Bukefalos 28 år!

Att våga vara utan dragbil/transport som hästägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo tack jag vet vad tråden handlar om. Och jag står ändå fast vid att nej, man måste inte äga en egen transport bara för att man äger egen häst. Jag tycker det är helt okej att låna/hyra andras transporter vid behov. Man är inte en oansvarig hästägare pga att man inte äger en egen transport.

Och jag tycker och kommer alltid tycka att det bör vara en självklarhet i stall att man hjälper varandra vid akuta situationer. Och det går oavsett aldrig att vara helt säker trots att man äger en egen transport även om det såklart blir lite mindre omständligt när man ska iväg någonstans.


Så du tycker att det är självklart att folk ska låna ut bil och släp för hundratusentals kronor bara för att man står i samma stall?

Och om kombinationen kräver e-kort och vederbörande inte har det? I försäkringsvillkoren står att försäkringstagaren ska tillse att personer utan rätt behörighet inte kör släpet. Vad har man för garantier att låntagaren slantar upp med 50, 100, 200-tusen när det gått åt helvete. Man kan skriva hur många papper som helst, betalar inte folk är det tinget som gäller. och under tiden står man utan bil och släp kanske. Inte vet jag hur stallkamraternas ekonomi ser ut, vissa kanske inte ens KAN få ett lån så dom kan ersätta skadorna.

Nej man kan definitivt inte utgå ifrån att andra ska lösa ens egen knipa.
 
Då hoppas man på att någon vänlig själ i stallet vill hjälpa en eller ev djurambulans. Annars har dom flesta ställen även öppet på helger, dock inte mitt i natten
Men det är kommentarer du gjort tidigare och gör nu igen ,oavsett resonemang i tråden osv och nu ändå igen som gör att jag inte förstår hur du läser eller kommenterar om du läst/förstår ?

Det är inget krav som sagt att ha egen transport osv till hästen . Om du räknar med att nyckel finns till transporter som inte du äger /hästtransporternas ägare vaknar när du ringer mitt i natten spontant osv utan att chansa osv , att räkna med så undrar jag. Mackarna är inte sällan som du säger stängda nattetid .
 
Senast ändrad:
Jag kan ju bara utgå från mig själv här men bortsett från de givna fördelarna med att ha ett eget släp så finns det ett till skäl till att jag skaffade egen transport som kanske inte är så givet.

Det är nämligen om jag lånar ett släp och min häst gör fula märken i det. Är det ett slitet släp så gör det inte så mycket. Men tänk om det blirmärken i kompisens ett år gamla släp? Det kan vara en riktigt jobbig situation.

Många gånger så kostar det åtskilliga tusenlappar att åtgärda. Hade det varit mitt släp och min häst så är det ju en sak men att någon annans häst orsakar små men kostsamma saker att åtgärda är inte alltid så roligt. För att inte tala om en eventuell värdeminskning, vem skall stå för den?

Eller om det finns en liten knappt synlig rispa och så gör min häst ett riktigt fult märke. Vem skall betala vad och hur mycket?

Så för att inte riskera att det blir osämja med mina vänner så valde jag att skaffa ett eget släp. Då var allt som hände med det släpet upp till mig att åtgärda eller inte.
 
Så du tycker att det är självklart att folk ska låna ut bil och släp för hundratusentals kronor bara för att man står i samma stall?

Och om kombinationen kräver e-kort och vederbörande inte har det? I försäkringsvillkoren står att försäkringstagaren ska tillse att personer utan rätt behörighet inte kör släpet. Vad har man för garantier att låntagaren slantar upp med 50, 100, 200-tusen när det gått åt helvete. Man kan skriva hur många papper som helst, betalar inte folk är det tinget som gäller. och under tiden står man utan bil och släp kanske. Inte vet jag hur stallkamraternas ekonomi ser ut, vissa kanske inte ens KAN få ett lån så dom kan ersätta skadorna.

Nej man kan definitivt inte utgå ifrån att andra ska lösa ens egen knipa.
Delvis knapplån.

Men hur många varv ska den här diskussionen dras?

De flesta vill antagligen ha eget släp för att känna sig trygga men inte 17 är det ett krav för att vara en ansvarsfull hästägare?

Jag har naturligtvis egen trailer eftersom jag tränar och tävlar men jag hade inte behövt ha en för att kunna ta mig till klinik i ett akut läge oavsett tidpunkt eller storhelg.

Och ni som pratar om mitt i natten - ingen upptäcker väl ett sjukdomsfall mitt i natten för vem är i stallet då? I de flesta fall märker man väl vartåt det barkar innan det blir okristlig tid och då kan man förbereda sig.
 
Delvis knapplån.

Men hur många varv ska den här diskussionen dras?

De flesta vill antagligen ha eget släp för att känna sig trygga men inte 17 är det ett krav för att vara en ansvarsfull hästägare?

Jag har naturligtvis egen trailer eftersom jag tränar och tävlar men jag hade inte behövt ha en för att kunna ta mig till klinik i ett akut läge oavsett tidpunkt eller storhelg.

Och ni som pratar om mitt i natten - ingen upptäcker väl ett sjukdomsfall mitt i natten för vem är i stallet då? I de flesta fall märker man väl vartåt det barkar innan det blir okristlig tid och då kan man förbereda sig.

Hur många har inte varit ute och vandrat med en kolikhäst mitt i natten? Menar du allvar? Självklart kan man hitta både en häst med kolik, fastrullad och har sparkat upp sår, hittat på nåt annat skit som hästar är experter på etc när man kommer och ska nattfodra kl 22.

Jag skiter i folks rutiga och randiga skäl till att inte ha släp men man ska fasen i mig inte ta för givet att nån annan ska fixa åt en den dagen/natten det går åt skogen bara för att man råkar ha häst i samma stall.
 
Delvis knapplån.

Men hur många varv ska den här diskussionen dras?

De flesta vill antagligen ha eget släp för att känna sig trygga men inte 17 är det ett krav för att vara en ansvarsfull hästägare?

Jag har naturligtvis egen trailer eftersom jag tränar och tävlar men jag hade inte behövt ha en för att kunna ta mig till klinik i ett akut läge oavsett tidpunkt eller storhelg.

Och ni som pratar om mitt i natten - ingen upptäcker väl ett sjukdomsfall mitt i natten för vem är i stallet då? I de flesta fall märker man väl vartåt det barkar innan det blir okristlig tid och då kan man förbereda sig.
Jag kan ju inte svara för vad andra tycker men jag tycker inte man behöver ha eget släp.

Det som irriterar mig är att en del verkar tycka att de som har släp har skyldighet i akuta situationer att låna ut sina släp.

Alltså ägaren till hästen införskaffar inget eget släp för dom som har släp har en medmänsklig skyldighet att låna ut sitt.

Sen när det gäller till akuta sjukdomar så är min erfarenhet att hästarna blir akut sjuka sent på kvällen vid storhelger när stallägaren är nere i stallet för att släcka för natten :p
 
Hur många har inte varit ute och vandrat med en kolikhäst mitt i natten? Menar du allvar? Självklart kan man hitta både en häst med kolik, fastrullad och har sparkat upp sår, hittat på nåt annat skit som hästar är experter på etc när man kommer och ska nattfodra kl 22.
Jag tycker inte att kl 22 är mitt i natten, upptäcks det då så sätter man ju bollen i rullning med en gång.

Nu börjar det bli hårklyverier av detta, propagerar du på allvar att man är skyldig att äga trailer för att vara hästägare för annars räknar man med att andra fixar?
 
Jag tycker inte att kl 22 är mitt i natten, upptäcks det då så sätter man ju bollen i rullning med en gång.

Nu börjar det bli hårklyverier av detta, propagerar du på allvar att man är skyldig att äga trailer för att vara hästägare för annars räknar man med att andra fixar?

Och hur många mackar som hyr ut släp har öppet kl 22?
 
Ja Grazing skriver ju tex här ovanför att "hoppas man att nån vänlig själ i stallet hjälper till" som förstahandsalternativ. Sen nämns djurambulans och hyra på mack. Är man en ovanlig själ för att man inte lånar ut då?

Jag SKITER i om folk har släp men blanda INTE in mig i det valet.

Och kl 22, det är praktiskt taget mitt i natten för folk som går upp kl 5 för att hinna till jobbet. Det är dessutom normal hyfs att inte ringa efter kl 22 och många stänger av sina telefoner. Men om du tycker att det är lätt att snyta fram ett släp (som är lagligt att dra med aktuell bil och körkort) kl 22-23 på natten så fine.

Sen tillkommer problemet med att många som inte har släp inte heller har lasttränade hästar.....
 
Jag tycker inte att kl 22 är mitt i natten, upptäcks det då så sätter man ju bollen i rullning med en gång.

Nu börjar det bli hårklyverier av detta, propagerar du på allvar att man är skyldig att äga trailer för att vara hästägare för annars räknar man med att andra fixar?

Jag har haft och släp ganska länge nu, typ 10 år, och det är MÄRKLIGT vad många som kommer på tanken att be om att få låna. Det gör man väl sannolikt inte för att man förväntar sig att få nej? Vilket också avspeglas i responsen när det blir just ett nej... Så väldigt många förväntar uppenbarligen sig att få låna andras släp. Praktiskt taget gratis också.
 
Jag har haft och släp ganska länge nu, typ 10 år, och det är MÄRKLIGT vad många som kommer på tanken att be om att få låna. Det gör man väl sannolikt inte för att man förväntar sig att få nej? Vilket också avspeglas i responsen när det blir just ett nej... Så väldigt många förväntar uppenbarligen sig att få låna andras släp. Praktiskt taget gratis också.
Jag vet inte riktigt vem/vad du argumenterar för, jag har ställt en enkel fråga.
 
Fortfarande hårklyverier, tycker du att man måste äga ett släp för att vara en ansvarsfull hästägare?

Jag BRYR mig inte, jag har sett om mitt eget hus det räcker för mig. Däremot bryr jag mig när folk förväntar sig att andra ska ställa upp av diverse skäl, dom ska tävla, det är akut, etc etc.

Jag väljer själv om jag vill ställa upp och ta risken med skador på mitt ekipage.
 
Jag BRYR mig inte, jag har sett om mitt eget hus det räcker för mig. Däremot bryr jag mig när folk förväntar sig att andra ska ställa upp av diverse skäl, dom ska tävla, det är akut, etc etc.

Jag väljer själv om jag vill ställa upp och ta risken med skador på mitt ekipage.
Det är svårt att föra en konkret diskussion om man inte bryr sig. :)
 
Jag vet inte riktigt vem/vad du argumenterar för, jag har ställt en enkel fråga.

Och det är inte en fråga jag inte tar ställning till, jag skiter i vad folk gör för det är inte mitt problem. Jag bryr mig om mina problem, därför har jag släp som jag kan utnyttja när helst jag känner för det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej! Sitter här med en klump i magen och vet att det kommer bli tufft att skriva detta inlägget men jag behöver verkligen all hjälp jag...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 216
Senast: Beritas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp