Att vara punktlig eller tidig till bokade tider

Bukefalos 30 år!

Rosett

Trådstartare
Receptionisten på tandläkarmottagningen sa att h*n var tacksam för att jag kom dit tidigt. Brukar alltid ta en tidigare buss till vårdbesök, ifall det händer nåt på vägen, så är oftast där 30-45 min i förväg.
De två senaste gångerna (Vc och tandläkare) har de då kunnat ta emot mig ca 10 minuter tidigare. Det är ju win-win för oss båda och de kanske hinner ta en paus eller får extra tid för journalföring mellan mig och nästa patient.
Det är nog ca hälften av gångerna som de vid vårdbesök tagit emot mig före bokad tid.

Jag är medveten om att många inte har tid att vara framme 30-45 min innan sin bokade tid men har man möjlighet så är det en bra idé att vara i god tid, tycker jag.

Kan lägga till att jag har AuDHD så har lite knepigt med att beräkna tidsåtgång och är lättstressad, så jag sitter hellre i ett väntrum i 45 minuter än att stressa upp mig genom att åka senare.

Brukar ni vara i god tid när ni kan eller anländer ni inom 5 minuter innan bokad tid?
Har ni också blivit uppropade före er bokade tid, när ni varit tidiga?

Är alltid i god tid. Får sällan komma in tidigare hos tex tandläkare. Men har hänt.
Om det är till en privatperson kommer jag såklart inte för tidigt utan väntar någonstans i närheten.

Jag brukar mest besöka min psykolog och då åker jag dit så jag är där 10 minuter innan så jag har lite tid för bilköer osv. Träffar jag min läkare på samma ställe åker jag också så jag är där då.
Kommit sent en gång på alla år, då krockade jag med bilen..

Har haft många läkarbesök de senaste fyra månaderna och jag brukar alltid vara där med lite marginal innan. Till vårdcentralen brukar jag promenera så där är lätt att anpassa tiden. Tar cirka 20 minuter. Men eftersom jag varit runt på många olika mottagningar det senaste så har jag försökt ta minst en buss eller spårvagn tidigare. Är sällan kollektivtrafiken är i tid och det pågår många ombyggnader och vägarbeten i stan. Att lita på tidtabellen går inte när halva stan är uppgrävd typ.

Brukar vara ca 15 min tidig men har aldrig fått komma in tidigare. Oftast kommer man in 30 min senare på alla sorters läkarbesök.
Det är min erfarenhet också.

Jag planerar resan för att vara där någon minut innan, men skulle hellre vänta 20 minuter än komma 2-3 minuter innan såklart.

Skulle aldrig åka för att vara på plats 30 min innan om det inte var omöjligt att lösa på annat sätt. Jag har bättre saker för mig än att vänta i evigheter i ett obekvämt väntrum.

Jag föredrar att vara 5-10min innan. Max en kvart. Undantaget om jag ska till sjukhuset eller liknande där man får leta parkering och inte vet vart i byggnaden jag ska. Då kan det var okej att vara ännu tidigare eftersom det är svårt att planera tiden

Alltid i god tid till allt. När jag var på mammografi sist fick jag komma in direkt, 25 minuter innan bokad tid. Samma en gång när jag lämnade cellprov, satt på bussen tillbaks till jobbet fem minuter innan min bokade tid. Oftast vinner man kanske inte på att vara tidig dock men jag är det ändå. Avskyr att vara försenad.

Alltid i god tid och har fått kommit in tidigare många gånger. Sist hos mammografin där jag nog var 25 min tidigare eftersom jag var rädd för parkeringsstrul som helt uteblev. Jag var klar innan det var min bokade tid. 😅

Jag vill ha en ordentlig marginal. Måste ta bil till allt och man vet inte vad som kan hända på vägen och så behövs litet tid i parkeringshus. Tiden jag måste vänta använder jag bl.a. till att radera mail i papperskorgen. Endast undantagsvis kommer jag in före bokad tid.

Jag är alltid i god tid och vill vara framme och sitta och vänta 15 minuter innan min tid. Sen åker jag alltid med extra marginal eftersom jag absolut inte vill bli sen, men beroende på vad det är för ställe så fördriver jag tiden på annat sätt om jag blir alldeles för tidig.

Däremot så har jag drabbats av förbannelsen att alltid vara den som får vänta kvar längst ;) Säg att vi är fem personer i väntrummet som alla har tid klockan 13.00. Jag är alltid den som blir uppropad sist och alltså sitter kvar längst och väntar, oavsett var jag är. Om alla andra kommer in mellan 12.55-13.05 så kommer jag in 13.10, eller senare. Bara jag, och varje gång. Jag har gått hos en väldig massa olika vårdinrättningar de senaste åren och med täta besök, men detta sker verkligen varje, varje gång :rofl:

Receptionisten på tandläkarmottagningen sa att h*n var tacksam för att jag kom dit tidigt. Brukar alltid ta en tidigare buss till vårdbesök, ifall det händer nåt på vägen, så är oftast där 30-45 min i förväg.
De två senaste gångerna (Vc och tandläkare) har de då kunnat ta emot mig ca 10 minuter tidigare. Det är ju win-win för oss båda och de kanske hinner ta en paus eller får extra tid för journalföring mellan mig och nästa patient.
Det är nog ca hälften av gångerna som de vid vårdbesök tagit emot mig före bokad tid.

Jag är medveten om att många inte har tid att vara framme 30-45 min innan sin bokade tid men har man möjlighet så är det en bra idé att vara i god tid, tycker jag.

Kan lägga till att jag har AuDHD så har lite knepigt med att beräkna tidsåtgång och är lättstressad, så jag sitter hellre i ett väntrum i 45 minuter än att stressa upp mig genom att åka senare.

Brukar ni vara i god tid när ni kan eller anländer ni inom 5 minuter innan bokad tid?
Jag försöker alltid se till att vara ute i god tid. Jag sitter hellre en stund och slösurfar, eller läser nån skvallerblaska än att ruinera resten av dagens schema på läkarmottagning och liknande med att släntra in en kvart-tjugo minuter sen...

Och bruakr få komma in tidigare hälften av gångerna i alla fall.

God tid. Och ja ibland sparar man tid även åt behandlaren genom att finnas där innan.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka