Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

För mig är det självklart att ha bil och de enda jag känner/känt som är vuxna och inte har körkort är min kusin som på grund av sjukdom inte kan/får och min farmor, född -38. Vi bor på landet och kollektivtrafiken är ett stort skämt. Vad ska vi göra, ta en taxi så fort vi ska nånstans eller slösa minst tre timmar per dag på att vänta på en buss?

Jag får regelbundet förklarat för mig att man måste ha bil, när man gör sådant som jag gör. Tex hör jag, och läser i tråden, att man måste ha bil när man har häst. Tidigare i livet sa folk att man måste ha bil när man har barn.

Tänkt 100 varv på detta och vore det inte för barnen skulle jag klara mig fint på elcykel och busskort, ev en eu-moppe för längre sträckor.

Jag levde ju länge utan körkort och det gick finemang. Jag köpte ett torp i skogen 20 mil från min bostad, tog tåg/buss/buss dit, och sen cyklade jag 8 km till mataffären. Lätt packning och hunden på släptåg. Jag hade stället i 20 år drygt, och alla åren utan körkort. Sista åren med körkort kunde jag inte nyttja av skäl som inte hade med bil att göra.

Tänkt 100 varv på detta och vore det inte för barnen skulle jag klara mig fint på elcykel och busskort, ev en eu-moppe för längre sträckor.

Jag levde ju länge utan körkort och det gick finemang. Jag köpte ett torp i skogen 20 mil från min bostad, tog tåg/buss/buss dit, och sen cyklade jag 8 km till mataffären. Lätt packning och hunden på släptåg. Jag hade stället i 20 år drygt, och alla åren utan körkort. Sista åren med körkort kunde jag inte nyttja av skäl som inte hade med bil att göra.
Men du bodde alltså inte permanent i torpet och behövde inte cykla 8 km till mataffär och jobb dagligen i alla väder, mörker, osv?

Nu bor jag iofs i en kommun som tillhör Storgöteborg.
Till och från jobbet tar det
Bil 5h/v
Västtrafik 15 h/v
Cykel 12,5 h/v

Hypotetiskt då jag inte har barn. Skulle det ses som bra att ha barnen på förskolan 12 timmar om dagen vilket det blivit om jag valt Västtrafik.
Känns som vad du än väljer så väljer du fel. Fy på dig som tar bilen för att spara tid eller så fy på dig som har barnen så länge på förskolan.

Det är väl mer att det är så många som har en föreställning att det finns alternativ för nästan alla utom en liten bråkdel av befolkningen.
Alltså inte på nivån att det blir bängligt eller obekävmt, utan just omöjligt att få ihop ett vardagsliv.

Men det är väl exakt en (1) person i denna tråd som argumenterar för det, och personligen är jag inte lika säker som alla som går i taket , att hen menar att de i tråden som har bil och använder den, inte borde använda den.

På samma sätt som att livet på vissa platser blir omöjligt utan bil, så är livet också fullt möjligt utan bil, även om man har barn, häst, sommarstuga eller handlar möbler ibland? Det ena utesluter ju inte det andra.

Jag undrar fortfarande var STORMEN över de MÅNGA som ifrågasätter landsbygdbors rätt att ha bil? Jag ser det verkligen inte...

Ja, jag tror faktiskt det. Det känns som om det ALLTID finns alternativ. Man är bara för lat och bekväm (för att cykla 1,5 mil till jobbet fram och tillbaka i ur och skur borde väl vem som helst klara...). Eller så har man inte förstått att det finns alternativ. Eller så ljuger man för att man hellre vill använda sin bil. Eller så borde man naturligtvis inte bosätta sig på landsbydgen (obygden). Det är så det känns varje gång en sådan här tråd går igång.

Jag har bara sett en (1) användare som jag ser skulle kunna tolkas så, även om jag personligen inte är lika säker som du på att hen menar så.

Men jag tycker att det är att dra på stora växlar, att det skulle vara någon stor uppslutning om att kalla folk som kör bil 1,5 mil i regn för lat. Eller att någon har kallats lögnare, läser du tråden så?!

Hur definierar du "inte finns kollekivtrafik eller andra alternativ"? Är det okej att vänta 2-3 timmar på att kunna åka hem från jobbet, menar du? Eller borde man kunna cykla 1,5 mil till jobbet varje dag?

Nej, varför skulle jag mena det? Vad har jag skrivit som får dig att tolka mig så?

Jag är så förundrad över tråden.

Varför ge sig på bilen? Om man hävdar att det finns bilägare som inte behöver den så är det nog sant. Men varför attackera just bilen? Av alla saker mä niskor äger men inte behöver.
Jag bor i ett hus från 1800-talet. Med uthus. Behöver jag det? Nä sannolikt inte. Men jag VILL bo här.
En bekant har en pool. Behövs den? Knappast. Drar stöm, vattnet kloreras och det går åtmassor av vatten. De har den för att de vill ha den.

Så - .varför just bilen? :confused:

Varför jag diskuterar bilen är för att det är en faktor för att människor ska kunna bo på landsbygden. Och då tycker jag att det är relevant att diskutera hur transporter ska gå till, om det behöver finnas kollektivtrafik eller inte. När en stor andel tycker att jag har ju bil, så en fungerande kollektivtrafik vill jag inte betala för, så är det svårt att motivera varför kollektivtrafiken skulle byggas ut jämfört med idag. Det tycker jag är synd, eftersom jag menar att det blir begränsande för vilka som kan bo på landsbygden, samt att det ökar riskerna att folk kör bil även när de inte borde, eftersom det inte finns något alternativ.

Förresten, baserat på trådens ursprung. Just när man ska hämta upp någon i oklart skick och kanske inte helt säkert umgänge (antar att man hämtar människan av en anledning) tycker jag att det låter fullt befogat att ta bilen. Sannolikt inte absolut nödvändigt i de flesta situationer där avstånden och kollektivtrafiken inte kräver det, men jag ser ändå rimligheten i att välja bilen.

Även när man har druckit?
För det var ju det som var trådens ursprungsdiskussion, huruvida man bör hålla sig nykter även om det finns alternativ för att kunna hämta upp en ungdom med bil. Att man använder sin bil om man är nykter, har väl ingen ifrågasatt?

Jag har bara sett en (1) användare som jag ser skulle kunna tolkas så, även om jag personligen inte är lika säker som du på att hen menar så.

Men jag tycker att det är att dra på stora växlar, att det skulle vara någon stor uppslutning om att kalla folk som kör bil 1,5 mil i regn för lat. Eller att någon har kallats lögnare, läser du tråden så?!

Nej, varför skulle jag mena det? Vad har jag skrivit som får dig att tolka mig så?
Jag berättar bara för dig vilken känsla man som körkortsinnehavare, bilägare och landsbygdsbo får av trådar som dessa. Det kan väl vara bra att veta, om det nu inte är så du med flera menar :) ?

Jag berättar bara för dig vilken känsla man som körkortsinnehavare, bilägare och landsbygdsbo får av trådar som dessa. Det kan väl vara bra att veta, om det nu inte är så du med flera menar :) ?

Menar du att du m.fl. kännas du utsatt för att jag efterfrågar en bättre kollektiva på landsbygden? :confused: Jag blir uppriktigt nyfiken på varför?

Menar du att du m.fl. kännas du utsatt för att jag efterfrågar en bättre kollektiva på landsbygden? :confused: Jag blir uppriktigt nyfiken på varför?
Jaha, om det är bättre kollektivtrafik på landsbygden du efterfrågar så är det ju bara positivt :up:

Det stora problemet är ju dock att det känns som lite av en utopi om man funderar realistiskt på det.

Jaha, om det är bättre kollektivtrafik på landsbygden du efterfrågar så är det ju bara positivt :up:

Det stora problemet är ju dock att det känns som lite av en utopi om man funderar realistiskt på det.

Håller med om utopi.
Jag är uppväxt på landet och busstrafiken drogs ner år efter år, helt enkelt för att det var för få som åkte. De turer som är kvar är de som är anpassade efter högstadie och gymnasiets tider.
Människor jobbar så himla olika tider, det är omöjligt att köra så många bussar som skulle behövas för att alla ska åka utan att lägga orimligt mycket tid på att resa med väntan och byten.
Många tar bilen till någon av orterna där pendeln stannar och tar tåget till de större städerna, det funkar bra för det mesta.

För övrigt så är det väl så att de som inte har bil oftast förlitar sig på att andra har det om det skulle uppstå problem och behov för dem att åka någonstans. Om man har häst och vare sig bil eller körkort lär man ju behöva förlita sig på att någon annan kan köra ens häst till klinik vid behov, till exempel.
Nja, snarare lär man sig förlita sig på kollektivtrafiken. Och skaffar inte häst.
För mig är det självklart att ha bil och de enda jag känner/känt som är vuxna och inte har körkort är min kusin som på grund av sjukdom inte kan/får och min farmor, född -38. Vi bor på landet och kollektivtrafiken är ett stort skämt. Vad ska vi göra, ta en taxi så fort vi ska nånstans eller slösa minst tre timmar per dag på att vänta på en buss?
Flytta in till stan, så att det finns kollektivtrafik? Det är en av anledningarna till att jag bor i stan, det funkar inte att ha tre timmar mellan bussarna så fort man ska nånstans.

Svarar mig själv. Det finns en buss som jag skulle kunna ta om jag tar mig till busshållplatsen 3-4 kilometer bort. MEN det innebär att jag varje dag skulle komma en halvtimme för sent till jobbet. Det är alltså den ENDA turen in till tätorten på hela dagen. Hem skulle bara funka på fredagar, eftersom bussen går redan kl 15:30 och befinner sig en halvtimmes promenad bort. Detta är den ENDA turen som går från tätorten. Jag ser det smått osannolikt att kollektivtrafiken hux flux skulle förbättras såpass att det skulle vara realistiskt att ta sig till och från jobbet varje dag.

Ja, men det är väl ingen anledning till att inte kunna diskutera att det vore positivt om det blev bättre. Samma tillgänglighet överallt i hela Sverige är naturligtvis inte möjligt, men att det inte skulle kunna förbättras tror jag inte heller på.

Men med tanke på reaktionerna, bl a här, så undrar jag faktiskt ibland över hur många som inte vill ha bättre kollektivtrafik. Kanske för att man är rädd för att då behöva nyttja den, förutom det som de flesta säger öppet, att de inte vill betala för något de inte använder.

Nja, snarare lär man sig förlita sig på kollektivtrafiken. Och skaffar inte häst.

Flytta in till stan, så att det finns kollektivtrafik? Det är en av anledningarna till att jag bor i stan, det funkar inte att ha tre timmar mellan bussarna så fort man ska nånstans.
Fast @Palermo har väl häst utan både körkort och bil?

Här lär man sig att förlita sig på något som inte finns (se mitt svar ovan om att det bara går en tur till tätorten och en tur hem dagligen, förutom på skolloven för då går det ingen alls).

Vi kan inte alla bo i stan. Vad tänker du händer med landsbygden om ingen väljer att bo där?

Vem har svårt att förstå skillnaden? Och på vilket sätt har fel ord använts i tråden?
Det skrevs tidigare i tråden att väldigt många av Sveriges invånare bor i tätorter och att det därav inte var problematiskt med kollektivtrafik och dylikt. Så vill jag förtydliga att tätorter är inte alltid städer vilket gör skillnad. Ingen har använt fel ord.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?