Att vara eller icke vara med i facket

I början av min karriär i facket så var dom flesta anslutna men ca 50% var med i LS för det var mycket billigare ..Då jobbade jag även centralt och det blev en utdragen löneförhandling centralt och Ls fackombud var på mig hela tiden och frågade vad avtalet blev och om det inte var färdigt snart .Deras fack satt utanför förhandlingen och kopierade vårat då vi förhandlat klart .Så då behövde dom inte ha en massa folk anställda och det blev betydligt billigare
 
Ja, jag är med i facket. Jag har aldrig behövt någon konkret hjälp från dem själv (men uppskattar t.ex. försäkringsrabatterna) men det känns både lite tryggt och framför allt väldigt givet att vara med, helt enkelt.

Jag har inte full koll på vad det kostar, men några hundralappar per månad inkl a-kassa. (Det känns lite galet dock att jag betalar nästan hälften så mycket nu, med högre lön, än vad jag gjorde tidigare som medlem i ett annat fackförbund med, gissar jag, en större andel lågavlönade medlemmar. Även om avgiften var lönebaserad.)
 
Ja, jag är med i facket. Jag har aldrig behövt någon konkret hjälp från dem själv (men uppskattar t.ex. försäkringsrabatterna) men det känns både lite tryggt och framför allt väldigt givet att vara med, helt enkelt.

Jag har inte full koll på vad det kostar, men några hundralappar per månad inkl a-kassa. (Det känns lite galet dock att jag betalar nästan hälften så mycket nu, med högre lön, än vad jag gjorde tidigare som medlem i ett annat fackförbund med, gissar jag, en större andel lågavlönade medlemmar. Även om avgiften var lönebaserad.)
Jag och min sambo tjänar ungefär samma summa (exl ob), en är tjänsteman och en är industriarbetare. Som tjänsteman är avgiften hälften så stor.
 
Självklart är jag med i facket!
Jag tror på att arbeta tillsammans för att få upp våra löner och få en bättre arbetsmiljö. Jag är med i Kommunal och jobbar i ett vårdyrke, de är väl sådär på att förhandla för min arbetsgrupp, men bättre än inga.
Skulle gärna vara fackligt aktiv i framtiden.
 
Är du med i facket? Yes!
Varför eller varför inte? Av principskäl, solidaritetsskäl. Är en självklarhet för mig.
Vad kostar det dig per år? Har nyss bytt fack pga branschbyte så är lite osäker, det dras direkt från lönen.. Tror ca 300 kr och sen 110 i a-kassa.
Vad tycker du att du får för de pengarna? Trygghet, inflytande. Vi har väldigt aktiva fack på jobbet och stor delaktighet i alla beslut. Jag ska antagligen jobba mer fackligt framöver.
 
Har varit som ny och med vick, är ej längre. 500 i månaden är mycket pengar och jag är inte särskilt nöjd med vad facket åstadkommit i de fall jag känner till. Man är ändå sekunda vara när ag vill ha ut en och i mitt yrke har ag väldigt stora möjligheter att göra livet surt för en om de vill utan att bryta några regler så de får ut en ändå om det är det som är målet. Ingen vill kriga sig kvar. Och så har facket själva lyckats förhandla fram bullshitavtal som gör undantag från andra regler om hur man får jobba så vi kan få såna skitpass som vi har. Nä, jag ser ingen anledning att vara med som det ser ut nu. Egentligen gillar jag den solidariska tanken som många beskriver men jag har inte sett vårt fack hjälpa en enda som suttit i klistret än.
 
Är du med i facket? Nej, inte numera
Varför eller varför inte? För att HRF är totalt gåvolösa
Vad kostar det dig per år? Kostade kring 6600 kr /år inkl a-kassa.
Vad tycker du att du får för de pengarna? Inte ett skit fick jag för de slantarna
 
Jag är med i unionen vilket kostar mig 50:-/mån och just nu är jag oerhört glad över det! Är arbetbefriad sen slutet av april och har inte heller fått lön sen mars. Det dröjde två veckor att få uppsägning och sedan dess har chefen varit tyst och onåbar. Tack och lov för att facket får tag i honom och för vår talan! :bow:
 
Är du med i facket?
Nej, aldrig varit.
Varför eller varför inte?
Dels ser jag inget som helst behov, dels har jag enbart dåliga erfarenheter av fack och deras lokala ombud från tidigare arbetsplatser i andra branscher än den jag jobbar i nu. Allt från att det utan undantag var de arbetsskygga och elaka typerna som var ombud för att slippa jobba en stund och för att kunna hålla varandra om ryggen i sitt skitsnackande latmaskvärv till att facket aktivt försökte hindra en anställning jag fått eftersom jag inte var ansluten eller vad de nu körde för linje.
Vad kostar det dig per år?
Tror att det skulle kosta ca 350 kr i månaden, men är inte en pengafråga utan bara genuint ointresse som ligger bakom mitt beslut.
Vad tycker du att du får för de pengarna?
Tror de har lite lönestatistik och så men den är sannolikt inte ett dyft användbar för mig ändå. Ngn form av inkomstförsäkring upp till 80 % av en lön på max 80 000 tror jag också, om man är med i a-kassan också.
 
För mig är det så självklart att vara med i facket att jag knappt har några argument.

Men typ solidaritet, lite nätverk, stöd vid behov och a-kassa. Såna anledningar.

Fack och a-kassa kostar bara drygt 300 kr/månad, tror jag.

Tyvärr har jag av goda skäl inget som helst förtroende för våra lokala förtroendevalda, men jag har förtroende för organisationen i stort.
 
När jag bodde och jobbade i Sverige var jag inte med i facket.

Har hört så många klaga på det samt att de va dyrt.
Chefen på ena jobbet var ett rövhål men fackrepresentanten var värre.

På andra jobbet var chefen bättre än facket, facket gick emot när chefen ville ge bättre villkor till alla. (Vi hade 2 olika fack och det ena fackets villkor var bättre än det andras).

Det var en soppa iafl... jag var inte med i nåt fack så jag fick ändå de bättre än de som var med...
 
Spännande att det är så självklart för många att vara med i facket! Och en del fackföreningar verkar ju erbjuda mer än bara trygghet och verkligen arbeta aktivt för sina medlemmar.

För mig är det liksom inget som har diskuterats hemmavid under min uppväxt eller förekommit på några arbetsplatser jag jobbat på hittills (dock familjeföretag resp väldigt liten arbetsgrupp med superbra chef). Däremot har fackförbundet regelbundet visat sig under utbildningen och haft lite attityden att man är med, punkt. Såhär mycket kostar det, ja det är dyrast i landet, nej vi vet inte varför. Det är min enda erfarenhet av fackförbund. Så tack för en mer nyanserad bild! :up:
 
Jag är inte med i facket, ser ingen anledning. Visst är jag för att arbetarna ska ha makt, men jag är krasst sett inte ett dugg intresserad av att jobba för en arbetsgivare som inte vill att jag ska må bra på jobbet, så jag ser inte vad facket kan göra för mig ändå.

Kanske är jag naivt trygg i mig själv när jag är övertygad om att jag får ett nytt jobb samma dag ifall jag bara hade lagt manken till. Ett jobb som en inkomst löser sig alltid, värre är det att hitta ett jobb man trivs på och vill jobba kvar på länge, men jag är inte speciellt oroad.
 
Är med i facket och har alltid varit, jobbar i en bransch där det är bra att vara det. Som jag ser det.

Betalar 350 typ i månaden och 150 ca till a-kassan. Som även den är värd att vara med i, tycker jag, i min branch.

Har haft lite bytta av att vara medlem men ännu inga superstora saker.
 
Jag är inte med men har varit. Blev uppsagd pga arbetsbrist en gång och mina kollegor tyckte jag skulle dra det via facket. Men alltså ärligt talat ville jag ändå inte jobba för idioter som inte tar han om sina anställda så var mest glad att få en anledning att komma därifrån. Gick ur sen när jag blev föräldraledig från ett senare jobb.
 
Är du med i facket?
Ja.

Varför eller varför inte?
Ohejdad vana kanske, utöver solidaritet med arbetarrörelsen, och alla faktiska fördelar som jag får genom mitt nuvarande medlemskap.

Vad kostar det dig per år?
Ca 500 kr per månad - så ca 6000 om året.

Vad tycker du att du får för de pengarna?
Jag får:
* a-kassa,
* hemförsäkring, inkomstförsäkring, sjukförsäkring och livförsäkring
* pensionsrådgivning
* utbildningar i arbetsrätt och arbetsmiljö, vissa gratis andra med nedsatt pris
* kontaktperson på facket vid frågor eller som förhandlingsstöd vid oenighet med chefen
* tillgång till lönestatistik och liknande inom min yrkesgrupp
* möjlighet att påverka kollektivavtal
* möjlighet att söka vissa stipendier för vidareutbildning

Vi har inget ombud på min arbetsplats just nu, då tidigare ombud varit sjukskriven i långa perioder. Men jag personligen får väldigt mycket av ett medlemskap varav en del som jag kanske inte märker konkret just nu som frisk heltidsarbetande med hel lägenhet, men som är skönt att ha om situationen skulle ändras.
 
Är du med i facket?
Jag är med i studentföreningen men jag kommer gå med i yrkesföreningen när jag tar examen.
Varför eller varför inte?
Det är en självklarhet för mig, ungefär som att man betalar skatt. Även om det inte stormar runt mig (vilket jag ju inte vet om det kommer göra på förhand) finns det ju andra med problem de behöver stöttning i. Och ett starkt fack kan göra mer än de med få medlemmar tänker jag.
Vad kostar det dig per år?
Jag vet faktiskt inte vad jag betalar för studentföreningen. :o Har inte kollat upp yrkesföreningen heller.
Vad tycker du att du får för de pengarna?
Förutom stöd och solidaritet har jag också hemförsäkring via studentföreningen. Var 5 år sedan jag skaffade den så jag är inte helt insatt i antalet sparade kronor men det var en bra skillnad när jag tecknade den vill jag minnas.
 
Jag är med i facket (Seko tele). Är endast och enbart av solidaritet. Har inte behövt använda facket. Tyvärr fick vi som är sekoanslutna mindre löneförhöjning än andra, så där var jag minst sagt sur..
Kostar 448 kr/månad inkl a-kassa.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 824
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 945
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
9 969
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp