Att vinna ett jobb

Det är nervöst att gå på arbetsintervju och arbetsgivare har ofta flera de ska intervjua. Och man ska väl ha en gnutta tur för att bli den som vinner och blir utvald.

Men tankarna efter en intervju brukar sällan vara bekväma. Man grämer sig över vad man sagt och undrar hur man blivit tolkad. Som exempel så berättade jag igår på intervjun om hur jag funkade på mitt förra jobb som administratör. Jag hade kundkontakt och kunde då också se saker som vi kunde bli bättre på. Var det små saker så tog jag ofta beslut själv och gjorde förbättringarna. Större saker överlät jag så klart till min chef att besluta om. Men tänk om de på det här jobbet i butiken tror att jag kommer att köra över kollegorna genom att ta egna beslut till förbättringar? Det kanske inte alls uppskattas i den organisationen.

Jag fick också frågan vad som fick upp mig på morgonen. Att svara att jag kliver upp först när jag blir kissnödig kändes inte som ett bra svar. Så jag sa inte det. Men hur trovärdig var mitt svar att jag kliver upp för att solen skiner och fåglarna kvittrar?

Och den sista frågan var svårast av dem alla. Vad skulle jag vilja förbättra i butiken? Jag som knappt varit inne i butiken tidigare famlade efter ett svar, men noterade ju att deras skyltar utanför blåst omkull och de skulle behöva tyngre skyltar som inte blåser omkull.

Sen är det ju lite tveksamt också om en halvtid är tillräcklig för mig. Visst, handels har bra ob, men räcker det?

Jag behöver fler intervjuer. Någon gång drar jag väl längsta strået.
 

Jag tycker att mkt stress inom handeln kan förhindras genom dels kunskap och dels planering. Har man produktkunskap, känner sig trygg i sin roll och vet hur kassa och lagerhantering fungerar osv så blir det med ens sällan stressigt. Och det är ju ngt man lär sig. Inför tex julhandeln brukade vi när jag arbetade på NK göra stationer/ansvarsområden och gick igenom med alla vad som förväntades så att alla låg ett steg före. Sen är det viktigt att kunna hålla kvar en kund, kanske småprata lite eller visa andra produkter om ens kollega tex behöver springa på lager för att hämta ngt som kunden är intresserad av.

Kanske får du intern utbildning innan du börjar?
De har inte nämnt något om intern utbildning, men det är nog något jag bör efterfråga om jag blir aktuell för jobb. Man blir så mycket tryggare i sin roll om man har kunskap.
 
De har inte nämnt något om intern utbildning, men det är nog något jag bör efterfråga om jag blir aktuell för jobb. Man blir så mycket tryggare i sin roll om man har kunskap.

Ja men så är det definitivt!
Jag var helt lost i början på mitt nuvarande jobb och fattade knappt vad jag skulle göra och vad jag skulle starta med. Satt typ en vecka och bara "herregud vad har jag gett mig in på" 😅 . Sen skickade jag ett mail till en kunnig person inom organisationen och bad om ett möte. Efter det klarnade det väldigt mycket!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 662
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp