Att ta valpar

Sv: Att ta valpar

Givetvis inte ;). Skulle ha varit mera tydlig, vad jag menar är att blandrasavel för mig endast är ok om det finns ett bestämt mål med hälsotestade och meriterade föräldrar bakom för att t ex få fram en bättre jakthund. Om ägaren tror på kombinationen blir det ju ofta så att man behåller en valp och sedan förslagsvis säljer resten av kullen till just jaktintresserade.

Men det där köper jag inte riktigt.

Om jag t.ex skulle välja att para min renrasiga vavva, med en renrasig pappilon, och har ett mål att få fram en trevlig sällskapshund och ett bra låt oss säga agitillityämne, och om jag tror på kombinationen och behåller en valp, och säljer till andra som är intresserade av en sällskapshund och öva lite agitillity, då är ju mitt mål med blandrasavel helt plötsligt ok.

Eller?
 
Sv: Att ta valpar

Hela inlägget uppfattar jag som otrevligt, drygt. Man kan vara lite trevligare.

Men det här är ju buke så.

Eftersom det var mitt inlägg du syftade på så kan du ju tala om för mig vad det var som var så otrevligt med det?
Jag svarade på frågeställarens frågor vilket jag absolut inte behöver göra egentligen och anser att vissa saker är ju så grundläggande så det bör man ju veta innan parning om man nu tänkt ta valpar och jag anser inte att det räcker att man ställer några frågor på buke för att tillgodose det.

Och vad var det som var så otrevligt med att säga att man ska sluta kalla sin blandras för renrasig?

Jag tycker att folk på olika forum som är okunniga och gärna vill ha hjälp av de som är kunniga inom t ex avel bör vara ganska ödmjuka och inte börja skrika om drygheter, otrevligheter och påhopp så fort de får svar som inte "passar" dem....

Dock har jag insett att det är ingen ide att dela med sig (helt gratis) av sin kunskap för något tack lär man ju inte få ändå.... (detta gäller ju naturligtvis inte alla man svarar)
 
Sv: Att ta valpar

Men det där köper jag inte riktigt.

Om jag t.ex skulle välja att para min renrasiga vavva, med en renrasig pappilon, och har ett mål att få fram en trevlig sällskapshund och ett bra låt oss säga agitillityämne, och om jag tror på kombinationen och behåller en valp, och säljer till andra som är intresserade av en sällskapshund och öva lite agitillity, då är ju mitt mål med blandrasavel helt plötsligt ok.

Eller?

Nej. Vad jag menar är att för att få fram någon form av bättre brukshund, t ex narkotikahundar, jakthundar osv osv som alltså fyller ett syfte utöver sällskap. Men visst, gör du alla hälsotester och har meriterade föräldrar så stoppar jag dig inte, mer än att tycka att det är dumt eftersom det redan finns så många sällskapshundar där ute.
 
Sv: Att ta valpar

Jag förstår vad du menar och håller med om en hel del. En fundering dock.. är rasstandarden alltid enligt det bästa för individen? Det har ju emellanåt pratats en del om sönderavlade raser/individer när det gäller extriör osv. Olika typer av utseenden som prioriterats för att det behagar människan.. sk räkstjärtar på schäfer, utåtstående ögon som blir rinniga, ja det finns säkert annat.. Får ibland känslan av att det går mode i deras utseende precis som i allt annat tyvärr. Vad är det som säger att det är bra för individen? Vad är viktigast?

Bara en fundering som sagt..

Det är oftast inte själva rasstandarden det är fel på, utan hur den tolkas. Det står exempelvis inget i schäferns rasstandard om att ryggen ska vara böjd som en banan.
 
Sv: Att ta valpar

Det är oftast inte själva rasstandarden det är fel på, utan hur den tolkas. Det står exempelvis inget i schäferns rasstandard om att ryggen ska vara böjd som en banan.

Såg nu när jag läste tråden mer ordentligt att frågan om rasstandarden redan har besvarats. Sorry!
 
Sv: Att ta valpar

Eftersom det var mitt inlägg du syftade på så kan du ju tala om för mig vad det var som var så otrevligt med det?
Jag svarade på frågeställarens frågor vilket jag absolut inte behöver göra egentligen och anser att vissa saker är ju så grundläggande så det bör man ju veta innan parning om man nu tänkt ta valpar och jag anser inte att det räcker att man ställer några frågor på buke för att tillgodose det.

Och vad var det som var så otrevligt med att säga att man ska sluta kalla sin blandras för renrasig?

Jag tycker att folk på olika forum som är okunniga och gärna vill ha hjälp av de som är kunniga inom t ex avel bör vara ganska ödmjuka och inte börja skrika om drygheter, otrevligheter och påhopp så fort de får svar som inte "passar" dem....

Dock har jag insett att det är ingen ide att dela med sig (helt gratis) av sin kunskap för något tack lär man ju inte få ändå.... (detta gäller ju naturligtvis inte alla man svarar)

Vart har TS börjat "skrika" om otrevligheter? Jag tycker h*n framstår som ödmjuk.

Det är sättet du svarar på frågorna. Väldigt mkt "det här kan inte du lilla vän" Helt onödigt att vara så dryg. Du dumförklarar TS. Tex det du svarade ang navelsträngen. Liksom helt onödigt svar, bättre att skriva ingenting då. Det är väl bättre att TS som inte vet frågar än att h*n inte gör det.

Om man är okunnig och frågar på ett trevligt sätt, ska man då behöva få massa dryga svar från de som "vet allt"?

Så typiskt buke. :crazy:
 
Sv: Att ta valpar

Så typiskt buke. :crazy:

Just detta ser jag på många ställen. Att flera tydligen tycker att det är typiskt buke att folk är otrevliga och "näsvisa". Varför är du här och läser/skriver om du bara blir irriterad och tydligen tolkar det mesta som att folk är dryga?

En fråga som slår mig varje gång just ovanstående citat dyker upp (vilket är alltför ofta).
 
Sv: Att ta valpar

Jaa... fast tyvärr tror jag lätt det blir så på Internet överhuvudtaget (ang. drygheten). Där "syns" man inte och behöver inte stå till svars för saker man "säger eller gör". Tycker man ser allt oftare att folk skriver precis vad som faller dem in utan att bry sig, för det är oftast ingen som vet vem de är ändå... Tråkigt bara om de yngre snappar upp chargongen (?) och hakar på..

Jag är helt klart FÖR betyg i uppförande i skolan! :grin:


Hrm.. verkar som om ämnet svävar iväg en del... Sorry TS
 
Sv: Att ta valpar

Vart har TS börjat "skrika" om otrevligheter? Jag tycker h*n framstår som ödmjuk.

Det är sättet du svarar på frågorna. Väldigt mkt "det här kan inte du lilla vän" Helt onödigt att vara så dryg. Du dumförklarar TS. Tex det du svarade ang navelsträngen. Liksom helt onödigt svar, bättre att skriva ingenting då. Det är väl bättre att TS som inte vet frågar än att h*n inte gör det.

Om man är okunnig och frågar på ett trevligt sätt, ska man då behöva få massa dryga svar från de som "vet allt"?

Så typiskt buke. :crazy:

Nja, nu var det ju inte enbart denna tråd jag syftade på. oftast ställs det en fråga som börjar ödmjukt men får man sen inte de svar man önskar så börjar man gaffla om "påhopp", att folk är dryga etc etc och så fort någon håller med så kommer dessa :bow::bow:

Jag börjar bli lite trött på det. Detta är ett diskussionsforum, man kan inte välja svaren man får - vill man t ex bara ha medhåll och tar allt annat som "påhopp" så ska man nog inte starta någon tråd ö h t. OBS, att detta vänder sig till folk generellt (och speciellt de som vill ha råd inför blandraskullar).

Sen är det så att det är mycket lättare att missförstå skriven text än när man pratar öga mot öga, många försöker dessutom göra sitt bästa för att missförstå.

Precis som frågades innan, vad är det som är otrevligt med att säga att någon ska sluta kalla sin blandras för renras?
Ungefär som att t ex kalla sin travarkorsning för halvblod/fullblod/något annat eller påstå att man har en Merca när man i själva verket har en SAAB som man klistrat en merca-stjärna på.

Förklara vad det är som är otrevligt med att säga så?
Inse att man inte bara blir klappad medhårs på olika forum, är det det man vill så ska man nog skippa forumen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 284
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 868
Senast: LelleLilla
·
Hundavel & Ras Jag planerar inte att ta valpar på någon av våra tikar, vill bara klargöra det direkt. Men, några av våra bästa kompisar har parat sin...
Svar
9
· Visningar
3 511
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp