Men du talar hela tiden i generella termer, som om det skulle gälla allt och alla, och som om alla typer av städer/samhällen är likadana.
Du kan nog inte kvalificera vilka kategorier städer/samhällen du tänker på, eller vilka kategorier människor du tänker på heller.
Så förklara för oss varför det är onödigt med bilägande och bilåkande?
Jag har gett några förslag, men då utanför det där med trängsel bl.a.
Ja självklart pratar jag i generella termer. Det är generellt, eller ja på samhällsnivå, som vi (anser jag då

) behöver minska bilberoendet. Det handlar om hur vi bygger våra samhällen, både fysiskt, ekonomiskt och administrativt.
Huruvida den enskilda bilresan är onödig, om inte Kalle egentligen kunde tagit bussen när han hälsade på Greta, är fullkomligt ointressant. Det får väl Kalle avgöra själv.
Jag har aldrig påstått att bilägande och bilåkande är onödigt. Jag kan komma med ett gäng argument till varför bilberoendet är problematiskt. Igen på samhällsnivå. Och ingen av dessa är heller en anledning att förbjuda bilar. Det har aldrig handlat om det.
- Utsläpp. Mig veterligen är vi långt ifrån att utsläpp inte är en fråga.
- Resursslöseriet i att tillverka enormt dyra bilar som sedan står stilla och enbart används några få procent av sin livstid.
- Hur våra samhällen byggs och utvecklas. Tillgången till bil gör att vi bygger samhällen som låser in och genererar ytterligare bilberoende. Både i makro- och mikroperspektiv.
- Partikelhalter
- Buller (trafikbuller orsakar betydligt fler hälsoproblemen än hörselskador)
- Personskador i trafiken
- Centrumdöden
- Hur bilar i staden hindrar kollektivtrafikens framkomlighet
- Minskad vardagsmotion när korta bilresor ersätter gång/cykel.
- Walkability (i princip ett helt forskningsområde, googla för den intresserade)
- Bilens ytanspråk, inte bara för parkering utan hela trafikapparaten, skyddsavstånd
- Hur bilens framfart i samhället bidrar till ökad segregering och ojämlikhet då personer som inte har tillgång till bil missgynnas. Typexempel: stora mataffären i centrum flyttar ut till ett handelsområde utanför samhället.
Absolut ingen, var man än bor, behöver bli personligen kränkt eller känna något ansvar över den här listan, för det handlar inte om enskilda förutsättningar, möjligheter och val.