Att skriva en bok, hur gör man?

Smulu

Trådstartare
Jag vill skriva en bok!
Fast hur gör jag?
Hur börjar jag?
Google i all ära, men Bukes samlade erfarenheter är mycket bättre än google!
Än så länge har jag bara kommit till punkten att en bok ska det bli!
Resten återstår att komma fram till.
Så fram med era tips och tankar :)
 
Sv: Att skriva en bok, hur gör man?

Det brukar vara bra att "brainstorma".

Anteckna allt du kommer på; Vad den ska handla, vilka karaktärer den ska cirkulera kring, viktiga händelser. Ideér till mindre händelser. Allt!

Jag har skrivit flera böcker och alla har börjat som ideér och anteckningar.

Det finns också bra distanskurser kring hur man skriver böcker.
 
Sv: Att skriva en bok, hur gör man?

Jag vill skriva en bok!
Fast hur gör jag?
Hur börjar jag?
Google i all ära, men Bukes samlade erfarenheter är mycket bättre än google!
Än så länge har jag bara kommit till punkten att en bok ska det bli!
Resten återstår att komma fram till.
Så fram med era tips och tankar :)

Oj, vilken jättefråga. Det finns många olika sätt. Jag personligen gör så att jag samlar alla tankar, idéer, kommentarer, faktarutor och allt vad jag bara kan komma på i ett jättestort dokument i Word, 50-100 sidor. I det börjar jag sedan förlänga, skriva till, flytta runt och utveckla tills det blir en bok. På så sätt kan jag ha skrivit sidan 179 långt innan jag skrivit början, så mina böcker går tex inte att korrläsa när jag nästan är klar. Jag måste vara helt klar för att de ska bli begripliga. Det finns proffsigare program för att samla fakta och skriva i, tex Scrivener, men det använder inte jag.
 
Sv: Att skriva en bok, hur gör man?

Svarar bägge:)

Tack för tips!
Ja, nog är det en stor fråga men någonstans ska man börja.
Tror att steg ett får bli att öppna ett dokument att brainstorma i för att komma på nån slags övergripande idé.
 
Sv: Att skriva en bok, hur gör man?

Har du gått någon skrivarkurs? Det kan nog vara en bra idé för att spara tid och hitta sin egen struktur. Finns en del nätbaserat.
 
Sv: Att skriva en bok, hur gör man?

Det går ju såklart att skriva från början till slut, från A till Ö också, men mitt problem då är att jag skulle komma på så mycket annat bra som jag ville ha med, bara inte just där och då, att jag ändå skulle hamna i "bra att ha" dokumentet till sist.
 
Sv: Att skriva en bok, hur gör man?

Jag vill skriva en bok!
Fast hur gör jag?
Hur börjar jag?
Google i all ära, men Bukes samlade erfarenheter är mycket bättre än google!
Än så länge har jag bara kommit till punkten att en bok ska det bli!
Resten återstår att komma fram till.
Så fram med era tips och tankar :)
Det finns nog lika många olika sätt att skriva böcker, som det finns författare.

Ett knep jag använder mig av, då jag skriver längre texter jag tycker är viktigt att blir rätt formuleringsmässigt, är att läsa sin text högt.
Då hör man direkt när orden hamnat i fel ordning eller liknande, eller om man trasslat in sig för mycket. Eller om man bara klipp och klistrat från annat håll, utan att anpassa textmassan till sin nya miljö.
 
Sv: Att skriva en bok, hur gör man?

Jag gillar också KISS; Keep It Stupid Simple.
Om en mening hackar och krånglar, skriv om den helt. Använd helt andra ord. Man bestämmer själv, allt kan ta vilken vändning man vill.
 
Sv: Att skriva en bok, hur gör man?

Jag gillar också KISS; Keep It Stupid Simple.
Om en mening hackar och krånglar, skriv om den helt. Använd helt andra ord. Man bestämmer själv, allt kan ta vilken vändning man vill.
Jag föredrar ju förståss en alternativ metod; Keep It Simple, Stupid. :)

Lägger till om du har problem med en mening, säg den då högt för dig själv - och skriv se'n av dina ord.
 
Sv: Att skriva en bok, hur gör man?

Då föredrar jag min version. Det är alltså ingen som är stupid, utan man ska göra det nästan korkat, löjligt lätt.
 
Sv: Att skriva en bok, hur gör man?

Börja skriva. Bestäm dig för att du ska sitta X timmar varje dag och skriva. Det behöver inte vara sammanhängande text utan skriv det som kommer ut. Du kommer skrota mycket, skriva om och arkivera en hel del men för mig har det viktigaste varit att skriva.

Sedan beror det väl lite på vad man skriver också. Det kan behövas mer eller mindre research och man måste bestämma sig för hur mycket som är rimligt. Och samma där, man måste avsätta tid för att göra efterforskningarna... annars blir inget gjort.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
584
Senast: niardasp
·
Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: Myrten
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 188
Senast: Barbabelle
·
Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 557
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp