Att skriva till-saluannonser...

Sv: Att skriva till-saluannonser...

kl

Såg precis en annons där dom hade fotat stamen på hästen och lagt upp. Och det var såååå mycket man såg. Varför inte bara skriva stamen och man nu vill ha den med?

Sen varför skriver man i annonsen att hästen e till salu om rätt hem hittas? Antligen e den till salu eller så e den inte det.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Så skulle jag mycket väl också kunna tänka mig att skriva. Min häst är inte till salu till varje pris, dyker en köpare som känns bra upp så säljer jag, känns det inte bra så säljer jag inte. Men det tycker jag är självklart visserligen så jag skriver det inte ändå.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

kl
Sen varför skriver man i annonsen att hästen e till salu om rätt hem hittas? Antligen e den till salu eller så e den inte det.

Verkligen inte konstigt. Vi har en supertrevlig ponny som vi skulle kunna tänka oss att säja om rätt hem/tilfälle dyker upp. Vi har inget "behov" av henne, men hon är ingen belastning heller. Om inte kan hon lika väl gå kvar här. Kompisen har en äldre läromästare som pga omständigheter inte kan säljas vart som helst. Hittas inte rätt hem får man behålla eller ta bort. Inget konstigt med det.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Kanske lite O.T men undrar hur många som verkligen är seriösa i köpes annonser och har ngn verkligen fått sålt en häst via svar på köpesannons?

Jag har precis som någon annan här köpt häst genom att själv sätta in en köpesannons.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jo men e det inte rätt uppenbart att rätt köpare får hästen? För mig låter det mest som om man försöker bara ta reda på vilket intresse det e och inget serigöst.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Men precis! "Jättetrevligt avelssto" och sedan står det en massa om att den gått 1 meter hoppning och kravlat över ett terränghinder, att den är brun och jättesnäll och går att lasta själv. Inte ett ljud om ålder, stam eller om den haft föl tidigare. Särskilt roligt är det när de är 19 år utan att haft föl tidigare. Eller säljes p g a ärftlig defekt som avelssto. Man kan bli irriterad för mindre.

När säljaren avslöjar sin okunskap tycker jag är pinsamt, när hästen beskrivs som korrekt och bildskön och den visar sig på bilden vara allt annat än just detta, när den ska ha god hoppteknik och bilden visar något helt annat. Goda anlag för samling och fotot visar motsatsen. Och som någon annan redan påtalat: hästar som går i usel form på bilden men som i annonsen beskrivs som alltid riden i korrekt form.

De annonserna går jag direkt förbi, vad är det mer ägaren inte har rätt i? Viktiga skador?
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Ännu "roligare" blir det om man kollar upp det utannonserade avelsstoet och ser att hon betäckt en handfull gånger men inte har någon reggad avkomma. Verkar knappast som att avelssto är den lämpligaste framtiden för ett sånt sto.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag har köpt häst genom det, inte jag som tog kontakten utan la ut annons och fick svar det var den hästen jag fastna för när jag var ute och tittade på de olika :)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

:rofl:
"mycket lovande hopphäst" - och bilden visade något som fick mitt "helikopterhoppande" fullblod att framstå som en supertalang.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

:laugh:
Ja, han hoppade 1 m - stillastående. Det gällde att ramla ner på samma ställe allihop.

Nu är han tyvärr död nu, lille gubben, och hans efterträdare har en avsevärt mycket bättre hoppteknik. (I hans annons stod ålder, ras, kön och härstamning, absolut inga egenskaper. Ingen bild).
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Dagens bottennapp annonsmässigt torde väl vara den T-märkta häst som säljs till träning och tävling :confused::confused:
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Varför inte hästen som annonseras som "T-märkt men lider inte av det, märks inte och klarar ridning som vanligt" samt en film där hästen är så halt att det knappt går att få den runt ridhuset - även om den kämpar på mycket tappert..
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag blev dock helt chockad av denna annons jag såg nyss, dock var den inte under hästar utan sadlar..

Under prisintervallen 2000-5000kr
"
*Dominus eller Amerigo Carvia önskas köpas*
Hej, jag söker efter en bra dressyr sadel till ett bra pris.
Den ska ha bra stöd vid skänkeln och långa bra stroppar.
Strl. 17,5 vid. Färg ; Gärna brun, mörkbrun.
Jag har tyvärr inga pengar just nu, men då kanske man kunde komma överrens om att du håller sadeln fram tills jag har råd att köpa den, max till våren. Jag är en seriös person som ALDRIG skulle blåsa eller lura någon. Utan har jag väl bestämt mig så blir det så.
Hör gärna av er om ni har det jag söker, Dock inga fantasi priser!
Den får gärna vara begagnad men i hyfsat skick!
Skicka gärna ett par bilder om du har!"

På riktigt, det måste väl vara ett skämt??? :confused:

(dock skrattade jag rätt gott..)
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Jag är ju lite lätt insnöad på fullblod;)
Är det inte lite konstigt när man lägger ut sitt fullblod på annons och hävdar att den aldrig startat och aldrig varit skadad - när en koll med galoppsport.se visar att hästen både startat och dessutom strukits vid flera tillfällen pga skador.
Antingen vet folk inte vad de köpte själva från början eller så mörkar de friskt. Vissa saker är ju så enkelt att dubbelkolla.
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

Det är samma sak med ridhästar som man hävdar tävlat t ex "LA med vinster och placeringar" och så kollar med med Ridsportförbundet och ser att hästen startat LA en gång med 16 fel eller dyl. :crazy:

Just tävlingsresultat är ju skitenkla att kolla upp, värre är det ju med dem som påstås vara helt friska men som sedan visat sig ha klippkort på kliniken :cool:
 
Sv: Att skriva till-saluannonser...

*kl

Jag fick syn på ett ord i en annons som fick mig att reagera. Tänkte hur ni andra tänker på detta.
Ordet "Gummiboll".

Jag vet inte hur det är med er andra, men jag ser inte det som något positivt :p
Jag tänker, att antingen är hästen överrörlig - på ett negativt sätt.
Eller så är hästen en bockmaskin.
Eller så är hästen så spänd att den hoppar fram.

Om det är så att den är "mjuk" och elastisk i rörelserna kan man väl använda lite bättre ord än "gummiboll" :p
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 995
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 135
Senast: Trissa
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 219
Dressyr Ber om ursäkt för ett långt och kanske rörigt inlägg men jag behöver skriva ner mina tankar och kanske få lite idéer tillbaka. Jag vet...
Svar
17
· Visningar
2 750
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp