När den andra föräldern missköter skolgången

Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Men det blir väl himla konstigt att om en förälder nonchalerar skolgången så ska barnet få mindre läxor den veckan. På vilket sätt hjälper det barnet?

Att det är som det är med skolarbetet i skolan är just det här med att sonen saknar motor. Fröken kan ju inte stå vid hans bänk hela tiden. Det behövs en resurs el likande.

Vissa dagar har han motor och räknar plötsligt i samma takt som alla andra. Sonen kan...men koncentrationen ställer till det.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Fast det går ju ut över barnet? Ska barnet ha det sämre för att föräldern inte kan?
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Det behövs en resurs el likande.
JA.
Och det ska han kunna få även utan den diagnos som skolan påstår sig invänta. Det är NU han behöver hjälp, inte bara när diagnosen är klar.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

För det första, vilken fantastisk mamma du verkar vara! Låt aldrig någon ta det ifrån dig! :love:


Och pappan skall jag absolut inte sväva ut om, då blir det bara en massa otrevliga ord, vilket svin rent ut sagt! :rage::arghh::yuck::banghead:



Om jag var du hade jag gått till familjerätten innan det är för sent och ser till att sonen hamnar hos dig på heltid och får träffa pappan när det passar dig och annars inte! Verkar ju som att pojken börjar inse hur slarvig pappan är och DÅ är det illa!
Man kan inte bara ha ett barn när det är roligt eller när det passar! :crazy:

Usch, sånt här blir jag riktigt förbannad av! En vuxen människa förstör hela livet för ett barn bara för att han känner för att bugga istället för att vara pappa, borde inte få lov att hända! :(:(
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Exet ringer mig om allt. Kan du ta? kan du ställa upp? Han missar att hämta sonen på kalas om det är uppgjort att han ska hämta om jag lämnat, han missar kalas till sonens sorg om det är han som ska lämna. Hos Bup sist sa sonen "Min pappa är som han i filmen Liar, liar...han bara lovar och säger en massa saker men det är bara ljug" Han beskrev även sina pappaveckor som "Det är väldigt rörigt i mitt huvud då och jag har svårt att tänka".

Jag trodde barn efter en viss ålder, eller när de ansågs ha en viss mognad kunde få ha åsikter om hur de ska bo. Det verkar ju som att både lärare, BUP och son har åsikter, inte bara du.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Men det blir väl himla konstigt att om en förälder nonchalerar skolgången så ska barnet få mindre läxor den veckan. På vilket sätt hjälper det barnet?

Att det är som det är med skolarbetet i skolan är just det här med att sonen saknar motor. Fröken kan ju inte stå vid hans bänk hela tiden. Det behövs en resurs el likande.

Vissa dagar har han motor och räknar plötsligt i samma takt som alla andra. Sonen kan...men koncentrationen ställer till det.

Som flera har sagt så är det skolans ansvar att se till att barnet kan göra det han ska i skolan, inte bara skicka hem för att han inte hinner klart. Oavsett om utredningen är klar eller inte så får de försöka hitta en lösning för att skolarbetet ska fungera, det är inte ni föräldrar som har ansvar för det. Mina barn har flera klasskompisar som har olika problem, en del blir hjälpta av att sitta med hörselskydd, andra blir hjälpta av att få sitta lite mer ifred, sen har de även extra resurser som kan gå in och hjälpa till och stötta och "putta" de barn som behöver lite hjälp för att hålla motorn igång.

Att matten ska ha blivit så mycket svårare köper jag överhuvudtaget inte, den ligger på samma nivå som för mig i samma ålder, vi jämförde nämligen våra böcker jag och barnen, däremot hade jag mer tal att räkna och de har mer lästal och klurigheter.

Ang pappan så har han antagligen oxå något slags problem med att få vardagen att fungera för sig själv, hur får han det att fungera med jobb? Och sin egen träning?
För att underlätta för barn så brukar man ju rekommendera bildschema, det kan ju antingen gå ner på detalj vilka kläder man ska sätta på sig, men även större, vad händer under en hel dag/vecka. Sök efter munderbar, då kommer du till en blogg om en familj som lever med flera olika diagnoser och hur de får vardagen att fungera, där kan man plocka mycket bra saker som hjälper alla oavsett om de har någon diagnos eller ej.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Kl
Skolan är skyldig att ge resursstöd även utan diagnos.
Min dotter får stöd nu utan diagnos.
Sen ska skolan ta ansvar för pappans veckor.
De ska tjata på pappan, kalla honom på möte och ta ansvar. Går han på fritids sonen?
Då kanske de kan stötta med läxhjälp?
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Tror våra barn går på samma skola.
Han går på fritids men mest när han är hos pappan.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Kl
Skolan är skyldig att ge resursstöd även utan diagnos.
Min dotter får stöd nu utan diagnos.
Sen ska skolan ta ansvar för pappans veckor.
De ska tjata på pappan, kalla honom på möte och ta ansvar. Går han på fritids sonen?
Då kanske de kan stötta med läxhjälp?

Skolan ska som du säger ge stöd åt alla barn i den mån de behöver det, men att ta "ansvar för pappans veckor" förstår jag inte alls vad du menar med. Att tjata på föräldrar och ta ansvar för dem tycker jag ligger långt från lärarnas ansvar.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Mina barn har flera klasskompisar som har olika problem, en del blir hjälpta av att sitta med hörselskydd, andra blir hjälpta av att få sitta lite mer ifred, sen har de även extra resurser som kan gå in och hjälpa till och stötta och "putta" de barn som behöver lite hjälp för att hålla motorn igång.

Här har testats hörselskydd, jobba enskilt, jobba i mindre grupp, jobba med resurs, jobba med olika tekniker och moteveringar...ja sonens fröken har verkligen använt sin fantasi. Men har han väl gått in i sin "värld" så stänger han av allt annat :crazy:

Det funkade bättre när han fick låna den där resursen. Dock var den egentligen placerad på ett annat barn så den möjligheten är borta nu.

Att matten ska ha blivit så mycket svårare köper jag överhuvudtaget inte, den ligger på samma nivå som för mig i samma ålder, vi jämförde nämligen våra böcker jag och barnen, däremot hade jag mer tal att räkna och de har mer lästal och klurigheter.

Att matten var svårare sa jag inte men att nivån på kunnandet har speedats upp var det skolan som informerade om inför läskurs Ett.
Personligen minns jag inte att vi någonsin behövde räkna tal som 58+ 36, 72-43 osv i huvudet utan vi fick göra uppställningar. Det får de ju inte idag. Inte heller höll vi på med grupperingar och 2 och 3 dimensionella former i andra klass. Jag tycker det verkar vara betydligt mer avancerad matte idag än på tidigt 80-tal. Jag hade inte ens hört talas om rätblock innan sonen kom hem med sånt i matten :o

Nu var jag iofs inte heller nån stjärna där

Ang pappan så har han antagligen oxå något slags problem med att få vardagen att fungera för sig själv, hur får han det att fungera med jobb? Och sin egen träning?

Pappan klarar alledes utmärkt att driva ett eget företag med anställda, firmabilar, ekonomi mm och han kan tidsplanera in 10 olika jobb på en dag med en total restid på 30 mil runt om på olika orter. Men han kan inte titta i sin sons skolväska 1 ggr per eftermiddag och lägga en minut el två på att bläddra igenom vad som finns där. När han var i sonens ålder klarade han detta utmärkt och var rätt duktig i skolan så kan kan han nog....Men han har svårt att planera mat...mycket sista minutenfix varje eftermiddag som borde gå till sonen (han hämtas ganska sent på fritids så tiden är tyvärr begränsad) Allt som exet tycker är kul är han väldigt driftig och skicklig inom. Motionerar gör han inte, bortsett från buggkursen.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Det låter ju som om pappan behöver anställa en barn/hemhjälp ett par timmar per eftermiddag.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Städhjälp har han en gång varannan vecka. Och på sommaren betalar han en slant till en tonåring för att få gräsmattan klippt. Bilarna betalar han en annan tonåring pengar för att hålla städade och tvättade.

Han befattar sig inte alls med sådant arbete. Innan gjorde jag det arbetet. Men denna hemhjälpen/sekreteraren/barnflickan/trädgårdsmästaren sa upp sig och flyttade ;)
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Aha,ja då förstår jag. Det KAN gå att få läxhjälp de veckor han går på fritids, det gäller att fråga rätt person bara.
Min dotter har fått stöd utan att vi bett om det, men hon har andra saker som gör att hon behöver stöd i livet just nu. De har en resurspedagog som kan gå in och stötta de veckor han behöver. Nytt från i höst.
Pm a gärna om du vill :)
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Skolan ska som du säger ge stöd åt alla barn i den mån de behöver det, men att ta "ansvar för pappans veckor" förstår jag inte alls vad du menar med. Att tjata på föräldrar och ta ansvar för dem tycker jag ligger långt från lärarnas ansvar.

Men det ska inte ligga på den andra föräldern heller.
Där ska skolan stötta den förälder vara vecka det är, ev med läxhjälp den veckan
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Du har Pm :)
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Bra. Då kan han tydligen tänka sig att betala för sånt.

Tror du att du kan få honom att byta ut tonåringarna mot en "extrafarmor/farfar" som kommer ett par dagar i veckan och hämtar på fritids, lagar middag, läser läxor, tvättar en maskin då och då och fixar gympapåse och liknande?

Det löser ju inte grundproblemet, men det kan vara ett sätt att skademinimera.
 
Sv: När den andra föräldern missköter skolgången

Idén är inte dum och jag förstår ditt tänk.
Tveksamt om jag kan göra något åt det. Han tycker själv att han gör tillräckligt :crazy:
Hans åsikt är att han är en bra pappa, att sonen har det bra.....han är bara lite glömsk ibland. Han hävdar att han har all den här hyrhjälpen för att han ska få tid med sonen. Hans tanke är rätt men verkligheten ser annorlunda ut.

Att skaffa sig städhjälp och liknande är lite status för honom. Dock tror jag han skulle se det som ett erkännande att han inte klarar av föräldrarrollen om det kom ut att han hyrde in hjälp för sonen. Mitt ex erkänner aldrig fel......Vi bor på en mycket liten ort så allt blir så känsligt.

Fick ett bra tips från Sonic76 via pm igår :) Jag ska prata med sonens fröken och fritids om läxhjälp där. Det kan tydligen erbjudas. Sonen har långa fritidskvällar när han är hos sin pappa så det kanske finns en möjlighet till liiite avlastning iaf.
 

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 296
Senast: Cocos
·
Övr. Barn Långt och ganska rörigt inlägg Hej alla. Skriver detta anonymt då jag inte vill outa mig själv eller familjen. Jag är bonusförälder...
Svar
13
· Visningar
2 358
Senast: Killaloe
·
Relationer Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu:cry: Mitt liv är kaos just nu, allt som kan gå fel har gjort det:cry: Allt började för lite...
2
Svar
20
· Visningar
4 585
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 515
Senast: zolan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp