Att skriva till-saluannonser...

Sv: Att skriva till-saluannonser...

Eller "bra stam". Jag är inte särskilt intresserad av avel och stam, men några känner man ju igen åtminstone till namnet. Men "bra stam" säger ju inte så mycket heller.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Ursäkta mig, men jag kan inte låta bli att skratta åt din rubrik! Du kritiserar dåligt skrivna annonstexter - och gör själv en felskrivning i rubriken! :rofl:

"till salu-annonser" ska det ju självklart vara! :D
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

kl

Det jag stör mig mest på då jag läser annonser är att folk inte har en aning om vad de säljer. t.ex 14år har startat 100cm och 110cm kan gå mer med rätt ryttare. Pris??? 150 000kr.......

jag blir helt mörkrädd!

Jag tycker också att det är väldigt konstigt att alla hästar kostar 100 000kr - 150 000kr och detta kan vara allt till hästar som är värd de pengarna, ett kap eller en säljare som inte har en aning om vad en häst brukar kosta men den måste ju vara dyr eftersom det är hennes lilla ögonsten.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*kl*

Ett annat irriterande fenomen är människor som inte kan stava till den egna hästens ras. Vad sägs om en "Welch Mauntain"?:eek:
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Eller de som inte vet vilken ras hästen är, har sett ett halvblod som kallas för fullblod...
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

kl

jag blir alltid lite road av väldigt kortfattade annonser...

såg tre nu idag, alla lika kortfattade den ena ser ut såhär:
(eftersom det är hastn*t så får man reda på kön, ålder, ras och namn också.)
men själva texten är denna:
Snäll inriden fd travare. Svart färgad.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

kl

Stör mig mest på annonser som är skrivna utifrån "hästens synvinkel" :eek:

"Hej jag är ett 10 år gammalt svenskt halvblod som heter Arne. Min pappa heter Weise och min mamma heter Lotta. Jag älskar hoppning, har vunnit 110 centimeter klubbtävling! Då var jag SÅ stolt :D Dressyr är jag inte heller dålig på säger matte.." osv.

Gud det kryper i hela mig när jag ser sådana annonser :cool:

Eller folk som sätter ut sin häst och så är det bara fel! "Hoppkanon säljes, kommer nå toppen inom några år" och så kollar man på filmen och ser ridskolehästen Allan hoppa en 1.10 med urkass teknik och en ryttare som hänger som en säck potatis på ryggen. Nä usch.

Verkar överlag vara populärt att göra mediokra hästar till just hopphästar. "Blivande tävlingshäst i hoppning! Sto f.95 och hoppar en meter på träning, kapacitet för mer!" Herregud, en trebent häst hoppar väl en meter! Dessutom känns det som att all kapacitet är urkramad häststackarn om den är 15-16 år gammal.
 
Senast ändrad:
Sv: Att skriva till-saluannonser...

kl

jag blir alltid lite road av väldigt kortfattade annonser...

såg tre nu idag, alla lika kortfattade den ena ser ut såhär:
(eftersom det är hastn*t så får man reda på kön, ålder, ras och namn också.)
men själva texten är denna:
Snäll inriden fd travare. Svart färgad.

Fast den annonsen säger väl det mesta man behöver veta :)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

nja alltså personligen så skulle jag vilja veta ex mankhöjd som för mig är rätt avgörande.

sen begreppet "inriden travare" känns ju lite klent, jag vill iallafall veta lite mer om hur mycket den är riden/utbildad, hur länge den är riden, hur länge den är startad etc. kortfattat om temprament.
sådant som är rätt avgörande, jag vill inte ringa och hamna i ett samtal som var total bortkastat eftersom hästen har haft sadel på sig två gånger och ägarens 13 åriga syskonbarn har skittat lite. känns som att sådant kan gärna få vara utskrivet i annonsen.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Just för att annonsen är så kortfattad, så utgår jag från att de försöker sälja en fd travare som (de menar, hoppas kan gå som) är snäll men kan just ingenting. Vill du ha en travare som kan något annat än att luffa runt lite med ryttare på ryggen så lär du får leta efter en annan. Brist på information i en annons är mycket talande.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 994
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 130
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 218
Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 748
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp