Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Varför skulle den? Om det inte är den vanliga glädjekalkylen för bil där man bara räknar bränsle...

Om jag minns rätt så är det omkring 1000-1500 mil per år som det börjar löna sig ekonomiskt med egen bil. Och kör man mer så tillhör man kanske inte målgruppen för bilpool ändå.

För att även de bilarna kostar plus att folk ska få lön och någon ska tjäna pengar på det också. Gissningsvis köps det in nya bilar regelbundet medan man som privatperson kan behålla sin bil längre än jag gissar att en bilpool gör.

Sen är det ju ingen hemlighet att saker som är gemensamma ofta slits ohyggligt mycket hårdare än om det är ens eget. Folk är inte lika rädda om gemensamma prylar. :meh: Även i vår lilla brf-bilpool var det inte helt ovanligt att folk lämnade bilen oladdad, inte anmälde skador osv. De gemensamma lastcyklarna verkade av någon anledning ha mindre problem. :confused:

Vet inte hur man ska komma åt det med det är onekligen ett rätt stort hinder mot gemensamt ägande/nyttjande
Jag skulle vilja samäga bil med grannar men just det där är ju bäddat för problem. Min bil står så mycket på parkeringen att jag ibland tänker att jag nog bör köra den för att den stått så länge. Flera grannar har också bilar som står väldigt mycket.

(Ja, jag funderar på att inte ha bil alls. Men när jag ska nånstans är det ofta långt så taxi blir väldigt dyrt.)

Jag skulle vilja samäga bil med grannar men just det där är ju bäddat för problem. Min bil står så mycket på parkeringen att jag ibland tänker att jag nog bör köra den för att den stått så länge. Flera grannar har också bilar som står väldigt mycket.

(Ja, jag funderar på att inte ha bil alls. Men när jag ska nånstans är det ofta långt så taxi blir väldigt dyrt.)
Det är därför att jag tänker att många kommer vilja ha företag som sköter bilpoolerna där man inte måste "bråka" med grannar för att få saker att funka bra. Sen är det som jag tidigare skrev, de stora talens magi som kan göra den stora skillnaden (och då krävs nog stadstäthet) men även att ta sig ur sin extrem-ineffektiva bilpoolsankdamm med 1 bil och 1 användare (som är det allra vanligaste sättet att ha bil än så länge, även om bilpoolerna växer varje år) till något lite mer resurseffektivt är såklart bra.

Det är därför att jag tänker att många kommer vilja ha företag som sköter bilpoolerna där man inte måste "bråka" med grannar för att få saker att funka bra. Sen är det som jag tidigare skrev, de stora talens magi som kan göra den stora skillnaden (och då krävs nog stadstäthet) men även att ta sig ur sin extrem-ineffektiva bilpoolsankdamm med 1 bil och 1 användare (som är det allra vanligaste sättet att ha bil än så länge, även om bilpoolerna växer varje år) till något lite mer resurseffektivt är såklart bra.
Jag tror bilpool skulle kunna funka här för min by och grannbyn är inte riktigt som den vanliga norrländska byn. Jag tror det kommer, men tyvärr inte än.

Jag tittar lite på lägenhet i stan (Östersund) och där fanns hyresrätter där man blev ansluten till bilpool till reducerat pris 👍.

Tvättmaskiner. Men tråden handlar om de aktivt använda privatägda bilarna som används 3-5% av tiden i snitt.
Tvättmaskin, torktumlare och annat som tillhör tvättstugan. Totalt onödigt att ha hos var och en då dom största delen står och inte användas och försvinner inte iväg som en bil.
2 stora tvättmaskinen, 1 torktumlare och ett torkskåp där allt går på 3 fas. Två veckors tvätt klart på mindre tid än 1 tvätt med min tvättmaskin på Eco program.

Har någon räknat på vad alla dessa husbilar kostar samhället och miljön? Där kan vi prata om onödigt åkande i stora fordon. Gärna in i stadskärnor.

Har man eget hus, så har man både egen gräsklippare, och egen tvättmaskin...

Verktyg för underhåll och fix av huset är ett måste.

Ungefär hälften av Sveriges befolkning bor i småhus (villa/radhus).

Störts är andelen boende i flerfamiljshus i storstadsområdena.

Du väljer att borse från hälften av Sveriges befolkning!
Nej. Jag nämner existerande sätt att dela på saker. Det är inte att bortse från de som inte delar på saker, oavsett varför. Sen tror jag att det skulle kunna vara bra att dela på saker i högre i grad i villaområden.

Men du talar hela tiden i generella termer, som om det skulle gälla allt och alla, och som om alla typer av städer/samhällen är likadana.

Du kan nog inte kvalificera vilka kategorier städer/samhällen du tänker på, eller vilka kategorier människor du tänker på heller.

Så förklara för oss varför det är onödigt med bilägande och bilåkande?

Jag har gett några förslag, men då utanför det där med trängsel bl.a.

Ja självklart pratar jag i generella termer. Det är generellt, eller ja på samhällsnivå, som vi (anser jag då ;) ) behöver minska bilberoendet. Det handlar om hur vi bygger våra samhällen, både fysiskt, ekonomiskt och administrativt.

Huruvida den enskilda bilresan är onödig, om inte Kalle egentligen kunde tagit bussen när han hälsade på Greta, är fullkomligt ointressant. Det får väl Kalle avgöra själv.

Jag har aldrig påstått att bilägande och bilåkande är onödigt. Jag kan komma med ett gäng argument till varför bilberoendet är problematiskt. Igen på samhällsnivå. Och ingen av dessa är heller en anledning att förbjuda bilar. Det har aldrig handlat om det.

- Utsläpp. Mig veterligen är vi långt ifrån att utsläpp inte är en fråga.
- Resursslöseriet i att tillverka enormt dyra bilar som sedan står stilla och enbart används några få procent av sin livstid.
- Hur våra samhällen byggs och utvecklas. Tillgången till bil gör att vi bygger samhällen som låser in och genererar ytterligare bilberoende. Både i makro- och mikroperspektiv.
- Partikelhalter
- Buller (trafikbuller orsakar betydligt fler hälsoproblemen än hörselskador)
- Personskador i trafiken
- Centrumdöden
- Hur bilar i staden hindrar kollektivtrafikens framkomlighet
- Minskad vardagsmotion när korta bilresor ersätter gång/cykel.
- Walkability (i princip ett helt forskningsområde, googla för den intresserade)
- Bilens ytanspråk, inte bara för parkering utan hela trafikapparaten, skyddsavstånd
- Hur bilens framfart i samhället bidrar till ökad segregering och ojämlikhet då personer som inte har tillgång till bil missgynnas. Typexempel: stora mataffären i centrum flyttar ut till ett handelsområde utanför samhället.

Absolut ingen, var man än bor, behöver bli personligen kränkt eller känna något ansvar över den här listan, för det handlar inte om enskilda förutsättningar, möjligheter och val.

Varför då? Bara man bor hyfsat tätt, borde det vara en bra grej, tycker jag. Det är ju superbra i lägenhetshus.
Jag tänker att det blir liiite mer ordning på en tvättstuga i ett villaområde. Där en kanske känner mer ansvar. Och det blir svårare att smyga undan luddet i torktumlaren. Förr hade ju byar bykstugor.

Varför då? Bara man bor hyfsat tätt, borde det vara en bra grej, tycker jag. Det är ju superbra i lägenhetshus.
Jag tycker det är hemskt i lägenhetshus också. Att släpa kläder till tvättstugan och att inte bara kunna slänga in leriga kläder direkt i maskinen. Eller när man inser att fan, alla träningskläder är smutsiga och jag ska träna imorgon bitti. Och i gemensamma tvättstugor har jag alltid behövt börja med att städa typ en halvtimme (jag verkar vilja hålla högre standard än andra, för på ett ställe fick jag höra i efterhand att tvättstugan blivit så smutsig och då hade nån sagt att det var för att jag flyttat 😅).

Tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin vill jag ha i lägenheten. Så länge jag befinner mig i en situation där jag kan välja.

Jag tänker att det blir liiite mer ordning på en tvättstuga i ett villaområde. Där en kanske känner mer ansvar. Och det blir svårare att smyga undan luddet i torktumlaren. Förr hade ju byar bykstugor.
Jag har bott i olika områden med lägenheter, områden med mycket olika status. Ordningen i tvättstugan brukar alltid vara helt okej.

Även saker som hör hemma i garaget och snickeriverktyg mm som mest ligger och inte användas största tiden skulle jag absolut kunna dela med andra hushåll man känner, typ 10 till 20 hushåll eller liknande.
Gemensamt ägd av användare och inte hyra från något företag.
Eller nästan som det är fast många kommer och lånar hemma.

Med biodling så hyrde jag in mig hos föreningen vid slugning och tappning av honung. Var toppen.

Finns även en bastuförening här som har bastu och badtunna gemensamt istället för att alla har var sin hemma.

Gemensam slaktbod, finns nästan här. Pappa har och många lånar.

Finns mycket som kan samägas.
Bakstuga var något som ägdes gemensamt förr.

Nej. Jag nämner existerande sätt att dela på saker. Det är inte att bortse från de som inte delar på saker, oavsett varför. Sen tror jag att det skulle kunna vara bra att dela på saker i högre i grad i villaområden.
Okej

Kan du nämna några av de sakerna som borde delas, och hur ekonomin runt delandet ska gå till?

Var ska sakerna förvaras?

Okej

Kan du nämna några av de sakerna som borde delas, och hur ekonomin runt delandet ska gå till?

En gräsklippare i ett förråd. Och så vidare. Fullt jämförbart med tvättstugor som består av ett utrymme inomhus där det finns tvättmaskiner, oftast flera stycken.

Jag förstår inte din fråga och jag förstår inte varför du vill ha en detaljerad plan.

Även saker som hör hemma i garaget och snickeriverktyg mm som mest ligger och inte användas största tiden skulle jag absolut kunna dela med andra hushåll man känner, typ 10 till 20 hushåll eller liknande.
Gemensamt ägd av användare och inte hyra från något företag.
Eller nästan som det är fast många kommer och lånar hemma.

Med biodling så hyrde jag in mig hos föreningen vid slugning och tappning av honung. Var toppen.

Finns även en bastuförening här som har bastu och badtunna gemensamt istället för att alla har var sin hemma.

Gemensam slaktbod, finns nästan här. Pappa har och många lånar.

Finns mycket som kan samägas.
Bakstuga var något som ägdes gemensamt förr.
Vi har gemensamma bikupor på taket till lägenhetshuset i stan. Det finns en takträdgård, sas.

På landet har vi en bastu vid badplatsen, som ägs gemensamt och som man kan boka.

Vi har gemensamma bikupor på taket till lägenhetshuset i stan. Det finns en takträdgård, sas.

På landet har vi en bastu vid badplatsen, som ägs gemensamt och som man kan boka.
Gemensamma bikupor hade varit roligt. Synd att jag är allergisk mot bin så skulle inte kunna vara med och sköta kupor.
Får nu mer nöja mig med att ha mark utlånad till en som har bin.

Jag tycker det verkar som en bättre idé att bygga varsin bastu som används 1 gång i månaden och står där tom annars, sådär så att man inte riskerar att resursutnyttjandet blir över 5%.

Okej

Hur tänker du dig att samfälligheter, bostadsrättsföreningar, odlingsföreningar och allt liknande fungerar?

I odlingsföreningarna här finns redskapsbod med kodlås. Vad som ska köpas in och hur det ska skötas beslutas på årsmötet. Sammantaget får alla tillgång till redskap till en femtondel av priset för att behöva köpa allt själv.

Mina föräldrars villaområde har en samfällighet för skötsel av gemensamma ytor. Samfälligheten har ett förråd där större redskap/maskiner förvaras. Det vore ju idioti om alla skulle köpa (och förvara) varsin av de där grejerna som används två dagar om året i ett hushåll eller trädgård. Med samma redskap sköter de om den gemensamma parkytan som området är byggt runt.

Bostadsrättsföreningen som hade bilpool hade även elcyklar, lastcyklar, cykelverkstad, utegym, innegym, växthus och odlingsredskap. Plus ett par kontorsrum med bra skrivbord, två större gemensamhetsställen med större kök och diskmaskiner av restaurangtyp ifall man skulle ha fler gäster än vad som är vettigt i en tvåa.

I min yttre bekantskapskrets poolas eventgrejer, så det går att låna ihop ljudanläggning, elverk, stora tält och allt möjligt som behövs för att arrangera en konsert eller fest. Alla äger nån grej som kan behövas för att få ihop det, ingen behöver dra hela lasset.

Att varje människa ska äga allt som hen behöver rätt sällan är total idioti och för väldigt många dessutom resursmässigt omöjligt. I vissa fall är det noga reglerat med budget och stadgar, i andra sammanhang funkar det bra att låna och vårda.

Ja, det där individuella ägandebehovet behöver vi slipa bort som flaskhals för klimatet.

1787596460591.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka