Jag bor 5 respektive 7 km från tätorter. Här har jag vuxit upp och även mina barn. Du släpper inte ut någon under 12-13 på cykel på riksvägen. Ingen vägren. Maken började motionscykla efter många års uppehåll och han var rejält chockad hur nära och hänsynslöst bilister kör nuförtiden. Vi hade en dödsolycka i början på sommaren. Vuxen kvinna. Hon cyklade samma väg varje dag med reflexväst. Chauffören körde vidare och hävdar att han inte såg henne alls. Till staden är det 19 km. Busstrafik för en biosugen tonåring är antingen vara hemma före 22 eller 02. Fotbollen börjar 17, innan det ska högstadieungarna som slutar 16 hem, äta och ner till byn/tätorten. Högstadiet ligger alltså 15 km bort i en annan tätort. Med skolbussen är dom hemma vid 17 efter att gått/cyklat 3 km grusväg.
Vi bor alltså i Skaraborg, inte i någon urskog. Såhär ser Sveriges landsbygd ut.
Gissa om många föräldrar då väljer att skjutsa. Och ta ledigt från jobbet någon timme här o där.
Så jo, vi kör bil. Kors o tvärs till aktiviteter och jobb.
Men samtidigt, om man skriver om att mer skattepengar borde gå till kollektivtrafik och cykelvägar osv så blir folk ändå jättesura för det går ändå inte att cykla eller åka buss de sträckor de talar om.
Hur man än vänder och vrider sig så är bil rätt och alla andra alternativ fel.
Jag bor som du: 7 km från centrum, 6 kilometer från järnvägsstationen, det är 90 väg omgiven av åkrar och som helt saknar belysning största delen av den sträckan, folk kör snabbt och aggressivt på den vägen.
Mitt barn kommit in till stan på fritidsaktiviteter sedan 13 årsåldern helt själv.
Eftersom det bredvid 90 vägen går en bred, upplyst, under vintern fint sopsaltad, cykelväg hela vägen in till stan, som korsar en enda stor väg, med förtur för cykel, hajtänder och bilarna från 90 vägen måste stanna för cyklarna. (lätt att cykla ned till -20 grader minst.)
Rent bortsett från att bussarna går vart tionde minut 9 minuters gångväg från huset. Och har man missat den går en annan linje var 9 minut 18 minuters gångväg från huset.
(det tar ca 15-20 minuter att cykla den sträckan, eller ta bussen, eller köra bilen o leta parkering, det är lite hugget som stucket.)
Det är såklart omöjligt i många orter men varför folk inte ens önskar, inte ens vill ha, inte ens anser att det är en politisk fråga, bara blir sura när man föreslår att det vore nice om det på flera ställen i alla fall gick en buss i halvtimman morgon och eftermiddag kväll och fanns en cykelväg som fungerade sommartid?