Att välja ras för hund nummer två!

Takire

Trådstartare
Hur tänker ni som haft en hund och skaffat en till/tänker skaffa en till angående ras? :)

Jag har någon slags förhoppning om att kunna ha två hundar om ett par år men tycker det är ännu svårare med ras denna gång, då hunden inte bara är till mig utan även till Frej. Han önskar sig troligtvis en miniatyrbullterriertik (för en sådan är han kär i) eller en sheltie modell liten. Matte önskar sig mest en buhund, men är dålig på att dämpa skall och kommer bo i liten lägenhet i hyreshus :angel:. Dessutom tycker jag egentligen att en buhund är för stor för Frej.

Nu vet jag inte om det kommer att funka med mer en än hund men jag vill drömma nu!
 
Kom aldrig till skott men var på god väg en gång i tiden. Jag tänkte som så att hundarna ska ha utbyte av varandra. Jag hade borzoi, dvs en vinthund med allt vad det innebär. De kommer överens med nästan alla hundar men att komma överens och tycka om är olika saker. Gärna ska hundarna kunna leka tillsammans, därför kan det vara en fördel om båda hundarna har samma typ av lekbeteende så en inte bara vill leka jakt/springlekar och den andra bara vill brottas och låtsas-slåss hela tiden. Storleken kan jag tycka har underordnad betydelse till viss del även om en Grand danois inte har så mycket lekutbyte av en chihuahua. Min borzoi lekte fint med sambons jaktlabbe trots att han var dubbelt så hög som henne.

Jag kommer skaffa borzoi igen eftersom det är "min" ras sas, och har tur att sambon har en jaktlabbe som jag upplever matchar en vinthund bra. Nu hade min borzoi levt största delen av sitt liv som ensamhund och var väldigt präglad på mig vilket gjorde att han hade svårt att knyta an till labben. De bråkade aldrig och det var aldrig sura miner men han behandlade henne lite som luft emellanåt när han behövde egentid.

En sak som är intressant däremot är att även om man ofta möter "blandflockar", dvs hushåll med flera hundar av olika raser, som funkar jättebra ihop, så är det, upplever jag, alltid något speciellt när hundar träffar andra hundar av samma ras. Har sett det både hos sambons labbe, föräldrarnas gamla pudel och min borzoi. Även om de kommer bra överens med andra hundar så är det något speciellt som klickar till när de är tillsammans med hundar av sin egen ras. Exakt vad det är vet jag inte men jag slås av det varje gång.
 
@iNHALE

Det där med att det är något speciellt med hundar av samma ras har jag också sett både med tollaren vi hade i familjen och nu med Frej. Någon fler sheltie lär det ändå inte bli, skulle inte mentalt fixa att få en till sheltiehälssheltie. Nog för att man kan få problem ändå, men då tar jag hellre ett problem som är "nytt".

Jag måste klura på vilja raser som leker som shelties :idea: och vilka av dessa dom kan tänkas passa även mig. Helst skulle jag se att Frej inte lekte som en sheltie, men nu som vuxen är det just det han gör :meh:.

Skönt ändå att ha en "rätt" ras, tvivlar på att jag någonsin kommer att hitta dit :p.
 
Jag har tänkt att den dels ska passa det jag vill göra och sen Rubens personlighet, den måste vara mjuk, inte svara upp, ha långt till skall och leka på ett bra vis.
Har köpt två omplaceringar, enklaste sättet att veta vad man får och hur de kommer fungera ihop.

En DDB, 50 kg vs Rubens 5 kg, fungerade utmärkt och var helt klart den hunden han tyckt bäst om.
En petit brabancon, samma storlek, mjukare temperament, lite mer aktiv utan att vara på. Den hunden äkskade Ruben, han var okej med den men inte mer.
 
Jag har precis skaffat hund nummer två, en ny ras ut en helt annan rasgrupp. Tror i och för sig att de kommer ha glädje av varandra i både lek och sällskap när lillskrutt blir större, men det är ändå för min skull jag skaffar en hund till.

Nu är det lite skillnad i storlek, mer skillnad i användning och ganska lika i energinivå (hög 😄) Jag är mer intresserad av den typ av aktivering som jag hoppas den lilla kommer gilla. Som tur är tycker husse att den vuxna hundens intresse är kul och han verkar nöjd med att kunna få lite mer tillgång till hunden 👍🙂
 
@iNHALE

Det där med att det är något speciellt med hundar av samma ras har jag också sett både med tollaren vi hade i familjen och nu med Frej. Någon fler sheltie lär det ändå inte bli, skulle inte mentalt fixa att få en till sheltiehälssheltie. Nog för att man kan få problem ändå, men då tar jag hellre ett problem som är "nytt".

Jag måste klura på vilja raser som leker som shelties :idea: och vilka av dessa dom kan tänkas passa även mig. Helst skulle jag se att Frej inte lekte som en sheltie, men nu som vuxen är det just det han gör :meh:.

Skönt ändå att ha en "rätt" ras, tvivlar på att jag någonsin kommer att hitta dit :p.
Små kvicka hundar med mjukt temperament? Pudel,schipperke,bedlingtonterrier, papillons ,löwchen?
 
Jag tänker inte, jag får syn på någon saluki som jag måste ha och vips har jag en till. De bara råkar bli fler - trots att jag mååånga gånger funderat på andra raser :p
 
Jag har hittat "min" ras och ser inte att jag kommer byta ras när nuvarande sas går ur tiden. Jag fick mina första Pappisar som 9-åring. Det är 30 år och 5 hundar sedan inklusive nuvarande. Känner mig inte lockad av annat. Men kommer absolut ha hund(Papillon) så länge jag har möjlighet.
 
Själv valde jag en till sheltie och fick en som väger 17kg och mer liknar en bcmix än sin (lilla) storebror på 8kg. :D

Tror som många andra att det viktigaste är att matcha temprament och leksätt. Märker på min lilla att han inte bryr sig om hur stor hund han umgås med men är dom buffliga uppskattas det inte.
 
Jag köper den ras jag är sugen på, har hittills inte haft två hundar av samma ras. Nike är blandis på 27 cm och 6kg, Nessie är corgi på 32 cm och ca 15 kg och Nano är Mas på 42 cm och ca 15 kg och alla fungerar superbra ihop (lite hormonstinna kring löp bara). Rent lekmässigt så är ju Nano mer nätt och gracil och försiktig med sina kompisar medans Nessie är mer som en bulldozer, Nike som är minst (och äldst) bestämmer huruvida hon vill vara med eller inte och säger till på skarpen om hon tycker de andra tar sig lite väl mycket friheter så även om hon är hälften så stor så är det inga problem. Sen har jag försökt välja så att hund 2 och 3 inte är de kaxigaste i kullen utan lite mjukare till sättet och hittills verkar de ha varit ett vinnande koncept då flocken fungerar utmärkt ihop.
 
VI skaffade en till av samma ras, dock en mycket mjukare typ. De kommer från samma uppfödaren och när jag bestämt att det skulle bli en till så blev från en kull med bra matchning. Vår första är ett rivjärn, så nr två är med flit en mjukare typ. De kompletterar varandra fint och jag har världens bästa uppfödare.
 
Jag skaffar hund till mig själv, inte till mina andra hundar.... För mig så är rasen nummer ett utan tvekan chow chow, men vi har haft andra raser också. Under 11 år hade vi en underbart trevlig mastifftik och nu har vi två mopsar tillsammans med chowarna. Jag har aldrig funderat över vad som går ihop med chowarna, utan vad jag själv vill ha.
En annan sak: om du har en hane så råder jag dig att skaffa en hane igen! Det är inte speciellt kul med en av varje under löp. Att kastrera av ren bekvämlighet är i min värld inget jag skulle riskera mina hundars liv och hälsa med.
 
Kul att läsa era svar, även om jag inte känner mig ett dugg klokare över vilken ras som vore rätt för oss :D.

Är det någon av er som varit med om att det INTE funkat alls med en till hund? 🤔
 
Är det någon av er som varit med om att det INTE funkat alls med en till hund? 🤔
Det är ju inte helt ovanligt att hundar omplaceras för att de inte passar in i flocken hemma, att det blir bråkigt och oroligt och att ägarna inte vill/kan/orkar hålla på med det trassel som det innebär att hålla hundarna separerade. Jag har själv blivit tillfrågad om att ta några sådana hundar, och hjälpt till med omplacering av några. Finns väl även några bukefalister som skriver ibland om att hundarna åtminstone stundtals hålls separerade för att de inte trivs ihop och vissa som omplacerat sina hundar.

Så visst, risken finns alltid. Det vanligaste är nog ändå att det fungerar bra med flera hundar ihop, framförallt så länge alla hundar i flocken får sina behov väl tillgodosedda.
 
Kul att läsa era svar, även om jag inte känner mig ett dugg klokare över vilken ras som vore rätt för oss :D.

Är det någon av er som varit med om att det INTE funkat alls med en till hund? 🤔
Ja jag har omplacerat två hundar som inte alls trivdes ihop,slutade med att jag omplacerade båda två av olika anledningar.
 
Kul att läsa era svar, även om jag inte känner mig ett dugg klokare över vilken ras som vore rätt för oss :D.

Är det någon av er som varit med om att det INTE funkat alls med en till hund? 🤔

Japp, jag omplacerade den som passade min personlighet minst. Den hunden fick ett suveränt hem som passade bättre, något jag aldrig hade kunnat erbjuda.

På frågan i övrigt så tänker jag mig alltid att jag ska skaffa mig något mer träningsvilligt att satsa på inom hundsporten än vad mina urhundar och jag någonsin kommer att lyckas med. Men hittills har jag inte hittat en ras jag trivs med i vardagen och det är det allra viktigaste för mig. Det är dötrist att ha en hund som man känner egentligen inte fungerar i ens liv. Det skappar, för mig onödigt mycket frustration vilket i sin tur definitivt inte hjälper relationen med hunden.
Det är viktigt att mina hundar också trivs med varandra. Jag skulle inte orka ha hundarna uppdelade inom hemmet. Av den anledningen så har jag också bara hanar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 598
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 066
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 774
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp