Att sluta med hästar?

V

Vem

Skriver under anonymt nick. Då jag vet att vissa här lätt kan lista ut vem jag är så ber jag er att ha vänligheten att hålla detta för er själva. Jag vill inte att hela min omgivning ska få veta mina tankar innan jag tagit ett definitivt beslut.

Jag har två idag två hästar. Ett sto och en unghäst efter stoet ifråga. Stoet har en skada och ett par sjukdomar. Den första sjukdomen debuterade för 8 år sedan och jag har sedan den dagen oroat mig för att inte kunna ge henne precis det hon behöver för att hålla sig frisk. Nu har jag i och för sig lyckats över förväntan och hästen har varit fullt brukbar. Under dräktigheten drog hon så på sig ytterligare en sjukdom och sedan blossade en hälta upp. Dessa tillstånd är inte kompatibla med varandra utan kräver ganska olika behandling så vad jag än gör så blir det fel. Efter lång tid med denna hälta och sjukdomstillstånden så är jag psykiskt helt slutkörd och har tappat glädjen i hästarna. Jag älskar dem bägge två och varje gång jag ser stoet så blir jag lycklig men jag har konstant ångest och drar mig för att åka till stallet och väl där gör jag bara det allra nödvändigaste. Tilläggas skall i detta samanhang att jag har en lång historia av depressioner vilket inte gör saken bättre.

Min ursprungliga plan var att betäcka stoet igen om några år och få en avkomma till. Nu kommer inte det att gå utan ska jag betäcka så är det i år jag har chansen. Jag har hittat en hingst som jag känner vore perfekt till stoet ifråga och som skulle kunna ge mig en underbar avkomma. Problemet är att jag i nu läget inte vet om ajg vill ha någon häst alls och jag vet ju inte om jag kommer vilja ha det i framtiden heller. Därmed känns det sällsynt korkat att betäcka men samtidigt så vill jag ha en till avkomma från mitt sto. Hon är långtifrån perfekt men när jag tittar på henne inser jag att jag skulle kunna köpa henne igen. När jag tittat på hingstar har jag ofta fastnat för hingstar som är mycket lika henne och det tog tid innan jag hittade den här som kompletterar henne bra men inte skulle förstärka vissa saker som skulle kunna bli till nackdelar om det blir mer uttalat. Jag har även tittat på hästannonser och det är väldigt få hästar jag känner att jag ens vill titta på.

Frågan är vad gör man om man inte har häst?
Jag är totalt ointresserad av det ”normala” nöjesutbudet och har inte särskilt stort kontaktnät om man bortser från hästdelen av mitt liv. Jag tror därmed att jag riskerar att bli väldigt isolerad.

Vem är jag om jag inte har häst?
Hästarna har varit min identitet under större delen av mitt liv och under de år jag inte höll på med häst hade jag knappt någon identitet.

Kan man leva utan hästarna?
Det är hästarna som har varit den drivande kraften i mitt liv. Hade det inte varit för dem så hade jag för länge sedan gett upp med att gå ur sängen på morgonen.

Just nu känner jag mig bara förvirrad och inser att jag är inne i någon typ av identitetskris. Min värld rasade samman totalt när jag insåg att det är kört för min älskade häst och nu letar jag efter den bästa utvägen i en situation där alla är dåliga och jag därmed mår uselt själv
 
Sv: Att sluta med hästar?

När jag skilde mig för många år sedan och blev av alla mina hästar i skilsmässan. Ja då efter ca tre veckor ställde jag samma fråga. Vad gör vanliga människor en söndag?
För att sedan efter ytterligare lite tid undra vad man gör alla andra dagar också. Så för min del blev nya hästar, många fler nya hästar.
 
Sv: Att sluta med hästar?

Det är så jag misstänker att jag också kommer känna. I det läget vore det väldigt trist att ha tagit bort stoet och sålt unghästen.
Risken är också stor att hästlöshet leder rätt in i apati och en depresion men i nuläget leder hästarna åt samma håll.
 
Sv: Att sluta med hästar?

Utan häst har man j-vligt tråkigt. Iaf jag.

Har du hjälp idag med din depression?

Jag tänker som så att du kanske behöver byta focus. Att inte alls focusera på hästarna utan hitta hjälp med depressionen. O så vis få mer ork och kraft
över till hästarna. Helt enkelt 'bara' byta vinkel.
 
Sv: Att sluta med hästar?

Nej jag har ingen hjälp med depressionen och jag vet inte ens om man kan kalla det depression i nuläget. Den är dock påväg och jag måste hitta en lösning på detta olösliga problem för att ha en chans att gå vidare.
Ska stoet till hingst är det dessutom mycket hög tid att köra iväg henne för sommaren backar ju inte dirket och det vore kul att ha minst 2 chanser.
Jag ska helt enkelt ta ett beslut på ett olösligt problem och jag ska ta det typ nu utan att få chans att tänka igenom det ordentligt.
 
Sv: Att sluta med hästar?

Då kan det vara läge o besöka doktorn för att fastställa en diagnos. Det behöver ju i sig inte vara en depression utan något annat som ger depressionslikande symtom. Be o se om du kan få lämna blodprov till en början.

Varför inte åka o betäcka o sedan lägga focus på dig? Jag ser det som att du då har 'börjat' på det hela o i regel är det det som är jobbigt.
 
Sv: Att sluta med hästar?

Därför att om jag betäcker så måste jag slutföra. Jag vet inte om jag orkar ha en så sjuk häst ett år till med all oro det innebär och ifall jag sedan inte vill fortsätta så kommer värdet i ungen att vara relativt lågt då det blir en korsning. Fölet kommer säkert att vara säljbart då det blir ett ridhästföl, men ett lågt pris känns alltid riskabelt. Stoet är inte säljbart vare sig dräktigt eller ickedräktigt.
 
Sv: Att sluta med hästar?

Jag tycker inte det låter optimalt att betäcka, det kommer bli en extra belastning för stoet och vad gör du om hon blir sämre samtidigt som är dräktig? Det låter lite som att samla på sig problem. Dessutom har du redan en avkomma efter just henne.

Hur krasst det än är så skulle jag nog i ditt fall ta bort stoet och sätta ut unghästen på bete där tillsyn ingår och den dagen du känner att du kan ta ett beslut utan att tvivla på om det är en depression eller liknande som påverkar bestämmer du om du behåller unghästen eller inte, skaffar en till häst eller inte.
 
Sv: Att sluta med hästar?

Hältan är inte ärftlig iom att den beror på ett trauma. Enligt min vet skulle det inte vara några problem att betäcka och jag får tro på henne.
Sammla på mig problem vet jag inte riktigt hur du menar med iom att stoet kommer tas bort vid avvänjning och då har jag två friska hästar.
 
Sv: Att sluta med hästar?

Om du känner att du vill känna på livet utan hästar, varför inte låna ut hästarna på foder? Skulle du känna att du saknar ihjäl dig efter dom går det ju alltid att plocka hem dom igen?
 
Sv: Att sluta med hästar?

Som FadeAway säger så finns det ingen seriös som lånar en häst som kräver så mycket specialbehandling som min gör. För att orka med det så krävs det att man verkligen älskar den individen, och inte ens då går det i längden :cry:. För övrigt skulle jag aldrig våga låna ut henne till någon, hur seriös denna än verkade vara. Unghästen är för ung för att vara brukbar och då är det också mer eller mindre omöjligt att hitta en seriös fodervärd.
Jag vet att jag borde ta bort henne men jag vet inte hur jag ska klara av det och söker alla vägar jag kan komma på för att få det där andra fölet efter henne som jag drömmer om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att sluta med hästar?

Hur gammal är avkomman? (kanske missade det i tråden)

Du kan ju låna ut den som sällskap?
 
Sv: Att sluta med hästar?

Jag känner för dig i hela mitt hjärta. OCH känner igen mig. Jag hade också en kris i våras, för första gången på 20 år började jag fundera på ett liv utan häst. Men jag vet hur livet var innan häst eftersom jag har varit utan halva mitt liv. Jag hade tråkigt och var rastlös, tiden hästarna tar går oavsett om du har häst eller inte.

Fundera på om du kan sälja unghästen och betäcka stoet. Det är ju avkomman du vill ha och längtar efter. Jag hade som mest tre hästar och tycker det är väldigt skönt med bara en (fast krisar ändå :grin:).
 
Sv: Att sluta med hästar?

Hinner inte skriva så långt alls. Vill bara säga att jag varit där du är idag, jag slutade rida för 1,5 år sedan men hade kvar mitt älskade dräktiga sto, däremot fick vi ta bort henne i april när hon var dräktig i 10 månaden så nu kommer jag aldrig kolla åt en häst igen. Aldrig någonsin.

Kan däremot säga att det är en riktigt svår väg att sluta definiera sig som hästtjej och hästägare i första hand och som människa först i andra hand, det tar tid och det är väldigt jobbigt att avveckla en hobby som man haft i så många år och lagt så mycket tid på. JAg har mått riktigt dåligt men nu börjar jag må bättre.

Vad jag gör när jag inte har häst är: Pluggar på högskola (vilket tar sin lilla tid och engagemang), träffar kompisar, Jag har skaffat hund som jag tränar och tävlar lydnad med, pysslar i trädgården (har just nu 50 tomatplantor på tomten), bakar och lagat mat (älskar detta!) och sedan springer och tränar jag en del. Min tid är välfylld utan hästar, och man kommer över det, man kommer igenom det. Man kan gå igenom en halv identitetskris men man kommer ur det, iaf jag har gjort det. Men det är svårt... riktigt svårt. I början skämdes jag som en gnu bara jag tänkte tanken på att sluta rida, att uttala orden tog låång tid att kunna eftersom det varit helt otänkbart tidigare.

Jag finns på PM om du vill prata, jag vet exakt vad du går igenom och det är grymt jobbigt.
 
Sv: Att sluta med hästar?

jag tror det är lätt att imellanåt känna att det blir för mkt, specillet om man haft egna hästar under många år. det kräver mycket, både tidsmässigt, ekonomiskt, planeringsmässigt och en hel del annat. Men man behöver ju inte sluta med hästar. man kan ju finna sig en sköthäst eller en medryttarhäst att åka till ngn dag i veckan bara. Man slutar inte helt men blir ändå inte samma ansvar.
 
Sv: Att sluta med hästar?

Betäck stoet och ha sedan båda hästarna på bete där de är ute dygnet runt och daglig tillsyn + påfyllning med vatten ingår i priset? Då behöver du bara åka dit och ta hand om stoet när hon kommit hem igen, men du behöver inte mocka eller något sådant utan kan ha den tiden till att göra annat. Unghästen behöver du bara kolla till när du vill/hinner. Det finns ofta hjälpsamma människor i stall som kan hjälpa till med behandlingen av stoet.
 
Sv: Att sluta med hästar?

Samla på sig problem som i att: om det är jobbigt att ge hästen all behandling den behöver nu så lär ju inte det behovet minska om hästen dessutom är dräktig och ett kommande föl behöver omsorg. Är det jobbigt redan nu så kan jag inte tänka mig att det blir lättare av att behöva ta hänsyn till en tredje häst?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
881
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 661
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 663
Senast: bobbbo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp