Att vänta tills alla ätit upp

Imogen

Trådstartare
Lite nyfiken på hur ni resonerar i den här frågan. Får barnen gå ifrån när de har ätit? Måste alla vänta på varandra? Måste barnen vänta på varandra?

I vår familj har det här aldrig riktigt varit en fråga. Våra barn äter oftast mycket och lååångsamt så det är oftast vi föräldrar som sitter och hoppar och önskar att vi fick gå därifrån :p Ibland när 4-åringen är klar långt innan 1-åringen har han fått gå iväg och leka i ett annat rum när han frågat. Men det är inte ofta det händer.

Nu semestrar vi med (och äter alla måltider med) en annan familj som är stenhårda på att deras barn (5 och 4) ska sitta kvar och vänta tills alla barn har ätit upp. Oavsett om det ena barnet har väldigt lång tid på sig, "krånglar" med maten och egentligen först börjar äta när alla andra nästan är klara.

Det här har i sig orsakat lite krockar mellan oss men jag har inte tänkt att tråden ska handla om det, utan mer det praktiska. Hur gör ni vid matbordet? Jag ser flera sidor av det här och inget självklart svar.
 
Nu är våra barn väldigt små än sålänge (2,5 och 9mån) dom får äta tills dom är klara och sen får dom göra vad dom vill. Den store sitter oftast kvar självmant eller kryper upp i knät på nån av oss. Kan kan se vitsen med att man väntar tills alla är klara då det lätt blir myror i brallan på små barn och en del behöver ha lugn och ro vid maten för att få i sej nåt. Vår store är sån, ser han barn som leker så kan maten kvitta.
 
Det har aldrig riktigt vara en fråga hemma hos oss. Jag tycker att matstunden helst ska vara en trevlig stund där man äter och pratat med varandra, sambon är lite striktare, men sammantaget har vi nog varit rätt pragmatiska. Det blir ju inte trevligt om någon har myror i brallorna och bara vill iväg. Å andra sidan är drt ju onekligen opraktiskt om någon går iväg och börjar göra något roligt som stör matron för den som äter eller borde äta. Men vad vi sagt/säger har nog varierat lite utefter sitauation - har vi besökare? hur gamla är barnen? vad gör den som går iväg om man ber hen sitta kvar? vad gör hen som går iväg om hen får gå? - snarare än följt någon konsekvent princip.
 
Vi kör på att barnen måste vänta på varandra om det inte är så att den ene äter superlångsamt vilket händer ibland. Det får finnas gränser liksom.

Barnen är 2 och 4,5år
 
Våra år ju också små 2,5 år och 1 år. Storebror går nog iväg när han är klar. Även min man har svårt att sitta kvar när han ätit upp 😹

Så små ser ingen vits att hålla kvar.
 
Men varför ska barnet sitta kvar? Vilken jäkla pina!

Jag gissar att det finns en kortsiktig anledning = för att barnet som fortfarande äter inte också ska vilja leka, och en långsiktig anledning = för att man ska lära sig att man sitter kvar vid matbordet tills alla ätit färdigt eftersom det är så man förväntas göra som vuxen.

Jag kan hålla med om den långsiktiga anledningen, men jag tycker en 3-åring är allldeles för liten för något sådant.

Jag kan också se utmaningen i om man har ett barn som äter väldigt dåligt och man alltid får lirka med, att det då blir stört omöjligt att få i det barnet någonting alls när syskonet sprungit iväg och lekt.

Det har som sagt inte varit en fråga hos oss heller. Jag hoppas vi kommer fortsätta ha lååångsamma ätare så vi slipper frågan ;)
 
Men varför ska barnet sitta kvar? Vilken jäkla pina!
För att det barnet som är kvar och äter inte ska bli stressad. Om den andra springer i väg och leker så kan det locka så mycket att man har svårt att få ro till att fortsätta äta.

När jag har mina syskonbarn hos mig så får den yngsta gå när han ätit upp och den äldsta gå när de båda ätit upp. Eftersom den äldsta är oberörd om den yngre går, men inte tvärtom. Ingen av dem behöver vänta på oss vuxna såklart, men den äldre vill att sitta kvar och umgås :heart.
 
Vårt barn (som just fyllde 3) får gå från matbordet när han är klar. Han behöver inte heller äta maten om han inte vill men vi vill alltid att han ska sitta med vid bordet en stund "för att vi uppskattar hans sällskap" (och då brukar han oftast äta). Har kompisar med lika gamla barn som är stenhårda med att man sitter kvar, sitter still och att man äter en viss mängd. Så det är väldigt olika hur man tänker kring det där har jag märkt.
 
Det beror lite på. Ibland händer det att någon av dem ätit dåligt under hela dagen så man vill att de sitter med en stund ifall aptiten kommer eller att barnen ska tävla i att äta snabbt för att den som är klar snabbast ska hinna ta en sak båda vill ha vilket resulterar i att äldsta kastar i sig maten och minsta vill gå innan hon egentligen är mätt för att hon också vill hinna till den saken. Då får äldsta sitta till minsta är klar. Ofta kommer äldsta på att hon är mer hungrig då och fokus runt prylen tappas 😏 som regel bryr vi oss inte särskilt mycket. Det var ju dötrist att sitta sådär när man var liten om det inte kom spännande samtalsämnen så det är inget vi gör i onödan.
 
Vårt barn (som just fyllde 3) får gå från matbordet när han är klar. Han behöver inte heller äta maten om han inte vill men vi vill alltid att han ska sitta med vid bordet en stund "för att vi uppskattar hans sällskap" (och då brukar han oftast äta). Har kompisar med lika gamla barn som är stenhårda med att man sitter kvar, sitter still och att man äter en viss mängd. Så det är väldigt olika hur man tänker kring det där har jag märkt.

Tänker som dig, vår son är snart 2,5 år! Han blir rastlös o sur när han ätit färdigt om han tvingas sitta kvar. Har vi gäster, kan vi försöka lirka lite så han sitter kvar något längre, om gästerna har barn som tappar fokus om sonen går ner.
 
Våran tjej är 3 och hon får äta tills hon känner sig färdig eftersom vi annars bara får bråka för att hon ska sitta kvar på stolen vilket inte är värt det!
Spelar ingen roll om vi har gäster eller inte, tycker hon att hon ätit färdigt får hon själv välja om hon ska sitta kvar eller gå ifrån.
 
För att det barnet som är kvar och äter inte ska bli stressad. Om den andra springer i väg och leker så kan det locka så mycket att man har svårt att få ro till att fortsätta äta.

När jag har mina syskonbarn hos mig så får den yngsta gå när han ätit upp och den äldsta gå när de båda ätit upp. Eftersom den äldsta är oberörd om den yngre går, men inte tvärtom. Ingen av dem behöver vänta på oss vuxna såklart, men den äldre vill att sitta kvar och umgås :heart.
Så gör vi också med våra barn.

Vår yngsta, 3 år, har svårt att sitta kvar (även om alla andra sitter kvar) och kan ibland gå ifrån för att komma tillbaka och äta igen. Storasyster på 8 år är rätt så obrydd om någon går innan hon är klar.

Har vi gäster så säger vi att hon behöver sitta kvar till yngsta barnet har ätit upp (om det finns ett yngre barn). Är vi hos någon annan försöker vi anpassa oss till deras regler men det är svårt för vår lilla, hon fixar inte att vänta kvar om man måste vänta på alla.
 
När jag var liten så åt min syster extremt sakta. Hon kunde säkert sitta 1-1,5 timme. Jag tror att jag åt på under 5 minuter jämt. Jag behövde självklart inte vänta. Inte ens mina föräldrar satt kvar vid bordet. :rofl:
 
För att det barnet som är kvar och äter inte ska bli stressad. Om den andra springer i väg och leker så kan det locka så mycket att man har svårt att få ro till att fortsätta äta.

När jag har mina syskonbarn hos mig så får den yngsta gå när han ätit upp och den äldsta gå när de båda ätit upp. Eftersom den äldsta är oberörd om den yngre går, men inte tvärtom. Ingen av dem behöver vänta på oss vuxna såklart, men den äldre vill att sitta kvar och umgås :heart.
Ja men självklart. Jag tänker att ts inte riktigt menade det, utan det verkar ju handla om principen att man ska sitta kvar därför att man bara gör så.
 
Lite nyfiken på hur ni resonerar i den här frågan. Får barnen gå ifrån när de har ätit? Måste alla vänta på varandra? Måste barnen vänta på varandra?

I vår familj har det här aldrig riktigt varit en fråga. Våra barn äter oftast mycket och lååångsamt så det är oftast vi föräldrar som sitter och hoppar och önskar att vi fick gå därifrån :p Ibland när 4-åringen är klar långt innan 1-åringen har han fått gå iväg och leka i ett annat rum när han frågat. Men det är inte ofta det händer.

Nu semestrar vi med (och äter alla måltider med) en annan familj som är stenhårda på att deras barn (5 och 4) ska sitta kvar och vänta tills alla barn har ätit upp. Oavsett om det ena barnet har väldigt lång tid på sig, "krånglar" med maten och egentligen först börjar äta när alla andra nästan är klara.

Det här har i sig orsakat lite krockar mellan oss men jag har inte tänkt att tråden ska handla om det, utan mer det praktiska. Hur gör ni vid matbordet? Jag ser flera sidor av det här och inget självklart svar.
När mina barn var runt... 5(?) tror jag... satte jag en 20 minuters regel, för att de skulle få i sig något. Man behövde inte äta men man fick sitta med i 20 minuter och berätta lite eller lyssna på andra om hur dagen varit eller annat småprat. Det funkade bra för oss, då kunde barnen ibland ta lite mer mat eftersom de ändå fick sitta kvar. Det kanske inte funkar för alla såklart, men för oss var det ett bra verktyg för att slippa tjat och beslut om att få gå, det blev trevliga stunder istället.
 
Sånt har jag inte ens reflekterat över (men vi har vääädigt få "såhär gör man alltid, så är det bara"-principer kring barnen) Vi tvingar ingen att sitta kvar tills alla ätit upp, inte vuxna heller. Maken ursäktar sig ibland och går och grejar med något projekt som han behöver göra klart så det vore ju konstigt om inte barnen skulle få gå när de är klara. Jag brukar försöka dubbelkolla att de verkligen är mätta innan de kutar iväg bara. Om storasysters (3 år) lek distraherar lillasyster (1 år) för mycket så förklarar jag det för stora och ber henne komma tillbaka till bordet så lillan kan äta lite till. Då gör hon oftast det, annars mutar jag med något. Det funkar för oss.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 413
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 408
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 174
Senast: Elendil
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 706
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp