Att vara punktlig eller tidig till bokade tider

Bukefalos 30 år!

Var tidigt till tider innan, nu mer inte mer än några minuter, har bara bitit mig i baken att vara tidigt ute.
Sist var när jag skulle med tåget och det står att var helst på plats 15-20 min innan avgång, fick stå och frys för dörrarna till tåget öppnades först 5 min före avgång även om tåget var på stationen hela tiden.

Ett läkarbesök förra året så hade dom glömt att meddela att läkaren varit tvungen att åka på akutärende. Ingen receptionen på den VC så satt där i 45 min efter min tid innan jag fick tag på någon och fick veta det bara var att åka hem igen.

Men man behöver kanske inte ha vaknat på fel sida för att tycka att det är ett enormt slöseri med ens egen tid att ständigt vara på plats 30-45 minuter före den bokade tiden? Det är ju långt ifrån alltid man får komma in tidigare och man har väl fått den bokade tiden av en anledning? Vill du sitta i väntrummet en halvtimma extra för din egen skull är det ju självklart fritt fram, men jag tycker inte att det är en generellt god idé för alla att göra så. Jag tycker nog dessutom att jag ÄR i god tid när jag kommer 5-10 minuter före utsatt tid. :)
Tack!

Senast gällde ett besök min gamla pappa, och han var nervös och ville åka hemifrån en timme i förväg. Ca 15 min resväg, inkl att hitta parkering. Gubben är gammal, så jag ställde självklart upp på det. Och tog med en bok. Men vi sparade absolut ingen tid, men kanske gubbens nerver. (Jag tog en semesterdag...)

Naturligtvis stör det ingen om enstaka individer känner att de vill vara ute i jättegod tid för sin egen skull och komma 30-40 minuter före bokad tid. Men jag tycker absolut inte att det är bra som generellt råd, typ "det är bra om alla som kan kommer minst en halvtimma före sin bokade tid". För det tycker jag ju inte :)
Jag har missat uppmaningen ”det är bra att alla som kan…” och tolkade det ”den som den som vill.”

Ibland kan det spara mycket tid att vara i tid. Som i morse på besiktningen så kom en annan kund 45 minuter för sent till sin bokade och betalade tid och fick åka hem utan förrättat ärende då det var fullbokat resten av dagen. Att jag vill vara i god tid är mer att jag lärt mig att väntetid kan utgöra kvalitetstid också, att hela tiden optimera varje tidsåtgång för hårt ger mig en onödig nivå av stress och tanke om att jag hellre ska vara på nästa ställe än där jag faktiskt är. Jag tänker inte att det sparar tid, annat än i vissa enstaka fall - som hos kiropraktorn där det nästan alltid uppstår luckor man får ta del av om man sitter i väntrummet och väntar (korta besök och allokeringen av tid för en patient överstiger nästan alltid tiden det tar i praktiken). Lite mer rum för väntetid och ställtid ger en lugnare tillvaro och gör att det finns lite mer marginaler för det oväntade.
Ingen har väl föreslagit att det är en bra grej att vara 45 minuter sen hos sådant där hela dagen består av bokade tider tätt efter varandra. (Dock borde ju sannolikheten för att det ändå finns en lucka, vara ungefär densamma som om man kommer trekvart i förväg.)

Ibland kan det spara mycket tid att vara i tid. Som i morse på besiktningen så kom en annan kund 45 minuter för sent till sin bokade och betalade tid och fick åka hem utan förrättat ärende då det var fullbokat resten av dagen. Att jag vill vara i god tid är mer att jag lärt mig att väntetid kan utgöra kvalitetstid också, att hela tiden optimera varje tidsåtgång för hårt ger mig en onödig nivå av stress och tanke om att jag hellre ska vara på nästa ställe än där jag faktiskt är. Jag tänker inte att det sparar tid, annat än i vissa enstaka fall - som hos kiropraktorn där det nästan alltid uppstår luckor man får ta del av om man sitter i väntrummet och väntar (korta besök och allokeringen av tid för en patient överstiger nästan alltid tiden det tar i praktiken). Lite mer rum för väntetid och ställtid ger en lugnare tillvaro och gör att det finns lite mer marginaler för det oväntade.
Men i tid och 45 minuter i förväg är ju rätt långt ifrån varandra. Jag förväntar mig att bokad tid gäller men är jag sen så är ju risken såklart att jag missar min tid. Hos min vårdcentral tex är det aldrig värt att vara ute i god tid eftersom de själva oftast ligger efter och man får sitta och vänta 15- 40 minuter på att bli insläppt. Det är ju tid jag måste jobba in senare på dagen vilket gör mig helt slut. Att sitta i ett väntrum med allt som händer där och lite på tårna inför besöket är inte vila för mig. I stort sett inget som har med att vänta på att bli insläppt och få något avklarat är avslappnande för mig. Snarast är det lite av tortyr för det mesta, den där utdragna väntan på något som ska hända :/. Är det något som är en energitjuv i livet så är det de där tillfällena i livet.

Jag tycker det har mycket att göra med vart man ska och hur man reser.

Är det vinter och jag inte vet om det kommer vara isigt eller oplogat räknar jag med rätt mycket marginal och då kommer jag givetvis fram ett bra tag före utsatt tid. Även på sommaren kan man fastna bakom en väghyvel eller det kan vara något strul i trafiken, men behövs inte lika mycket marginal.

Är det trist väder och jag inte har något annat ärende i närheten så sitter jag hellre i väntrummet än tar en promenad. Men då har jag i regel med mig stickning, bok e.dyl. eftersom det är väntat att jag kommer sitta där uppemot en halvtimme eller så. Eller äter matlåda om jag åkt till länssjukhuset.

För den som åker buss eller färdtjänst kan det lätt bli mycket tid att sitta av, så att det finns andra som sitter där länge tycker jag inte är konstigt.

För mig är det väldigt mycket i tid om jag är där max tio minuter innan, kommer gärna en fem minuter för tidigt.

Har märkt att vissa som frissan kan bli stressade om man kommer mycket för tidigt.
När jag själv har jobbat som socialsekreterare kunde det stressa mig om folk kom mycket för tidigt. Min arbetsdag var planerad och besöksrum bokade den aktuella tiden, det var mycket sällan som det gick att träffa någon före bokad tid.

Men i tid och 45 minuter i förväg är ju rätt långt ifrån varandra. Jag förväntar mig att bokad tid gäller men är jag sen så är ju risken såklart att jag missar min tid. Hos min vårdcentral tex är det aldrig värt att vara ute i god tid eftersom de själva oftast ligger efter och man får sitta och vänta 15- 40 minuter på att bli insläppt. Det är ju tid jag måste jobba in senare på dagen vilket gör mig helt slut. Att sitta i ett väntrum med allt som händer där och lite på tårna inför besöket är inte vila för mig. I stort sett inget som har med att vänta på att bli insläppt och få något avklarat är avslappnande för mig. Snarast är det lite av tortyr för det mesta, den där utdragna väntan på något som ska hända :/. Är det något som är en energitjuv i livet så är det de där tillfällena i livet.
Ja, det var bara ett dagsfärskt exempel och jag vet inte heller vad som orsakade förseningen. Men vi är helt enkelt olika, att vänta och ha tid för reflektion och marginaler mot oväntade skeenden kan vara en lisa för själen som för mig eller en plåga som för dig och säkert allt däremellan. Jag skulle nog vilja säga tvärtom, att det i mångt och mycket är det där oplanerade som sker emellan planerade händelser som ger energi. Att vänta, att prata med någon, att ha tid oplanerad. Men för mig har det kommit mer med åldern, som yngre var det mer att packa dygnets timmar med maximal aktivitet och resultat som kändes rätt.

Ja, det var bara ett dagsfärskt exempel och jag vet inte heller vad som orsakade förseningen. Men vi är helt enkelt olika, att vänta och ha tid för reflektion och marginaler mot oväntade skeenden kan vara en lisa för själen som för mig eller en plåga som för dig och säkert allt däremellan. Jag skulle nog vilja säga tvärtom, att det i mångt och mycket är det där oplanerade som sker emellan planerade händelser som ger energi. Att vänta, att prata med någon, att ha tid oplanerad. Men för mig har det kommit mer med åldern, som yngre var det mer att packa dygnets timmar med maximal aktivitet och resultat som kändes rätt.
Jag tycker det beror på miljöerna man är i också. Olika mentalitet, beteenden, kulturella koder och referensramar bland folk (och personal) om man t.ex. är på en vårdcentral i Tensta eller Junsele. För mig skulle Junsele helt klart funka bättre, men för andra är det tvärt om.

Jag brukar vara ca 5-10 minuter före bokad tid. Hatar väntrum, så jag vistas där så lite som möjligt. Om jag råkar vara ännu tidigare, så väntar jag i bilen tills det börjar närma sig. Kommer sällan in tidigare ändå.

Men man behöver kanske inte ha vaknat på fel sida för att tycka att det är ett enormt slöseri med ens egen tid att ständigt vara på plats 30-45 minuter före den bokade tiden? Det är ju långt ifrån alltid man får komma in tidigare och man har väl fått den bokade tiden av en anledning? Vill du sitta i väntrummet en halvtimma extra för din egen skull är det ju självklart fritt fram, men jag tycker inte att det är en generellt god idé för alla att göra så. Jag tycker nog dessutom att jag ÄR i god tid när jag kommer 5-10 minuter före utsatt tid. :)
H*n uttryckte det ju inte som om det gällde h*ns egen tid.
Naturligtvis stör det ingen om enstaka individer känner att de vill vara ute i jättegod tid för sin egen skull och komma 30-40 minuter före bokad tid. Men jag tycker absolut inte att det är bra som generellt råd, typ "det är bra om alla som kan kommer minst en halvtimma före sin bokade tid". För det tycker jag ju inte :)
Jag har inte gett nåt generellt råd, skrev bara vad jag tycker och varför.

Gör som ni vill, så gör jag som jag vill.

Jag har haft uppfattningen att jag brukar vara ute i god tid. För en bokad tid för t ex massage, vårdbesök, frissan eller liknande siktar jag oftast på ca 10 min före den bokade tiden. Ibland kommer jag tidigare, då brukar jag ursäkta mig med att jag är toktidig men vet om det och är beredd att vänta. Kommer jag senare än 5 min innan känner jag mig sen.
Till en träning vill jag helst vara på plats ca 30 min innan, för att lasta av, tränsa och sadla och sitta upp i lugn och ro och sen rida fram innan lektionen. Dvs det blir ingen dötid men jag känner mig lugn och förberedd när lektionen börjar. Till tävling beror det på häst - med gamla hästen som är världsmästare i släpståning kommer jag gärna i god tid. Med den yngre vill jag än så länge lasta ur direkt när jag kommer fram. Är jag då väldigt tidig finns det risk att jag sitter upp och rider fram för länge om jag är jättetidig.
Efter att ha läst den här tråden känner jag mig som en person som sladdar in i sista stund. (De enda ställen jag upplever att man får komma in tidigare om man är på plats tidigt är mammografi, cellprov och ibland bilbesiktningen)

• Gilla
Reactions: Sel
Jag väntar inte heller alltid på exakt plats, för det kan vara ett problem i plats eller att man stressar upp den man väntar på. Men så nära att riskmomentet att någon försening inträffar på vägen är nästan helt borta.

Jag reser mycket och försöker alltid vara ungefär15-20 min tidig till stationen. Det är väldigt sällan man kan gå på ett tåg så tidigt, även om det står inne. Ungefär 5-10 min innan avgång är det vanligaste.
Åker mycket sällan annat tåg än pendeltåg ock ännu mer sällan från start stationen. Tänkte att klart det måste gå att komma på tåget när dom vill att du är på plats.

Det är trevligt att du kanske tror jag är ung, men det är jag inte. Däremot fungerar jag olika från dig. Jag får inte energi av de saker du beskriver. Oplanerad tid som ger utrymme för reflektion och återhämtning behöver för mig sträcka ut sig längre än ett glapp mellan två möten på en halvtimme-45 minuter, det är ju bara stressande när man vet att man kommer få jobba igen den tiden senare på dagen. För mig är det en fråga om sprint eller maraton om man jämför en kompakt intensiv arbetsdag med en mer utdragen men något långsammare, för mig fungerar sprinten något bättre. Speciellt som de där väntetiderna bara ger en rastlös stress, någon konversation i något väntrum brukar jag inte inga mig åt. Om jag förväntar mig långa ledtider kan det hända att jag tar med mig stickningen, men det är mest om det är undersökning-provtagning och sedan svar dvs att man ska spendera en halv eller hel dag eller tex på bilprovningen där man får sitta och vänta medan de undersöker bilen.

Och det handlar ju visst om att spara tid, om du tänker lite längre än dig själv. Pressad vårdpersonal kan t.ex. få en extra paus om jag är där i god tid före utsatt tid.
Jag undrar också hur det skulle kunna leda till extra paus för att du är tidig? Snarare så går man ju miste om sin paus om man ska starta tidigt med patienterna istället för på utsatt tid.
Möjligen om det är dagens sista patient, och man på så sätt skulle kunna sluta tidigare. Men ofta vill man ju ha lite andrum mellan patienterna.

Jag hämtar aldrig tidigt, just för att jag vill ha paus mellan mina patientbesök + tid för administrativt arbete.
Om folk kommer tidigt tar jag för givet att de gör det för att de vill ha en lugn stund i väntrummet innan.

Jag brukar sikta på att vara på plats ca 10 min innan bokad tid. Hänt att jag då är där både en 15 min innan eller 5 min också.

Kommer jag för tidigt brukar jag sitta kvar i bilen till ca 10 min innan iaf innan jag börjar gå . Beror lite på om jag sett att det gått många personer till entren innan mig eller inte så det är risk för kö till reception när jag är till VC tex. :angel:

De få gånger jag varit till lasarettet försöker jag vara där lite extra tidigt då det är en bit att gå från parkeing och sen därinne. Men då jag lider av tidsoptimist brukar det gå sådär...😅

På VC har det hänt flera ggr att jag knappt hunnit sätta mig innan jag får gå in.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar