Här vet jag tex att en bekant jag pluggade med köpt bostad och blev tvångsansluten till en bilpool eftersom det ”ingick” i bostadsrätten.
https://www.vallastaden.nu/kommunikationer-och-parkering/
De precis som många andra parkerar i stället sin bil vid universitet sist jag hörde nåt om det.
Nu framgick det ju inte av den sidan att någon "tvingades" vara med där, men utgår från att det stämmer. Och exakt, det ingick i bostadsrätten. Hade personen inte valt att att vara med i en bilpool hade man kunnat köpa en annan bostad. Vallastaden har sina fördelar och sina nackdelar. Men det är ju inte direkt ett "vanligt" bostadsområde som kan vara något typexempel på hur det fungerar varken i nya bostadsområden eller bilpooler generellt.
Sen måste jag ju säga att det är intressant. Som bostadsrättsinnehavare är det alltså något att bli upprörd över att man via sin bostadsrättsförening måste vara med i en bilpool. Samtidigt verkar varenda bostadsrättsinnehavare tycka att det är helt okej att subventionera, eller till och med finansiera, sina grannars parkeringsplatser. Typexempel på hur sned den här diskussionen, och hur stark synen på privatbilismen är.