Bukefalos 28 år!

Att stycka av och sälja en tomt

mian1

Trådstartare
Hjälp mig med min snilleblixt :idea:
Vi är tillfälligt i en ekonomisk svacka och vänder på våra små femtioöringar och funderar på hur vi ska få det att gå ihop under föräldraledigheterna. Det var då det slog oss att vi kanske kan stycka av en bit mark och sälja som tomt! :idea: :banana:

För det första: Hur går man till väga? Det är ju dumt att göra en avstyckning innan man fått sålt marken, men vem ska ståför styckningsavgiften etc? Är det svårt att sälja privat och slippa mäklare?
Och på ett ungefär hur ligger priserna? Det är en tomt på landet, VG-län och 5,5 mil från Göteborg. Tänkte stycka av någonstans mellan en halv och en hektar, som villatomt. Det finns två hus i närheten, men i övrigt är det en solig och skyddad skogssluttning med fin utsikt över våra hästhagar :D

Är det öht svårt att få sålt tomter utanför tätort?
 
Sv: Att stycka av och sälja en tomt

Ujja, det låter bra men jag tror att det är krångligt och att det krävs en del för att få det rätt. Mitt tips: Anlita någon som kan sånt där! :o

Har aldrig varit med om det själv men har hört om det... m.a.o jag spånar lite grann just nu... Om efterfrågan på tomter finns i just erat område kanske en lokal mäklare kan svara på... Kanske har de ett hum om priset, annars bör nog tomten värderas.

Hittar ni någon som vill köpa så måste ett köpeavtal upprättas, lagfart måste sökas på den avstyckade delen och den avstyckade tomten måste vara lämplig för ex. husbygge (finns ingen väg så måste den kunna byggas till huset etc.). Skaffa den svenska lagboken, där i står det vad som gäller vid köp/försäljning av fastighet. (Ett köpeavtal måste vara upprättat på ett visst sätt för att vara giltigt.)

Lagfarten får ju köparen stå för men kostnaderna innan åker kanske ni på tex. kostnad för värderingsman (om sådan behövs). Om man jämför det med ex. försäljning av ett hus så betalar ju säljaren kostnaderna före försäljningen ex. arvodet till mäklaren.

HOPPAS DET GÅR BRA!!!! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att stycka av och sälja en tomt

Jag glömde ju säga att du kan läsa om hur det går till med fastighets försäljning/köp på nätet.. spana i länken nedan "jordabalken"... skriv ut o läs om du har svårt att sova... ;)

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM

.. har ni dessutom lite flyt så kanske ni hittar en köpare på egen hand och kan komma överens om ett pris.. då behöver ni inte nån mäklare... Lantmäteriet måste ni kontakta hur som helst.

Det ligger ju relativt nära Gbg så det borde ju kunna gå att få sålt.. om förutsättningarna är dom rätta...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att stycka av och sälja en tomt

Tack för länken! Nu vet jag vad jag behöver läsa på om jag ska sälja på egen hand. :crazy: Ska ringa mäklaren vi köpte av och höra om han tror att det är nån idé att försöka stycka och sälja. Just nu är det faktiskt fem stycken som bygger nytt i vårt område! Så kanske? Det finns en traktorväg som går in till den delen av marken vi tänkte sälja så de får egen väg, elstolpar finns i närheten och båda grannarna som bor där uppe på höjden har haft lätt att hitta plats att lägga avlopp och borra brunn.
Hoppas kan man ju!
 
Sv: Att stycka av och sälja en tomt

Tänk på alla tråkiga skatter m.m. som man får betala om man säljer fastighet bara. Vet inte hur det fungerar exakt, men man brukar inte få behålla jättemycket om...
 
Sv: Att stycka av och sälja en tomt

När vi styckade av en tomt runt huset gick kostnaden till Lantmäteriet på 20 000 kr. Så det är ganska dyrt.
 
Sv: Att stycka av och sälja en tomt

mian1 skrev:
Hjälp mig med min snilleblixt :idea:
Vi är tillfälligt i en ekonomisk svacka och vänder på våra små femtioöringar och funderar på hur vi ska få det att gå ihop under föräldraledigheterna. Det var då det slog oss att vi kanske kan stycka av en bit mark och sälja som tomt! :idea: :banana:

För det första: Hur går man till väga? Det är ju dumt att göra en avstyckning innan man fått sålt marken, men vem ska ståför styckningsavgiften etc? Är det svårt att sälja privat och slippa mäklare?
Och på ett ungefär hur ligger priserna? Det är en tomt på landet, VG-län och 5,5 mil från Göteborg. Tänkte stycka av någonstans mellan en halv och en hektar, som villatomt. Det finns två hus i närheten, men i övrigt är det en solig och skyddad skogssluttning med fin utsikt över våra hästhagar :D

Är det öht svårt att få sålt tomter utanför tätort?

Avstyckning tar jättelång tid. Det tog ett år innan jag fick min gård avstyckad från ursprungsfastigheten.
 
Hej ! Ny här men ämnet är högst aktuellt. Gäller avstyckning utanför detaljplanelagt område. När man styckar av ska det ju till finnas anslutning till väg. Min fråga är: Vad duger som väg? Den tomten jag vill stycka av ligger i slutet av en Jättestor " kohage " och i nuläget fungerar det så att jag kör ca 50 m igenom kohagen. Det har ju under ett antal år blivit som ett hjulspår där. Under tiden när kossorna går på bete får man stänga grinden efter sig. All annan tid är grinden öppen. Marken är fast och bra att köra på. Jag vill inte lägga några pengar på att göra nån väg och bonden som äger marken vill absolut inte att man grusar eller asfalterar eller nåt liknande. Ett vägservitut måste ju till, och nu är min stora och viktiga fråga: Kan man utforma ett servtut , lite som man vill ? Kan man skriva in t.e.x.att man inte får förändra och t.e.x. grusa, asfaltera eller göra liknande åtgärder???
 
Normalt får ägaren till den härskande fastigheten inte vidta förändringar på den tjänande DÄREMOT kan ägaren till den tjänande fastigheten bli tvungen att se till att det finns en fungerande väg och även se till att den snöröjs etc. (servitutet innebär en rätt för ägaren av din fastighet att köra över grannens fastighet och därmed en skyldighet för ägaren till grannens fastighet att se till att detta är möjligt). Viktigt att komma ihåg att servitutet gäller fastigheterna - så personliga sympatier och antipatier och förmåga/oförmåga att komma överens har inget med dem att göra!

Läs på lantmäteriets hemsida.

PS när jag letade fastighet skydde jag servitut som pesten! Servitut och diken är de två områden där folk är helt oförmögna att förstå lagtexten
 
Hej ! Ny här men ämnet är högst aktuellt. Gäller avstyckning utanför detaljplanelagt område. När man styckar av ska det ju till finnas anslutning till väg. Min fråga är: Vad duger som väg? Den tomten jag vill stycka av ligger i slutet av en Jättestor " kohage " och i nuläget fungerar det så att jag kör ca 50 m igenom kohagen. Det har ju under ett antal år blivit som ett hjulspår där. Under tiden när kossorna går på bete får man stänga grinden efter sig. All annan tid är grinden öppen. Marken är fast och bra att köra på. Jag vill inte lägga några pengar på att göra nån väg och bonden som äger marken vill absolut inte att man grusar eller asfalterar eller nåt liknande. Ett vägservitut måste ju till, och nu är min stora och viktiga fråga: Kan man utforma ett servtut , lite som man vill ? Kan man skriva in t.e.x.att man inte får förändra och t.e.x. grusa, asfaltera eller göra liknande åtgärder???
Lantmäteriets krav är bara att själva markrättigheten finns. Ett utpekat ställe där möjligheten att ta sig fram kan ordnas. Hur anläggningen sedan utförs är fastighetsägarens ensak.
Men för att få bygglov så brukar det ställas krav på att vägen har viss standard, så det är vad du troligt an räkna med att köparen kommer att ordna. (hört något om att brandbil ska kunna köra som norm, har du så bra bärighet även i blötväder och tjällossningstider helt utan grus?)
Lägg oavsett inga egna pengar på att fixa vägen innan försäljningen.

Servitut skrivs i regel som "rätt att anlägga och underhålla väg", samt en utpekad sträckning och bredd.
Jag tror det bör går att skriva till förtydligande att markägaren fortsatt ska får ha grindar eller motsvarande som hänger ihop med inhägnande av marken i samband med att den brukas.
Men detaljer om utformningen är knappast möjligt om det inte är några väldigt speciella och välgrundade skäl för det. (skulle vara ungefär som om du krävde att köparen bara fick bygga blå hus på tomten :))
 
Normalt får ägaren till den härskande fastigheten inte vidta förändringar på den tjänande DÄREMOT kan ägaren till den tjänande fastigheten bli tvungen att se till att det finns en fungerande väg och även se till att den snöröjs etc.
Servitut med rätt att använda (den andra fastighetens befintliga) väg gjordes ibland förr.
Skriver Lantmäteriet ett nytt idag så kommer de göra varianten som ger rätt ett ha en egen väg som går över grannens mark.
Då blir det så att VÄGEN (=anläggningen med grus, diken etc.) ägs och förvaltas av härskande fastigheten själv. Det är bara "råmarken" under den som tillhör tjänande fastigheten. (så man får dra fiberkabel om den läggs i vägbanken, men inte om den grävs ner djupare, typ)
 
Hjälp mig med min snilleblixt :idea:
Vi är tillfälligt i en ekonomisk svacka och vänder på våra små femtioöringar och funderar på hur vi ska få det att gå ihop under föräldraledigheterna. Det var då det slog oss att vi kanske kan stycka av en bit mark och sälja som tomt! :idea: :banana:

För det första: Hur går man till väga? Det är ju dumt att göra en avstyckning innan man fått sålt marken, men vem ska ståför styckningsavgiften etc? Är det svårt att sälja privat och slippa mäklare?
Och på ett ungefär hur ligger priserna? Det är en tomt på landet, VG-län och 5,5 mil från Göteborg. Tänkte stycka av någonstans mellan en halv och en hektar, som villatomt. Det finns två hus i närheten, men i övrigt är det en solig och skyddad skogssluttning med fin utsikt över våra hästhagar :D

Är det öht svårt att få sålt tomter utanför tätort?

Det känns som att stycka av och sälja del av fastighet är ett väldigt långsamt sätt att försöka påverka tillfällig ekonomisk svacka.
 
Normalt får ägaren till den härskande fastigheten inte vidta förändringar på den tjänande DÄREMOT kan ägaren till den tjänande fastigheten bli tvungen att se till att det finns en fungerande väg och även se till att den snöröjs etc. (servitutet innebär en rätt för ägaren av din fastighet att köra över grannens fastighet och därmed en skyldighet för ägaren till grannens fastighet att se till att detta är möjligt). Viktigt att komma ihåg att servitutet gäller fastigheterna - så personliga sympatier och antipatier och förmåga/oförmåga att komma överens har inget med dem att göra!

Läs på lantmäteriets hemsida.

PS när jag letade fastighet skydde jag servitut som pesten! Servitut och diken är de två områden där folk är helt oförmögna att förstå lagtexten

Håller helt med dig! Inga grannar som kör över tomt/mark på min nästa fastighet.

Vi har servitut och nya grannen från stan har nollkoll! Vårt servitut är 7 meter brett ink diken efter "vår väg" Senaste given från nya grannen från att ha grävt i våra trotts att dikena är väl underhållna, nu efter grannens expert grävming så att vattnet inte rinner åt rätt håll utan blir ståedes i diket och tjommen har täta ett utlopp till ett dike med lera för det står inget om det att diket ska ha utlopp i servitutet för vägen... vår väg står nu under vatten..
 
Verkligen, bara Lantmäteriet kan ju ta ett par år innan tomten ens är säljbar: http://www.ja.se/artikel/55687/frustration-over-lantmateriets-handlaggningstider.html
Jag pratade med en trevlig tjej på Lantmäteriet igår och enligt henne, bryr de sig inte om hur vägen ser ut. Kan se ut i princip hur som helst, bara man kan ta sig fram till sin fastighet. Detta gäller ett fritidshus . Andra regler när det gäller ” permanent boende ” Och , påpekde hon, mycket viktigt att det klart och tydligt står i servitutet att ” vägen ” ej får ändras oå nåt sätt. Viktigt att skicka in detta servitut till fastighetsregistret vid en evenuell framtida försäljning och ägarbyte. Servitutet följer ju fastigheten/ fritidshuset !
 
Jag pratade med en trevlig tjej på Lantmäteriet igår och enligt henne, bryr de sig inte om hur vägen ser ut. Kan se ut i princip hur som helst, bara man kan ta sig fram till sin fastighet. Detta gäller ett fritidshus . Andra regler när det gäller ” permanent boende ” Och , påpekde hon, mycket viktigt att det klart och tydligt står i servitutet att ” vägen ” ej får ändras oå nåt sätt. Viktigt att skicka in detta servitut till fastighetsregistret vid en evenuell framtida försäljning och ägarbyte. Servitutet följer ju fastigheten/ fritidshuset !

Det var inte det jag svarade på utan att avstyckningen kan ta ett par år dvs inga snabba pengar.
 
Jag pratade med en trevlig tjej på Lantmäteriet igår och enligt henne, bryr de sig inte om hur vägen ser ut. Kan se ut i princip hur som helst, bara man kan ta sig fram till sin fastighet. Detta gäller ett fritidshus . Andra regler när det gäller ” permanent boende ” Och , påpekde hon, mycket viktigt att det klart och tydligt står i servitutet att ” vägen ” ej får ändras oå nåt sätt. Viktigt att skicka in detta servitut till fastighetsregistret vid en evenuell framtida försäljning och ägarbyte. Servitutet följer ju fastigheten/ fritidshuset !
Missade att det var befintligt hus där, inte bara en nybyggnadstomt som skulle styckas. :)
 
Senast ändrad:
Ja, det är jättejobbigt !! Jag skrev för att kanske i sista minut få nåt tips eller liknande, då jag ala träffa markägaren om ca 30 min

Bra att ha i åtanke är att grindarrangemanget och inskränkringarna vad som kan göras med/åt vägen kommer att påverka värdet vid en försäljning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av en gård som ska styckas av. Avstyckningen planeras ta ett år. Vi får hyra gården tills avstyckningen är klar då vi...
Svar
15
· Visningar
3 728
Senast: Elisha
·
Hästmänniskan Vi har en längre tid börjat fundera på att skaffa annan gård med lite mer mark och större boningshus. Efter att ha bott i snart 20 år på...
2
Svar
36
· Visningar
4 939
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp