Att vara pank

Men vilken taskig grej att säga. Det är väl klart att man funderar innan man postar en tusenlapp?

Nej? Det är ju bara att lägga i ett kuvert om en nu vill hjälpa till. Eller skicka rek som sagt. Men det verkade ju löst sig ändå, så det var ju väldigt snällt gjort.
 
Tack för den passningen hörru. Vilken tur att du inte är min arbetsgivare.

Ja, det är ju tur - eftersom det inte var en passning till dig personligen utan endast en personlig allmän reflektion över något du skrev i inledningen av ditt inlägg. Sånt som passar väl i ett diskussionsforum, men inte som inlägg riktat mot en person vars situation man inte känner till. Jag skulle ha citerat lite mer noga bara så det hade varit tydligare.
 
Jag är inte alls bra på sånt där med procent och liknande, utan har använt bankens egna uträkningar. Där de även räknar med ungefärliga månadskostnader i övrigt, som mat osv. Men där är jag inte alls säker på vad som min månadskostnad skulle vara så jag ser de siffrorna som snarare i underkant. Så jag skulle behöva lite pengar över i varje månad istället. Men just nu visar de uträkningarna att jag i bästa fall skulle gå back med ett par tusen varje månad :crazy: Och det med en lön från ett heltidsarbete.

Plus så vore det ju bra att jag skulle ha råd med att bo kvar om räntan höjdes.

Som sagt, banken räknar med marginaler så att de säkert får in sina cash. De där formulären en kan fylla i är bara en fingervisning. Bäst är att du sätter dig ner och kalkylerar. Läs på om ränta, amorteringskrav osv så att du är förberedd när du ska ta kontakt med banken sen :) Amorteringskravet beror dels på din inkomst och dels på hur stor andel av bostadens värde du belånar. Räntan är ju föränderlig, men typ 5-6 % bör nog räkna med att klara :)
 
Som sagt, banken räknar med marginaler så att de säkert får in sina cash. De där formulären en kan fylla i är bara en fingervisning. Bäst är att du sätter dig ner och kalkylerar. Läs på om ränta, amorteringskrav osv så att du är förberedd när du ska ta kontakt med banken sen :) Amorteringskravet beror dels på din inkomst och dels på hur stor andel av bostadens värde du belånar. Räntan är ju föränderlig, men typ 5-6 % bör nog räkna med att klara :)
Just fingervisningar tänker jag ska ju visa om man har ev råd med en lägenhet :p

Jag har ingen fast anställning ännu så jag tror inte att det är så bra tid till att köpa bostad just nu så jag väntar lite. Men jag tittar på marknaden och ser om någon möjlighet dyker upp, jag har en sådan tur som kan vänta och spara. Jag tänker också att ju mer jag kan betala själv ju mindre borde jag behöva betala av lånet.

Jag känner bara lite aversion att min lön tydligen inte ska räcka till månadskostnaderna, jag har nog ett arbete med ganska låg lön och tänker på alla andra som har ungefär likadan lön eller lägre. Hur klarar de sig.
 
Jag verkar ha en avvikande uppfattning om orden?
Fattig är för mig att man saknar tillgångar. Pank är att man "inte har något plånboken". Kontot är tomt.

Flera skriver ju att pank - det är man när man inte äger något.
Men jag tänker på ord som fattigdomsbegrepp, fattigdomsfälla etc.
 
Tja går alltid att posta kontanter. Bara lägga i ett kuvert, lägg lite bubbelplast runt så syns det inte att det är kontanter. Vill man så kan man lösa det mesta.
Är det inte bättre att be att få en faktura vid tandläkarbesöket. Spelar ju inte någon roll för mottagaren vem det är som har betalt den sen. Enkelt att maila en bild på den eller något. Hellre än att skicka kontanter på posten.
@Asko @Sonic76
 
Fast en del i att köpa en lägenhet till en avkomma blir ju att den kanske kan säljas igen med viss vinst. Jag tänker mig att möjligheterna till det är obefintliga i Grästorp...
Så ser jag inte på bostäder. Jag köpte en lägenhet till avkomman därför att avkomman behövde flytta hemifrån.
 
Det har väl inte sagts annat? Däremot är det ingen bostad köpt på spekulation utan för att bo. Det finns inget vinstintresse i köpet
Då hade man lika gärna kunnat ordna en hyresrätt. En köpt bostad är en investering i kapital med ett potentiellt vinstutfall vid försäljning.
Det är som att säga att ja jo jag köpte förvisso en bil för 1 miljon men jag ser det bara som en transportfråga.
BS alltså.
 
Då hade man lika gärna kunnat ordna en hyresrätt. En köpt bostad är en investering i kapital med ett potentiellt vinstutfall vid försäljning.
Det är som att säga att ja jo jag köpte förvisso en bil för 1 miljon men jag ser det bara som en transportfråga.
BS alltså.
Men nu var det ju det att avkomman är privilegierad, som du påpekade. Hyreslägenhet (vilket jag själv bor i och tycker är den bästa bostadsformen), hade tagit väldigt mycket längre tid. Jag hade råd att slippa den väntetiden. Annars hade både avkomman och jag hellre velat att hen hyr, hen var inte alls positiv till att köpa.
 
Då hade man lika gärna kunnat ordna en hyresrätt. En köpt bostad är en investering i kapital med ett potentiellt vinstutfall vid försäljning.
Det är som att säga att ja jo jag köpte förvisso en bil för 1 miljon men jag ser det bara som en transportfråga.
BS alltså.

Fast hur ordnar du en hyresrätt i en attraktiv stad åt en ungdom? Om du inte köper ett kontrakt svart?
 
Då hade man lika gärna kunnat ordna en hyresrätt. En köpt bostad är en investering i kapital med ett potentiellt vinstutfall vid försäljning.
Det är som att säga att ja jo jag köpte förvisso en bil för 1 miljon men jag ser det bara som en transportfråga.
BS alltså.

Ordna en hyresrätt är ju skitsvårt. Särkilt i större städer än Grästorp.
Att ”bara” låna mer pengar eller spara är ofta enklare. Ja, det finns en möjlighet att göra en vinst, men så köpte inte @Petruska på Linnégatan utan nån annan stans där värdeutvecklingen antagligen inte är lika gynnsam.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har ofta funderat över betydelsen av att vara pank. För mig betyder det att jag inte har råd med basic som mjölk och smör. Jag har...
2
Svar
28
· Visningar
2 772
Senast: fijja
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 141
Senast: Mia_R
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 427
Senast: Cattis_E
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 180
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp