Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Ja, det är en kombo av kulturella mönster (stenhårda normer, snarare), identitet och faktisk infrastruktur.

Jag har nog aldrig väntat en timme på bussen, men jag cyklar året runt på just såna 70-vägar där folk kör i 90. Det är så jag vanligtvis tar mig till hästen.
Jag tror du cyklar i tanken också. :)
Stenhårda normen? Kanske för att ta kökort - men bil? Knappast.

Om du aldrig vänta på bussen en timme har du bott med goda kommunikationer.
Ska jag krångla till det ytterligaren så har min region ragit in kraftigt på busslinjerna. Familjer har tvingats investera i ytteröigare en bil för att bussen dragits in.

Min verklighet är inte ovanlig. Kampen för goda kommunikationer pågår runt om i landet.

Jag tror du cyklar i tanken också. :)
Stenhårda normen? Kanske för att ta kökort - men bil? Knappast.

Om du aldrig vänta på bussen en timme har du bott med goda kommunikationer.
Ska jag krångla till det ytterligaren så har min region ragit in kraftigt på busslinjerna. Familjer har tvingats investera i ytteröigare en bil för att bussen dragits in.

Min verklighet är inte ovanlig. Kampen för goda kommunikationer pågår runt om i landet.
Snarare: om det är en timme tills bussen går, gör jag något annat än att vänta under tiden.

Jag är också smått chockad över hur många bilister som verkar helt likgiltiga inför att köra på en cyklist. Vi har en ganska smal slingrig väg som det nu är 60 på (tidigare 70). Många envisas med att köra om mig som cyklar samtidigt som de får möte. Jag gör aldrig så när jag kör bil där, jag väntar bakom tills det är fritt. Det finns verkligen inget extra utrymme. Nu byggs dock en cykelväg äntligen men det dröjer flera år innan hela är klar.
Det där är så himla tröttsamt! Folk som kör runt och har stark övertro på sin egen körförmåga. Alltså hur (ursäkta) jävla svårt är det att bara ta det lite lugnt en liten extra minut för att kunna köra om en cyklist på ett säkert sätt?!

Lite på ämnet så har jag fem km till närmsta affär. 70 väg hela vägen. Vägrar att cykla och handla eftersom det är med livet som insats pga vårdslösa bilister utan konsekvänstänk. (Hade ungefär lika långt till jobbet när jag bodde i Malmö, cyklade t/r oavsett årstid och tid på dygnet. Men där var man iaf fredad på cykelvägarna.)

Snarare: om det är en timme tills bussen går, gör jag något annat än att vänta under tiden.
Det där kan ju vara hållbart en och annan gång (om man inte måste utnyttja den där väntetiden var och varannan dag). Där jag bor behöver jag ta bussen in till stan klockan 17 om jag ska jobba natt och börjar 21.30. Slutar sedan 07.15 och behöver ta en buss som går 07.30, missar jag den får jag vänta till 11.00. Hade gärna tagit mig till jobbet med kollektivtrafik men ur en dygnsvilosynpunkt är det faktiskt helt ohållbart. Det hade gått att cykla egentligen 2,5 mil enkel väg och ska ta ca 1 timma och 20 minuter. Men det är inte heller kul de passen jag slutar 22.00 eller 01.30, inte ens på sommaren.

Summan av det hela är väl att för min del är bilen viktig men i värsta fall så löser jag det med cykel.

Men är det någon här (i denna tråd) som menat att andra inte borde behöva bil, trots att de bor så att det inte finns kollektivtrafik eller andra alternativ?
Ja, jag tror faktiskt det. Det känns som om det ALLTID finns alternativ. Man är bara för lat och bekväm (för att cykla 1,5 mil till jobbet fram och tillbaka i ur och skur borde väl vem som helst klara...). Eller så har man inte förstått att det finns alternativ. Eller så ljuger man för att man hellre vill använda sin bil. Eller så borde man naturligtvis inte bosätta sig på landsbydgen (obygden). Det är så det känns varje gång en sådan här tråd går igång.

Hur definierar du "inte finns kollekivtrafik eller andra alternativ"? Är det okej att vänta 2-3 timmar på att kunna åka hem från jobbet, menar du? Eller borde man kunna cykla 1,5 mil till jobbet varje dag?

Det där kan ju vara hållbart en och annan gång (om man inte måste utnyttja den där väntetiden var och varannan dag). Där jag bor behöver jag ta bussen in till stan klockan 17 om jag ska jobba natt och börjar 21.30. Slutar sedan 07.15 och behöver ta en buss som går 07.30, missar jag den får jag vänta till 11.00. Hade gärna tagit mig till jobbet med kollektivtrafik men ur en dygnsvilosynpunkt är det faktiskt helt ohållbart. Det hade gått att cykla egentligen 2,5 mil enkel väg och ska ta ca 1 timma och 20 minuter. Men det är inte heller kul de passen jag slutar 22.00 eller 01.30, inte ens på sommaren.
Men det gör du ju inte, så du väntar alltså inte på bussen så länge?

Men det gör du ju inte, så du väntar alltså inte på bussen så länge?
Nej, för att jag tar bilen. Men bussen är ju ett "alternativ" eftersom den trots allt existerar. Hade jag valt buss-alternativet Hade dock det jag skrev om varit min verklighet och jag vet faktiskt inte hur många som hade tyckt att det var acceptabelt att vänta 3,5 timma på att få börja jobba natt och sen i värsta fall vänta nästan fyra timmar på att få åka hem från sitt nattjobb när det väl var slut.

Jag tycker att det är intressant, och lite obegripligt, att så många sätter igång att förklara och försvara sitt individuella bilkörande. Trots att det ju är helt uppenbart att bilismen är ett system och en kultur som vi är inbyggda i, där vägarna ut ur det systemet dessutom försämrats på senare år tex genom att järnvägen förfaller.

Själv tycker jag att det är spännande att utmana det systemet och den kulturen (eller normen) genom att göra och tänka annorlunda.

För mig visar det sig ofta att exakt det som någon annan säger är omöjligt utan bil, visar sig fullt genomförbart när jag får anledning att testa.
Man ser gärna sina egna utmaningar av systemet och kulturen som man väljer att göra själv för att man vill - men att välja att bo i tätort verkar inte så normutmanande när 9 av 10 väljer det. De flesta jag känner i storstaden väljer bort att äga bil och åker kollektivt/cyklar. Är ett fantastiskt ekonomiskt slukhål att äga bil som måste parkeras, underhållas och tappar värde snabbt om man inte verkligen har användning för den mest hela tiden. Tyvärr tror jag det där sistnämnda också gör att de används mer (”jag betalar ju ändå för bilen.”).

Sen finns det en samhällsnytta med att så många som möjligt kan välja och väljer bort att ha bil - och att använda den. Det vore bra om det vore lättare för fler.

Efter 3 semesterdagar i hufvudstaden är jag mätt på det och återvänder med stor nöjdhet till ingenstans, vid änden av alla vägar, där ingen annan bor i sikte. Det är normutmanande - men det går inte samtidigt att utmana normen med att ha tillgång till bil. Det är vansinnigt (läs förbluffande - inte som något negativt) hur bra kollektivtrafiken funkar i Estocolmo, eller taxi, missar man sitt tåg så dyker ett nytt upp på 5 minuter och finns massor av alternativ med tåg, bussar, taxi och hyrcyklar och allt möjligt. Missar man här sin buss, efter att gjort sin timmes promenad längs vägen utan vägren, så är det i bästa fall ungefär 3 timmar till nästa . Ofta går ingen mer den dagen så då får man traska hem igen.

Senast ändrad:
Jag som landsbygdsbo har inga som helst problem.med att se att stadsboendes villkor är olika mina.
Men tvärtom, att stadsbor ska förstå villkoren jag lever under? Det verkar utopiskt.

Vi har KASS kollektivtrafik om du inte jobbar 8-17. Vi har extremt lååånga bussfärder för våra låg o mellanstadiebarn. Vad sägs om 45 min enkel resa? 45 MINUTER. Jepp, skolan ligger 5 km bort men det ska hämtas barn i samma buss i hela upptagningsområdet. Klart som fasen en kör sina ungar varje morgon.

Jag som landsbygdsbo har inga som helst problem.med att se att stadsboendes villkor är olika mina.
Men tvärtom, att stadsbor ska förstå villkoren jag lever under? Det verkar utopiskt.

Vi har KASS kollektivtrafik om du inte jobbar 8-17. Vi har extremt lååånga bussfärder för våra låg o mellanstadiebarn. Vad sägs om 45 min enkel resa? 45 MINUTER. Jepp, skolan ligger 5 km bort men det ska hämtas barn i samma buss i hela upptagningsområdet. Klart som fasen en kör sina ungar varje morgon.
På måndag är det upphämtning 06.50 (och dit är det 3 kilometer att gå) för att sedan börja skoldagen 08.30 (bussen ska vara framme 08.15). Samma skäl. Från att förr i tiden ha kört många små bussar har det ”effektiviserats” genom att köra en enda tur med jättebuss (så från rutt med 10-12 hämtningar till runt 40) Sen är det bättre på hemvägen,” bara ” 60 minuter.

Men det blir morgonskjuts varje dag även detta läsår, det funkar verkligen inte på anvisat sätt.

Jag är väldigt tacksam att jag har flextid på mitt jobb.

Men är det någon här (i denna tråd) som menat att andra inte borde behöva bil, trots att de bor så att det inte finns kollektivtrafik eller andra alternativ?
Det är väl mer att det är så många som har en föreställning att det finns alternativ för nästan alla utom en liten bråkdel av befolkningen.
Alltså inte på nivån att det blir bängligt eller obekävmt, utan just omöjligt att få ihop ett vardagsliv.

Där jag bor hade det gått utmärkt att klara sig utan bil om man aldrig hade bråttom eller behövde spara tid 😅 har ett par km till närmaste busshållplats så visst går det att åka buss men det tar minst tre gånger så lång tid som att ta bilen till jobbet plus skulle behöva åka 05:15 för att komma i tid. Många av avgångarna måste man åka någon mil åt fel håll först och byta buss och åka tillbaka samma väg och några mil till för att komma fram till rätt stad och de tar förstås ännu längre tid.
Cykla går väl i teorin men även om jag skulle orka och hinna cykla sex-sju mil om dagen skulle jag aldrig våga pga stor väg där folk kör ordentligt fort, ingen cykelväg och obefintlig vägren samt dålig sikt så det är mer eller mindre livsfarligt. Eftersom jag kör bil själv där så vet jag hur svårt det ibland är att se cyklister och fotgängare, speciellt om det är motljus som det ofta blir på eftermiddagen. Kan inte ens skylla på vårdslösa bilister utan det är helt enkelt en farlig väg att gå eller cykla på.
Till den lokala affären skulle det däremot gå att cykla om man tar den mer än dubbelt så långa ”bakvägen” med småvägar. Men jag har inte 1,5 h extra om dagen att lägga på att ta mig till och från affären när det tar 5 min med bil. Eller 3 h ytterligare att jobbpendla om jag ska orka med allting annat som måste göras plus jobba heltid.
Så jo, som yrkesarbetare är det nödvändigt med bil.

Jag tycker att det är intressant, och lite obegripligt, att så många sätter igång att förklara och försvara sitt individuella bilkörande. Trots att det ju är helt uppenbart att bilismen är ett system och en kultur som vi är inbyggda i, där vägarna ut ur det systemet dessutom försämrats på senare år tex genom att järnvägen förfaller.

Själv tycker jag att det är spännande att utmana det systemet och den kulturen (eller normen) genom att göra och tänka annorlunda.

För mig visar det sig ofta att exakt det som någon annan säger är omöjligt utan bil, visar sig fullt genomförbart när jag får anledning att testa.
Du får gärna utmana det. Lämna mig utanför, jag kör bil så länge jag har möjlighet.

Jag är så förundrad över tråden.

Varför ge sig på bilen? Om man hävdar att det finns bilägare som inte behöver den så är det nog sant. Men varför attackera just bilen? Av alla saker mä niskor äger men inte behöver.
Jag bor i ett hus från 1800-talet. Med uthus. Behöver jag det? Nä sannolikt inte. Men jag VILL bo här.
En bekant har en pool. Behövs den? Knappast. Drar stöm, vattnet kloreras och det går åtmassor av vatten. De har den för att de vill ha den.

Så - .varför just bilen? :confused:

Kan tillägga. Jag tycker att det är jättesorgligt när man ser vackra gamla hus och torp stå och förfalla när folk flyttar in till tätorten. Det borde absolut vara möjligt för folk att bo kvar på den vackra landsbygden. Och väldigt gärna utan att behöva använda bilen till allting. Men nu funkar ju inte det.

Jag är född och uppvuxen på glesbygden men har även bott två år i södra Skåne, majoriteten av den tiden utan bil eller körkort. Här uppe beror det mycket på var man bor, bor man i staden (för det är faktiskt en stad) klarar man sig nog fint utan. Iallafall sålänge man inte har häst eller annat som gör att man regelbundet behöver ut och åka. Det finns skola, lite jobb och affärer. Bor man som mig en bit bort kan det gå, men beror på jobbtider och helt enkelt om man någon gång behöver ta sig snabbt till och från staden. Det går dock hyfsat att cykla härifrån och in, ca en mil så det är görbart om man är frisk och inte har någon tyngre last med sig.

I min hemort är det lite annorlunda. Jag bodde även där ganska nära köpingen i kommunen och sålänge man har jobb i köpingen klarar man sig. Det finns inget större utbud av affärer eller annat, men det går. Kollektivtrafiken är mycket knapp.

Jag vill gärna bo ut i skogen men med någotsånär nära till en by med skola, affärer och jobb så att man inte behöver åka därifrån regelbundet. Typ som i min hemort. Hade gärna även sett att det var ett alternativ att ta häst (riden eller körd) som transportmedel in, svårigheten där är var man ska parkera hästen. Så mer sannolikt är att det blir mestadels cykel om jag lyckas hitta ett sådant ställe. Bil har jag också och har ingen plan på att avskaffa den, dock heller inte på att använda den mer än nödvändigt.

Problemet som jag ser det är de kategoriska uttalandena. Någon bor som du, och säger sen att om man som förälder inte håller sig nykter för att kunna hämta fulla tonåringar med bil, då tar man inte sitt föräldraansvar och borde kanske inte ens ha barn.

Dvs, som att alla bodde som en själv. Alla föräldrar ska köra bil, för alla tonåringar super, och hör sen. Det spelar ingen roll om man bor i Stockholms innerstad där allt är nära och det finns massor av kollektivtrafik, och tonåringarna är ett kvarter bort och spelar fia med knuff hos en kompis, föräldrarna borde ändå alltid vara beredda att hämta med bil. Har de varken körkort eller bil får man skaffa, och alkohol får man bara dricka om barnen är hemma.
Ibland undrar jag verkligen hur du läser trådar....

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka