Det var bara min egen tanke om var de intressanta perspektiven ligger, inte något värderande av vad någon annan användare skrivit.
Men jag funderade lite på, efter att jag skrivit, om man hamnar i olika perspektiv beroende på hur man ser på vad det är för slags agerande det primärt handlar om: USA i relation till sin omvärld eller Trump i relation till sin egen makt.
Jag uppfattar detta som i första hand ett agerande av Trump där han bara tar ytterligare ett steg på samma väg där hans egen makt står utanför institutionella gränser. Bara att det nu handlar om att gå utanför folkrätten, utöver egna landets institutioner. Ett principiellt kliv.
Men om man uppfattar detta i första hand som ett agerande av USA som aktör på den internationella arenan kan jag se att man lägger andra aspekter i förgrunden för tolkningen. Antar man då tillskriver likheterna i de parallellerna du nämner ett annat värde.
Olika perspektiv, inget av det rätt eller fel och båda med sina poänger.
Lite förmodar jag det hänger på om man ser Trump som i detta fallet agerande för sin egen makts räkning eller för nationens räkning?
Jag uppfattar det inte som att det tidigare varit separerat på det viset, även om det så klart funnits interna politiska maktspel bakom hur USA agerat i tidigare sammanhang. Då har agerandet, även om det varit kontroversiellt, ändå skett inom ramarna för den egna nationens institutioner.