Bra med bygget, inte kul för dom som blir av med tomt dockDet liknar vägen hos mig, där det alltså byggs gc-bana nu. Det är definitivt folks tomter som delvis går åt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bra med bygget, inte kul för dom som blir av med tomt dockDet liknar vägen hos mig, där det alltså byggs gc-bana nu. Det är definitivt folks tomter som delvis går åt.
De flesta är glada över att äntligen få en gc-väg. Har faktiskt inte ens hört om nån som är missnöjd men nån kanske finns.Bra med bygget, inte kul för dom som blir av med tomt dock![]()
Men vem vill inte ha cykelbanor? Här kämpar vi som sjutton. Bygdegårdsföreningen, där jag då var sekreterare, tog på sig ansvaret för en cykelbana de första två kilometerna till tätorten, det var 10 år sedan. Nu fattas de sista 2 kilometrarna och tätortens intresseförening kämpar som sjutton. Men då en ödehusägare flyttat till okänt land kan kommunen inte dra cykelvägen över denna tomt. Så där är vi nu.Men samtidigt, om man skriver om att mer skattepengar borde gå till kollektivtrafik och cykelvägar osv så blir folk ändå jättesura för det går ändå inte att cykla eller åka buss de sträckor de talar om.
Hur man än vänder och vrider sig så är bil rätt och alla andra alternativ fel.
Jag bor som du: 7 km från centrum, 6 kilometer från järnvägsstationen, det är 90 väg omgiven av åkrar och som helt saknar belysning största delen av den sträckan, folk kör snabbt och aggressivt på den vägen.
Mitt barn kommit in till stan på fritidsaktiviteter sedan 13 årsåldern helt själv.
Eftersom det bredvid 90 vägen går en bred, upplyst, under vintern fint sopsaltad, cykelväg hela vägen in till stan, som korsar en enda stor väg, med förtur för cykel, hajtänder och bilarna från 90 vägen måste stanna för cyklarna. (lätt att cykla ned till -20 grader minst.)
Rent bortsett från att bussarna går vart tionde minut 9 minuters gångväg från huset. Och har man missat den går en annan linje var 9 minut 18 minuters gångväg från huset.
(det tar ca 15-20 minuter att cykla den sträckan, eller ta bussen, eller köra bilen o leta parkering, det är lite hugget som stucket.)
Det är såklart omöjligt i många orter men varför folk inte ens önskar, inte ens vill ha, inte ens anser att det är en politisk fråga, bara blir sura när man föreslår att det vore nice om det på flera ställen i alla fall gick en buss i halvtimman morgon och eftermiddag kväll och fanns en cykelväg som fungerade sommartid?
Det låter ju som ett fantastiskt liv som jag verkligen vill leva....Flytta in till stan, så att det finns kollektivtrafik? Det är en av anledningarna till att jag bor i stan, det funkar inte att ha tre timmar mellan bussarna så fort man ska nånstans.
Det var väl bara ett förslag om man vill ha kollektivtrafik?Det låter ju som ett fantastiskt liv som jag verkligen vill leva....
Ärligt, jag skiter faktiskt lite i att jag kör bil, för bil är dessutom ett av mina intressen. Det som är så förbannat tråkigt med den här typen av diskussioner är att kommentarer som den ovan alltid dyker upp från folk som bor i stan och vill bo i stan. Sluta leva det liv du vill och åk buss istället. Det är alltid vi på landsbygden som ska ändra oss. Jag spyr på såna kommentarer. Bo gärna i stan för min del men håll inte på att klaga på att folk från landsbygden behöver kunna köra bil och försvarar rätten att köra bil när såna här diskussioner kommer upp. Du kan ju lika gärna flytta till landet då och leva ett liv som du inte vill leva.
Du frågade hur man ska göra för att kunna åka kollektivt och inte köra bil.Det låter ju som ett fantastiskt liv som jag verkligen vill leva....
Ärligt, jag skiter faktiskt lite i att jag kör bil, för bil är dessutom ett av mina intressen. Det som är så förbannat tråkigt med den här typen av diskussioner är att kommentarer som den ovan alltid dyker upp från folk som bor i stan och vill bo i stan. Sluta leva det liv du vill och åk buss istället. Det är alltid vi på landsbygden som ska ändra oss. Jag spyr på såna kommentarer. Bo gärna i stan för min del men håll inte på att klaga på att folk från landsbygden behöver kunna köra bil och försvarar rätten att köra bil när såna här diskussioner kommer upp. Du kan ju lika gärna flytta till landet då och leva ett liv som du inte vill leva.
Nej, jag spyr på att människor i stan/mer centralt alltid ska klaga och säga att vi som bor på landet ska ändra oss. Jag är nöjd om vi får bo där vi gör och köra bil, men utan viktig-petter-kommentarer från folk som bor mer centralt att vi ska flytta på oss, alternativt slösa bort större delen av vår fritid på att åka kollektivt. Säger inte att just du gjort det, men det är den attityden som alltid kommer upp.Du frågade hur man ska göra för att kunna åka kollektivt och inte köra bil.
Det var det jag svarade på.
Du får bo hur du vill, men om du undrar hur man klarar sig utan bil, så är svaret att man bor där det finns kollektivtrafik.
Ingen har sagt att du ska flytta till stan. Sen finns det ju ingen framtid i fossila bränslen, men elbil kan man ju ha på landet också.
Spyr du på att människor i stan klarar sig utan bil? Det är ju i så fall lite märkligt. Har det ett egensyfte för din del att alla människor ska köra bil för sakens skull? Varför?
Men du feltolkar ju mitt svar. Jag svarade på din fråga hur man ska göra för att klara sig utan bil. Svaret på den frågan är att man bor där det finns kollektivtrafik.Nej, jag spyr på att människor i stan/mer centralt alltid ska klaga och säga att vi som bor på landet ska ändra oss. Jag är nöjd om vi får bo där vi gör och köra bil, men utan viktig-petter-kommentarer från folk som bor mer centralt att vi ska flytta på oss, alternativt slösa bort större delen av vår fritid på att åka kollektivt. Säger inte att just du gjort det, men det är den attityden som alltid kommer upp.
Att du får det till att jag spyr på folk som klarar sig utan bil är din tolkning, det har jag överhuvudtaget inte skrivit.
Jag klarar mig inte utan bil, men jag är mer än nöjd så länge jag slipper mästrande kommentarer från folk som bor i huset bredvid kontoret för att jag inte ägnar hela mitt liv åt att åka buss, alternativt att jag flyttar till ett boende där jag inte hade trivts.
Det kan ju vara så att bussen gick riktigt hyggligt för 50 år sedan och sedan sakta dragits ned till den här tipping point som @skogaliten pratar om. Eller att tipping pointen kom när "alla" skaffat två till tre bilar hemma och några Epor. Men man har ju ingen aning om ingen minns. (insåg att det finns ingen historik i systemet när jag upptäckte att Mälartåg inte visste att de hade kört till Stockholm på 30 minuter för 15 år sedan. Medan det nu tar 38-42)Skulle säga att det snarare berodde på att bussarna gick när för få behövde åka.
Att tillgodose allas arbetstider blir orimligt.
Jag har körkort. Och häst. Jag förlitar mig på kollektivtrafiken och min cykel. Vid de ytterst få tillfällen min häst ska köras någonstans, hyr jag b-kortsbuss. Och kör själv.Nja, snarare lär man sig förlita sig på kollektivtrafiken. Och skaffar inte häst.
Flytta in till stan, så att det finns kollektivtrafik? Det är en av anledningarna till att jag bor i stan, det funkar inte att ha tre timmar mellan bussarna så fort man ska nånstans.
@Palermo jag har också svårt att förstå bilberoendet när man bor i stan. Om man inte har häst då (eller annat intresse som kräver bil), insåg nu att det nog är främsta anledningen till att mina kompisar tog körkort direkt de fyllde 18, vi behövde ju kunna köra till träning/tävling.
Städer vore trevligare om fler cyklade och åkte kollektivt.
Ingen har sagt att du ska flytta till stan. Sen finns det ju ingen framtid i fossila bränslen, men elbil kan man ju ha på landet också.
Eller: är det så viktigt att träna och tävla att det är värt att göra sig bilberoende? Det är ju en smaksak. Eller man går ihop i stallet och så kommer tränaren till alla tex varje tisdag?Om man vill träna och tävla så blir det ju lite svårt om man inte kan köra hästen? Sen ville jag ha tillgång till bil och transport när jag hade hästar eftersom de plötsligt skadar sig och behöver skjutsas till klinik, det är ju inte bara att ta taxi med en häst. Men det kan ju lösas med att t ex stallkompisar har och lånar ut.
Ja 60-talet var ju bilens årtionde, det var då man rev hela vackra stadskärnor för att bygga breda vägar istället och någon hade en idé om att riva hela Stockholm och bygga en hög huslänga istället för boende (det gjorde de förresten i norra Sovjet. En lång huslänga att bo i och mittemot en lång länga för fabriken, kilometerlånga.).Tittar man på förr så fanns affärer även utanför centrum. På 60talet fanns det 16 små lokala affärer utspridda över hela Lindome (en hade bara sommar öppet). Du behövde inte ta dig ända till centrum för att handla.
Nu finns 2 affärer som båda ligger centralt.
På 60 och 70talet skulle det bli modernt och allt skulle till centrum så många fick längre till affärer när dom lokala butikerna stängde ingen.
Appropå att inte många behövde bil första halvan av förra århundradet.
Det försvann före 60-taletNej, här försvann all service långt innan köpladorna och att folk pendlade till jobbet. Det här är jordbruksbygd', eller var. De som levde här var i huvudsak folk som levde på gårdarna, i en by. Det som fanns kvar var skolan när jag flyttade hit men även den stängde pga bristande elevunderlag.
Samma sak glesbygden där mina morföräldrar levde hela sitt liv. Det fanns bageri, mejeri, mataffärer, bank, klädaffär mm, en levande jordbruksbygd. Skolan finns kvar, banken har stängt, det finns en mataffär, en mack. Lite jobb, de flesta lever på turismen under högsäsong, arbetslösa under lågsäsong. Det har aldrig funnits några kommunala transportmedel utan det var postbussen. Bodde man inte i samhället hade man bil. Innan bilen så var det häst och vagn/släde som gällde. Min mammas kusin var den sista mjölkbonden, så en dag fick hon ett brev från mejeriet att de skulle sluta hämta mjölken så även hon fick lägga ner. Nu växer allt igen.
Ja samma här. Jag tar mycket hellre bussen om jag just då råkar ha månadskort för att åka till jobbet. Annars är det klart billigare att köra in till stan och parkera, nästan även i garage för nästan 60 kr i timman till och med. Speciellt om man ska ha hela familjen med. Det blir 220 för familjen att åka buss in och åter på enstaka biljetter.Ja absolut. Jag väljer gärna cykel istället för bil men har man ändå bil så blir det billigare att ta den än bussen/tåget så jag och de flesta omkring mig tar bilen då av ekonomiska skäl (och dessutom slippa vänta i timmar på tåget).
456:- med tåg tur och retur till stan, 170:- med bil. Ja, jag vet att man egentligen behöver räkna med mer än bränsle men det är svårt att motivera sig att betala mer än dubbelt så mycket för tåget.
Vore intressant att höra varför det är så bra att bo i stad?
Ja här kämpas det också för cykelväg, speciellt mellan två näraliggande orter.Men vem vill inte ha cykelbanor? Här kämpar vi som sjutton. Bygdegårdsföreningen, där jag då var sekreterare, tog på sig ansvaret för en cykelbana de första två kilometerna till tätorten, det var 10 år sedan. Nu fattas de sista 2 kilometrarna och tätortens intresseförening kämpar som sjutton. Men då en ödehusägare flyttat till okänt land kan kommunen inte dra cykelvägen över denna tomt. Så där är vi nu.
Åt andra hållet, till vår närmsta tätort finns inget i sikte. 2 km landsväg där ingen snart vågar cykla. Vi vuxna på cykeltur tar småvägar istället men dom är dubbelt så långa och inget en släpper sina yngre barn på.