Bukefalos 28 år!

Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig haft egen transport och haft häst i över 10 år, aldrig hittils behövt åka iväg akut. Men skulle det hända har jag alltid sett till att det finns åtminstånde en transport på gården som är tillgänglig för uthyrning som inte används för tävling el dyl utan mest står där. Har sen olagligt många vänner o bekanta i närheten på några kilometers avstånd som lånar ut släp.

Har dock alltid haft minst en dragbil som klarar "alla" släp. Så aldrig utan dragbil iaf.

Vilken tur du haft som sluppit akut sjuk/skadad häst :)
Jag har behövt åka in akut både med egna och andras hästar.
Jag tycker inte att alla måste ha en egen transport, däremot tycker jag då att man bör ha det uttalat med tex en kompis eller två att man kan få låna/hyra transporten vid akuta situationer.
Väldigt många bara förväntar sig att man ska få låna då och det tycker jag är irriterande.
 
En sak som jag tycker är lite fascinerande är hur vanligt det har blivit nu för tiden att alla ska ha eget släp. När jag köpte min första häst så var det kanske möjligtvis en i stallet som hade egen transport, alla andra hyrde (en typ enkelaxlad Kylinge, årsmodell lastgammal) på närmaste bensinstation. Numera är det fullt av transporter, den ena större än den andra, på stallparkeringarna. Det verkar nästan vara ett måste för att räknas som hästägare "på riktigt" att man har ett eget släp, helst av nyare årsmodell än bilen man kör...

Jag har numera både lämplig dragbil och egen transport (dock en som ser barnsligt liten ut jämte övriga bjässar på parkeringsplatserna :o ), men har hittills *peppar, peppar* aldrig under mina 15 år som hästägare behövt åka akut med en häst någonstans. Anledningen till att jag trots allt gjorde denna investering var att min förra häst helt enkelt vägrade att åka någonting annat än transport med step-up, och det fanns inte att få tag i att hyra då.

I normala fall lånar jag inte ut mitt släp, gjorde det i början men det blev alldeles för mycket krångel för att vara värt det. Akutfall är dock akutfall - då är det hästen jag tänker på. Skulle behovet uppstå och en häst skulle behöva akut transport till veterinär hade jag antagligen kastat mig i bilen och agerat chaufför utan att ens reflektera över eventuella skador etc., som skulle kunna uppstå på mitt ekipage, oavsett min relation till hästägaren. Det är så jag fungerar, men jag har full respekt för att inte alla skulle agera på samma sätt.
 
Absolut inte, däremot tycker jag att det är märkligt att resonera att det är så himla enkelt att få tag på en om du behöver åka tex mitt i natten.
Resonera att någon annan i stallet alltid har en som man kan låna osv.

Jag tycker inte att alla måste ha en egen transport, däremot tycker jag då att man bör ha det uttalat med tex en kompis eller två att man kan få låna/hyra transporten vid akuta situationer.
Hur menar du att dom som hyr ut ska garantera att alltid ha sin transport hemma? Nyss var det ju inte okej att förvänta sig det? Då var det ju väldigt dåligt att förvänta sig att alltid få när som helst kunna få tillgång till dom andras transporter?
 
Hur menar du att dom som hyr ut ska garantera att alltid ha sin transport hemma? Nyss var det ju inte okej att förvänta sig det? Då var det ju väldigt dåligt att förvänta sig att alltid få när som helst kunna få tillgång till dom andras transporter?

Det sa jag faktiskt aldrig.
Jag sa att man bör ha det uttalat i förväg att det finns en transport som faktiskt lånas ut.
Väldigt många förväntar sig att eftersom X är min kompis och eftersom hen har en transport så är den automatiskt tillgänglig att låna.
Jag har transport men jag lånar verkligen INTE ut den till alla mina vänner och bekanta, det är endast ett fåtal som får låna den.
 
Jag tänker likadant som pulkaskurk.

Om jag inte har egen transport, vill jag i alla fall säkerställa att det finns en som jag kan låna om det skulle bli aktuellt. Att den sedan är borta (precis som min egen ibland är på service) är ju en kalkylerad risk. Maximal otur.

Men att bara förutsätta att eftersom det finns tre i stallet som har släp, får jag alltid långa något om det händer en olycka - det tycker jag är nonchalant om man inte ens vidtalar släpägarna först.
 
Det är omöjligt att försäkra sig för allting. Dom flesta jag känner med egen transport har inte ens transporten vid stallet utan har den hemma eller på någon annan parkering där den får plats. Då menar du att det måste vara någon slags lag egentligen på att varje stall måste ha minst en transport per häst i stallet? För annars räknas alla som oseriösa hästägare? Dom flesta jag känner använder dessutom transporterna till att transportera hö osv i när dom köper det, eller kör andra saker. Ska man alltid ha minst två transporter då ifall den ena just den dagen är iväg för att hämta hö?

Det är helt orimligt att förvänta sig att alla måste ha minst två stora dragbilar och två transporter ifall något av dom går sönder eller är borta precis när något händer.
Om jag är iväg med transporten så är jag ju inte hemma för att kunna köra den sjuka hästen oavsett om jag är på träning med en annan häst eller hämtar nyköpta möbler så måste jag hem innan och det oberoende av om jag har med transporten eller inte med mej.
 
Fast SaraMara skrev väl aldrig att hon inte lånade ut sitt släp? Det är ju bara att skriva under ett papper där man förbinder sig att köpa nytt alt reparera om det går sönder. Om man nu anser att andra ska låna ut släp av medmänsklighet för att rädda liv så är väl det livet även värt 160 000 om man nu skulle paja släpet? Tycker resonemanget är helt sjukt.
 
Trodde de flesta av oss som har två hästar faktiskt sett till att ha ekipage och körkort som klarar två hästar. Det var nästan det första jag gjorde när jag köpt häst nr 2 att ta nytt körkort. Så mitt svar är ja. ;)
Jag skaffade E-kort långt innan jag skaffade egen häst.

Hade sett hur mycket kludd det var så fort någon skulle iväg eller det byttes bil.
En hade dock E-kort. Han hade aldrig några problem.

Så så fort jag hade B-kortet i handen så gjorde jag E-kortet. Bästa jag någonsin gjort!
 
Jag håller helt med @pulkaskurks reflektioner som är precis de jag tidigt reflekterade över i tråden . Om man väljer att inte ha egen transport så är det verkligen a och o att iallafall ha avtalat med någon/några som säkerhet att man kan få ringa och hyra av dem akut i ett just akut läge.
Att börja ringa runt på natten/storhelg osv på måfå känns totalt absurt att man tänker är ok om man valt att inte ha eget släp osv . Har man inte ens en bil dessutom som får dra känns situationen helt ohållbar i ett akut läge att börja ringa runt på måfå .

Kl
Allmän reflektion då många skrivit i tråden att de aldrig på 10 år osv haft ett akutfall ....
Det känns inte relevant ? Vill man med det avse att det därmed inte behövs en plan för hur man snabbt kan ta sig till klinik , eller jag förstår inte ?

Jag har haft hästar i snart 40 år och det har absolut hänt flertalet gånger att mina egna eller ngn av mina vänners hästar behöver akut transport till klinik , många gånger från de tillfällena dessutom på mycket besvärliga tider på dygnet dvs nattetid, 05 på morgonen, storhelg när alla är ute i skärgården , midsommar, nyår osv .

Känns oerhört viktigt att utifrån det om man inte har eget släp definitivt ha avtal med ngn vän att kunna hyra i akutfall, nyckel till transporten isåfall inte befinner sig i skärgården osv . Har man sen inte heller dragbil är ju problemet att säkra inför akut läge ännu grövre . Tänker även utifrån det att hästägaren själv måste ju aktivt ta hela ansvaret för att i värsta fall om det tar ett par extra timmar att ragga transport/bil och komma iväg när hästens liv hänger på snabb inställelse på klinik så givetvis är det hästägarens riskval det faller på att ha valt att det scenariot kan inträffa .
 
Om jag är iväg med transporten så är jag ju inte hemma för att kunna köra den sjuka hästen oavsett om jag är på träning med en annan häst eller hämtar nyköpta möbler så måste jag hem innan och det oberoende av om jag har med transporten eller inte med mej.
Det är väl inte sagt att just hästmänniskan i familjen har tagit släpet för att köra ärenden. Då står ändå den ansvarsfulla hästägaren med eget släp där utan släp trots att den äger ett. Då är det bra att det finns folk som har lust att hjälpa till. Alla behöver hjälp ibland, om man nu inte har hur mycket pengar som helst så att det hela tiden går att garantera till 110% att det går att få in hästen till klinik utan att behöva förlita sig på andras givmildhet och omtanke när det kommer till akuta situationer.
 
Det är väl inte sagt att just hästmänniskan i familjen har tagit släpet för att köra ärenden. Då står ändå den ansvarsfulla hästägaren med eget släp där utan släp trots att den äger ett. Då är det bra att det finns folk som har lust att hjälpa till. Alla behöver hjälp ibland, om man nu inte har hur mycket pengar som helst så att det hela tiden går att garantera till 110% att det går att få in hästen till klinik utan att behöva förlita sig på andras givmildhet och omtanke när det kommer till akuta situationer.
Känns betydligt säkrare att familjemedlemmen som ev är på annat håll är tillgänglig än ngn annan helt chansmässigt . Tror nog egentligen du ser resonemanget hur folk menar ? Oavsett är ju ansvaret ditt hursomhelst du än löser det .
 
Känns betydligt säkrare att familjemedlemmen som ev är på annat håll är tillgänglig än ngn annan helt chansmässigt . Tror nog egentligen du ser resonemanget hur folk menar ?
Men det är inte chansmässigt när det finns transporter på gården som lånas ut och ev hyrfirmor/ridsportsaffäer/mackar i relativ närhet som hyr ut. Som sagt så det ofta det sista problemet i hästvärlden att få tag på en transport när hästen måste iväg.
 
Men det är inte chansmässigt när det finns transporter på gården som lånas ut och ev hyrfirmor/ridsportsaffäer/mackar i relativ närhet som hyr ut. Som sagt så det ofta det sista problemet i hästvärlden att få tag på en transport när hästen måste iväg.
Jag förstår inte vad du menar ? Det kan ta hur mkt tid som helst för ngn att ringa runt och hoppas på att få napp ang att hyra transport/bil osv i akut läge beroende på omständigheterna . Har du ens läst vad som kommenteras / reflekteras över ?
 
Jag förstår inte vad du menar ? Det kan ta hur mkt tid som helst för ngn att ringa runt och hoppas på att få napp ang att hyra transport/bil osv i akut läge beroende på omständigheterna . Har du ens läst vad som kommenteras / reflekteras över ?
Jag vet tiden det tar att fixa transport osv om man inte kan låna från något som står i stallet. Självklart lite olika beroende på vart man bort.
 
Jag vet tiden det tar att fixa transport osv om man inte kan låna från något som står i stallet. Självklart lite olika beroende på vart man bort.
Men läs . ? Du kommenterar ju inte ngt ang komplexiteten som kan uppstå öht i det som påtalats ? Du svarar som att det finns upplåsta transporter och dragbilar tillgängliga från vänner osv dygnet runt även om det är midsommar i skärgården ? Osv ?
 
Senast ändrad:
Men läs . ? Du kommenterar ju inte ngt ang komplexiteten som man uppstå öht ?
Vad? vad är det du vill jag ska kommentera? Att jag inte tycker det är nödvändigt med egen transport, att jag tycker folk ska hjälpas åt ifall dom kan, att jag tycker man bör ha egen transport om man bor långt ut i ingenstans utan någon närhet till transport. Att jag vet tiden det ev tar att så snabbt som möjligt skaffa transport ifall ingen i stallet finns att nå.
 
Vad? vad är det du vill jag ska kommentera? Att jag inte tycker det är nödvändigt med egen transport, att jag tycker folk ska hjälpas åt ifall dom kan, att jag tycker man bör ha egen transport om man bor långt ut i ingenstans utan någon närhet till transport. Att jag vet tiden det ev tar att så snabbt som möjligt skaffa transport ifall ingen i stallet finns att nå.
Jag tycker inget annat än att du verkligen bör läsa ! Och reflektera över det . Innan du känner behov att strida för ngt i tråden . Det känns så konstigt att du strider över ngt öht som skrivits utifrån säkert och tryggt läge i akuta lägen så långt det går och inkl de som inte har egen transport /bil ? jag förstår inte ?
 
Jag tycker inget annat än att du verkligen bör läsa ! Och reflektera över det . Innan du känner behov att strida för ngt i tråden . Det känns så konstigt att du strider över ngt öht jag förstår inte ?
Jo tack jag vet vad tråden handlar om. Och jag står ändå fast vid att nej, man måste inte äga en egen transport bara för att man äger egen häst. Jag tycker det är helt okej att låna/hyra andras transporter vid behov. Man är inte en oansvarig hästägare pga att man inte äger en egen transport.

Och jag tycker och kommer alltid tycka att det bör vara en självklarhet i stall att man hjälper varandra vid akuta situationer. Och det går oavsett aldrig att vara helt säker trots att man äger en egen transport även om det såklart blir lite mindre omständligt när man ska iväg någonstans.
 
Men herregud @Grazing det är ju precis det jag menar med LÄS .
Det är inte så att du måste ha en egen transport i sig helt svartvitt. Därav många reflektioner i tråden . Läs !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 221
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp