Att ta farväl av ett älskat djur

Lo_

Trådstartare
Behöver råd. Katten som nästan är som ett syskon för mina barn är sjuk, vet inte ännu om det är dags men det ser inte helt ljust ut. Han är inlagd just nu.

Min dotter står honom väldigt nära, hon är 3,5 år. Ska hon få vara med om/när han somnar? Kommer hon förstå eller bara bli rädd och förvirrad? Är det bättre att komma in efteråt och säga hej då? Eller att vi bara pratar om det hemma?

Jag är och kommer vara väldigt ledsen, och jag vill inte skrämma henne men jag vill ge henne en chans att få säga hej då och förstå att han försvinner och varför.
 
Jag hade nog inte latit barnet vara med när katten avlivas, kan tänka mig att det i barnets ögen ser ut som veterinären dödar katten. Men självklart säga hejda efter. För mina barn har en begravning ocksa varit viktig, men da har det varit mindre djur, vet inte om man kan/far begrava en katt hemma. Annars kanske en fin "minnescermoni" för katten och en minnesplats med ett foto och en liten blommar.
 
Jag håller med ovanstående. Inte med på själva avlivningen - om du inte vet att hon kan vara lugn även om du är ledsen. Tycker ett djur ska få lugn och ro vid sin avlivning.
Men definitivt få titta efteråt. Få se att döden inte är "farlig", bara sorglig för de som är kvar.
 
Kanske kan boken "Farväl herr Muffin" vara aktuell?

Minns den från när jag själv var liten och min kanin skulle avlivas. Var dock närmare 10 år än 3, men kan kanske vara värt en titt.
 
Jag hade nog inte latit barnet vara med när katten avlivas, kan tänka mig att det i barnets ögen ser ut som veterinären dödar katten. Men självklart säga hejda efter. För mina barn har en begravning ocksa varit viktig, men da har det varit mindre djur, vet inte om man kan/far begrava en katt hemma. Annars kanske en fin "minnescermoni" för katten och en minnesplats med ett foto och en liten blommar.
Den krassa sanningen är ju dessutom att det ju just det veterinären gör- dödar katten.
 
Jo, men för en vuxen förstar man ju varför ,för en 3aring tror jag det är svart att förklara det pa ett bra sätt.
Ja jättesvårt! Håller med fullkomligt! Jag kommenterade mest på ”att det ser ut som att vet dödar katten”. Det är ju faktiskt inte bara som det ser ut, utan är ju faktiskt precis sanningen. Därför skulle jag inte välja att låta barnet vara med.
 
Jag kan uppdatera med att vår älskade katt tyvärr fick somna in igår på kvällen. Hela familjen var med, men endast jag under själva insomnandet. Lilla L ville komma in igen och säga hej då när han hade somnat så det fick hon. Hon tyckte det var konstigt att han hade öppna ögon så vi stängde dem. Det var en fin och oändligt sorglig stund.

Det kändes som att det blev så bra som det kunde bli, jag är väldigt glad att hon följde med. Imorse såg hon honom på himlen, så nu är han en stjärna där uppe.
 
Kanske kan boken "Farväl herr Muffin" vara aktuell?

Minns den från när jag själv var liten och min kanin skulle avlivas. Var dock närmare 10 år än 3, men kan kanske vara värt en titt.
Ja vi har den sedan innan och har läst den några gånger. Tack.
 
Jag kan uppdatera med att vår älskade katt tyvärr fick somna in igår på kvällen. Hela familjen var med, men endast jag under själva insomnandet. Lilla L ville komma in igen och säga hej då när han hade somnat så det fick hon. Hon tyckte det var konstigt att han hade öppna ögon så vi stängde dem. Det var en fin och oändligt sorglig stund.

Det kändes som att det blev så bra som det kunde bli, jag är väldigt glad att hon följde med. Imorse såg hon honom på himlen, så nu är han en stjärna där uppe.

Beklagar :heart
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Jag kan uppdatera med att vår älskade katt tyvärr fick somna in igår på kvällen. Hela familjen var med, men endast jag under själva insomnandet. Lilla L ville komma in igen och säga hej då när han hade somnat så det fick hon. Hon tyckte det var konstigt att han hade öppna ögon så vi stängde dem. Det var en fin och oändligt sorglig stund.

Det kändes som att det blev så bra som det kunde bli, jag är väldigt glad att hon följde med. Imorse såg hon honom på himlen, så nu är han en stjärna där uppe.
:heart
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Jag kan uppdatera med att vår älskade katt tyvärr fick somna in igår på kvällen. Hela familjen var med, men endast jag under själva insomnandet. Lilla L ville komma in igen och säga hej då när han hade somnat så det fick hon. Hon tyckte det var konstigt att han hade öppna ögon så vi stängde dem. Det var en fin och oändligt sorglig stund.

Det kändes som att det blev så bra som det kunde bli, jag är väldigt glad att hon följde med. Imorse såg hon honom på himlen, så nu är han en stjärna där uppe.

Beklagar sorgen. :heart
 
  • Gilla
Reactions: Lo_

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 959
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 636
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 147
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 191
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp