När den andra föräldern missköter skolgången

Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Ah, hoppas att det löser sig med läxhjälp på fritids, det vore ju det allra bästa.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Ja det hade ju varit jättebra.
Men helt makalöst att även detta egentligen är exets problem ( att han inte fixar läxläsningen) men att det är jag som ska ta reda på tips, fråga runt, dra i trådarna. Problemet är som vanligt egentligen hans...men han gör det till mitt eftersom jag inte vill att det ska gå ut över sonen.

KL

Han gör mycket där han håller sonen som lockbete för att vi ska ha kontakt. Varje gång han varit på apoteket och tagit ut medicin ( var annan vecka) så ringer han för att tala om hur många tabletter som finns kvar. Även när receptet är nytt och ska räcka för ett helt år. Glömmer alltid att lämna något vid veckobyten som det sen ska ringas om. Han ringer om en massa struntsaker. Jag har sagt åt honom hundratals gånger att sånt kan vi ta när vi byter på vecka och att jag inte vill ha en massa onödiga samtal från mitt ex. Lika så sms. Han smsar bara när han vet att jag är hos min nya "gubbe". Då haglar smsen in. 11 st på en dag...bara en massa onödigheter som "Vi är och campar", "X har hittat en ny kompis" lite bilder på sonen med nått barn man aldrig sett....sån som kan vänta till veckobytet. Exet är ständigt och petar i mitt liv och min vardag. Det är skitjobbigt.
Jag har bönat och bett om att han bara ska höra av sig om det verkligen händer sonen något och ta annat när vi byter vecka. Och alla roliga saker kan ju sonen få berätta själv när han kommer till mig. Det behöver inte han far hålla på och smsa och ringa om.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Bara glad om ni kan få hjälp :)
Håller tummarna för er!
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

KL

Ibland har en fultanke slagit mig att exet håller på såhär och glömmer för att det ska finnas en anledning att hålla kontakt. Bekräftelsebehovet var och är stort. Förr var det mycket sms och samtal av privat karaktär men sen jag vägrat svara på sånna sms och jag avbryter och lägger på när han ringer om privata saker så har han börjat använda sonen mer som "svepskäl"...känns det som iaf. Det är nästan lika mycket samtal som förr..bara att nu handlar de om massa onödigheter om sonen istället för om han själv. I exets värld är ett köp av en ny tröja till sonen tillräckligt relevant för att behöva ringa mig.

Säger jag ifrån att samtalet/smset är onödigt får jag höra "jag trodde du var intresserad av din son" eller "Så du bryr dig inte om xxx när han är hos mig?" eller"jag ringer bara för att vara snäll och meddela dig". Oftast avslutas det med "där fick man för att man bryr sig......" :banghead:

Han är duktig på att spela på mitt mammasamvete. Tar jag inte sonen när han behöver hjälp så kommer han med en kass lösning på hur han ska lösa problemet så mitt samvete mot sonen går in och jag ställer upp. Han lovar gärna sonen saker på min vecka eller berättar nått kul som ska hända då och säger sen "Men det får mamma bestämma om du får följa med på" :mad:

Jag stålsätter mig numera och försöker ha svar som bollar tillbaka . Jag stålsätter mig också för att inte gå in och hjälpa honom när han glömmer. Han måste börja axla ansvaret själv. När han körde sonen till skolan trots att det var studiedag ringde han givetvis mig och ville att jag skulle ställa upp så han kunde åka och jobba. Jag sa nej!
När sonen var på kalas sist och inte blev hämtad ringde "kalasföräldrarna" mig...men icke att jag redde ut det åt honom. Jag gav dom numret till exet så fick han reda ut sin soppa själv.
Resultatet av att jag inte curlar exet mer blir att sonen missar en del roliga saker. Han lär inte bli skadad för livet av det men väl besviken. Dock kanske relationen till hans far blir naggad i kanten.
Alla nödvändiga saker som skola, sjukvård mm får vi dubbel info om. Där finns alltid jag på plats. Om exet inte dyker upp och missar något så kan han inte skylla på något mer än sig själv.
Men läxor kommer det alltid att finnas varje vecka som för alla andra barn. Här är ett problem som jag inte kan lösa ensam. Jag kan inte täcka upp om och om igen för passerade veckor. Varken jag eller sonen orkar ha det så i längden.

Men jag har iaf slutat vara ett curling-ex ;)
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Haha jag fick höra att jag inte älskar min dotter eftersom jag inte ringde varje dag när hon var hos pappa.
Nu har jag ordnat så den mesta infon kommer till oss bägge, men allt kommer ju inte fram vilket är viktigt just nu
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Där ska skolan stötta den förälder vara vecka det är, ev med läxhjälp den veckan

Jag tror det finns orealistiska förväntningar på skolan. Vi lärare är pedagoger för barnen, vi är inte och ska inte vara föräldrauppfostrare. Vi är utbildade i att ge tips, stöd och undervisa BARNET, inte föräldrar. Det kan däremot soc hjälpa till med.
I en vanlig klass går det runt 25 barn. Det blir 50 föräldrar. Omöjligt. Fokus måste vara på barnen, och knappt de hinns med idag med allt kringarbete.
Mitt råd till ts är att kontakta soc för att få råd om hur de kan hjälpa pappan, de ska hantera sådan problematik.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Vet du ( eller någon annan) hur det funkar om den andra föräldern anser sig göra fullt tillräckligt och inte vill ha hjälp?

Tror tyvärr att om soc kommer in i bilden blir exet fly förbannad och vägra lyssna öht om hjälpen är frivillig. Det är en skamlig myndighet i hans värld.... :(

Jag har heller inget konkret bevis på allt han gör eller tidigare gjort. Det blir ord mot ord och han är väldigt övertygande verbalt.
Sonens frökens åsikter är väl det "tyngsta" kortet jag har. Tillfrågas ens läraren i sånna här fall av soc?

Jag har verkligen ingen koll på sånt här.......
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Ja soc frågar skolan hur det funkar :)
Så där får de fram hur veckorna funkar.

Jag är lärare och jag anser att vi ska hjälpa så mycket vi kan i de här fallen. Om man kan ge läxhjälp eller hjälpa till så fritids hjälper så är det inte för mycket. Man kan ju ge läxhjälp åt fler samtidigt.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

De hör ju både sonen och er så det kommer fram en rättvis bild förhoppningsvis.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Hur skulle det funka att ge sonen en telefon? I så fall så kan du ju ta en del påminnelser direkt med honom utan att behöva ta det via exet.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Han har en gammal mobil med kontantkort :) Super när han ska hem till kompisar mm och inte har koll på klockan. Nackdelen är att han glömmer ofta att ladda den när han är hos pappan och den blir också ofta liggande nånstanns...glömd. Han verkar inte vara tillräckligt mogen ännu för att ha koll på den. Men det kommer nog snart och då kan den vara till hjälp :)
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Kan du inte lägga in en påminnelse som ringer varje kväll strax före läggdags med uppmaningen att lägga telefonen på laddning?
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Bra idé!
Funderar även på att fråga fröken om sonen kan få ha telefonen i bänken så ja kan lägga in påminnelser om när han ska gå på toaletten. Han går inte på toa i skolan.....skyller på att han glömmer. Om det är så eller om det är någon annan orsak kanske visar sig om han blir påmind :)
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Det är en toppenidé, som lärare hade jag absolut gått med på en sådan sak som att ha mobiltelefonen som hjälp vid toalettbesök.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Det finns ett larm som ser ut som en klocka som har samma funktion. Men den kostade 600:- och sonen sa blankt nej till den. Tyckte att det var pinsamt att bära en sån. Mobilen ligger ju redan här......

Får höra med hans fröken om hon godkänner det.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Haha, mat och sovklocka, det är ju en skalmangrej ;)

Hoppas att det kommer att fungera. Det kanske funkar för jympapåse och sånt med så blir det inte sånt rännande och grejande för dig. Mer ansvar för sonen med vilket kanske kan vara ganska bra så han håller styr på far sin.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 296
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 358
Senast: Killaloe
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 585
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 515
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp