Att skriva till-saluannonser...

Sv: Att skriva till-saluannonser...

För mig är gummiboll också positivt, en väldigt spänstig häst!
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*knapplån*

Just nu tycker jag det är helt facinerande att lägga ut annons på 300 000+ kr´s häst och när man beskrivit hästen noga tillägga längst ner att det inte är hästen som visas på den (halvtaskig) bilden?!

Tar man bara en bild i högen och lägger in eller hur funkar det?
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*KL*

Tycker också att vissa människors tro på sin hästs värde är helt fascinerande.

Finns t ex en häst på Hästnet som saluförs som läromästare som gått MSV-dressyr etc. Den ska de ha 100.000 för. Inget konstigt pris om det inte vore det att hästen är född 1991 :crazy:

Finns flera liknande annonser - de har ett högt pris och marknadsförs med orden "har kapacitet för mycket mer" "kan mer med rätt ryttare" och så är hästen typ 18-20 år gammal :cool:
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Finns t ex en häst på Hästnet som saluförs som läromästare som gått MSV-dressyr etc. Den ska de ha 100.000 för. Inget konstigt pris om det inte vore det att hästen är född 1991 :crazy:

Eller tvärtom - jag såg just en annons med rubriken "Perfekt läromästare". Då var det en treåring som var till salu. ;)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Ni vet vem denna människan är va?

E.H är känd över hela landet och det förvånar mig att folk inte känner till hennes systematiska jakt efter gratis hästar att få hem, lura ägaren för sen slaktar hon den stackars hästen...
Allt för pengar. Hon har vissa kopplingar till ett hästslakteri i Skåne som var uppe i uppdrag granskning två gånger och i media jämt.

Det är inte bara gratis hästar det handlar om det är även foderhästar, lånehästar, hästar som ska betäckas, köras in m.m.

Varningar för henne!!!
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Fanns en 21 åring ute för inte så länge sen med "kapacitet" och man undrar ju om det är till bli bra hamburgare.. vid 21 klättrar man inte i klasser med hästen.

Själv annonserade jag ut köpesannons: Sto, halvblod för träning och tävling och FRAMTIDA avel. Fick MASSA svar om trasiga ston som kunde gå till avel :o De missade visst att jag ville rida först.. folk desperata bli av med hästar?
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*KL*
Råkade komma in på en annons som gör reklam för att de hyr ut ponnyer. På bilden i annonsen sitter det ett litet barn utan hjälm på en tjock shettis - ponnyn själv har vare sig sadel, träns eller grimma på sig utan hålls i huvudet av en vuxen :crazy:
När man går in på hemsidan ser man bland annat en bild på ett litet barn som sitter på ännu en överviktig ponny. Detta barn har i och för sig hjälm på sig - och napp i munnen :crazy:

Nu har jag inga barn själv, men jag föreställer mig att jag skulle vara lite tveksam till att sponsra en verksamhet som inte direkt verkar sätta säkerhet i första hand... Men det kanske finns folk som tycker att det är helt okej? :crazy:
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

kl

Blir alltid lite smått förvirrad när man läser annonser där de lagt in en bild på en hel flock hästar, och annonsen sen helt saknar beskrivning av hästen, man vet därmed inte vilken av de 10 hästarna som syns på bilden det handlar om...
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Kl
Jag läser inte hästannonser seriöst då jag inte har möjlighet att köpa häst. Men jag tycker det är ganska roligt att läsa hästannonser ch drömma lite.
Men även om jag inte seriöst letar häst, så läser man vääl ändå hästannonser mer eller mindre seriöst så att säga.
Jag gillar inte annonser där det står tex "Sto, svart, 156 cm hög". Ingen bild. Skulle aldrig ringa på en sån annsons.
Jag sållar direkt bort annonser där det inte finns någon bild. Jag vill se hur hästen ser ut. Och står det i rubriken att hästen är vacker eller mycket fin att se på, tycker jag faktiskt att man tar med en bild.
Sen förstår jag inte riktigt annonser där det finns bild, men det är på pappan, alt. farfar/morfar eller kaske mamman.Jag vill veta hur hästen i annonser ser ut, inte hur farfar ser ut.
Jag tycker också språket är ganska viktigt. Nåt stavfel kan väl vara okej, det är trots allt ganka lätt hänt att nån bokstav kastas om eller liknande, men det beror väl på vad. Men det ska ju ändå vara skrivet så man förstår. Har läst en annons om en tinker tror jag det var, och jag förstår nästan inte vad det handlar om, för det är skrivet på väldigt dålig svenska.
Vad gäller bild så är ju bild bättre än ingen bild, men en bild på hästen med täcke om man kanske inte ens ser hela hästen är väl inte så kul. Är det flera hästar på bilden är det ju bra om det sägs vilken av hästarna det är. Har sett en bild i en annons där det var mer eller mindre närbild på ansiket , och ett mycket ledset öga. Även på bilden där man såg hela hästen såg den väldigt ledsen ut. Det är väl inte så bra?

Lite OT, men kom att tänka på det då nån nämnde en annons med bild på en hästrumpa. Jag har för skojs skull bara kollat på annonser för hästgårdar. En annon är på en gård där det står en del om gården, men bilden är på en häst som ligger. Man vill väl veta hur gården (huset) ser ut, inte hästen som bor där?
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Har också märkt det på annonser där det annonseras om att man lånar ut boxplatser. Istället för att ha en bild på stallet eller hagarna så är det en bild på en häst, eller en närbild på ett öga eller nått. Helt obegripligt enligt mig. Det är som att sälja ett släp och ta en närbild på billyktan på bilen som drog släpet senast...
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*kl*

Jag läser inte annonser seriöst, då jag redan har häst och inte har möjlighet att ha flera på samma gång, men klickar och söker på Hästnet emellanåt. Dels för nöjes skull, dels för att hålla koll på hur marknaden ser ut, vad som finns till salu och till vilka priser.

Häromdagen såg jag en annons med bild, födelseinfo, kön och ras. Sedan stod det "Ring för mer info". Känns inte som att man är så väldigt mån om att faktiskt få hästen såld, eller...? :p
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Häromdagen såg jag en annons med bild, födelseinfo, kön och ras. Sedan stod det "Ring för mer info". Känns inte som att man är så väldigt mån om att faktiskt få hästen såld, eller...? :p

Fast o andra sidan, oavsett hur mycket folk skriver i annonsen så kommer det ändå mejl eller samtal med frågor om allting som redan står. Så egentligen är det väl lika bra att skriva på det sättet så får folk ställa frågorna som dom vill, och har dessutom en anledning till att ställa dom.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag förstår vad du menar. "Problemet" är att jag (som köpare) är precis tvärtom, dvs bara ställer frågor om det som inte framgår i annonsen. Ska jag ringa på en annons, vill jag veta vad det är jag ringer på - i annonsen jag nämnde stod inte ens hästens stam.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*kl*

Jag läser inte annonser seriöst, då jag redan har häst och inte har möjlighet att ha flera på samma gång, men klickar och söker på Hästnet emellanåt. Dels för nöjes skull, dels för att hålla koll på hur marknaden ser ut, vad som finns till salu och till vilka priser.

Häromdagen såg jag en annons med bild, födelseinfo, kön och ras. Sedan stod det "Ring för mer info". Känns inte som att man är så väldigt mån om att faktiskt få hästen såld, eller...? :p

Jag sållar bort såna där annonser direkt, för jag tänker likadant. Vill man ha hästen såld bör man väl beräta lite om den? Skulle jag sälja häst skulle jag i alla fall berätta om hästens temperament, om den är trafiksäker, van vid hundar tex. Det är ju sånt jag vill veta.
Sen finns det säkert många som frågar sånt som redan står i annonsen som Miloni sa. Men ska folk bli intresserade av annonsen, och hästen, får man väl anstränga sig lite.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Vi tänker nog likadant. Jag behöver inte en tre sidor lång annons, det får gärna vara lite kort och koncist. Men vill gärna veta hästens ras, ålder, mankhöjd, ålder, kön, kanske stam, samt något om: utbildningsgrad i dressyr och hoppning, om den är tävlad* och isf i vad och på vilken nivå, kort om hur den är att rida ut och/eller med andra hästar vid ridning, trafiksäkerhet, om den är inkörd/tömkörd*.

*Endast om den är tävlad/körd, jag begär inte att man skriver in t.ex. "Ej tävlad" eller "Ej körd" i varenda annons.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Precis. Det behöver itne vara jättelångt. Det finns ju korta annonser som ändå får med viktiga saker som ras,kön, ålder, utbildnignsnivå, hur den är att rida ute, ranghög/låg. Man behöver ju inte skirva en novell för att få med saker som är intressant för köparen.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag skriver inte alltid namn på blocket av säkerhetsskäl. Jag vill veta mer om personen först. Vi fick lära oss det genom den hårda vägen...
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*kl*

Jag stör mig på alla som enbart skriver "full stam" utan att specificera den. Det är ju inte en komplett stamtavla i sig som är det viktiga utan vad den innehåller (ungefär som att man enbart skulle skriva "tävlad" utan att ange i vad och på vilken nivå).
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 995
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 136
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 219
Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 750
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp