Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Här är ett eksempel på bil i bilpool.

"Priset för att vara medlem i bilpoolen är 99 kr/månad. I priset ingår det mesta, det enda du betalar ytterligare för är tiden, 75 kr/timme samt sträckan du kör, 3,25 kr/km. Du kan även välja att lägga till en skadekostnadsreducering för de timmar du använder bilen, men det är frivilligt."

Min kostar under 2kr/km med dagens pris på E85. Drivmedel, skatt, trafikförsäkring, inköp, nya däck, reparationer och inköp medräknat.
Priset hålls nere mycket pga att jag kan laga lite själv på den.

Skatteverket räknar med en kostnad på 25kr/km när du drar av på skatten för bilen för resor till och från jobbet.

Du låter som att någon kommer att tvinga på dig en bilpool imorgondag.

Jag tycker generellt att det är en bra grej att dela resurskrävande grejer. Det gör vi ju också mycket i samhället - skolor, sjukhus, vägar osv osv.

Inom mindre enheter delar man ju i princip gräsklippare och sådant - en fastighetsskötare klipper i hela mitt bostadsområde tex. Och tvättmaskinerna är gemensamma, liksom torkrummen.

Och vi har ett gemensamt litet gym och ett hobbyrum med verktyg som är bra att ha, men man använder sällan.

Så varför inte ha gemensamma bilar?

I ingetdera fallet tvingas man dela. Det är helt ok att köpa en egen av allting om man vill det.
Har man eget hus, så har man både egen gräsklippare, och egen tvättmaskin...

Verktyg för underhåll och fix av huset är ett måste.

Ungefär hälften av Sveriges befolkning bor i småhus (villa/radhus).

Störts är andelen boende i flerfamiljshus i storstadsområdena.

Du väljer att borse från hälften av Sveriges befolkning!

Nu framgick det ju inte av den sidan att någon "tvingades" vara med där, men utgår från att det stämmer. Och exakt, det ingick i bostadsrätten. Hade personen inte valt att att vara med i en bilpool hade man kunnat köpa en annan bostad. Vallastaden har sina fördelar och sina nackdelar. Men det är ju inte direkt ett "vanligt" bostadsområde som kan vara något typexempel på hur det fungerar varken i nya bostadsområden eller bilpooler generellt.

Sen måste jag ju säga att det är intressant. Som bostadsrättsinnehavare är det alltså något att bli upprörd över att man via sin bostadsrättsförening måste vara med i en bilpool. Samtidigt verkar varenda bostadsrättsinnehavare tycka att det är helt okej att subventionera, eller till och med finansiera, sina grannars parkeringsplatser. Typexempel på hur sned den här diskussionen, och hur stark synen på privatbilismen är.
Jojo, återigen visar Linköping sin brist på hållbarhet!

Vallastaden är byggt på en del av Sveriges bördigaste åkermark!

Den borde fått producera mat istället för att bli förstörd för all framtid.

Att man sedan vill vra i framkant med något slags ekologiskt byggande och gemensamhetsanläggningar spelar mindre roll.

Åkermark av bästa klass går inte att få tillbaka.

För att de står stilla 95-97% av tiden i snitt. Med bara en liten push i resursutnyttjandet så skulle vi klara oss med en tredjedel så många bilar.

Varför vill du cementera ett så uselt system i att använda våra gemensamma och högst begränsade resurser?
Vad är skillnaden om vi är 3 personer som kör bilen eller är 1person som har bilen 3 gånger så länge tills bilen kommer upp i samma antal mil innan bilen är kaput.
Visst ålder sliter men så gör även fler ägare då folk tenderar att vara slarvigare med det som dom inte äger så jämt upp där.

Förstår inte vad skillnaden skulle vara förutom centralt i storstäder med parkering.

Nej, jag har också haft svårt att få ordning på det. Men det betyder ju inte att det är omöjligt. Det får väl experimenteras vidare.

Sen är det ju så dyrt med egen bil, om man har begränsat behov av den kan kollektivtrafik plus taxi och hyrbil ibland räcka rätt långt.

Själv delar jag bil med två andra hushåll. Trots det rullar den inte ens varje vecka.

Ja, man kan få en del taxiresor för de tusenlappar som bilägandet startar på varje månad, helt klart. Hade inte mitt bilbehov främst varit utanför de normala körvägarna hade jag föredragit det. Enklare att reglera ner om ekonomin ändras också.

Varför skulle den? Om det inte är den vanliga glädjekalkylen för bil där man bara räknar bränsle...

Om jag minns rätt så är det omkring 1000-1500 mil per år som det börjar löna sig ekonomiskt med egen bil. Och kör man mer så tillhör man kanske inte målgruppen för bilpool ändå.

Det blir ju väldigt konstigt att jämföra kostnad per mil när den främsta kostnadsdrivande faktorn med att använda en hyr-/poolbil är tiden den är uppbokad? Jag kör oftast inte mer än 10-15 mil på en helg, men tiden som bilen står i ett skogsbryn och väntar på att jag ska åka tillbaka kostar ju lika mycket som de två timmar jag faktiskt kör. :confused: De flesta aktiviteter där man behöver bil går ju ändå ut på att bilen ska ta en någonstans för att göra en grej, inte på att köra bil.

Delvis KL

Jag förstår fortfarande inte: Varför är det bra att inte ha en bil eller om så behövs för det dagliga livet två?
I princip så är det den egna plånboken som lider av bilkostnaderna, förutom samhällets kostnader för vägunderhåll, men vägarna behöver ju finnas om oavsett för att det ska vara möjligt att förflytta varor och människor.

Om det handlar om modernare bilar, som inte ger utsläpp av potentiellt giftiga avgaser, finns något annat problem egentligen än att det är väldigt trångt på gator och vägar i Stockholm (och ett fåtal andra större städer) och brist på parkeringsplatser?

Varför ska befolkningen i resten av Sverige lida för att det är trångt för bilar i Stockholm (och ett par städer till)?

Stockholm har en väl fungerande kollektivtrafik om vi pratar om innerstaden, närförort, och som stomtrafik till längre bort liggande förorter inklusive andra kommuner inom regionen.

I anslutning till stomtrafiken (pendeltåg, andra tåg, bussar) finns det oftast pendlarparkeringar.

Jag ser inga utvecklade argument runt varför bilar är onödigt, annat än att det skulle vara dyrt för den enskilde.

Jag vill påstå att det hela handlar om en kvarlevande moralistisk föreställning, med rötter i 70-talets gröna våg, där bilar var "fult" och "smutsigt", kombinerat med en gnutta avundsjuka, eftersom det ju finns en hel del människor som inte har råd att ha bil.

Precis som de märkliga föreställningarna om "SUV", som en särskilt "ful" och "smutsig" typ av bil, som i mytologin drar enorma mängder bränsle, och släpper ut extra läbbiga avgaser.
Suvar må vara större, men dagens SUVar släpper inte ut mer avgaser än vilken modern kombibil som helst i samma storlekshärad.

Nu ger du dig på privatägda bilar igen utan att kvalificera varför det är "dåligt".

Vill du att vi återgår till en värld som tidigt artonhundratal och tidigare, innan ens järnvägen kom, och folk gick i flera dagar för att nå en plats, om man inte hade tillgång till häst?

Eller hur tänker du dig att folk som inte bor i de få städer/samhällen (till antalet alltså, även om kanske 1,5 miljon svenskar bor så) inom områden med tät välfungerande kollektivtrafik ska förflytta sig?

Redan i den stora mängden städer/samhällen i Sverige med kanske 50.000 till 75.000 innevånare, så funkar kollektivtrafiken knackigt på kvällstid, och på helger. Utanför "stadsgränsen" så blir det riktigt uschligt med kollektivtrafik, vardag som helger.

Det finns dessutom oftast minimala trängselproblem i de här samhällena, så kom igen nu, berätta varför folk inte ska ha bil!

Vad du vevar.

I mitt allra första inlägg i den här tråden skrev jag att jag aldrig någonsin hört någon påstå att frasen "minska bilberoendet" innebär att folk på landsbygden ska leva utan bil. Det gäller fortfarande.

Bilen kan vara både fullkomligt onödig och totalt nödvändig på samma gång. Man måste kunna diskutera exempelvis fördelen av bilpooler i städer utan att motargumentet ska vara "men utanför städer är kollektivtrafiken minsann jättedålig!"

Senast ändrad:
Ja, jag tänker att det som vanligt är väldigt lätt för oss som inte är så insatta i att faktiskt driva en bilpool att nervärdera vilka kostnader som faktiskt finns.

Min bil kan ju vara gammal och "ofancy" eftersom jag är helt okej med det, den förväntas inte kunna finansiera lön till personal, kostnader för kontor, utökade försäkringar, overhead för allt vad det kostar att driva en verksamhet och sen generera en vinst till ägaren. Min tid som jag lägger på att fixa, tvätta, städa, byta däck och så vidare är saker som jag har möjlighet att lägga min tid på men inte hade haft råd att köpa tjänsten för att få det gjort.

Sen är det ju ingen hemlighet att saker som är gemensamma ofta slits ohyggligt mycket hårdare än om det är ens eget. Folk är inte lika rädda om gemensamma prylar. :meh: Även i vår lilla brf-bilpool var det inte helt ovanligt att folk lämnade bilen oladdad, inte anmälde skador osv. De gemensamma lastcyklarna verkade av någon anledning ha mindre problem. :confused:

Vet inte hur man ska komma åt det med det är onekligen ett rätt stort hinder mot gemensamt ägande/nyttjande (tänker även på typexemplet tvättstugor där, inte lika stor miljöfråga som bilen men där blir det ju supertydligt att folk gärna faktiskt väljer både dyrare och tekniskt sämre lösningar för att slippa deala med de problem som kommer av gemensamheten).
Är det supertydligt? Jag älskar tvättstugan och känner många som gör det.

Däremot bygger ju folk inte gemensamma tvättstugor i villaområden (vilket jag hade drömt om ifall jag hade bott i villa).

Det blir ju väldigt konstigt att jämföra kostnad per mil när den främsta kostnadsdrivande faktorn med att använda en hyr-/poolbil är tiden den är uppbokad? Jag kör oftast inte mer än 10-15 mil på en helg, men tiden som bilen står i ett skogsbryn och väntar på att jag ska åka tillbaka kostar ju lika mycket som de två timmar jag faktiskt kör. :confused: De flesta aktiviteter där man behöver bil går ju ändå ut på att bilen ska ta en någonstans för att göra en grej, inte på att köra bil.

Det jag menade var att att man måste ta med alla kostnader för bilpool respektive egen bil för att göra en jämförelse.

Dvs när du räknar kostnad per mil på egen bil ska man ta med värdeminskning, parkering, försäkring, service, repararationer m.m. Som jag skrev vill jag minnas att vändpunkten ligger runt 1000-1500 mil per år om jag minns rätt.

Jojo, återigen visar Linköping sin brist på hållbarhet!

Vallastaden är byggt på en del av Sveriges bördigaste åkermark!

Den borde fått producera mat istället för att bli förstörd för all framtid.

Att man sedan vill vra i framkant med något slags ekologiskt byggande och gemensamhetsanläggningar spelar mindre roll.

Åkermark av bästa klass går inte att få tillbaka.

Jag är enig men det är en HELT annan fråga.

Vilken mardröm att dela tvättstuga i villaområde
Varför är det en mardröm? Så var radhusområden byggda här (även om det var hyres) och det fungerade finfint. Man hade rätt bra samhällsbyggnadsideer på 1980-talet, som hade passat bra för de utmaningar vi nu står inför. Tyvärr blev de aldrig riktigt vanliga.

Jag ser lite samma fördelar här; tillgång till 3-4 olika slags riktigt bra maskiner för olika saker och trots det så finns det bara en fjärdedel så många utrymmeskrävande maskiner på området med ytor som kan användas till roligare saker än att förvara en förtvinande maskin som mest står stilla*

(* samma här som med bilarna, har man en hög resursutnyttjandegrad själv på en enda maskin, passar inte den typen av delande perfekt och kanske inte är en tillräckligt bra lösning för just det hushållet.)

Senast ändrad:
Det jag menade var att att man måste ta med alla kostnader för bilpool respektive egen bil för att göra en jämförelse.

Dvs när du räknar kostnad per mil på egen bil ska man ta med värdeminskning, parkering, försäkring, service, repararationer m.m. Som jag skrev vill jag minnas att vändpunkten ligger runt 1000-1500 mil per år om jag minns rätt.

Jo, givetvis måste man räkna på TCO, men det blir konstigt att räkna på milkostnad för lågmilare eftersom det i de fallen sällan är körsträckan som är den stora kostnaden (varken för den egna bilen eller poolbilen).

Min bil har fasta kostnader på 4000:-/mån inklusive allt. Den rörliga kostnaden per månad är ofta inte mer än ett par hundralappar. Skulle jag räkna på kilometerkostnad skulle det ju se ut som att bilen faktiskt blev billigare om man kör mer. Det blir den ju inte, den kostar mer men blir jämförelsevis billigare per kilometer. Vilket helt snedvrider jämförelsen eftersom den faktiska särkostnaden per kilometer är nästan försumbar i sammanhanget.

Min bilkörning kostar alltså, allt som allt, ca 4500:-/mån utslaget över ett år. Samma tidsbehov/körning med poolbil startar på 5000:- om jag är väldigt disciplinerad, och sticker fort uppåt för varje gång jag behöver handla eller vill åka och bada utöver det.

Jag tror inte att man riktigt kan räkna så som du skissar. När man räknar så, vilket ju alla budgetrådgivare förespråkar, så tar man inte hänsyn till allt.

Man måste också ta hänsyn till hur tungt det väger att ha tillgång till en bil (dvs hur stort behov man anser sig ha), eller hur man värderar att slippa all hantering (verkstadsbesök, leta parkeringsplats, betala parkeringsplats m.m) runt en bil.

Det finns alltså både ekonomiska vågskålar, och vågskålar runt hur livet ska fungera, som ska fyllas och vägas.

Varför är det en mardröm? Så var radhusområden byggda här (även om det var hyres) och det fungerade finfint. Man hade rätt bra samhällsbyggnadsideer på 1980-talet, som hade passat bra för de utmaningar vi nu står inför. Tyvärr blev de aldrig riktigt vanliga.

Jag ser lite samma fördelar här; tillgång till 3-4 olika slags riktigt bra maskiner för olika saker och trots det så finns det bara en fjärdedel så många utrymmeskrävande maskiner på området med ytor som kan användas till roligare saker än att förvara en förtvinande maskin som mest står stilla*

(* samma här som med bilarna, har man en hög resursutnyttjandegrad själv på en enda maskin, passar inte den typen av delande perfekt och kanske inte är en tillräckligt bra lösning för just det hushållet.)
Jo för mig skulle det vara fullständigt ointressant. Du får ju tycka vad du vill.

Det finns alltså både ekonomiska vågskålar, och vågskålar runt hur livet ska fungera, som ska fyllas och vägas.
Och vågskålar kring hur väl vi måste använda uttagna ändliga resurser. Och tyvärr är den vågskålen fylld med skit som står stilla och vi måste tänka längre än bekvämligheten räcker. Men jag vet att det är omöjligt att ens prata lösningar med alla igelkottar där ute som vänder taggarna utåt så fort man ens andas att privatägande av bilar för ett enda hushåll är sämsta lösningen någonsin på transportproblemet för väldigt många.

Kanske får vi börja med att bygga om städerna så att det blir riktigt jäkla obekvämt att äga bil. Synd att behöva gå en sådan väg istället för att konstruktivt hitta och pröva lösningar som gör det effektivare, utan särskilt stora bekvämlighetsändringar.

Är det supertydligt? Jag älskar tvättstugan och känner många som gör det.

Däremot bygger ju folk inte gemensamma tvättstugor i villaområden (vilket jag hade drömt om ifall jag hade bott i villa).

Det finns tydligen en betalningsvilja till fördel för egen tvättmaskin i lägenheten. Själv föredrar jag alla gånger en välskött gemensam tvättstuga, hatar att hela tiden ha tvätt hängande som det blir i en lägenhet. Tror att min hv tar totalt 200:- mån för att ha bara en liten toppmatad. :confused:

I hus föredrar jag egen om man har just en tvättstuga men hade hellre delat än behövt ha tvätt i badrummet.

Vad du vevar.

I mitt allra första inlägg i den här tråden skrev jag att jag aldrig någonsin hört någon påstå att frasen "minska bilberoendet" innebär att folk på landsbygden ska leva utan bil. Det gäller fortfarande.

Bilen kan vara både fullkomligt onödig och totalt nödvändig på samma gång. Man måste kunna diskutera exempelvis fördelen av bilpooler i städer utan att motargumentet ska vara "men utanför städer är kollektivtrafiken minsann jättedålig!"
Men du talar hela tiden i generella termer, som om det skulle gälla allt och alla, och som om alla typer av städer/samhällen är likadana.

Du kan nog inte kvalificera vilka kategorier städer/samhällen du tänker på, eller vilka kategorier människor du tänker på heller.

Så förklara för oss varför det är onödigt med bilägande och bilåkande?

Jag har gett några förslag, men då utanför det där med trängsel bl.a.

Jag tror inte att man riktigt kan räkna så som du skissar. När man räknar så, vilket ju alla budgetrådgivare förespråkar, så tar man inte hänsyn till allt.

Man måste också ta hänsyn till hur tungt det väger att ha tillgång till en bil (dvs hur stort behov man anser sig ha), eller hur man värderar att slippa all hantering (verkstadsbesök, leta parkeringsplats, betala parkeringsplats m.m) runt en bil.

Ja självklart?

Det är väl ingen som har påstått att vad man tjänar på rent ekonomiskt ska vara den enda parametern som ska vara styrande i valet?

Tänker du slåtteraggregat och snöplogar nu?

De står ju still stora delar av året...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12