Att vara en introvert person

Nu fattar jag ingenting.
Jag har inte satt etikett på nån alls.

Det jag reagerade på var hur du satte etikett på extroverta att inte kunna se andras synvinkel, vilket är samma sak som att sakna empati. Inte alla (sigh!) men det var tydligen viktigt att påpeka att just extroverta inte kan sätta sig in i andras synvinkel.

Så, har jag förstått dig rätt nu........om min egen erfarenhet på barer är att alla de som stöter otrevligt på mig är män, så menar jag också att alla män saknar empati eller att jag kanske inte vet att det är män.
Att jag påpekar det så har jag också (sigh!) tyckt att det är viktigt att påpeka i en diskussion om just skillnaden på män och kvinnor i en bar i förhållande till mig som person?

Viktigt att påpeka är att detta aldrig har hänt mig.
 
Fast då har du ju blandat ihop begreppen känner jag. Jag är fullständigt normalsocial, om inte t.om anses som extremt social. Jag är väldigt introvert ändå. Alltså.....väldigt. Jag ligger inte på mitten av skalan.

Nej, det är en förenkling. Jag är själv introvert och inte den som vare sig vill eller orkar med att vara en social medelpunkt. Jag är också social och trivs med att umgås med mina vänner och skulle aldrig tacka nej enbart för att jag är introvert.

Blir man trött av att vara social med folk man känner, såpass att man tackar nej till att umgås med folk för att man behöver "ladda om" så är man nog inte bara introvert, utan också lite osocial i grunden.

Extroverta människor är oftast väldigt mycket mer sociala, eftersom de generellt både vill och tar mer plats i sociala sammanhang, gillar att omge sig med folk och får energi av det.
 
Nej, det är en förenkling. Jag är själv introvert och inte den som vare sig vill eller orkar med att vara en social medelpunkt. Jag är också social och trivs med att umgås med mina vänner och skulle aldrig tacka nej enbart för att jag är introvert.

Blir man trött av att vara social med folk man känner, såpass att man tackar nej till att umgås med folk för att man behöver "ladda om" så är man nog inte bara introvert, utan också lite osocial i grunden.

Extroverta människor är oftast väldigt mycket mer sociala, eftersom de generellt både vill och tar mer plats i sociala sammanhang, gillar att omge sig med folk och får energi av det.

Detta stämmer givetvis inte. Just detta är vad många tror är just introverta.

Man brukar dela in i åtminstone 4 grupper men det finns givetvis personer mellan alla dessa.

Introvert - social
Introvert - asocial
Extrovert - social
Extrovert - asocial

Så, man blir inte automatiskt mer social för att man är extrovert utan man kan ju faktiskt bara tro det men kanske inte uppfattas så av omgivningen. Jag har några enstaka sådana exempel som vill och tar plats men som faktiskt av omgivningen ses som relativt asociala.

Social betyder ju inte heller automatiskt att man söker kontakter och umgås utan att man faktiskt gör det på ett sätt som upplevs som socialt.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 677
Senast: Ramona
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 883
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 997
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp