Attacker i Caracas/Venezuela

Bukefalos 30 år!

Vad hindrar USA från att helt enkelt förklara att nu är Grönland deras? De har ju en stor militärbas där redan och nåt verkligt motstånd kan Grönländarna knappast komma med. Eller danskarna. Vad skulle hända? Rent praktiskt? Protester och fördömanden i all ära, men de har ju ingen egentlig verkan. Det skulle inte förvåna mig alls om nåt sånt kommer att ske.

Vad hindrar USA från att helt enkelt förklara att nu är Grönland deras? De har ju en stor militärbas där redan och nåt verkligt motstånd kan Grönländarna knappast komma med. Eller danskarna. Vad skulle hända? Rent praktiskt? Protester och fördömanden i all ära, men de har ju ingen egentlig verkan. Det skulle inte förvåna mig alls om nåt sånt kommer att ske.
Jag vill tro att det fortfarande finns NÅGON runt Trump som pedagogiskt kan förklara för honom att ett sådant drag skulle ställa till det ganska mycket för Nato i sin helhet. (Att någon skulle klara av att förklara det där med länders suveränitet, hyser jag inget hopp om.)

Jag vill tro att det fortfarande finns NÅGON runt Trump som pedagogiskt kan förklara för honom att ett sådant drag skulle ställa till det ganska mycket för Nato i sin helhet. (Att någon skulle klara av att förklara det där med länders suveränitet, hyser jag inget hopp om.)
Det tror jag nog faktiskt att han förstår. Trumps relation till Nato var ju lite skeptisk även förra gången han var president.

Det tror jag nog faktiskt att han förstår. Trumps relation till Nato var ju lite skeptisk även förra gången han var president.
Jo, så klart. I någon mening. Men har han gjort en riskanalys av att som Natoland "överta" ett annat Natoland? Det vore ändå något mycket konstigare att göra, än att angripa Venezuela, vilket ju med god marginal är illa nog. Venzuela är ändå mer tydligt i den amerikanska utrikespolitiska traditionen på området "vi skiter i att ni är ett suveränt land".

Vad hindrar USA från att helt enkelt förklara att nu är Grönland deras? De har ju en stor militärbas där redan och nåt verkligt motstånd kan Grönländarna knappast komma med.
USA hade under sextiotalet mellan 30-50 olika militärbaser på Grönland.
Idag har de en enda, den som tidigare hette Thule.

Det är ju inte direkt så att Danmark/Grönland har vräkt jänkarna, utan USA har alldeles självt kommit fram till det var för dyrt att driva i förhållande till vad det gav. Så security-skälet till annektering faller på sin orimlighet redan innan "fråga Danmark/Grönland om ni vill ha fler baser"-tanken dyker upp.

Återstår då vad som finns i marken och kontinentalsockeln därikring. Här är väl rare earth-metaller som är hetast just nu, men de kommer kosta väldigt mycket mer att utvinna än på andra ställen runt om i världen.
Precis som den Venezuelanska oljereserverna, som visserligen finns i stora mängder på papper men är rätt dyr att få upp ur marken i användbar form.

USA hade under sextiotalet mellan 30-50 olika militärbaser på Grönland.
Idag har de en enda, den som tidigare hette Thule.

Det är ju inte direkt så att Danmark/Grönland har vräkt jänkarna, utan USA har alldeles självt kommit fram till det var för dyrt att driva i förhållande till vad det gav. Så security-skälet till annektering faller på sin orimlighet redan innan "fråga Danmark/Grönland om ni vill ha fler baser"-tanken dyker upp.

Återstår då vad som finns i marken och kontinentalsockeln därikring. Här är väl rare earth-metaller som är hetast just nu, men de kommer kosta väldigt mycket mer att utvinna än på andra ställen runt om i världen.
Precis som den Venezuelanska oljereserverna, som visserligen finns i stora mängder på papper men är rätt dyr att få upp ur marken i användbar form.
Trump menar ju att det är av "säkerhetsskäl" USA behöver Grönland. Om det är ett svepskäl vet vi ju inte. Men man kan ju misstänka.

Jo, så klart. I någon mening. Men har han gjort en riskanalys av att som Natoland "överta" ett annat Natoland? Det vore ändå något mycket konstigare att göra, än att angripa Venezuela, vilket ju med god marginal är illa nog. Venzuela är ändå mer tydligt i den amerikanska utrikespolitiska traditionen på området "vi skiter i att ni är ett suveränt land".
Det är såklart svårt att veta om Trump mest testar gränser verbalt eller kommer skrida till handling, och testa om något Natoland faktiskt kommer svara militärt mot USA som trots allt är mycket starkare.

Det är såklart svårt att veta om Trump mest testar gränser verbalt eller kommer skrida till handling, och testa om något Natoland faktiskt kommer svara militärt mot USA som trots allt är mycket starkare.
Jag tror det mycket beror på hur det går i Venezuela och andra länder, för varje framgång så testar hans administration mera, jag tycker det är väldigt tydligt och Grönland är högprioriterat. För Trumps personliga del är det nog att om det skulle lyckas är det en av de största händelserna i USA:s historia och det tilltalar nog honom väldigt mycket. Jag tror tyvärr inte Grönland och Danmark kan räkna med mycket stöd, t.ex. för Tyskland är nog deras bilindustri viktigare, och man ser det i hur EU och Europa reagerar, det Trump och hans administration håller på vore normalt helt oacceptabelt och skulle möta starka reaktioner och få direkta konsekvenser men det är närmast helt tyst.

Den här analysen av det som hänt i Venezuela pekar på det jag reagerat på samt lite mer som jag inte visste.

Carl Bildt delade den här texten på twitter och uttryckte en rädsla för att Europa förlorat förtroendet hos globala syd genom sina svaga reaktioner på folkrättsbrotten i både Gaza och Venezuela (jag delar, föga förvånande, den åsikten).
https://carnegieendowment.org/europ...st-of-europes-weak-venezuela-response?lang=en
Jag vet att vi diskuterat Bildt tidigare men bara väldigt kort och jag förstår inte hur du kan vilja länka till någon som han, inte bara har han haft fel i princip om nästan allt han uttalat sig om och haft ansvaret för, han var även genom Lundin oil direkt iblandad i vad som hände i Sudan och en del annat. Det enda han varit bra på är att se om sitt eget hus, allt annat har han varit en destruktiv kraft för.

Jag läste det han skrev i din länk och det håller samma kvalitet som annat han påstått genom åren.

Jag vet att vi diskuterat Bildt tidigare men bara väldigt kort och jag förstår inte hur du kan vilja länka till någon som han, inte bara har han haft fel i princip om nästan allt han uttalat sig om och haft ansvaret för, han var även genom Lundin oil direkt iblandad i vad som hände i Sudan och en del annat. Det enda han varit bra på är att se om sitt eget hus, allt annat har han varit en destruktiv kraft för.

Jag läste det han skrev i din länk och det håller samma kvalitet som annat han påstått genom åren.
Jag håller givetvis med om allt du säger om Lundin oil osv. jag är ju dessutom vänster så det är väldigt mycket annat jag inte håller med om i hans politik - men jag vidhåller att han är en av få högerröster som konsekvent uttalat sig vettigt gällande Israels förehavanden senaste åren (en av få som direkt fördömde attacken mot Iran), och som verkar förstå att folkrätten inte hänger på hur styret i landet som attackeras ser ut. Det senare är tyvärr sällsynt till vänster om honom också.

Venezuela har väl haft problem under längre tid, alltid?

På sätt och viss är det rimligt att om ett land inte kan sköta sina gränser för att förhindra narkotikaspridning så bör man straffa högsta hönset. Ingen verkar gråta för personen maduro.

Är jag Maga-tänkare nu? Beklagar.

Absolut ingen snäll räd, kunde de inte skött det utan dödsfall.

Grönland har väl inte alltid skötts så bra av Danmark. En höjning av trivselnivån där skulle väl vara bra, bara det att de måste lära sig danska för att gå på universitet? Det är inte lätt. Är det så?
Vilken narkotika menar du kommer från Venezuela till USA?

Men Trump gör ingen riskanalys alls. Det är han inte kapabel till.

Han är oerhört impulsiv och ombytlig, och agerar ofta på vad den senaste personen i hans stab "matade" honom med.

Det kan vara så att Stephen Miller driver på avseende Grönland.
Stephen Millers drivkraft handlar om dimmiga fascistiska idéer runt "herrefolk", "vit makt" och "världsherravälde" (eller till att börja med den amerikanska delen av världen).

Prova att leta reda på en intervju/ett framträdande från TV. t.ex. CNN eller så och hör en näst intill hysterisk kopia av Goebbels tala i staccato på ett nästan obegripligt sätt...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka