Att ta körkort...

Sv: Att ta körkort...

Växla ner och motorbromsa i god tid innan en sväng så har du rätt växel i och slipper fotbromsa :)
 
Sv: Att ta körkort...

Va? Frågan gällde ju när man står still, är det stopplikt måste man liksom stanna. Eller att det är så pass dålig sikt att man måste köra fram så långt det bara går för att sen stanna och titta, eller att det är rödljus etc.

Det är väl ingen som stannar vid en korsning bara för att?
 
Sv: Att ta körkort...

Det är väl ingen som stannar vid en korsning bara för att?

Då har du inte sett min mormor köra bil O_o Hon stannade t.o.m. inne i en rondell för att kolla var hon skulle köra ut :crazy: Som tur är kör hon knappt alls längre...

Men har mött några som inte kollar längre än vad nästan räcker och stannar och kollar efter bilar först när dom står still. Som tur är händer det inte ofta, men jag blir lika irriterad varje gång :meh:
 
Sv: Att ta körkort...

Jodå det är många som stannar bara för att.

Stopp-plikt måste man så klart stå still, men rödljus och övrigt med tillräckligt god sikt kan man planera så att man nästan aldrig behöver stanna :D
 
Sv: Att ta körkort...

Intressant detta med eco-driving.

Min son håller på att övningsköra, vi var på handledarkurs i vintras och har kört en hel del sedan dess och en sak som vi lärde oss på kursen var just detta med att motorbromsa, döm om vår förvåning när han tog en körlektion förra veckan med oss handledare som backseat drivers och dom öm vår förvåning, då han fick bakläxa pga han motorbromsade, det skulle han inte alls göra utan han skulle hellre bromsa med den högre växeln i och sedan växla ner när nya växeln fick lågt varv.
 
Sv: Att ta körkort...

Jodå det är många som stannar bara för att.

Stopp-plikt måste man så klart stå still, men rödljus och övrigt med tillräckligt god sikt kan man planera så att man nästan aldrig behöver stanna :D

Fungerar ypperligt i Sthlms innerstad i rusningstid.
:crazy:
 
Sv: Att ta körkort...

jag tog körkort sent i livet, tog det i höstas. tog en intensivkurs på bilskolan, tog ledigt från jobbet och satsade allt på att ta körkortet på 2 veckor. Hade ingen erfarenhet innan mer än att jag testat att köra bil på en parkering och en raksträcka ett par ggr innan jag gick till körskolan. hade aldrig pluggat teori innan etc. jag vet inte varför jag tog det så sent, har nog alltid tyckt att det varit lite otäckt att köra bil så jag tog aldrig direkt tag i det.

Jag gjorde teorin och uppkörning samma dag och fick körkortet. Då kan jag säga att jag inte läste körkortsboken ngt (jag har svårt för att plugga från böcker) utan aktiverade ett konto på korkortonline och gjorde test där....jag satt ganska intensivt med det under dom två veckorna, även om jag inte alltid klarade av testerna. Dock gick det på teorin ändå så jag har ju ändå lärt in mig rätt. Halkbanan var inte det minsta otäckt, satt bara och skrattade och gjorde nog en hel del misstag, men det var roligt :D uppkörning handlar mkt om eco ja, det var ganska hårt att hålla så hög växel som möjligt. (där jag körde!) på själva uppkörningen var jag vrålnervös för jag hade faktiskt haft en väldigt jobbig lärare på instensivkursen som mest var negativ om allt och sa att jag inte skulle klara uppkörningen. För mig var det skönt att det var en ny person när jag körde upp. (även om ens självförtroende var si sådär) (jag fick stopp i en rondell (som jag alrig fått annars, men är man nervös så är man) jag satt bara lugn, sa hoppsan och körd elugnt vidare. Ett par få misstag till, körde taktiken, vara lugn, inte hetsa upp sig, och lugnt köra vidare. Jag trodde inte jag klarade uppkörningen men läraren sa att det viktigaste i trafiken var att vara lugn och det var jag och då fick jag körkortet...
 
Sv: Att ta körkort...

Försök om möjligt köra med samma lärare och bil. Du kan säkert få låna just "din" bil på uppkörningen, så är du van vid bilen (värt den extra kostnaden!).

Precis det där tänkte jag skriva :)
Att ha "sin" bil på uppkörningen gör ganska mycket för trygghetskänslan, påminner lite mer om en vanlig körlektion.

Lycka till!
 
Sv: Att ta körkort...

Jodå det är många som stannar bara för att.

Stopp-plikt måste man så klart stå still, men rödljus och övrigt med tillräckligt god sikt kan man planera så att man nästan aldrig behöver stanna :D

Jag tänkte när jag skrev rödljus att eftersom det här är buke måste jag nog tillägga att om det är möjligt ska man naturligtvis planera sin körning så man inte behöver stanna :p vet dock inte hur det är möjligt att planera så att man nästan aldrig behöver stanna. Varje gång jag kör inne i stan måste jag stanna jäkligt många gånger, och det beror inte på dålig planering.

Fungerar ypperligt i Sthlms innerstad i rusningstid.
:crazy:

Haha, vad jag också tänkte...
 
Sv: Att ta körkort...

Nästan aldrig.
Jag lärde mig köra med utgång från Valhallavägen runt 7.30.

Nu kör ju inte alla bara i rusning i Sthlm...

Släpp gasen ännu tidigare. Det underlättar att kunna intervallen på trafikljusen.
 
Sv: Att ta körkort...

Korkortonline.se har bra förklaringar! Man kan lära sig att räkna ut reaktionssträckor/bromssträckor på ett smidigt vis där än boken faktiskt tyckte jag.
 
Sv: Att ta körkort...

Nästan aldrig.
Jag lärde mig köra med utgång från Valhallavägen runt 7.30.

Nu kör ju inte alla bara i rusning i Sthlm...

Släpp gasen ännu tidigare. Det underlättar att kunna intervallen på trafikljusen.

Så har jag fått lära mig nu. Ser jag att det lyser rött så sänker jag farten smått och så i princip 8 av 10 ggr hinner det slå om till grönt och tada jag behöver inte stanna :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 854
Senast: Vallmo
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 676
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp