Att ta valpar

Sv: Att ta valpar

Och eftersom hon är en så "frisk tik" så tänker du strunta i såväl chihuahua- som papillionuppfödningens rekommendationer om knäledsundersökning och ögonspegling, för du har ju tydligen köpare ändå, eller....?
Dessutom är ju tiken så fruktansvärt trevlig o med bra temperament o den pressumtiva sk "uppfödaren" skall behålla en valp själv.

Absolut de perfekta kriterierna för avel!
 
Sv: Att ta valpar

Att föda upp valpar.
Är ett stort ansvar mot tiken, valparna och inte minst valpköpare.

Har man aldrig haft valpar (och alla är ju någon gång nybörjare)
Så bör man ta reda på allt man kan innan parning.
Läs alla böcker i ämnet, gå in på SKKs ´hemsida där står mycket tänkvärt
Finns en massa utbildningar/föreläsningar också man kan gå.

Just den här tiken får troligen inte så många valpar (dvärghund) så det är mycket möjligt att alla valpar är tingade långt innan de är födda. (TS ska ju ha en själv och blir kanske bara en tex)
Så just det är kanske inte så stort problem i detta fall.

Men! Mycket kan gå på tok, kolla att det ingår snitt i hennes försäkring tex (gör inte det på Agria numera)
Förutom snitt är det mängder med saker som kan gå på tok och glöm inte att det aldrig är ofarligt ”att föda barn” i allra värsta fall kan du mista tiken
Nu händer det tack och lov inte ofta, då hade ingen vågat ta valpar men det KAN hända.

Så tänk igenom det ordentligt och läs allt du kan.
Har du kontakt med någon uppfödare med erfarenhet och som är villig att ”ta hand om dig” så är det guld värt!
 
Sv: Att ta valpar

TS har i alla fall tänkt så långt att hon vill ha en hane som är av en av raserna som ingår i tikens blandning. ;)
 
Sv: Att ta valpar

Och eftersom hon är en så "frisk tik" så tänker du strunta i såväl chihuahua- som papillionuppfödningens rekommendationer om knäledsundersökning och ögonspegling, för du har ju tydligen köpare ändå, eller....?

absolut inte
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att ta valpar

Guud vilka tykna svar och giftiga kommentarer. Det blir så tydligt med det inofficiella "kriget" som råder mellan renrasigt o blandras, till största del från ena hållet.

Jag förstår mkt väl en hel del av det som talar MOT blandraser, men faktum är att det finns en del som tala för också. Ibland känns det mer som att det är som en "klass-skillnad".

Jag tycker en av de viktigaste frågorna man ska ställa sig är - VAD ska jag ha min hund till? VAD är viktigt för mig? Är en valp för 20 000:- bättre för mig än en för 7 000:- (- valpens bakgrund är ju viktig)? Vill jag hålla på med utställning och avancerad kennelverksamhet?

Jag tror mkt väl att det kan bli bra och sunda valpa även om det är blandrasvalpar. Huvudsaken är att man nogrannt kollar upp tikens och hanens hälsa och gör de undersökningar som rekomenderas de inblandade raserna, hör sig för om deras förälldrar - hur deras födslar har gått osv.

Gissar att jag gör en halv värld av hundägare och uppfödare upprörd nu, men som tur väl är har vi åsiktfrihet i Sverige och visst kan man väl diskutera på en vettig nivå även om man har olika åsikter? Förklara istället för att gnäll/skäll.
 
Sv: Att ta valpar

jag tycker att det är lite tråkigt att du har fått så dryga svar i tråden. men det ligger något i det de säger. läs på om de ingående rasernas respektive sjukdomar, och läs på om hur korsningsavel fungerar (återkorsning kan ge sjukare hundar). många här inne (och även jag) är av åsikten att endast de bästa hundarna ska gå i avel. dvs de ska ha en dokumenterat frisk härstamning (finns inget som heter dokumenterad härstamning på blandraser), de ska vara goda rasrepresentanter, dvs matcha rasstandarden i utseende och/eller arbetsegenskaper, samt ha en riktigt god mentalitet. jag tycker att det är helt oförsvarbart att avla på hundar som är det minsta ljudrädda t ex, de får gärna reagera, men de ska ganska direkt övervinna sin rädsla och istället bli nyfikna/neutrala. att tiken är glad och snäll är liksom det minsta man kan begära, även av hundar som absolut inte ska i avel.
 
Sv: Att ta valpar

många här inne (och även jag) är av åsikten att endast de bästa hundarna ska gå i avel. dvs de ska ha en dokumenterat frisk härstamning (finns inget som heter dokumenterad härstamning på blandraser), de ska vara goda rasrepresentanter, dvs matcha rasstandarden i utseende och/eller arbetsegenskaper, samt ha en riktigt god mentalitet.

Jag förstår vad du menar och håller med om en hel del. En fundering dock.. är rasstandarden alltid enligt det bästa för individen? Det har ju emellanåt pratats en del om sönderavlade raser/individer när det gäller extriör osv. Olika typer av utseenden som prioriterats för att det behagar människan.. sk räkstjärtar på schäfer, utåtstående ögon som blir rinniga, ja det finns säkert annat.. Får ibland känslan av att det går mode i deras utseende precis som i allt annat tyvärr. Vad är det som säger att det är bra för individen? Vad är viktigast?

Bara en fundering som sagt..
 
Sv: Att ta valpar

För att planerad blandrasavel är, i mina ögon, inte försvarsbart så länge det inte handlar om t ex jakt- eller draghundar för eget bruk. QUOTE]

Rimligtvis borde det väl i så fall inte vara försvarbart för eget bruk heller? Stamtavleaveln foch SKK finns väl för att säkra dokumenterat friska och korrekta individer? Blandraser mår väl i så fall inte heller bättre bara för att de är "för eget bruk"? Behöver inte den typen av hundar också vara lika hälsosamma?
 
Sv: Att ta valpar

Hälsan är absolut viktigast!
Rasstandarden kommer i andra hand, men om man avlar för utställning/mot en standard är det (i mina ögon) självklart att man väljer rastypiska, SUNDA, föräldrar.

Men visst är det på flera raser så att utseendet blivit så extremt att de får hälsoproblem, och det är inte okej.

Slutsats: Hälsan bör absolut komma i första hand, men man bör även ha ett mål med sin avel. Om målet är rastypiska hundar ska man självklart välja rastypiska föräldrar men inte med avkall på hundens välmående.
 
Sv: Att ta valpar

problemet är att hundar med räkstjärt och extremt platt nos är att betrakta som övertypade. de följer inte rasstandarden som den är skriven. det är mycket beklagligt att domarna inte kan premiera det som är lagom! när det gäller just schäfer så är det också för mig helt obegripligt att man inte sätter bruksmeriterna allra först och främst. det är ju en brukshund, och då är det bruksegenskaperna som är den viktigaste biten i avelsarbetet.

men nu var raserna som diskuterades chihuahua och papillon, och där har man endast utseendet att gå efter. papillon kan visserligen vara en ganska användbar ras inom speciellt agilityn, men jag har ingen aning om det sker någon medveten agilityavel inom rasen.
 
Sv: Att ta valpar

Varför kan du inte bara köpa en valp med stamtavla och friska meriterade föräldrar och hänvisa dina "valpköpare" till en erfaren och seriös uppfödare?

Tror att det är väldigt mkt överproduktion på chis nu, och då ska vi inte prata om alla dessa småhundsblandningar...

Även om din hund skulle vara "100%" chi och du parar med en reggad chi så blir valpen ändå blandras eftersom din hund inte har någon stam..
 
Sv: Att ta valpar

problemet är att hundar med räkstjärt och extremt platt nos är att betrakta som övertypade. de följer inte rasstandarden som den är skriven. det är mycket beklagligt att domarna inte kan premiera det som är lagom! QUOTE]

Ah! Intressant, då ligger bekymmret inte i standarden utan hos dommarna... Om det nu är så, så är det ju knepigt att de inte blir korrigerade och tillsagda att följa standarden..

Tack för bra svar cillamuffins.
 
Sv: Att ta valpar

Hunden är 90% chihuahua samt 10% papillon. Anledningen att jag kallar henne för chihuahua är endast för enkelhetens skull. Det var inte alls min mening att "försöka lura" ngn och jag ber om ursäkt om ngn pga av min oklarhet lagt ned sin tid i onödan och svarat på mina frågor;)

Hunden är en mycket glad, positiv, frisk tik som jag tycker att det skulle vara kul att ha en avkomma efter. Parar jag henne med en renrasig kille så blir valparna näst intill renrasiga vavvor fast utan stamtavla. Har tre olika killar att välja mellan i dagsläget.

Att få sålt valparna är jag inte orolig över då jag redan har många intressenter som frågat om jag inte kan ta valpar på henne (då hon som sagt är en mycket glad och tillgiven hund). Dessutom skall jag behålla en själv.

Tack i alla fall för alla svar - nu återstår endast att besluta mig om jag skall eller inte - fortsättning följer.

Jag tyckte du frågade nyss om man skulle göra hälsoundersökningar..det kan va mycket fel på en hund som inte märks "till vardags.."
 
Sv: Att ta valpar

Hela inlägget uppfattar jag som otrevligt, drygt. Man kan vara lite trevligare.

Men det här är ju buke så.
 
Sv: Att ta valpar

Så alla som ahr jakt eller draghundar, och parar sin tik, de behåller alla valparna:confused:

Givetvis inte ;). Skulle ha varit mera tydlig, vad jag menar är att blandrasavel för mig endast är ok om det finns ett bestämt mål med hälsotestade och meriterade föräldrar bakom för att t ex få fram en bättre jakthund. Om ägaren tror på kombinationen blir det ju ofta så att man behåller en valp och sedan förslagsvis säljer resten av kullen till just jaktintresserade.
 
Sv: Att ta valpar

Rimligtvis borde det väl i så fall inte vara försvarbart för eget bruk heller? Stamtavleaveln foch SKK finns väl för att säkra dokumenterat friska och korrekta individer? Blandraser mår väl i så fall inte heller bättre bara för att de är "för eget bruk"? Behöver inte den typen av hundar också vara lika hälsosamma?

Se mitt svar till jassica ovan. Skulle varit mer tydlig.
 
Sv: Att ta valpar

ja visst är det märkligt! om schäferns rygg står det såhär i rasstandarden:

Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken, den obetydligt sluttande ryggen och det lätt sluttande korset, utan synligt avbrott. Ryggen är fast, kraftig och muskulös. Länden skall vara bred, väl utvecklad och muskulös. Korset skall vara långt och lätt sluttande ca 23% och omärkligt övergå i svansansättningen.

jag har fetmarkerat. obetydligt sluttande och lätt sluttande är då inte orden jag skulle använt för att beskriva en modern utställningschäfer. tyvärr ser man ju schäfrar med omusklad karprygg och ett stupande kors, och de vinner på utställningarna? riktigt mysko faktiskt.

om rasen mops nos är rasstandarden lite luddigare:

Nospartiet skall vara kort, trubbigt och kvadratiskt, men inte uppnäst.

det står i alla fall ingenstans att nospartiet ska vara obefintligt/intryckt mellan ögonen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 873
Senast: LelleLilla
·
Hundavel & Ras Jag planerar inte att ta valpar på någon av våra tikar, vill bara klargöra det direkt. Men, några av våra bästa kompisar har parat sin...
Svar
9
· Visningar
3 511
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp