...att vara förälder........

Sv: ...att vara förälder........

*kl*

Jag har en tjej som just fyllt 7 och på hennes rum blir det lätt väldigt rörigt snabbt eftersom hennes rum är litet. Men hon påminner om mig så när det blir 'för mycket' så stänger hon av och kan inte ta tag i det.

De perioder i mitt liv jag bott med min mamma har jag verkligen inte trivts därför att hon och min bonuspappa är pedanter. Hur man än försökte så dög det aldrig. Nånsin. Det är fortfarande likadant. Om de kommer hem till oss, vilket nästan aldrig händer, så hinner de inte innanför dörren innan det kommer påpekande om att det DÄR skulle väl vara mer undanplockat. Och då har man tillbringat hela dagen med att städa och torka osv av ren ångest för att de ska komma. Och det känns inte bra alls! Bedömde de en dag att rummet var för stökigt (och ja, jag hade städat) så gick de in med en sopsäck och kastade ALLT som inte var möbler typ. Och jag kommer aldrig göra det mot mitt barn! Jag minns hur värdelös jag kände mig när jag tex bäddat eller dammsugat och de tittar in och tre sekunder senare gör om det jag gjort.

Därför kanske jag är för 'snäll' mot min dotter, men städas ska det. Vi har gett henne olika lådor där olika saker ska i med bilder just för att det blir lättare att hålla i sär vilket som ska plockas undan var. Sen kan jag ju säga att jag hjälper henne mycket just för att det ska kännas BRA att städa. Så, visst, jag hjälper henne mycket MEN jag får igen det med att hon alltid vill hjälpa mig när jag städar resten av lägenheten. Så man kan säga att vi städar tillsammans och det gör det roligare.
Hon dammsugar och dammar och hjälper till att torka golv och jag plockar undan och bäddar och diskar exempelvis. Hon älskar även att få hjälpa oss att tvätta och det tycker jag är det viktigaste, att det blir ROLIGT att få vara med. :) Sen att jag kanske oftare städar hennes rum än vad hon gör spelar mindre roll för hon hjälper oss med resten.
Sen när vi städat allt känner vi oss så nöjda så vi brukar ta varsin glass och mysa lite. :)
(och blir dammsugningen inte perfekt så...kan jag leva med det, alt göra om när hon inte är hemma och märker det :) )
 

Liknande trådar

R
Övr. Barn Våren 2010 separerade jag och mitt ex efter tio år ihop. Vår son var då 5 år. Jag har väl alltid varit den som skött "allt" gällande...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 118
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp