Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

För att jag tycker samhället ska skydda alla individer oavsett val de gör.
Jag tycker de som kör rattfylla ska få vård också, även om de riskerar att döda andra i trafiken.
Det finns hopp om mänskligheten :heart. Tack för det inlägget.

Det är lätt att döma andra till döden här verkar det som.

@golit af bukefalos, skulle du vilja ha jobbet att stå på Covidakuten och få in en ovaccinerad (som arbetat och betalt skatt hela sitt liv) och säga. Tyvärr jag ser att du inte kan gå pga andnöd, vi har vårdplatser men du är inte värld det. Och sen släpa ut personen utanför sjukhusdörren för att kvävas?
 
En annan reflektion, apropå att folk "glatt" tar läkemedel som också innebär risker men ändå är rädda för AZs vaccin. Många behöver ju väga nytta mot risker gällande andra mediciner som är livsnödvändiga för dem. Är man kroniskt sjuk så kanske man redan behöver ta mediciner som innebär vissa risker dagligen, och därmed har den tyngden på sina axlar annars också. Då rycker man kanske inte på axlarna åt ännu en potentiell risk, utan bägaren rinner över. Jag säger inte att det är rätt, och att det är ett helt annat kollektivt ansvar som måste tas, jag säger bara att jag har viss förståelse för att personer som redan är utsatta på många andra sätt är oroliga. (Och såklart är Covid-19 en större risk överlag, men om man jämför vacciner emellan.)
 
Risken att dö av covid om man blir smittad är i Sverige kring 1,5% om man räknar döda av konstaterat smittade. Extrem åldersgradient dock.

Risken att dö av AZ-vaccination är i Sverige kring 0,00025 % om man räknar misstänkta biverkningsdöda av antalet vaccinerade med AZ.

Om man bedömer sin risk att bli smittad som lägre än 0,016 procent blir riskerna jämförbara.

Med den allmänna smittspridning i alla åldersgrupper vi har är det helt orimligt att nå den låga risken oavsett hur väl man isolerar sig och följer rekommendationer. Tänker jag.
Nja där är jag inte med i uträkningen. Det handlar väl snarare om att risken att dö totalt inklusive att bli smittad, det verkar också som både ålder och kön kan vara avgörande för hur stor risk det är att man drabbas av biverkningen. Däremot verkar oddsen verkligen tala för att det är klokt om man är över 65 att ta vaccinet, mer tveksamt om man är en yngre kvinna.
 
Du får inte glömma parametern "Danmark ligger vaccinationsmässigt bäst till i EU, och därför sannolikt också i Europa" i din ekvation. Ju fler som redan är vaccinerade desto större handlingsfrihet har du att ta beslut om att plocka bort ett av flera vaccin.
Det är en del länder som ligger före Danmark vaccinationsmässigt, åtminstone Tyskland och Ungern (nästan dubbelt upp), säkert några till. Danmark ligger i högt i en klunga där det skiljer enstaka procent där det är svårt att veta vem som i praktiken ligger bäst till. Att tro att 1-2 procent kan ge en avgörande skillnad i handlingsfriheten när det gäller vaccinationsgraden känns för mig inte rimligt.
 
Nja där är jag inte med i uträkningen. Det handlar väl snarare om att risken att dö totalt inklusive att bli smittad, det verkar också som både ålder och kön kan vara avgörande för hur stor risk det är att man drabbas av biverkningen. Däremot verkar oddsen verkligen tala för att det är klokt om man är över 65 att ta vaccinet, mer tveksamt om man är en yngre kvinna.

Ja, jag har klumpat ihop alla med reservationen att åldersgradienten är extrem för dödsfall vid covid-19-sjukdom.
 
Ja, jag har klumpat ihop alla med reservationen att åldersgradienten är extrem för dödsfall vid covid-19-sjukdom.
Just det att åldersgradienten är extrem gör ju att nyttan kontra risk är extremt stor för de äldre medan den blir tveksam när det gäller de yngre. Du räknade bort den enligt mig viktigaste faktorn och den som gjort att vi har en åldersgräns för AZ vaccin. Personligen tycker jag gått att man kunnat sätta den lite lägre, kanske vid 55 år, och kommer på mig själv med att tycka att den borde ligga över min egen ålder. Det är lätt att tycka att andra kan ta risken medan jag själv är lite tveksam. Jag tror dock jag tagit AZ vaccin i dag om jag fått chansen men jag föredrar ett mrna-vaccin.
 
Det är en bedömning: nytta mot fara. I Danmark har man gjort bedömningen, om jag har förstått saken rätt, att faran med AZ-vaccinet är större än nyttan. Så om du lever i en bubbla där smittorisken är lika låg som i Danmark, så borde faran vara större än nyttan även om du är 65+.
Nej, de anser inte alls att faran är större än nyttan. De delar fortsatt bedömningen att fördelarna uppväger riskerna.
EMA har i sin vurdering overordnet fundet, at der fortsat er flere fordele end ulemper forbundet med brug af COVID-19 vaccinen fra AstraZeneca. Sundhedsstyrelsen er enig i EMA's overordnede konklusion om, at AstraZenecas fordele i forbindelse med bekæmpelsen af COVID-19 pandemien fortsat opvejer risikoen for alvorlige bivirkninger.
Den samlade bedömningen att plocka AZ ur deras program kan enklast sammanfattas med att de anser att de kan klara sig tillräckligt bra med de andra vacciner som finns tillgängliga. Man räknar upp att de äldsta som är mest sårbara redan är vaccinerade, att epidemin är någorlunda under kontroll och att de utanför riskgrupperna som fortfarande väntar på vaccinering har lägre risk för att bli riktigt dåliga vid ev. smitta.

Argumentet att smittan är lägre används i ett resonemanget som går ut på att man kan tillåta sig att inte nyttja alla de tillgängliga vaccinationsmöjligheterna för att till varje pris optimera antalet vaccinerade på kortast möjliga tid. Deras bedömning ger inte alls stöd för de slutsatser som du hävdar.
Sundhedsstyrelsens egna formuleringar
 
Just resor tror jag kan vara ett viktigt skäl för att få människor att vaccinera sig. Det verkar som många länder kommer införa någon slags 'covidpass' som du kommer behöva visa upp för att få komma in i landet.

Frågan är, väger rätten till personlig frihet och integritet tyngre än att den begränsas vad gäller offentliga folksamlingar och liknande. Många av de som var ute och demonstrerade mot restriktionerna i helgen har också uppgivit att de inte kommer att vaccinera sig och uppenbarligen har de inte några problem med folksamlingar på offentliga platser.
Men vaccinationspass är ju ingen nyhet what so ever. Det får man ju om man vaccinerar sig mot udda sjukdomar i t.ex Afrika så man kan visa upp om man måste när man reser dit. För 15 år sedan behövde man kvitto på att man inte hade HIV när man reste till vissa länder i fd Sovjetunionen.
 
Det finns hopp om mänskligheten :heart. Tack för det inlägget.

Det är lätt att döma andra till döden här verkar det som.

@golit af bukefalos, skulle du vilja ha jobbet att stå på Covidakuten och få in en ovaccinerad (som arbetat och betalt skatt hela sitt liv) och säga. Tyvärr jag ser att du inte kan gå pga andnöd, vi har vårdplatser men du är inte värld det. Och sen släpa ut personen utanför sjukhusdörren för att kvävas?
Coronapatienter som inte följer reglerna och eller vägrar vaccinera sig dömer ju cancer och hjärtpatienter och rena allvarliga olycksfall - t.ex bil och hästolyckor - till döden då de tar upp platserna på intensivvårdsavdelningarna som annars hade gett intensivvård till dessa patientgrupper men det kanske är helt ok för dig? Det här är inte en fantasi utan verklighet på många platser och sjukhus av idag.
 
Just det att åldersgradienten är extrem gör ju att nyttan kontra risk är extremt stor för de äldre medan den blir tveksam när det gäller de yngre. Du räknade bort den enligt mig viktigaste faktorn och den som gjort att vi har en åldersgräns för AZ vaccin. Personligen tycker jag gått att man kunnat sätta den lite lägre, kanske vid 55 år, och kommer på mig själv med att tycka att den borde ligga över min egen ålder. Det är lätt att tycka att andra kan ta risken medan jag själv är lite tveksam. Jag tror dock jag tagit AZ vaccin i dag om jag fått chansen men jag föredrar ett mrna-vaccin.

Trots att antalet dödsfall efter vaccination är 3 gånger högre?
 
Jag tycker nog att faran med Astra Zeneca-vaccinet har överdrivits ganska rejält i jämförelse med andra risker som många utsätter sig för.

"In the UK, blood clots have occurred in people taking the AstraZeneca vaccine at a rate of roughly one in every 250,000, whereas blood clots caused by the pill are estimated to affect one in every 1,000 women each year."
 
Jag tycker nog att faran med Astra Zeneca-vaccinet har överdrivits ganska rejält i jämförelse med andra risker som många utsätter sig för.

"In the UK, blood clots have occurred in people taking the AstraZeneca vaccine at a rate of roughly one in every 250,000, whereas blood clots caused by the pill are estimated to affect one in every 1,000 women each year."
Och jag tycker fortfarande att det är att blanda äpplen och päron, och lite raljerande över p-piller användande. Säg att en kvinna tar det av medicinska skäl, och är väl medveten om den ökade propprisken. Ska hon då inte åtminstone få känna sig orolig över att ta ett till preparat med en ökad propprisk?
 
Och jag tycker fortfarande att det är att blanda äpplen och päron, och lite raljerande över p-piller användande. Säg att en kvinna tar det av medicinska skäl, och är väl medveten om den ökade propprisken. Ska hon då inte åtminstone få känna sig orolig över att ta ett till preparat med en ökad propprisk?

Jag menar verkligen inte att raljera, vad du än menar med det. Bara att jämföra risker. Det är klart att man får känna sig orolig, men det är samtidigt lite synd att rapportering och att en adderad relativ risk av 4 promille ska skapa sån oro. Det kanske är mer rimligt att koncentrera oron till de där 99,6% som kommer från det första preparatet? Men oro och rimlighet är inte riktigt kompatibla storheter såklart.
 
Jag tycker nog att faran med Astra Zeneca-vaccinet har överdrivits ganska rejält i jämförelse med andra risker som många utsätter sig för.

"In the UK, blood clots have occurred in people taking the AstraZeneca vaccine at a rate of roughly one in every 250,000, whereas blood clots caused by the pill are estimated to affect one in every 1,000 women each year."

Var det inte nagon som t.o.m. sa att risken for blodproppar faktiskt var MINDRE om man vaccinerat sig, jamfort med hur vanligt det ar bland den allmanna befolkningen, sarskilt nar man faktorerar in att de som vaccinerats forst varit aldre och hogrisk, och darfor de som loper sstorst risk av blodproppar?
 
Ska få min vaccination imorgon 07:35. Kommer sätta tre alarm - mobil, dator och platta för att se till att jag inte missar ;) Struntar totalt i vilket vaccin jag får, men antagligen blir det Pzifer/Moderna.

Jag är mer orolig för att få biverkningar som feber, värk, trötthet osv direkt efter och har därför varit och storhandlat och sett till att jag har färdiglagat/halvfabrikat hemma för åtminstone fredag-söndag. Så nu kan jag få feber etc i lugn och ro.

Eftersom jag är en hopplös gnällspik vad gäller smärta, kan man ta både ipren och panadol mot värk och feber efter vaccination?

PS. Chansen finns att det inte blir några biverkningar öht och jag har bunkrat helt i onödan och det blir ett enda stort antiklimax. :D
 
Trots att antalet dödsfall efter vaccination är 3 gånger högre?
Inte antalet dödsfall kopplade till vaccinet. Folk dör av diverse skäl hela tiden, och pfizers vaccin gavs till det äldsta och sköraste, jag tror visst du missat att kompensera för det. Bara för man där när man är nyligen vaccinerad så betyder det inte att vaccinet är det som dödar, i synnerhet inte i åldersgruppen 85+
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp