Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Vore intressant att höra varför det är så bra att bo i stad?
Jag älskar att bo i staden. Så mysigt att promenera, så mycket träd och parker. Något bageri eller köpa lite frukt. Jag älskar att cykla i städer också, så mysigt, man "äger" staden lite. Nu bor jag utanför centrum, 6 km, men jag saknar lite att jag då hade fina promenader i varje riktning istället för mest i skogen här utanför och bara kunde gå kort till ett Café eller ätaute eller att vänner gärna kom hem till en. (det är ju så långt att ta sig 6-9 km och man kanske inte har körkort, eller kan bli skjutsad, det är enklare om jag cyklar dit.)

Jag älskar att somna till bilar som kör förbi :rofl: och jag älskar när folk har party och musik, har roligt, och det mumlar på restauranger och man är ute och promenerar en sen kväll. Barn som leker eller för oväsen eller grannarna har fest. Och det är bara 10 min cykling till Friskis och Svettis. När man var liten och det var kallt på vintrarna kunde man kvista iväg och åka skridskor på 3 minuter.

(men jag älskar att ha trädgård här så kommer inte flytta tillbaka i brådrasket)

Men diskuterar man inte väldigt olika saker nu?
Få är väl BEROENDE av att ha bil?
Syre är man beroende av, insulin likaså, men man dör väl inte utan bil liksom?

Sen VÄLJER många att ha bil, liksom man väljer att skaffa barn eller hund, för att man VILL ha bil?

Jag tycker inte att köra bil (eller betala för den) är så himla kul men med den livsstil, boendeplats och yrke som jag valt underlättar körkort och egen bil så mycket att jag väljer ha det. Min bror som gillar bilar behöver inte bil för sitt jobb men har istället bil för att han gillar att skruva, köra och umgås med vänner med samma intresse. Ingen av oss är beroende av bil, skulle på intet sätt vara en dödsdom om en läkare tog av oss körkort och möjlighet att köra bil.

Jag skulle tvingas flytta till en plats jag absolut inte vill bo på om jag inte hade tillgång till bil, så det kan man väl ändå kalla ett slags beroende? Jag kan alltså inte välja att bo där jag gör och kunna ha en inkomst, utan att också välja att köra bil.

Det är ingen dödsdom alltså i form av hot för omedelbar död, men jag tycker ändå att beroende är ett korrekt ord i sammanhanget.

Gick förr alldeles utmärkt att bo här där jag bor utan både bil och kollektivtrafik. Mina släktingar var möbelsnickare och fick gå in till Göteborg för att sälja framförallt välkända stolar men även andra möbler.

Bara början och mitten av förra århundradet så jobbade inte 2 vuxna heltid och här du kunde köpa mjölk och ägg på närmaste lita torp. Kaniner till slakt hade över hälften bakom huset och samma med ett litet potatisland.
Som jag skrivit innan så hade jag inte behövt jobba eller jobba deltid 200m bort så inga problem med att leva utan bil och dåligt kollektivtrafik.
Inga jobb som fanns när farmor och farfar jobbade med finns kvar här som det var gångavstånd till jobb som torvbrytning, isbrytning, några jobb på SiS finns kvar men inte alls lika många och med moped som var vanligt att dom äldre körde här så det gick att ta sig längre så är ju även färgeriet borta nu mera och inte klarar du dig på några höns eller några kor så för lite mark på gårdarna nu för att kunna driva något om vi kvinnor inte ska nöja oss med fickpengar igen.

Äldre tog sig inte så långt förr utan många yngre gjorde som min faster och handlade åt dom äldre runtom. På 70 och 80 talet så åkte äldre utan bil med yngre och veckohandlade. Kommer ihåg att farmor alltid åkte med på veckohandling med mig och mamma.
Även lanthandel på hjul fans även om det aldrig blev stort här.

Går inte att jämföra då och nu om vi inte även jämför allt annat.
Men var det inte nice så som det var?

Folk pratar om små orter och landet. Jag bor i en av Sveriges 4 största städer. Jag växte upp mitt upp i, mitt inne i den staden. Jag vaknade av kyrkklockorna. Vi hade på 5 minuters gångavstånd en liten kvartersbutik (handlarn), ett barnantikvariat, en spelbutik under huset, en bokhandel på hörnet, en liten leksaksaffär, en butik med varor från mellanöstern (vi brukade gå och köpa Loukoumi, stavn, när jag var 7). Post, bank, skomakare, radiobutik, bageri. ICA, Konsum, Myrorna, konstnärshandel med ramar, systembolaget, antikvitetsaffär, butik med konsthantverkare, och mer jag inte minns, var affärer på hela gatan bredvid.

Konsum, kvartershandeln, barnantikvariatet, spelbutiken, radiobutiken, bageriet, systembolaget, posten, banken, skomakaren, exotiska butiken, leksaksbutiken, konstnärsbutiken, osv är alla borta. Gatan bredvid har inte en enda butik när de hade mängder av små privata verksamheter. Man måste ned rakt in på gågatan för att hitta liknande och nu är det bara Panduro (:( ) som konstnärsbutik istället för två till tre stycken olika privata.

Det som mest finns är typ en miljard optiker, synsam har en butik i varje kvarter och ibland två, det poppar upp nya hela tiden. Restauranger osv.

Det enda folk gör i stan är äter äter äter. Och tydligen köper nya glasögon tills Synsam rullar i pengar.

Känns inte så jättekul egentligen. :(

(glömde en special akvaristikbutik och en djuraffär med akvarier som är borta. Nu finns ingen i hela stan. utom ngn meningslös zoo.se i industriområdet. Så 9 mil till närmsta kunniga akvarieaffär.)

Senast ändrad:
Det finns lösningar att betala för vid mer akuta behov. Den kostnaden är helt försumbar om man jämför med att ha egen bil som får dra hästsläp.
Det beror väl på grundekvationens innehåll? Om man måste ha bil av andra anledningar är den extra kostnaden att ha en som också kan dra hästsläp inte försumbar men liten. Jag blev ändå intresserad av de "andra lösningarna"? Vilka är det? Jag vet att man kan beställa planerade hästtransporter (alltså i god tid så funkar inte akut) för många tusenlappar, men känner inte till någon verksamhet som gör akuta hästtransporter (av levande hästar).

Sen måste man ha en hästtransport (som ska underhållas och besiktigas) också som man kan ansluta till bilen, så kostnaden finns där också. Annars går det timmar att åka och hämta en hyrd sådan. Och titta där har vi ett alternativ för semi-akuta grejer. Ta bilen till OKQ8 en timme bort, hyr bil och hästsläp och åk hem igen. (Ibland måste man få tänka lite :-)). I ditt fall så finns säkert OKQ8 (eller liknande med både bilar och hästtransport att hyra) så att det går att åka kollektivt eller cykla, så då slipper man behovet av bilen för att ta sig dit.

Senast ändrad:
Här har dom tydligen nu dessutom ändrat den tidiga busslinjen genom byn så att gymnasieungdomarna knappt hinner in till skolan i tid, vilket kommer innebära att fler måste skaffa Epa/moped. Att det försvinner tider "mitt på dagen" kan jag förstå, men att till och med göra det svårt på morgonen att ta sig in till skola/jobb är mer svårt att svälja.

Det beror väl på grundekvationens innehåll? Om man måste ha bil av andra anledningar är den extra kostnaden att ha en som också kan dra hästsläp inte försumbar men liten. Jag blev ändå intresserad av de "andra lösningarna"? Vilka är det? Jag vet att man kan beställa planerade hästtransporter (alltså i god tid så funkar inte akut) för många tusenlappar, men känner inte till någon verksamhet som gör akuta hästtransporter (av levande hästar).

Sen måste man ha en hästtransport (som ska underhållas och besiktigas) också som man kan ansluta till bilen, så kostnaden finns där också. Annars går det timmar att åka och hämta en hyrd sådan. Och titta där har vi ett alternativ för semi-akuta grejer. Ta bilen till OKQ8 en timme bort, hyr bil och hästsläp och åk hem igen. (Ibland måste man få tänka lite :-)). I ditt fall så finns säkert OKQ8 (eller liknande med både bilar och hästtransport att hyra) så att det går att åka kollektivt eller cykla, så då slipper man behovet av bilen för att ta sig dit.
Visade sig att alla mackar verkar ha slutat hyra ut hästtransporter (vet att jag hyrde på mack runt 2003 i alla fall). Så lösningen funkar inte härikring i alla fall. Fanns släp att hyra om man åker 10-15 mil tur och retur och b-kortsbilar om man är villig att åka 15 mil enkel väg för att hämta och lämna. Känns inte som funktionellt för akuta behov....

Det låter ju som ett fantastiskt liv som jag verkligen vill leva....

Ärligt, jag skiter faktiskt lite i att jag kör bil, för bil är dessutom ett av mina intressen. Det som är så förbannat tråkigt med den här typen av diskussioner är att kommentarer som den ovan alltid dyker upp från folk som bor i stan och vill bo i stan. Sluta leva det liv du vill och åk buss istället. Det är alltid vi på landsbygden som ska ändra oss. Jag spyr på såna kommentarer. Bo gärna i stan för min del men håll inte på att klaga på att folk från landsbygden behöver kunna köra bil och försvarar rätten att köra bil när såna här diskussioner kommer upp. Du kan ju lika gärna flytta till landet då och leva ett liv som du inte vill leva.
Tycker det är tvärtom, varje gång man skriver att de borde bygga mer cykelbanor inne i stan och en mil från stan tex. Så blir man totalt anfallen av personer som tycker man är ett pucko för det är så långt att cykla 5 mil in till stan från landet, på vintern, i snöstorm, längs med 90 vägen, utan vägren (för att bygga cykelbana är tydligen inte att fixa grejen med vägrencykling).

Som om inte det vore fantastiskt för folk som har 5 mil in till stan om vägarna och parkeringarna var mer fria för att stadsboende hade cyklat 3 km istället för att ta upp yta på vägen och parkeringen i stan. Och dessutom har sparat bensin åt en, eller el eller vad som, så det blir mer över till den som bor på landet.

@Palermo jag har också svårt att förstå bilberoendet när man bor i stan. Om man inte har häst då (eller annat intresse som kräver bil), insåg nu att det nog är främsta anledningen till att mina kompisar tog körkort direkt de fyllde 18, vi behövde ju kunna köra till träning/tävling.

Städer vore trevligare om fler cyklade och åkte kollektivt.

Om vi pratar om faktiskt bilberoende så handlar det väl oftast om att det tidsmässiga avståndet kan vara väldigt stort även i stan. Och inte minst vad man menar med "i stan".

För mig tar det 20 minuter till jobbet med bil enkel resa och 75 minuter kollektivt. För min man tar det 35 minuter med bil enkel resa och och 90 minuter kollektivt. Var går gränsen för att man "måste" åka bil? Beror nog för de allra flesta på vilka övriga parametrar man har i livet. Inte så att det nödvändigt är så att det är just att man bor "i stan" som är det enda avgörande.

Med det sagt är det ju verkligen inte så att alla bilresor som görs är nödvändiga! Och de onödiga är med all säkerhet betydligt fler i stan än på landet. Jag tror som sagt inte på att jobba med ettor och nollar, att ha bil eller inte. Utan att arbeta med både på samhällsnivå och individnivå att samtliga bilresor ska bli så få och korta som möjligt.

Oj sorry @Niyama ! Jag hade snurrat till det lite i tråden och trodde att jag var på sista sidan när jag svarade på ditt inlägg. Var inte meningen att börja om på noll och dra upp början av diskussionen igen 🙈

Nu antar du att folk bor och arbetar i samma stad samt har hela sitt liv i samma stad Jag bor i en stad men arbetar utanför. Med bil tar det 20-25 min till jobbet. Med kollektivtrafiken 1 timme.

Andra har gamla föräldrar på annan ort, barn som behöver skjuts till idrottsföreningen som inte alltid ligger i stan.
Jag gör samma, jag bor i en stad och arbetar i en annan och jag kan cykla + tåg till jobbet.

Mamma har försökt med färdtjänst till att skaffa pass o ID (inte för att resa utan för myndighetsgrejs) för sin sambo med rullstol och käpp till polisen. Vilket var ett totalt härke, tog hela dagen. Sedan testade hon kollektivtrafik (i centrala jättestaden, men många skulle nog inte komma på tanken) och det var så mycket enklare. Helt galet. Många kommer nog inte på att testa.

Jag ser fossila bränslen som en liten men signifikant del av energimixen framförallt för transporter låååååångt in i framtiden, eftersom det för vissa typer av transporter är mest effektivt och rimligt. Därför är det mycket viktigt att fossila bränslen inte fortsätter användas slentrianmässigt där de inte behövs. Som i tätortsnära områden. Att samtliga städer är byggda för biltrafik hoppas jag transformeras genom framtidssiktande beslut över de kommande 30 åren och det tänker jag blir en del i att fler kommer att välja bort det ineffektiva sättet att transportera sig i tätbebyggda områden där många åker på samma sträckor.
Precis! så tänker jag med.

Eller: är det så viktigt att träna och tävla att det är värt att göra sig bilberoende? Det är ju en smaksak. Eller man går ihop i stallet och så kommer tränaren till alla tex varje tisdag?

Det finns lösningar att betala för vid mer akuta behov. Den kostnaden är helt försumbar om man jämför med att ha egen bil som får dra hästsläp.
Eller så har man bil och tränar och tävlar med bilen, men använder kollektivtrafik osv alltid annars. (dvs jag håller med dig)

Nu antar du att folk bor och arbetar i samma stad samt har hela sitt liv i samma stad Jag bor i en stad men arbetar utanför. Med bil tar det 20-25 min till jobbet. Med kollektivtrafiken 1 timme.

Andra har gamla föräldrar på annan ort, barn som behöver skjuts till idrottsföreningen som inte alltid ligger i stan.
Nej, det antar jag inte. Jag går bara inte in på exakt alla orsaker som kan göra det nödvändigt med bil. Kan tänka mig väldigt många. Jag tycker ändå, att bilberoendet generellt, i städer är orimligt. Ibland för att folk inte vill åka kollektivt (t ex en orsak en ytligt bekant sa: "det är bara fattiga och invandrare som åker kollektivt") eller för att kollektivtrafiken är dåligt planerad, eller femtioelva andra skäl.
Om vi pratar om faktiskt bilberoende så handlar det väl oftast om att det tidsmässiga avståndet kan vara väldigt stort även i stan. Och inte minst vad man menar med "i stan".

För mig tar det 20 minuter till jobbet med bil enkel resa och 75 minuter kollektivt. För min man tar det 35 minuter med bil enkel resa och och 90 minuter kollektivt. Var går gränsen för att man "måste" åka bil? Beror nog för de allra flesta på vilka övriga parametrar man har i livet. Inte så att det nödvändigt är så att det är just att man bor "i stan" som är det enda avgörande.

Med det sagt är det ju verkligen inte så att alla bilresor som görs är nödvändiga! Och de onödiga är med all säkerhet betydligt fler i stan än på landet. Jag tror som sagt inte på att jobba med ettor och nollar, att ha bil eller inte. Utan att arbeta med både på samhällsnivå och individnivå att samtliga bilresor ska bli så få och korta som möjligt.
Som jag skrev ovan så skriver jag om att bilberoendet generellt i städer känns orimligt, tycker jag.

Eller: är det så viktigt att träna och tävla att det är värt att göra sig bilberoende? Det är ju en smaksak. Eller man går ihop i stallet och så kommer tränaren till alla tex varje tisdag?

Det här handlade om människor som delvis har hästverksamheten som arbete. På elitnivå funkar det inte riktigt att alla tränar för samma en viss dag.

I ett stall var jag den akuta lösningen. Dvs den som hade hästtransport och dragbil. Ingen annan lösning som skulle kunna ordnas snabbt fanns.

(Och ja, mitt liv har varit väldigt mycket upp och ner: från att ha haft flera hästar, bil, hästtransport osv till levt på försörjningsstöd och knappt haft råd med mat till nu ok men knappast råd med häst. Så jag är inte bukes nästa mytoman, det har bara svängt rejält.)

Men var det inte nice så som det var?

Folk pratar om små orter och landet. Jag bor i en av Sveriges 4 största städer. Jag växte upp mitt upp i, mitt inne i den staden. Jag vaknade av kyrkklockorna. Vi hade på 5 minuters gångavstånd en liten kvartersbutik (handlarn), ett barnantikvariat, en spelbutik under huset, en bokhandel på hörnet, en liten leksaksaffär, en butik med varor från mellanöstern (vi brukade gå och köpa Loukoumi, stavn, när jag var 7). Post, bank, skomakare, radiobutik, bageri. ICA, Konsum, Myrorna, konstnärshandel med ramar, systembolaget, antikvitetsaffär, butik med konsthantverkare, och mer jag inte minns, var affärer på hela gatan bredvid.

Konsum, kvartershandeln, barnantikvariatet, spelbutiken, radiobutiken, bageriet, systembolaget, posten, banken, skomakaren, exotiska butiken, leksaksbutiken, konstnärsbutiken, osv är alla borta. Gatan bredvid har inte en enda butik när de hade mängder av små privata verksamheter. Man måste ned rakt in på gågatan för att hitta liknande och nu är det bara Panduro (:( ) som konstnärsbutik istället för två till tre stycken olika privata.

Det som mest finns är typ en miljard optiker, synsam har en butik i varje kvarter och ibland två, det poppar upp nya hela tiden. Restauranger osv.

Det enda folk gör i stan är äter äter äter. Och tydligen köper nya glasögon tills Synsam rullar i pengar.

Känns inte så jättekul egentligen. :(

(glömde en special akvaristikbutik och en djuraffär med akvarier som är borta. Nu finns ingen i hela stan. utom ngn meningslös zoo.se i industriområdet. Så 9 mil till närmsta kunniga akvarieaffär.)
Här revs ingen på 60 talet mer än några gårdar som försvann när centrum och miljonprogrammet byggdes (från 60 till 70 talet mer än fördubblades befolkning och nu mer än fördubblats sedan 60 talet).
Aldrig funnits något centrum eller stadskärnan fören tidigt 70tal så några bagerier, skomakare och annat fanns inte utan alla butiker var allt i allo från mat till sättpotatis, kläder och ja allt och även dynamit på vissa ställen men då fick personalen ge sig ut i skogen för att hämta och dess låg väl utspridda med ca en butik på varje 500hektar.
Ungefär såhär kunde det se ut där en butik låg på 60talet här om du tar bort kyrkan.
Screenshot_20260818-105650~2.webp
Dom gamla butikerna finns kvar än innan i många fall men idag som boningshus.

Framförallt är det väl jobben som måste tillbaka för att skippa bilen mer. Just butiker känns som det lättaste att lösa med tanke på dom obemannade som finns idag vilket gör det billigare när ingen butikspersonal behöver vara på plats.
Skulle vara lite fräckt med obemannade butiker där producenter kunde sälja sina produkter likt Reko-ring butik där/närheten av där butikerna fanns på 60 talet här.

Men skulle se det som en lite otroligt om vi skulle få jobben hit ingen som förr så folk inte behövde ta sig mer än några km till jobbet.
Dom små sågarna har försvunnit och lika så möbelsnickare (några av farfars bröder var bland dom sista) spinneriet är nu mera resturang, torvbrytning ska vi nog inte börja med igen och vem har råd med att köpa handgjorda möbler idag eller tyger tillverkade i Sverige. Så nöten att knäcka är hur skapa jobben nära igen så tror jag butikerna löser sig.

Nu var ju utgångsläget att "man måste ha bil när man har häst". Oavsett resten, eller allt annat lika, tolkade jag det som. Jag hör påståendet ganska regelbundet.

Det här handlade om människor som delvis har hästverksamheten som arbete. På elitnivå funkar det inte riktigt att alla tränar för samma en viss dag.

I ett stall var jag den akuta lösningen. Dvs den som hade hästtransport och dragbil. Ingen annan lösning som skulle kunna ordnas snabbt fanns.

(Och ja, mitt liv har varit väldigt mycket upp och ner: från att ha haft flera hästar, bil, hästtransport osv till levt på försörjningsstöd och knappt haft råd med mat till nu ok men knappast råd med häst. Så jag är inte bukes nästa mytoman, det har bara svängt rejält.)
Och? En del behöver eller vill ha bil, andra inte? (Jag vill absolut inte ha hästar som arbete, men det har ju inte med saken att göra.)

Och? En del behöver eller vill ha bil, andra inte? (Jag vill absolut inte ha hästar som arbete, men det har ju inte med saken att göra.)
Hänger inte med? Detta var det ju du svarade på:
Om man vill träna och tävla så blir det ju lite svårt om man inte kan köra hästen? Sen ville jag ha tillgång till bil och transport när jag hade hästar eftersom de plötsligt skadar sig och behöver skjutsas till klinik, det är ju inte bara att ta taxi med en häst. Men det kan ju lösas med att t ex stallkompisar har och lånar ut.
Vill man inte träna och tävla på hög nivå och om t ex stallkompis har bil och hästtransport att låna ut så behöver man såklart inte ha bil?

(Nej, jag vill inte heller ha hästar som arbete, är väldigt klar med det. Men det finns ju andra som vill.)

Här revs ingen på 60 talet mer än några gårdar som försvann när centrum och miljonprogrammet byggdes (från 60 till 70 talet mer än fördubblades befolkning och nu mer än fördubblats sedan 60 talet).
Aldrig funnits något centrum eller stadskärnan fören tidigt 70tal så några bagerier, skomakare och annat fanns inte utan alla butiker var allt i allo från mat till sättpotatis, kläder och ja allt och även dynamit på vissa ställen men då fick personalen ge sig ut i skogen för att hämta och dess låg väl utspridda med ca en butik på varje 500hektar.
Ungefär såhär kunde det se ut där en butik låg på 60talet här om du tar bort kyrkan.
Visa bifogad fil 189705
Dom gamla butikerna finns kvar än innan i många fall men idag som boningshus.

Framförallt är det väl jobben som måste tillbaka för att skippa bilen mer. Just butiker känns som det lättaste att lösa med tanke på dom obemannade som finns idag vilket gör det billigare när ingen butikspersonal behöver vara på plats.
Skulle vara lite fräckt med obemannade butiker där producenter kunde sälja sina produkter likt Reko-ring butik där/närheten av där butikerna fanns på 60 talet här.

Men skulle se det som en lite otroligt om vi skulle få jobben hit ingen som förr så folk inte behövde ta sig mer än några km till jobbet.
Dom små sågarna har försvunnit och lika så möbelsnickare (några av farfars bröder var bland dom sista) spinneriet är nu mera resturang, torvbrytning ska vi nog inte börja med igen och vem har råd med att köpa handgjorda möbler idag eller tyger tillverkade i Sverige. Så nöten att knäcka är hur skapa jobben nära igen så tror jag butikerna löser sig.
Det växer upp mer och mer swish n grab här runt mig. Såhär ser min ut. Skylt ute vid riksvägen.

Bifogade filer

• 20260711_215758.webp
    20260711_215758.webp
    269,4 KB · Visningar: 19

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat