Att vara pank

Jag har ju börjat handla online just med basvaror och kött och sådant.
Då är det mindre risk att jag köper det där extra som jag inte gör av med.
Handlar kattmat för att par månader och så, så det finns.
Eftersom affären är överjävligt dyr att handla ifrån så blir det sällan nåt extra.
Det är lika dyrt på affären här så blir inte dyrare per se.
Jag har gott om mat i frysen.
Det som kan vara svårt att beräkna är åtgången av mejerivaror.
Kommer att gå åt mer nu när jag snart har sommarlov.
Dricker ju laktosfritt så den håller ju länge.
Men i slutet på månaden har jag sällan pengar kvar.
Nu har jag 2 kronor på kontot.
Lön på fredag.
Äter mat på jobbet när jag jobbar så då behöver jag inte äta middag hemma.
Jag gör en budget men det som jag missar oftast är mina mediciner.
Jag får inte ta på avbetalning så det kan bli rätt dyrt
 
Jag räknar också pank som att inte ha några pengar alls. Till skillnad mot att vara fattig och behöva leva väldigt snålt, alternativt att snåla för att man sparar pengar till något. Sparar du pengar kan du ju faktiskt ta av dem om det kniper medan en pank person inte har den utvägen.
 
Om man är pank så har man noll pengar just då. Men man kan vara pank och äga ett hus tex.
När man har pengar tycker jag att man ska tänka sig för hur man uttrycker sig i en omgivning där folk sliter ekonomiskt. Att tex ”Jag har inte råd” när det betyder jag tar mig inte råd är onödigt att säga i sällskap med folk som sliter.
Sen kan det ju ibland bero på hur man prioriterar.
 
Min egen upplevelse av att vara pank var för massa år sen när jag var ung. Jag var mellan två olika utbildningar en sommar och hade inte lyckats få sommarjobb trots att jag sökt så många jag hittat. Liten ort och innan internet fanns så begränsat område.

Sparpengarna och bostadsbidrag räckte till elräkningen och hyran i tre månader men sen var de slut. Så åt upp den mat jag hade hemma och sen åt jag havregrynsgröt tre gånger om dagen i en månads tid utan mjölk för det hade jag inte råd med. Hade kanel och socker iallafall. Det var mättande men har aldrig ätit havregrynsgröt efter det.
Minns inte varför jag inte fick hjälp av soc. Är ju ändå glad att jag prioriterade rätt med hyran först.
 
Aldrig reflekterat över frågan tidigare, men jag kan nog slänga med uttrycket ”jag är pank” om det gått ovanligt mycket pengar en månad. Pank blir jag inte, och har nog slagit varit då jag alltid (sedan 12 års ålder) har jobbat. Nu tjänar jag (& min man) bra och har pengar sparade, äger bil och bostad. Sen gör jag det inte mot vem som helst, jag skulle aldrig ens tänka tanken att diskutera ekonomiska saker med personer där jag inte vet deras ekonomiska förutsättningar - just för att det inte ska landa fel.

Intressant att läsa reflektioner från flera om betydelsen av ordet pank, för mig är fattig mer ”laddat”/har större betydelse. Jag tror jag kommer tänka ännu mer på användandet av ordet pank efter det här, tack Buke!
 
När jag hade CSN så var jag nog pank en gång, hade typ 53,50 på kontot så kunde inte ta ut i bankomat (var ett konto som man inte kunde övertrassera). Fick gå in på banken och ta ut, bankpersonen var hygglig och rundade upp till hel krona. Sen handlade jag bröd och nåt mer och så var pengarna slut.
 
Min egen upplevelse av att vara pank var för massa år sen när jag var ung. Jag var mellan två olika utbildningar en sommar och hade inte lyckats få sommarjobb trots att jag sökt så många jag hittat. Liten ort och innan internet fanns så begränsat område.

Sparpengarna och bostadsbidrag räckte till elräkningen och hyran i tre månader men sen var de slut. Så åt upp den mat jag hade hemma och sen åt jag havregrynsgröt tre gånger om dagen i en månads tid utan mjölk för det hade jag inte råd med. Hade kanel och socker iallafall. Det var mättande men har aldrig ätit havregrynsgröt efter det.
Minns inte varför jag inte fick hjälp av soc. Är ju ändå glad att jag prioriterade rätt med hyran först.
Jag försökte få hjälp av soc när jag pluggade (kunde inte jobba extra pga hälsoskäl) men de sa att de beviljar inte ekonomiskt bistånd till studerande. Man måste stå till arbetsmarknadens förfogande, tror jag de sa.
Skrev du in dig på AF som arbetssökande när kursen slutade?
 
Jag försökte få hjälp av soc när jag pluggade (kunde inte jobba extra pga hälsoskäl) men de sa att de beviljar inte ekonomiskt bistånd till studerande. Man måste stå till arbetsmarknadens förfogande, tror jag de sa.
Skrev du in dig på AF som arbetssökande när kursen slutade?

Såvitt jag minns gjorde jag det men det är nog 25-26 år sen om inte ännu längre sen så minns inte helt alla detaljer. Jag vet att jag var nere på AF och ringde på olika jobb iallafall då telefon inte fanns på kartan att kunna betala själv den här perioden. Så jag bör väl också ha varit inskriven då antar jag.
 
Jag tänker att jag är pank när jag inte har pengar på kontot/plånbok och kanske många dagar till lön. Dock äger jag ett hus och har pengar i fonder.
Har man inga pengar alls, varken på kontot, sparpengar eller i investeringar, och att den lön/bidrag inte riktigt räcker eller inte räcker till ngt annat än nödvändigaste utgifterna så kallat jag det fattig
 

Liknande trådar

Hemmet Nu är ju Sverige väldigt kontantfritt så kontanter är kanske oanvändbara i ett nödläge. Men har du ens kontanter hemma? Läste att...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 181
Senast: athena
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 245
Senast: Lillefrun
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 341
Senast: cili
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
793
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp