Att vara beroende av bil (utbruten från Vilket ansvar ligger på föräldrar)

Bukefalos 30 år!

Ibland undrar jag om kommunerna räknar helt korrekt på stordriftsfördelarna med att ha väldigt stora skolor eller en enda gymnasieskola i tre kommuner eller i en avlång kommun. Men jag vet ju inte.

Speciellt som tex på vissa ställen har jag hört att bussarna inte ens matchar skolans tider så barnen inte kommer i tid till lektionerna. Att räkna på kostnaden för att ha buss till skolan borde ju ingå när man räknar på stordriftsfördelarna. Iofs är det kanske på vissa platser regionen som (inte)betalar bussen.

Samtidigt superjättesmå skolor som har en klass med elever i olika årskurser kanske är svåra att undervisa så det är kanske logiskt att samla sådana såklart. (jag vet alltså ingenting om det)

Kortsiktigt: ja
Långsiktigt: det kan man verkligen fråga sig...

Det är jättetråkigt och beror på att cykelvägen är dålig, inte tar snabbaste vägen, är farlig, är avstängd, osv. Om du verkligen vill veta har jag typ 1000 poster från en cykelbloggare om det där.

En billig lösning vore att sänka hastigheten och tänka att alla kan vara på allmän väg.

En mycket vanlig cykelolycka som slutar på sjukhus är orsakad av kommunen eller vägverket genom att de har ett hål eller en betongsugga eller dålig sikt osv på cykelvägen.

Även om vanlig dödsorsak är att en lastbil tar en högersväng (det finns varningssystem och möjligheter för sikt för lastbilschaufförer genomförda i England, men Sverige vill inte omaka sig att ha krav på sådana system eller att antingen skilja högersvängande signaler eller ge cyklister rätt att cykla mot rött där som i många länder (vilket är mindre farligt)) och kör över en cyklist som har grönt från cykelbanan.

Ändå så säger bilister att cyklister är dåliga på att följa trafikregler. Men det är helt ok att tycka att de inte ska vara på allmänna vägar för att bilisterna inte kan följa trafikregler. :) Jag håller ändå med. Om vägverket inte hade slaviskt ansett att det finns en regel att cykelbanor måste följa allmän väg och inte får ta en väg som ligger ngn halv kilometer ifrån väg i samma riktning så hade fler byggts.
Tänket "så har vi aldrig gjort" har genomsyrat transportstyrelsen, tidigare Vägverket sen den bildades och många där skulle inte ens vara där, en kompis till mig jobbar inom den sektorn och han kommer inte att jobba en enda timma till när han får pension, han är utled på alls "men det går inte-människor" som inte klarar av att förändra det mest basala som är uppåt väggarna.

En billig lösning vore att sänka hastigheten och tänka att alla kan vara på allmän väg.
Om alla brydde sig skulle detta funka men då hade det behövt stå 50 på skyltarna för att folk skulle köra 70.:meh:

Annars så tycker jag Belgien och något mer land har/haft en bra ide om att du får pengar om du cyklar till jobbet. 2 eller 3 kroner per cyklad km till och från jobbet tillbaka på skatten.
Frågan är om det går att lita på folk att dom tar cykeln med dess hälsofördelar och inget annat färdmedel.

Det går alldeles utmärkt att ha en mindre bil och det har jag under detta år när jag åkt Pv bevisat gång på gång, den behöver inte användas som ett rullande magasin för bös, det finns ju ingen lag som säger att det är förbjudet att tömma bilen när den använts och sen har vi detta med transportplanering, det går bra att minimiera resorna om man bara tänker till lite, min vanliga vardagsshoppingresa är tippen om nåt ska dit, sen ev. bakvägen till stan och en stor men halvtom parkering där parkeringen är gratis och dessutom får stå 4 timmar men då måste man ju, hemska tanke, GÅ in till city och det tar 10 minuter.
När man åker därifrån passerar man matbutiker, Jula, Biltema mm. på hemvägen så man behöver inte åka kors och tvärs ett dugg och har man då tänkt till handlar man allt för minst en vecka framåt. Ang. små bilar, jag fick lätt in en P19 gasolflaska, matkassen och resten i bagaget och hade väl kunnat knöka in ett hästtäcke, en sadel och resten man behövt om jag haft häst och toppat med en höbal innan det var knökfullt så att man "måste" ha en SUV för att bo på landet är en ren myt.
Ja du behöver inte övertyga mig om att en golfklass bil eller en gammal Volvo 945 har gott om plats :D. Min golfklass har rent av mer plats för packning och ungar än vissa moderna Volvo suv. Till och med folk med normalstor bil med fällbara säten och plats för 5 ungar har bilar som tar mindre plats på en parkering än en modern stadsSUV a la stridsvagn för 4 pers..

Tänket "så har vi aldrig gjort" har genomsyrat transportstyrelsen, tidigare Vägverket sen den bildades och många där skulle inte ens vara där, en kompis till mig jobbar inom den sektorn och han kommer inte att jobba en enda timma till när han får pension, han är utled på alls "men det går inte-människor" som inte klarar av att förändra det mest basala som är uppåt väggarna.

Om alla brydde sig skulle detta funka men då hade det behövt stå 50 på skyltarna för att folk skulle köra 70.:meh:

Alltså...om man ska ösa ur sig sina synpunkter på en myndighets inkompetens så kan man ju i allafall hålla koll på vilken myndighet det är man pratar om ;)

Annars så tycker jag Belgien och något mer land har/haft en bra ide om att du får pengar om du cyklar till jobbet. 2 eller 3 kroner per cyklad km till och från jobbet tillbaka på skatten.
Frågan är om det går att lita på folk att dom tar cykeln med dess hälsofördelar och inget annat färdmedel.
Jo faktiskt, tydligen är det ungefär den summan som samhället i sig får varje gång någon cyklar en km, upp till 8 kronor tror jag det var. (minskade kostnader i hälso sjukvård, vägslit, lungsjukdomar, hjärtstopp osv).

Men jag håller med, supersvårt att kontrollera.

Ändå så säger bilister att cyklister är dåliga på att följa trafikregler. Men det är helt ok att tycka att de inte ska vara på allmänna vägar för att bilisterna inte kan följa trafikregler. :) Jag håller ändå med. Om vägverket inte hade slaviskt ansett att det finns en regel att cykelbanor måste följa allmän väg och inte får ta en väg som ligger ngn halv kilometer ifrån väg i samma riktning så hade fler byggts.

Ja det där är ju lite av ett gissel. Trafikverket har ju ändå varit tydliga med vad de anser krävs för att de ska kunna ändra tolkningen av krav på allmän samfärdsel, så bollen ligger ju lite hos lagstiftaren. Givetvis borde man se till att det är juridiskt möjligt som steg 1. Även om det finns andra berg att bestiga på vägen sen...

Jo faktiskt, tydligen är det ungefär den summan som samhället i sig får varje gång någon cyklar en km, upp till 8 kronor tror jag det var. (minskade kostnader i hälso sjukvård, vägslit, lungsjukdomar, hjärtstopp osv).

Men jag håller med, supersvårt att kontrollera.
Någon färdapp på telefonen som registrerar var du cyklar och hastighet borde kunna lösas eller liknande.

Det är jättetråkigt och beror på att cykelvägen är dålig, inte tar snabbaste vägen, är farlig, är avstängd, osv. Om du verkligen vill veta har jag typ 1000 poster från en cykelbloggare om det där.

En mycket vanlig cykelolycka som slutar på sjukhus är orsakad av kommunen eller vägverket genom att de har ett hål eller en betongsugga eller dålig sikt osv på cykelvägen.

Även om vanlig dödsorsak är att en lastbil tar en högersväng (det finns varningssystem och möjligheter för sikt för lastbilschaufförer genomförda i England, men Sverige vill inte omaka sig att ha krav på sådana system eller att antingen skilja högersvängande signaler eller ge cyklister rätt att cykla mot rött där som i många länder (vilket är mindre farligt)) och kör över en cyklist som har grönt från cykelbanan.

Det med att en cykelväg ska följa en väg fattar jag inte. Är en hel del cykelvägar här i kommunen som inte följer någon väg.
Ska du cyklar mellan Kållered och Mölndal så är det längs med tågspåret största biten.

Gissningsvis kommunal då, där finns inga som helst bekymmer. Det är när det gäller byggande av statlig väg enligt väglagen som det blir bekymmer (och meningsskiljaktigheter).
Ja, jag skulle ju mycket hellre se att pengarna jag betalar på trängselskatten skulle gå till cykelvägar som kommun med grannkommunerna kan bygga än nuvarande slukhål dessa pengar går till.

Det måste vara 30 år sedan jag hörde det uttrycket sist, utom här på buke då det dyker upp emellanåt.

Jag vet inte riktigt vad det betyder i praktiken. Det känns väldigt långsökt att vi skulle fördela oss geografiskt jämnt över kandet, tex. Det är begränsat hur mycket liv befolkningen kan åstadkomma på hela den här ytan. Och om vi tänker oss småjordbruket och små gamla byar. Hur många av oss idag hade tyckt att det är att hela landet lever? Fattiga självförsörjande bönder i mörkret.
Faktum är att småskaligt jordbruk kan löna sig idag om syftet är att försörja en familj. För sommargästerna vill ha mat, gärna lokalproducerad. Så med många ben i produktionen i jordbruket kan en närbutik funka alldeles ok. Det finns mycket stöd med gratis rådgivning att få och flera lyckade exempel att titta på. Köttproduktion i mindre skala, frukt och grönsaker som förädlas. Upplevelser. Ställplatser för husbilar. Vi har en tjej här i bygden som bakar eget matbröd och levererar på beställning till helgen. Och dom här familjerna tycker nog att det är helt ok när lugnet infinner sig på hösten. Men dom måste ju kunna få iväg barnen till skola och exempelvis kunna uppsöka vård utan att åka i timmar. Det en uppfattar som helvete är en annans paradis. Det vill säga, mörkret på en tyst gård utan grannar.

En alternativ tolkning är att din kompis inte har koll på helheten riktigt, och därför stöter på patrull för att det finns problem i stil med ”det är olagligt” eller ”det skulle skapa enorma problem för X att göra sitt jobb” med hans förslag.

Ja det där är ju lite av ett gissel. Trafikverket har ju ändå varit tydliga med vad de anser krävs för att de ska kunna ändra tolkningen av krav på allmän samfärdsel, så bollen ligger ju lite hos lagstiftaren. Givetvis borde man se till att det är juridiskt möjligt som steg 1. Även om det finns andra berg att bestiga på vägen sen...
Jag har för mig att många (lagstiftaren?) anser att det är möjligt att lägga vägarna annorlunda inom lagen. Det är väl där det ligger still. Att de tolkar den olika.

Det med att en cykelväg ska följa en väg fattar jag inte. Är en hel del cykelvägar här i kommunen som inte följer någon väg.
Ska du cyklar mellan Kållered och Mölndal så är det längs med tågspåret största biten.
Trafikverket verkar uppfatta att det finns en sådan regel mellan orter. Riksrevisionen håller inte med.

Kommuner bygger cykelvägar i kommuner. Inte Trafikverket. Egentligen är ju alla vägar som inte är motorvägar allmänna och för alla så egentligen historiskt sett är ju tex en cykelbana eller trottoar eller plats för ridning eller liknande totalt onödigt, alla trafikslag delar på den allmänna vägen. Det är bara det att bilarna är ogina och inte vill dela (och självklart så går det ju så snabbt nu o mycket bilar att det är rejält otäckt)

https://www.riksrevisionen.se/grans...ttra-forutsattningarna-for-cykeltrafiken.html
De identifierade bristerna beror bland annat på juridiska hinder. Det krav på funktionellt samband mellan väg och cykelväg som följer av Trafikverkets tolkning av väglagens (1971:948) förarbeten, innebär att staten inte anser sig kunna bygga friliggande cykelvägar. I stället måste Trafikverket placera cykelvägar i närhet till en statlig väg som behöver avlastas från cykeltrafiken. Riksrevisionen bedömer att det försämrar möjligheten att bygga attraktiv och gen cykelinfrastruktur som ger hög framkomlighet. Det minskar sannolikt också kostnadseffektiviteten i genomförandet av statliga vägåtgärder..

Riksrevisionen bedömer dessutom att mycket talar för att det finns möjlighet att göra en bredare tolkning av väglagens förarbeten. Det finns inte något uttalat krav på ett visst avstånd mellan vägbanan och cykelvägen i väglagen eller dess förarbeten, och Trafikverket borde därför ha mandat att bygga vissa friliggande cykelvägar.

Trafikverket saknar även en tillräcklig helhetsbild av var framkomligheten brister. Det saknas också ett samhällsekonomiskt verktyg för cykelåtgärder som möjliggör satsningar där nyttan blir som störst. Riksrevisionen bedömer att detta kan förklara att staten är väghållare på oproportionerligt många av de vägsträckor där cykeltrafiken begränsas av en osäker trafiksituation.
Pinsammaste delen i Riksrevisionens utredning btw

Riksrevisionen bedömer att ett viktigt skäl är bristande konsekvensanalyser i Transportstyrelsens utredningar. Den gemensamma nämnaren är att konsekvensanalyserna är resonemangsbaserade utan hänvisning till empirisk grund, såsom forskning eller utvärderingar.

Dvs Trafikverkeet har spekulerat själva utan att kolla forskning när de sagt nej till regeringens förslag att anpassa regler för cyklism för ökad säkerhet för cyklisten på samma sätt som andra länder har gjort.

En alternativ tolkning är att din kompis inte har koll på helheten riktigt, och därför stöter på patrull för att det finns problem i stil med ”det är olagligt” eller ”det skulle skapa enorma problem för X att göra sitt jobb” med hans förslag.
Fast Riksrevisionen håller med honom, ovan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka