att transportera hem den "nya" hästen

Hrannar

Trådstartare
Jag ska köpa häst!
Nu är det så att hästen finns i Sundsvall och jag finns snart i Jönköping.
Vilka kan man anlita som hästtransportörer, vilka kör dessa sträckor?
Och vad tror ni det kan kosta?
Kanske nån annan som haft liknande sträcka?

Sv: att transportera hem den "nya" hästen

Vad kul!

Det är bara att börja ringa runt de olika firmorna (sök på internet).
När jag skulle ta hem häst var det lika olika vilka sträckor de körde och när/hur ofta.
Priset skulle landa på ca 2000-3000 för ca 50 mil.

Lycka till

jag fick uppgiften ca 2500kr för sträckan malmö - uppsala. så någonstans däromkring borde det bli.

Jag kan tipsa om gunnar olsson hästtransporter. Dom är bra att ha att göra med och kör den sträckan. Pris gissar jag ca 2500+moms. Jag har iaf betalt ungefär så mkt och det har gällt ungefär samma sträcka dvs ca 70-80 mil.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla era svar!
ska kolla upp med olika företag som kör.:idea:

Jag kan tipsa om gunnar olsson hästtransporter. Dom är bra att ha att göra med och kör den sträckan. Pris gissar jag ca 2500+moms. Jag har iaf betalt ungefär så mkt och det har gällt ungefär samma sträcka dvs ca 70-80 mil.
Jag kan också rekommendera dem.

Carina på Silver Arabians

Jag har också anlitat dem, tredje gången alldeles nyligen. Fick en häst kör 93 mil (om man kör kortaste vägen, men det gör ju inte de så vet inte sträckan i verkligheten), Östersund-Laholm och det kostade 3000:- +moms.
Greens kör väl Sundsvall annars, jag har dock aldrig anlitat dem själv eftersom de inte kör via Östersund.

Har också anlitat Gunnar Ohlsson flertalet ggr. Dom samarbetar med Jacobsson (släkt), så det spelar ingen roll vem utav dom man ringer.

Jag har också anlitat dem, tredje gången alldeles nyligen. Fick en häst kör 93 mil (om man kör kortaste vägen, men det gör ju inte de så vet inte sträckan i verkligheten), Östersund-Laholm och det kostade 3000:- +moms.

Min nya häst gjorde samma resa (plus några mil längre söderut) i höstas, och priset var detsamma.
Resan gick via Stockholm, där hästarna övernattade i stall innan de fortsatte söderut.

Immer

Tack för era svar!
Men troligen kommer jag att köra dit upp och hämta henne, blir en jäkla bit att köra, men det låter på säljaren att hon ville träffa mig.
Hmm hmm, kanske inte fel, men vad kan det kosta och frågan är om det är schysst mot hästen att åka såå långt i en hästtransport??
Hästen har väl åkt innan i hästtransport, men hur mkt vet inte denna ägaren.

Räkna ut milkostnaden för din bil, lägg till 30-50% med tanke på hästtransporten.
Dessutom måste du planera in en övernattning på vägen. Jag kan inte på rak arm säga hur många timmar man får köra med häst, men detta måste vara för långt (för många timmar)

Immer

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 942
Senast: ako
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 620
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka