Har riksrevisionen granskat kompisens förslag?Fast Riksrevisionen håller med honom, ovan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har riksrevisionen granskat kompisens förslag?Fast Riksrevisionen håller med honom, ovan.
Trafikverket verkar uppfatta att det finns en sådan regel mellan orter. Riksrevisionen håller inte med.
Kommuner bygger cykelvägar i kommuner. Inte Trafikverket. Egentligen är ju alla vägar som inte är motorvägar allmänna och för alla så egentligen historiskt sett är ju tex en cykelbana eller trottoar eller plats för ridning eller liknande totalt onödigt, alla trafikslag delar på den allmänna vägen. Det är bara det att bilarna är ogina och inte vill dela (och självklart så går det ju så snabbt nu o mycket bilar att det är rejält otäckt)
https://www.riksrevisionen.se/grans...ttra-forutsattningarna-for-cykeltrafiken.html
Pinsammaste delen i Riksrevisionens utredning btw
Dvs Trafikverkeet har spekulerat själva utan att kolla forskning när de sagt nej till regeringens förslag att anpassa regler för cyklism för ökad säkerhet för cyklisten på samma sätt som andra länder har gjort.
Nej de har separat kritiserat Trafikverket för samma sak. (kanske läst av den här kompisen då)Har riksrevisionen granskat kompisens förslag?
Vilket är det snabbaste sättet?Ja och nja.
Det Riksrevisionen konstaterade ang det var att lagen eller förarbetena inte definierar något krav på avstånd mellan väg och cykelväg för att det ska anses finnas ett funktionellt samband, och konstaterar att lagen borde kunna ge utrymme för att bygga en cykelväg på större avstånd från vägen, förutsatt att syftet med cykelvägen är att avlasta vägen ifråga.
Jag själv är tudelad i frågan.
Å ena sidan tycker jag att väglagen (från 1971...) har en förlegad syn på både färdmedel och allmän samfärdsel och borde göras om från grunden i denna aspekt, dvs att utgångspunkten är motorfordon.
Å andra sidan är jag långt ifrån säker på att det bästa sättet att snabbare få fram bättre regional cykelinfrastruktur är att lägga större förväntningar och ansvar på statlig huvudman
Ja om det vore så enkelt ändå, att det bara var att önska bättre kollektivtrafik. Det har gjorts, om och om igen utan något som helst gehör.Men det finns ju i så fall möjligheter om man hade önskat sig bättre kollektivtrafik av politikerna.
Ja jag åker mest i Stockholm och näraliggande städer. Det är helt normalt att ta kollektivtrafiken om man tittar på folk.
(men som sagt det finns de på kontoret som säger att de inte klarar av att åka den för det är såå läskigt. En stark man i sina bästa år. Han gillar inte heller snö på vintern men blev förolämpad när jag frågade om han tyckte det var läskigt att köra i vinterväglag)
Ja restiden är rejäl i Stockholm med (kollektiv)trafiken. Att ta sig mellan Lidingö och Solna tar typ lika lång tid som att ta sig mellan Uppsala och Solna, typ. runt 40-70 minuter. Det är nära hugget som stucket med elcykel tycker en kollega (60+ (det tar 50 minuter 1,5 mil). (bilen tar ju iofs bara mellan 20-75 minuter Lidingö Solna efter nya tunneln.). Att köra i Stockholm klockan 8 på morgonen går också vääääldigt långsamt.
Tunnelbanan är tveklöst bäst och snabbast, speciellt om man inte behöver byta.
Har missat den debattenOch tunnelbanan är också väldigt intressant ur just det perspektiv vi diskuterar, eftersom det blir extra tydligt när en utbyggnad diskuteras och det kommer fram att "nej, det vill vi inte få hit". För då kommer det flytta in folk som inte har råd med (eller vill ha) bil...
Intressant! Jag tänker att med färre bilar på gatan och uppfarterna (föreställer mig villor och radhus här, kanske fördomsfullt) så blir ju utsikten genom fönstren trevligare. Vem kan ogilla det?Och tunnelbanan är också väldigt intressant ur just det perspektiv vi diskuterar, eftersom det blir extra tydligt när en utbyggnad diskuteras och det kommer fram att "nej, det vill vi inte få hit". För då kommer det flytta in folk som inte har råd med (eller vill ha) bil...
Jag tror att de tänker att det direkt projekteras höga flerfamiljshus som sätts direkt i sikten fyllda med människor de inte vill ha i närheten av sina hus.Intressant! Jag tänker att med färre bilar på gatan och uppfarterna (föreställer mig villor och radhus här, kanske fördomsfullt) så blir ju utsikten genom fönstren trevligare. Vem kan ogilla det?
Ja, bilen är en intressant konflikt i sig själv avseende effektivitet och ineffektivitet. Uppenbarligen ser de flesta enbart effektiviteten när det gäller sin egen bilkörning, och ineffektiviteten när det gäller andras (lite lagom grovt räknat).Jag tror att de tänker att det direkt projekteras höga flerfamiljshus som sätts direkt i sikten fyllda med människor de inte vill ha i närheten av sina hus.
Det här med att städer och bostadsområden planeras med stora ytor och byggnader ovan jord för att förvara bilar som bara körs 5% av sin tid hoppas jag övergessnartigår. Får vi bara upp nyttjandegraden mot 15% så fatta vilka ytor vi frigör i tätbebyggda områden - utöver den stora klimatnyttan! Som bilen används som transportmedel idag utgör den ett vansinnigt ineffektivt och skadligt system för oss medborgare.
Intressant! Jag tänker att med färre bilar på gatan och uppfarterna (föreställer mig villor och radhus här, kanske fördomsfullt) så blir ju utsikten genom fönstren trevligare. Vem kan ogilla det?
Äh det är bara om det är fula bilar som utsikten störs. Är det fräscha snygga bilar gör det inget.Intressant! Jag tänker att med färre bilar på gatan och uppfarterna (föreställer mig villor och radhus här, kanske fördomsfullt) så blir ju utsikten genom fönstren trevligare. Vem kan ogilla det?
Finns det något av projekten kring "bilfria bostadsområden" som faktiskt blivit lyckade? De jag vet om där bostäderna saknar parkeringsmöjlighet i närheten och det bara funnits ett mycket begränsade parkeringar i närheten och boende i stället har blivit tvångsanslutna till en bilpool har blivit total kaos med boende i det "bilfria området" som ställt sina bilar på alla möjliga ställen i närområdet. Ofta till stort förtret för boende och företag i närområdet som tidigare kunnat ha gratis parkering för sina anställda. Att uppta yta som kan vara bostäder med parkeringar håller jag med om är dumt men det finns många bra lösningar med garage under husen eller parkeringsdäck ovanpå. Att utelämna plats för bilar går säkert fint i studentområden men annars vill människor uppenbarligen inte leva så.Jag tror att de tänker att det direkt projekteras höga flerfamiljshus som sätts direkt i sikten fyllda med människor de inte vill ha i närheten av sina hus.
Det här med att städer och bostadsområden planeras med stora ytor och byggnader ovan jord för att förvara bilar som bara körs 5% av sin tid hoppas jag övergessnartigår. Får vi bara upp nyttjandegraden mot 15% så fatta vilka ytor vi frigör i tätbebyggda områden - utöver den stora klimatnyttan! Som bilen används som transportmedel idag utgör den ett vansinnigt ineffektivt och skadligt system för oss medborgare.
Att utelämna helt är drastiskt men nyttjandegraden för en bil som är extremt klimatbelastande i produktion måste upp rejält från dagens snitt på 5%. Jag tror att man med politik kan skapa förutsättningar för att människor i städer ska vilja hjälpa till med det. Vi kan inte fortsätta ha bilar nästan enbart förvarade och oanvända, för att det är smidigt när den väl behövs, då kan vi se till att det är smidigare med en bättre lösning för hela samhället. Kostnaden är för hög på många sätt.Finns det något av projekten kring "bilfria bostadsområden" som faktiskt blivit lyckade? De jag vet om där bostäderna saknar parkeringsmöjlighet i närheten och det bara funnits ett mycket begränsade parkeringar i närheten och boende i stället har blivit tvångsanslutna till en bilpool har blivit total kaos med boende i det "bilfria området" som ställt sina bilar på alla möjliga ställen i närområdet. Ofta till stort förtret för boende och företag i närområdet som tidigare kunnat ha gratis parkering för sina anställda. Att uppta yta som kan vara bostäder med parkeringar håller jag med om är dumt men det finns många bra lösningar med garage under husen eller parkeringsdäck ovanpå. Att utelämna plats för bilar går säkert fint i studentområden men annars vill människor uppenbarligen inte leva så.
Ingen av den nytta du beskriver med att spara in på resurser vid produktionen är relevant för den nu existerande och därmed redan producerade bilflottan. Här är ju snarare i många fall en stillastående bil en som är mindre resurskrävande. Tyvärr så finns nog de enda möjligheterna till ett liv som folk i stora massor faktiskt klarar av utan bil angingen ett med betydligt mindre arbetstid eller ett där man har ett mindre fordon av någon sort för enbart persontransport och det mesta man behöver skaffa i stället levereras hem till ens bostad. Verkar finnas fungerande exempel i jättestäderna i kina, även om det verkar rätt otrevligt att leva så. Att folk med nuvarande upplägg bara ska lära sig åka kollektivt köper jag inte när vardagen hela tiden bygger på att man måste hinna med saker inom en viss tid.Att utelämna helt är drastiskt men nyttjandegraden för en bil som är extremt klimatbelastande i produktion måste upp rejält från dagens snitt på 5%. Jag tror att man med politik kan skapa förutsättningar för att människor i städer ska vilja hjälpa till med det. Vi kan inte fortsätta ha bilar nästan enbart förvarade och oanvända, för att det är smidigt när den väl behövs, då kan vi se till att det är smidigare med en bättre lösning för hela samhället. Kostnaden är för hög på många sätt.
Där har du helt fel och jag förstår inte hur du tänker. Om vi kan börja samutnyttja den redan existerande bilparken och låt säga, nå 15% verkningsgrad istället för 5, på 15 års sikt, så behövs 3 gånger färre bilar. Nyttan kommer att bli större längre från den dag vi startade att ta det på allvar, men den kommer börja kicka in direkt.Ingen av den nytta du beskriver med att spara in på resurser vid produktionen är relevant för den nu existerande och därmed redan producerade bilflottan. Här är ju snarare i många fall en stillastående bil en som är mindre resurskrävande. Tyvärr så finns nog de enda möjligheterna till ett liv som folk i stora massor faktiskt klarar av utan bil angingen ett med betydligt mindre arbetstid eller ett där man har ett mindre fordon av någon sort för enbart persontransport och det mesta man behöver skaffa i stället levereras hem till ens bostad. Verkar finnas fungerande exempel i jättestäderna i kina, även om det verkar rätt otrevligt att leva så. Att folk med nuvarande upplägg bara ska lära sig åka kollektivt köper jag inte när vardagen hela tiden bygger på att man måste hinna med saker inom en viss tid.
En redan tillverkad produkt är en redan nyttjad resurs. Visst kan det vara så att fler bilar i drift kräver lite mer resurser i underhåll men annars så menar du ju att ett färre antal bilar kan nyttjas av samma personer. Alltså skulle inte fler bilar nyttjas längre tid totalt till att börja med när alla har egna bilar i stället för delar utan en bil står stilla utan att nyttja resurser som energi eller bränsle en större del av tiden. Det är i praktiken klart att en bilpool genererar färre körda mil och därmed utnyttjar mindre resurser än om alla som använde den hade haft en egen bil i stället, men det är ju främst för att bilen då ibland är upptagen när den skulle behövt användas av någon som vill nyttja den.Där har du helt fel och jag förstår inte hur du tänker. Om vi kan börja samutnyttja den redan existerande bilparken och låt säga, nå 15% verkningsgrad istället för 5, på 15 års sikt, så behövs 3 gånger färre bilar. Nyttan kommer att bli större längre från den dag vi startade att ta det på allvar, men den kommer börja kicka in direkt.
Sen kan man tycka att det blir ett bekymmer att efterfrågan på nya bilar sjunker massor.
Själv ser jag det som en trygghet att inte dela bil. Blir ett djur sjukt så kan jag åka in med det, har ju börjat fundera på att köra på eftersök ingen och känns ju inte så bra att säga till polisen att jag måste vänta in min bil innan jag kan åka.Där har du helt fel och jag förstår inte hur du tänker. Om vi kan börja samutnyttja den redan existerande bilparken och låt säga, nå 15% verkningsgrad istället för 5, på 15 års sikt, så behövs 3 gånger färre bilar. Nyttan kommer att bli större längre från den dag vi startade att ta det på allvar, men den kommer börja kicka in direkt.
Sen kan man tycka att det blir ett bekymmer att efterfrågan på nya bilar sjunker massor.
Det gäller att man bor så att de man kan dela med är tillräckligt nära så om bilen har en parkeringsplats kan den anses tillgänglig av alla som delar från den. Sannolikheten för att du ska kunna ha bilen även akut är väldigt hög, eftersom bilar i genomsnitt används 5% och nu går vi bara mot 15%. Det är tre gånger så mycket men ändå lite, största delen av tiden står den där bara redo att användas. Andra grejen för sannolikhet är att man inte kan dela en bil, utan man måste vara ett kollektiv tillräckligt stort så att man har kanske 10 bilar i omlopp. Sannolikheten att du kan använda din egen bil är kanske 99% - den hundrade gången krånglar den och startar inte. Om ni är 20 hushåll som delar på 10 bilar och lyckas använda dem 15% av tiden (istället för 5 som är nuvarande snitt) så är sannolikheten att alla bilar är upptagna i aktiv körning nästan exakt lika med noll. (Sen tillkommer logistikgrejen som höjer den från noll, eftersom bilen ofta är parkerad på annat ställe när den körts iväg.) Alltså sannolikheten att det finns en ledig bil som inte körs av någon är nästan exakt 100% men det finns en risk att den är på en plats som gör den oanvändbar för dig just då.Själv ser jag det som en trygghet att inte dela bil. Blir ett djur sjukt så kan jag åka in med det, har ju börjat fundera på att köra på eftersök ingen och känns ju inte så bra att säga till polisen att jag måste vänta in min bil innan jag kan åka.
Eller tänker du att bilen ska vara självkörande så den själv kör till nästa som ska använda den. Är ju redan ett problem i usa med att självkörande bilar samlas och cirkulerar i väntan på nästa körning.
Bara det att bara för att bilen inte körs så är den inte hemma utan är där den blivit körd som dom 45 timmar i veckan bilen står på jobbet. Firma som äger är ju ännu värre än samägande med folk du känner om än är nära.Det gäller att man bor så att de man kan dela med är tillräckligt nära så om bilen har en parkeringsplats kan den anses tillgänglig av alla som delar från den. Sannolikheten för att du ska kunna ha bilen även akut är väldigt hög, eftersom bilar i genomsnitt används 5% och nu går vi bara mot 15%. Det är tre gånger så mycket men ändå lite, största delen av tiden står den där bara redo att användas. Andra grejen för sannolikhet är att man inte kan dela en bil, utan man måste vara ett kollektiv tillräckligt stort så att man har kanske 10 bilar i omlopp. Sannolikheten att du kan använda din egen bil är kanske 99% - den hundrade gången krånglar den och startar inte. Om ni är 20 hushåll som delar på 10 bilar och lyckas använda dem 15% av tiden (istället för 5 som är nuvarande snitt) så är sannolikheten att alla bilar är upptagna i aktiv körning nästan exakt lika med noll. (Sen tillkommer logistikgrejen som höjer den från noll, eftersom bilen ofta är parkerad på annat ställe när den körts iväg.) Alltså sannolikheten att det finns en ledig bil som inte körs av någon är nästan exakt 100% men det finns en risk att den är på en plats som gör den oanvändbar för dig just då.
Jag tror inte heller på det kollektiva ägandet, utan tänker att den här servicen erbjuds av företag som därmed kan skapa arbetstillfällen.
Men nyckelförutsättningen är att man bor fysiskt nära kanske minst 10 andra hushåll. Det gör väldigt många av medborgarna i landet som idag kör en egen bil men låter den ruttna 95% av tiden och därmed bidrar till att jättemånga fler bilar måste produceras.
För någon som idag använder bilen låååångt över snittet på 5% är det inte heller någon superlösning (15% är 3,5 h aktiv körning per dag om man gör det varje dag i veckan).
Om man står i en garagelänga med sådär 10 bilar kan man göra sig en egen uppfattning, hur ofta är samtliga bilar ej på plats?