Attacker i Caracas/Venezuela

Bukefalos 30 år!

Skäms också över Sverige och har tidigare tänkt på det mer som svagt ledarskap och den traditionellt svårbrutna USA-svensk höger-alliansen, men har alltmer övergått till att se regeringens konsekventa acceptans för brott mot folkrätten tillsammans med sådant som deras förakt för besvärliga demokratiska yttringar som aktivism, deras vurm för övervakningssamhället och så vidare som ganska oroande på ett annat sätt. Snäppet värre än att det här är vekt är ju att det är en medveten strategi från Sveriges sida som öppnar upp för att ta efter just mer auktoritära länders syn på vad man kan göra. En avvägd normförskjutning. Det är en regering som styr med SD trots allt.

Tillägg: fast egentligen spelar det kanske ingen roll, vekt eller medvetet, vilket som så blir resultatet en normförskjutning.
Jag tänker att frågan om starkt eller vekt ledarskap inte säger så mycket om politikens innehåll och riktning.

Men den här regeringen visar ju, tycker jag, prov på en närmast exempellös ryygradslöshet å ena sidan. Min personliga idé är att nuvarande statsminister inte har någon skam i kroppen. Och jag tror att han mår bäst när han hejar på den starkaste, oavsett vad. (Återspeglas tex i vaga uttalanden om Venezuela.)

Men sen tror jag att mycket är medveten politik. Den här regeringen VILL ha en mycket svagare och mer urvattnad demokrati än det vi är vana vid i Sverige. Och den här regeringen vill ha en mer etniskt homogen befolkning. Och på de punkterna levererar de ju.

Jag ser på många sätt det här som en del av den amerikanisering av Sverige som man pratade om med oro när jag var barn. De som oroade sig fick rätt. USA var farligt för oss redan då, och är det fortsatt. (Sen tar ju Trump i lite extra, som grädde på moset.)

Jag tänker att frågan om starkt eller vekt ledarskap inte säger så mycket om politikens innehåll och riktning.

Men den här regeringen visar ju, tycker jag, prov på en närmast exempellös ryygradslöshet å ena sidan. Min personliga idé är att nuvarande statsminister inte har någon skam i kroppen. Och jag tror att han mår bäst när han hejar på den starkaste, oavsett vad. (Återspeglas tex i vaga uttalanden om Venezuela.)

Men sen tror jag att mycket är medveten politik. Den här regeringen VILL ha en mycket svagare och mer urvattnad demokrati än det vi är vana vid i Sverige. Och den här regeringen vill ha en mer etniskt homogen befolkning. Och på de punkterna levererar de ju.

Jag ser på många sätt det här som en del av den amerikanisering av Sverige som man pratade om med oro när jag var barn. De som oroade sig fick rätt. USA var farligt för oss redan då, och är det fortsatt. (Sen tar ju Trump i lite extra, som grädde på moset.)
Jag tycker att det säger en del på så sätt att om regeringen verkligen känner ett djupt ideologiskt motstånd mot det USA gör så är det förstås vekt att inte markera sin ståndpunkt av rädsla för att stöta sig med den starke parten, men om de snarare rycker på axlarna lite åt det hela inombords och pliktskyldigt tvingar fram en bekymrad rynka mellan pannan utåt så är det egentligen bara helt i enlighet med deras prioriteringar.

Tror inte heller statsministern har någon skam i kroppen, det framstår som en ryggradslös regering på så många sätt och så även vid tidigare folkrättsbrott, men tänker också att det är lätt att underskatta en höger som är flankerad av en extremhöger. Alltså den "vanliga" högerns grad av radikalisering, lite just det du är inne på där med att de vill se en urvattnad demokrati. USA:s stora problem är att inte bara Trump beter sig antidemokratiskt, hela Republikanska partiet är ju radikaliserat vid det här laget och man har rensat det på sina motståndare. När han attackerar Venezuela är han uppbackad, en del skulle kanske säga styrd, av andra aktörer med.

På liknande sätt tror jag det är lätt att underskatta M:s roll i regeringen med ett Tidöavtal som lutar SD och så vidare. Så när jag spontant tycker att regeringen är feg i frågan om USA-Venezuela är det för att de faktiskt är fega och fortfarande har ideologiska värderingar kring folkrätt som de inte vågar stå för av diverse strategiska skäl eller underskattar jag snarare bara deras ideologiska resa högerut? Jag tror det är lätt att underskatta en statsminister med Kristerssons profil. Och jag tror det är lätt att missa sitt eget lands eventuellt avsiktliga urvattning av demokratin när man är van vid demokrati och förutsätter att alla partier av automatik vill ha både demokrati och en regelbaserad världsordning. Men vill den här regeringen faktiskt ha det? Är man så intresserad av en regelbaserad världsordning längre, egentligen, ens ideologiskt? Eller är det här bara en av många europeiska regeringar som successivt har ändrat inställning kring både folkrätt och demokrati, för hela Europa har ju tagit ett kollektivt steg åt radikalhögerns håll.

Sedan tycker jag ärligt talat medias hantering av det här är frustrerande. Igår på någon extrainsatt sändning fångade jag upp rubriken "Är USA:s agerande ett brott mot folkrätten?" eller liknande. När man formulerar det som en fråga som man eventuellt kan ha olika åsikter om urvattnar man sanningen lite. Det här är ju ett uppenbart brott mot folkrätten, det går att konstatera detta faktum och rapportera det som ett faktum. När media spelar med i både USA:s och svenska regeringens charader där det finns ett moment av osäkerhet så deltar man aktivt i att försvaga folkrätten.

Senast ändrad:
Det andra och egentligen mycket allvarligare problemet, är att den här gången så hoppar man helt över att ens göra det man gör inom USA:s politiska styrsystem.
Vid exempelvis anfallet mot Irak, Afghanistan eller flera andra interventioner så har man följt landets interna regelverk genom att på förhand informera (och eventuellt ljuga om diverse, men det är en annan sak) kongressen eller berört utskott, och tvinga parlamentet att acceptera handlingen.

I det här fallet så har man bara gjort. Ingen information, inte ens en serie lögner.
Grejen är ju att många presidenter gått runt "War Powers Resolution" sedan lagen skapades 1973. Tex. så argumenterade både Obama och Biden att många av deras militära aktioner var så "begränsade" att det inte behöves godkännas av kongressen - när det i själva verket varit eskaleringar som bidrog till att presidentens makt utökades.

Jag tycker att det säger en del på så sätt att om regeringen verkligen känner ett djupt ideologiskt motstånd mot det USA gör så är det förstås vekt att inte markera sin ståndpunkt av rädsla för att stöta sig med den starke parten, men om de snarare rycker på axlarna lite åt det hela inombords och pliktskyldigt tvingar fram en bekymrad rynka mellan pannan utåt så är det egentligen bara helt i enlighet med deras prioriteringar.

Tror inte heller statsministern har någon skam i kroppen, det framstår som en ryggradslös regering på så många sätt och så även vid tidigare folkrättsbrott, men tänker också att det är lätt att underskatta en höger som är flankerad av en extremhöger. Alltså den "vanliga" högerns grad av radikalisering, lite just det du är inne på där med att de vill se en urvattnad demokrati. USA:s stora problem är att inte bara Trump beter sig antidemokratiskt, hela Republikanska partiet är ju radikaliserat vid det här laget och man har rensat det på sina motståndare. När han attackerar Venezuela är han uppbackad, en del skulle kanske säga styrd, av andra aktörer med.

På liknande sätt tror jag det är lätt att underskatta M:s roll i regeringen med ett Tidöavtal som lutar SD och så vidare. Så när jag spontant tycker att regeringen är feg i frågan om USA-Venezuela är det för att de faktiskt är fega och fortfarande har ideologiska värderingar kring folkrätt som de inte vågar stå för av diverse strategiska skäl eller underskattar jag snarare bara deras ideologiska resa högerut? Jag tror det är lätt att underskatta en statsminister med Kristerssons profil. Och jag tror det är lätt att missa sitt eget lands eventuellt avsiktliga urvattning av demokratin när man är van vid demokrati och förutsätter att alla partier av automatik vill ha både demokrati och en regelbaserad världsordning. Men vill den här regeringen faktiskt ha det? Är man så intresserad av en regelbaserad världsordning längre, egentligen, ens ideologiskt? Eller är det här bara en av många europeiska regeringar som successivt har ändrat inställning kring både folkrätt och demokrati, för hela Europa har ju tagit ett kollektivt steg åt radikalhögerns håll.

Sedan tycker jag ärligt talat medias hantering av det här är frustrerande. Igår på någon extrainsatt sändning fångade jag upp rubriken "Är USA:s agerande ett brott mot folkrätten?" eller liknande. När man formulerar det som en fråga som man eventuellt kan ha olika åsikter om urvattnar man sanningen lite. Det här är ju ett uppenbart brott mot folkrätten, det går att konstatera detta faktum och rapportera det som ett faktum. När media spelar med i både USA:s och svenska regeringens charader där det finns ett moment av osäkerhet så deltar man aktivt i att försvaga folkrätten.
Jag funderar mycket kring det här temat, eller kanske klustret av teman.

Jag tror tyvärr att regeringen inte känner nämnvärd avsky mot tex detta med USA i Venezuela. Den fattar att en regering i en demokrati bör framstå som kritisk. Där tänker jag på högerlingo som pk och woke. Regeringen ser nog det där motståndet som något pk eller woke som man måste visa upp. Lite som folkrätts-washing, om du fattar hur jag menar.

Går vi sen till Sd, så trodde jag länge att de inte hade fattat vikten av demokratiska grejer såsom att offentlig verksamhet inte ska vara hur ministerstyrd som helst. Eller vikten av offentlighetsprincipen eller fri press och fritt kulturliv. Men så tror jag inte längre. Numera tror jag att Sd tycker att allt sånt är "vänsterliberalt klegg", eller vad de nu kallar det.

Och då tror jag att regeringen slits mellan de där positionerna. De vill framstå som att de gillar gamla vanliga demokratiska Sverige, men de är svårt frestade av all den makt de kan få om de kör högerut mer hämningslöst.

Den amerikanska politiken har väl en parallell variant på det här. Dvs, det handlar absolut inte bara om Trump. Men USA har väl aldrig varit en lika djup demokrati som Sverige.

Men den här regeringen visar ju, tycker jag, prov på en närmast exempellös ryggradslöshet å ena sidan. Min personliga idé är att nuvarande statsminister inte har någon skam i kroppen. Och jag tror att han mår bäst när han hejar på den starkaste, oavsett vad. (Återspeglas tex i vaga uttalanden om Venezuela.)

Ibland undrar jag om den här regeringen VILL något speciellt öht, mer än regera liksom?
Jag tror väl att många beslut som fattas (eller inte fattas) mest handlar om att göra SD och deras väljare nöjda, det har ju visat sig att många väljare gillar den här typen av populistiska budskap och har man tur så kan man rida vidare på den vågen ett tag till.
I ärlighetens namn gäller det ju även S till viss del.

Jag skulle välkomna lite mer ideologi i svensk politik men kom nu på att det här eg är fel tråd. :D

Ibland undrar jag om den här regeringen VILL något speciellt öht, mer än regera liksom?
Jag tror väl att många beslut som fattas (eller inte fattas) mest handlar om att göra SD och deras väljare nöjda, det har ju visat sig att många väljare gillar den här typen av populistiska budskap och har man tur så kan man rida vidare på den vågen ett tag till.
I ärlighetens namn gäller det ju även S till viss del.

Jag skulle välkomna lite mer ideologi i svensk politik men kom nu på att det här eg är fel tråd. :D
Det där har jag också stört mig på länge. Det som bekymrar mig mest är att jag upplever en tydlig förskjutning bort från ideologiskt grundad politik och mer mot populism, där det snarare är den mest karismatiska eller bäst ”säljande” personen som får genomslag, snarare än tydliga värderingar eller långsiktiga visioner. Det blir som att vi som land bara driver runt på sjön utan något tydligt eller långsiktigt mål i sikte

Så det verkar som att USA dödade runt 80 stycken och skadade fler. bla. Maduros fru, som dök upp i rätten med bandage och blåmärken i ansiktet och advokaten sa att hon ev. har ett brutet revben. Känns ironiskt att ingen från USA lär ställas inför rätta för sin "gryningsräd".

Venezuela har väl haft problem under längre tid, alltid?

På sätt och viss är det rimligt att om ett land inte kan sköta sina gränser för att förhindra narkotikaspridning så bör man straffa högsta hönset. Ingen verkar gråta för personen maduro.

Är jag Maga-tänkare nu? Beklagar.

Absolut ingen snäll räd, kunde de inte skött det utan dödsfall.

Grönland har väl inte alltid skötts så bra av Danmark. En höjning av trivselnivån där skulle väl vara bra, bara det att de måste lära sig danska för att gå på universitet? Det är inte lätt. Är det så?

Grönland har väl inte alltid skötts så bra av Danmark. En höjning av trivselnivån där skulle väl vara bra, bara det att de måste lära sig danska för att gå på universitet? Det är inte lätt. Är det så?
Det finns väl tyvärr inget land som kan slå sig för bröstet när det gäller hur man bemött sin utsprungsbefolkning? USA är inte direkt ett föredöme på den punkten.
Så det är lätt att ha en åsikt.

På sätt och viss är det rimligt att om ett land inte kan sköta sina gränser för att förhindra narkotikaspridning så bör man straffa högsta hönset. Ingen verkar gråta för personen maduro.

Nej man måste inte kunna danska för att gå på universitetet på Grönland. Däremot så är grönländska ett krav på några utbildningar.

Och det känns inte så konstigt. Hur många utbildningar har inte krav på svenska i Sverige? Sker undervisningen på ett språk så måste man givetvis kunna det språket.

Grönland har egen regering.

Oavsett så ger det inte USA rätten att attackera en suverän stat och kidnappa dess ledare, det är emot folkrätten.

Det skulle kunna appliceras på Sverige också, det är inte precis så att vi har koll på vad som passerar våra gränser. Skall något annat land göra samma operation här? Det är den logiska förlängningen av resonemanget ovan och något att fundera över. Det USA gör nu ger konsekvenser långt större än enbart Venezuela och ju längre det får fortgå desto svårare att stoppa.

Det bor nånstans runt 53 000 personer på Grönland. Det betyder ju helt enkelt att landet inte kan erbjuda tex all form av högre utbildning på grönländska. Grönländare har tillgån till danska universitet på ungefär samma villkor som danskar, men undervisning ges ju inte på grönländska. Vi har ju heller inte alla utbildningar på samiska.

Nu försvarar jag inte Danmarks kolonialisering av Grönland. Det här handlar om språk.

Det skulle kunna appliceras på Sverige också, det är inte precis så att vi har koll på vad som passerar våra gränser. Skall något annat land göra samma operation här? Det är den logiska förlängningen av resonemanget ovan och något att fundera över. Det USA gör nu ger konsekvenser långt större än enbart Venezuela och ju längre det får fortgå desto svårare att stoppa.
Utmaningen blir att hitta det land som fungerar perfekt avseende narkitika, och som sedan får straffa alla andra länders högsta höns. Eller nåt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka