir det roligt. Nästa sekund tror han att han är en unghingst som bara ska vara allmänt bråkig så han är inte alltid så lätt att veta vart man har men det börjar falla på plats mer och mer men jag undrar när ska ta på sig rollen som gammal pålitlig vallack på heltid, känns som det kan ta ett tag..

hur som helst när det gäller bett så handlade jag på Haglund(http://www.hastprodukter.se/productlist.asp?catid=5)

länken skickar dig vidare till bett avdelningen där ser du bettet med den brada kopparplattan men jag kan säga att bilden är missvisande! på bilden ser det ganska smäckert och elegant ut men i verkligheten var det jätte stort och ser fruktansvärt klumpigt ut. på bilden ser det juh även ut som att kopparplattan är nästan rund vilket den definitivt inte är. Den är den är väldigt bred (nör det stod bred kopparplatta trodde jag som menade extra lång för det är juh det som syns på bilden) och bara några mm tjock. så min första reaktion var det här kommer ALDRIG att gå han kommer vägra! Och jo jag fick en reaktion som var helt stum han smackade lite sedan vågade han inte röra sig utan bara stod och dreglade jag försökte muta med favoritgodiset, en litet äppelbit men han vägrade:cool:.. Men efterstund släppte förvirringen och han återgick till det normala han gick och smaskade på bettet och verkade allmänt nöjd när vi red så den första reaktionen kanske helt enkelt var att det inte var hans "napp".

det är synd att jag inte kunde fortsätta prova det några dagar till och se hur han bettede sig det är lite dumt att dömma bettet efter ändast en ridtur. Men somsagsts det var ett litet jack i kopparplattan som gjorde en vass kant vet ej om det gjorde någonting men känndes dumt att channsa.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 943
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 562
Senast: lizzie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 172
Kropp & Själ Jag vet att jag har frågat förr och fått tips. Sen testat några och sen glömt. Det som fungerar bäst är ett vanligt från L'oreal... 2
Svar
38
· Visningar
4 129
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ponnytrav