Schampo vid eksem i hårbotten

Jag får eksem bakom öron och upp mot/i håret vid öronen om jag använder annat schampo än Barnängens schampo och balsam.
Så mitt tips är att testa barnängen
 
Jag hade torr, kliande hårbotten länge (fick t.o.m. ta kortisonsalva i hårbotten på vissa ställen). Det som hjälpte mest var att jag klippte det, och klippte upp och tunnade ut en hel del. Hade låååångt tjockt hår innan. Vet inte varför detta hjälpte, kanske hårbotten fick mer luft?

Nu har jag schampokaka från lush och tvättar håret kanske en gång i veckan. Sköljer av det varannan, var tredje dag ungefär.
 
Jag vet att jag har frågat förr och fått tips. Sen testat några och sen glömt.
Det som fungerar bäst är ett vanligt från L'oreal (sensitive något?) och fungoral. Fungoral fungerar dock inte riktigt för mitt hår, så det använder jag vid behov. Finns ett till liknande på apoteket, som jag glömt vad heter. Fungerar inte.

Jag vill inte ha något som doftar för mycket. Helst inte alls.
Jag har provat schampotvål från lush. Gick absolut inte.
Har kört upprepade kortisonkurer. Fungerar inte.
Maria Åkerberg har ett för känslig hårbotten. Fungerar inte.
Jag har provat Head&Shoulders någon gång, dock ej regelbundet, så kan inte uttala mig om det.
Har provat vissa "leave in" som ska dämpa i hårbotten. Gör ingen större skillnad.
Har provat surskölj, oklart om det gjorde någon skillnad. Kan dock tänka mig göra det igen.

På detta skulle jag gärna ha ett ekologiskt, men det kan bli svårt. Jag skulle gärna vilja köpa en liten förpackning, så jag inte står där med en full förpackning till som inte fungerar.

Mitt hår är långt och lockigt och trasslar gärna ihop sig om det blir för strävt av schampot. Jag har dessutom mycket, mycket tjockt hår. Balsam har jag inte i hårbotten, så det spelar ingen roll vilket jag väljer, har en sort jag trivs med. Jag har läst på att det är bättre att torka håret en stund med fön, så ska börja med detta.
Jag har någon form av psoriasis i hårbotten, har provat en hel del receptfritt och receptbelagt mot det. Spelar ingen som helst roll vilket schampo jag använder eftersom det för mig inte verkar vara allergi. Det enda jag har märkt gör skillnad är att vara ute mycket i solen och sen Leovets No rub som egentligen är till sommarklåda för häst :o Det är salicylsyra och resten är inget konstigt eller farligt att använda själv utan hyfsat vanliga ingredienser i diverse avfjällande och återfuktande produkter.
 
Jag har någon form av psoriasis i hårbotten, har provat en hel del receptfritt och receptbelagt mot det. Spelar ingen som helst roll vilket schampo jag använder eftersom det för mig inte verkar vara allergi. Det enda jag har märkt gör skillnad är att vara ute mycket i solen och sen Leovets No rub som egentligen är till sommarklåda för häst :o
Haha! Jag har någon Aloe Vera som hjälpte på hästens mjälliga pannlugg.. får kanske leta fram den :laugh: sommaren hjälper absolut!
 
Protopic använder jag när det är som värst. Det är kladdigt och besvärligt men sen är jag symtomfri i flera månader.

Är det bara lite klåda funkar Selsun för mig.

Det som verkligen verkligen hjälpt är B12 tabletter. Men så har jag konstaterad brist också.
 
Jag har länge haft problem med hårbotten. Först med mycket eksem, men det försvann när jag började använda Bruns oparfymerade hårinpackning och schampoo. Kan skicka lite så du kan prova, om du vill!

En annan sak som är viktig för mig är att begränsa mitt sockerintag. Menar inte att leva helt utan socker, men i perioder när jag ätit mycket (kakor varje dag, och fet/sockrig mat) så kommer eksemen tillbaka oavsett vad jag använder för produkter. Tror att kosten påverkar huden, i alla fall hos mig.
 
Jag har länge haft problem med hårbotten. Först med mycket eksem, men det försvann när jag började använda Bruns oparfymerade hårinpackning och schampoo. Kan skicka lite så du kan prova, om du vill!

En annan sak som är viktig för mig är att begränsa mitt sockerintag. Menar inte att leva helt utan socker, men i perioder när jag ätit mycket (kakor varje dag, och fet/sockrig mat) så kommer eksemen tillbaka oavsett vad jag använder för produkter. Tror att kosten påverkar huden, i alla fall hos mig.
Absolut! Jag försöker äta lite socker generellt, men åker dit på vitt bröd och chips med jämna mellanrum 🤷
 
Dessa funkade för mig, i och för sig hade jag kanske inte eksem men det kliade i alla fall! Minns dock inte om jag använde schampot eller balsamet :o
Flaskorna är inte så stora heller.
5A19D573-42DB-4AB7-B7CE-0F234E98F3E6.jpeg
 
Jag får eksem bakom öron och upp mot/i håret vid öronen om jag använder annat schampo än Barnängens schampo och balsam.
Så mitt tips är att testa barnängen
Jag är tvärtom, tål inte Barnängen; det kliar massor och håret blir som svinto. 🙈😁
 
Jag har haft problem med eksem i hårbotten i 30 år. Kliar, flagar, vätskar, blir som kakor, mjäll osv. Jag har provat ALLT inklusive kortison och inget har fungerat. Sedan jag hittade det här schampot är problemet löst! Tvättar jag med något annat så är problemet tillbaka. TESTA!

Climbazole system 4
(finns även i små flaskor på 100 ml)
 
Nu är det ju a och o att veta om det är eksem, svamp, eller kanske psoriasis.

Är det svamp så gå till apoteket och be dem plocka fram ett schampo mot det.

Har du varit hos en hudläkare?
 
Nu är det ju a och o att veta om det är eksem, svamp, eller kanske psoriasis.

Är det svamp så gå till apoteket och be dem plocka fram ett schampo mot det.

Har du varit hos en hudläkare?
Ja, jag har varit hos hud. Mjälleksem var diagnosen jag fick. Har även haft eksem i ansiktet några gånger. Apotekets utbud har jag testat.

Till alla! Tack så mycket för alla förslag, jag får spara den här tråden och köpa hem de sorter jag tycker låter bra! Problemet är att de ska fungera för både håret och hårbotten och att det finns så mycket att välja på :laugh:
 
Först och främst, tack för alla tips!
Jag måste tvätta håret varannan eller var tredje dag, annars blir det mycket, mycket värre. Jag ska läsa in mig på alla tips jag fått!
.

Som det står i första inlägget, det fungerar inte för mig.
Har du varit till en husläkare gällande eksemen så att du vet vilken typ av eksem/utslag du har (om det är eksem, psoriasis, annat typ av utslag)? Kan hjälpa för att veta vad du ska leta efter i schampo/hårmedel. Jag har lite psoriasis i hårbotten (går och kommer beroende på årstid, stress etc) och för mig finns det inget schampo eller annat hårmedel som får bort det. Det enda som hjälper för att få bort mina eksem är elocon lösning (alltså i rinnande form).

Sen underlättar det såklart att använda ett schampo som hårbotten trivs med. För mig är det fram förallt kerastase. Dom har några olila schampo och balsam för känslig hårbotten, bl.a denna https://lyko.com/sv/kerastase/kerastase-specifique-bain-vital-dermo-calm-250ml som jag gillar.

Utöver schampo torkar jag även i princip alltid håret med hårtork bl.a då jag tycker min hårbotten känns "skönare" efteråt.
 
Jag vet att min frisör sagt att Climbazole System 4 även fungerar bra för psoriasis så det kan vara värt att prova även för er som har det. Jag har eksem och för mig funkar det.

Mitt eksem kan blossa upp nedanför hårfästet i pannan, nacken och runt öronen, men tar jag på schampot där så försvinner det. Schampot ger mycket volym men för min del kan jag leva med vad som helst bara jag slipper eksemet. 😊
 
Åh, en tråd helt i min smak! Jag och min hårbotten....SUCK! Jag har testat det mesta på marknaden och spenderat stora pengar på att försöka få ordning på min galna hårbotten som kliar. Det som jag tycker funkar bäst är tjärschampoo. Och ibland har man riktig tur och det finns på Lidl för typ 25:-/flaskan.

1602294127392.png
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Flyttade för några veckor sedan, och mitt hår har helt slagit bakut. Hjälp! Rör sig bara om några kilometer, men skillnad är det...
Svar
11
· Visningar
1 143
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag vill prova balsam och inpackning för lockigt hår. Jag varierar med fyra olika schampo för min känsliga hårbotten, så jag kan inte...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 965
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 294
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp