Attraktionslagen (utbruten från Dejtingtråden 34)

Ja jag tror att jag fattar hur du menar, men vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig för att det inte ska misstolkas. Jag hade bara svårt att se allt det destruktiva kring det jag själv tagit till mig av böckerna, förrän jag läste denna tråd. Precis som med Gud... ja jag tycker religion är destrutkivt på många sätt och vis. Likväl heter det att När Satan blir gammal blir han religiös. Nog händer det att jag ibland ber en högre makt om råd, väldigt sällan men dock. Jag tror de flesta människor funkar så när det kniper, även om de som i mitt fall inte ens är med i Sv Kyrkan...
Jag vet inte om jag håller med om att "de flesta människor" funkar så. Jag har då aldrig i mitt liv vänt mig till någon "högre makt" när jag varit i knipa och har mycket svårt att se mina ickereligiösa nära och kära göra det heller, det känns otroligt främmande för mig.
 
Jag vet inte om jag håller med om att "de flesta människor" funkar så. Jag har då aldrig i mitt liv vänt mig till någon "högre makt" när jag varit i knipa och har mycket svårt att se mina ickereligiösa nära och kära göra det heller, det känns otroligt främmande för mig.

Jag ska inte säga högre makt... kanske snarare universum eller så. Dvs jag tror inte alls på att en på något sätt "förtjänar" något men att ibland ber en att slumpen och faktorerna är på ens sida och inte emot en.

Sedan tror ju jag på att det finns något mer... lite vardagsmagi helt enkelt. Men jag är lite flummig i det avseendet :D
 
Jag ska inte säga högre makt... kanske snarare universum eller så. Dvs jag tror inte alls på att en på något sätt "förtjänar" något men att ibland ber en att slumpen och faktorerna är på ens sida och inte emot en.

Sedan tror ju jag på att det finns något mer... lite vardagsmagi helt enkelt. Men jag är lite flummig i det avseendet :D
Okej att Du kör på den linjen liksom, men att påstå att de flesta ickereligiösa människor vänder sig till högre makter när de är i trångmål känns inte rätt. Det känns tvärtom lite religiöst. :D
 
Jag vet inte om jag håller med om att "de flesta människor" funkar så. Jag har då aldrig i mitt liv vänt mig till någon "högre makt" när jag varit i knipa och har mycket svårt att se mina ickereligiösa nära och kära göra det heller, det känns otroligt främmande för mig.

Inte jag heller, trots att jag i många år har känt att jag inte har någon kontroll över mitt liv, inklusive nu i detta ögonblick. Men att lägga allt i händerna på någon högre makt? Nej, aldrig. Det skulle innebära att överge min tro på att jag trots allt själv kan styra vad som kommer härnäst, jag har bara inte hittat rätt vägar och verktyg ännu.

Det känns som en så uppgiven världssyn för mig, att hänvisa till något större som man tror styr allt. Varför då försöka göra någon förändring alls om det i i slutändan ändå är någon annan som sitter bakom spakarna? Vad spelar det för roll vad jag gör om universum ändå har bestämt något annat?
 
Jag ska inte säga högre makt... kanske snarare universum eller så. Dvs jag tror inte alls på att en på något sätt "förtjänar" något men att ibland ber en att slumpen och faktorerna är på ens sida och inte emot en.

Sedan tror ju jag på att det finns något mer... lite vardagsmagi helt enkelt. Men jag är lite flummig i det avseendet :D
Precis så menade jag.
 
Jag vet inte om jag håller med om att "de flesta människor" funkar så. Jag har då aldrig i mitt liv vänt mig till någon "högre makt" när jag varit i knipa och har mycket svårt att se mina ickereligiösa nära och kära göra det heller, det känns otroligt främmande för mig.

Nej okej då. Då ber jag om ursäkt om det klevs på nåns öm tå för befolkningen i stort. Ja jag tycker det dras något oerhört mkt på höga växlar i den här tråden...
 
Äh, jag är icke-troende men ber ibland till gud om saker utifall att det skulle fungera. Typ "kära gud, om du finns, låt mig inte ha fått parkeringsböter för att jag parkerade över tiden". 😅

Exakt så. Men det var tydligen fel av mig att uttrycka det, eller så misslyckades jag med att visa på omfattningen av det jag menade, vilket var typ exakt det där du skrev och som @athena_arabians också skrev. Ett mellanting av era inlägg helt enkelt.
 
Det finns en del att läsa kring toxic positivity, gaslighting och attraktionslagen om man googlar. Det tycker jag ger ett större perspektiv kring hur det kan vara destruktivt. Därmed inte sagt att det är direkt skadligt att "plocka russinen ur kakan", men så som andra inlägg här talar om "frekvens" och annat hittepå etc så kan det slå helt fel beroende på vem som läser.

Ok, ja jag hade helt enkelt missat att använda Google då i mitt sökande efter lite själslig tillförsikt ;) Skämt åsido. Men jag tror mitt budskap framgått tydligt vid det här laget. Jag personligen har blivit hjälpt av att plocka russin och tänka att mina negativa tankar innebär negativt resultat. För mig. Men ja, allt kan bli destruktivt oavsett metod om man ska vara sån, det finns ju alltid nån mottagare som inte är lämplig. Ska man verkligen hårdra det så får man alltså inte nämna nåt tankesätt öht utom de vetenskapligt vedertagna? Som fö inte heller hjälper precis alla.
 
Nej det säger jag inte.
Det jag menar är att man måste öppna upp för nya upplevelser om man vill ta emot dom.
Har man ett destruktivt mönster så är det ingen annan som kan ändra det än du själv.
Jag försvarar verkligen inte lagen om attraktion som verkar vara roten till allt ont enligt samtliga här inne 😂 jag skrev det iom att det inlägg jag svarade på tog upp det i sitt inlägg. Och ville bara berätta hur den hjälpte mig att bryta en dålig vana.

Jag ser inga fel i att tro på attraktionslagen lika lite som jag ser fel att inte tro på den. 😊
Det är inte roten till allt ont, men det funkar helt enkelt inte så. Vi är inte magiska, och kan styra världen med tankekraft. Du skulle fått lika mycket mothugg om du skrivit att månen är en ost. Helt enkelt för att det inte stämmer.
 
Ok, ja jag hade helt enkelt missat att använda Google då i mitt sökande efter lite själslig tillförsikt ;) Skämt åsido. Men jag tror mitt budskap framgått tydligt vid det här laget. Jag personligen har blivit hjälpt av att plocka russin och tänka att mina negativa tankar innebär negativt resultat. För mig. Men ja, allt kan bli destruktivt oavsett metod om man ska vara sån, det finns ju alltid nån mottagare som inte är lämplig. Ska man verkligen hårdra det så får man alltså inte nämna nåt tankesätt öht utom de vetenskapligt vedertagna? Som fö inte heller hjälper precis alla.

Tråkigt att du väljer att läsa mitt inlägg på det sättet. Nu var det ju inte specifikt ditt inlägg som egentligen gjorde att diskussionen bröt ut, utan en annan användarens inlägg med tillhörande påståenden. Källkritik är väl viktigt oavsett tänker jag.
 
Nej det säger jag inte.
Det jag menar är att man måste öppna upp för nya upplevelser om man vill ta emot dom.
Har man ett destruktivt mönster så är det ingen annan som kan ändra det än du själv.
Jag försvarar verkligen inte lagen om attraktion som verkar vara roten till allt ont enligt samtliga här inne 😂 jag skrev det iom att det inlägg jag svarade på tog upp det i sitt inlägg. Och ville bara berätta hur den hjälpte mig att bryta en dålig vana.

Jag ser inga fel i att tro på attraktionslagen lika lite som jag ser fel att inte tro på den. 😊
Att ha ett destruktivt mönster har noll att göra med attraktionslagen, som för övrigt är BS.
Svin lever inte bara med svin.
Destruktiva lever inte bara med andra destruktiva.
Fantastiska människor lever inte alltid med en lika härlig människa.
Bittra människor lever inte alltid med en annan bitter människa osv.

Nej, man får verkligen inte vad man sänder ut.
 
Nej okej då. Då ber jag om ursäkt om det klevs på nåns öm tå för befolkningen i stort. Ja jag tycker det dras något oerhört mkt på höga växlar i den här tråden...
Jag tycker ju att tonen är rätt lättsam. :) Men det är klart en blir lite obekväm när det talas om religiösa eller andliga upplevelser som om det vore någon slags norm hos ickereligiösa människor, jag känner inte alls igen mig där och får inte den vibben bland folk jag umgås med heller. Känner två människor som håller på med kristaller och liknande, men det är nog det närmaste jag kommer.
 
Jag tycker ju att tonen är rätt lättsam. :) Men det är klart en blir lite obekväm när det talas om religiösa eller andliga upplevelser som om det vore någon slags norm hos ickereligiösa människor, jag känner inte alls igen mig där och får inte den vibben bland folk jag umgås med heller. Känner två människor som håller på med kristaller och liknande, men det är nog det närmaste jag kommer.

Jag pratar inte om kristaller. Jag talar om det som @athena_arabians och @parellikusken hänvisar till här ovanför. Dvs inget alls att bli obekväm över. Det närmaste kristaller jag kommer är fö pannbandet i min hästs dressyrträns :angel:
 
Att ha ett destruktivt mönster har noll att göra med attraktionslagen, som för övrigt är BS.
Svin lever inte bara med svin.
Destruktiva lever inte bara med andra destruktiva.
Fantastiska människor lever inte alltid med en lika härlig människa.
Bittra människor lever inte alltid med en annan bitter människa osv.

Nej, man får verkligen inte vad man sänder ut.
Jag förstår inte hur ditt svar är relevant på mitt inlägg faktiskt 🤷‍♀️

Och jag lämnar diskussionen helt för tydligen är det inte okej att försöka tänka positivt utan att man tolkas som frireligiös 😂
 
Jag pratar inte om kristaller. Jag talar om det som @athena_arabians och @parellikusken hänvisar till här ovanför. Dvs inget alls att bli obekväm över. Det närmaste kristaller jag kommer är fö pannbandet i min hästs dressyrträns :angel:
Nej jag vet att du inte nämnde kristaller, men det är det närmaste den sortens tänk jag kommer i min bekantskapskrets - att det finns någonting utifrån som påverkar våra liv. Själv tycker jag att idén är ,mycket främmande, och de flesta jag känner delar den filosofin.
Boken som diskuteras i trådstarten har jag inte läst och utifrån kommentarerna här tänker jag mest att jag nog låter bli. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp