Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aristokratiska! Just det! Bra beskrivning! Tycker att det gäller både dem och den skotska hjorthundenFör mig är det allra vackraste en välmusklad tigrerad boxerhane. Måste se atletisk ut, inte tung och "krallig", och ha en elegant hals.
Finns dock många stora raser som jag tycker är vackra, så länge de inte är för massiva eller för spensliga. Borzoi ser fantastiskt aristokratiska ut. Älskar färgen på en irländsk setter. Tycker det häftigt med den variation som finns inom arten.
Är dock ingen småhundsmänniska. Så kan inte tänka mig att byta boxer mot mindre trubbnos som många gör när de blir äldre. Jag får hålla mig stark i armarna helt enkelt.
Tycker att hundar bör kunna gå och springa 2-3 timmar i normalt väder utan att låta och rossla.Efter att ha varit på hundkurs där en annan deltagare hade en mops så blev jag om möjligt ännu mer kritisk till trubbnosaveln.
Visst, vi var utomhus och det var ganska varmt men alla sunda hundar bör fasen klara att gå en kvart i tät skog (=skugga) utan att det piper och rosslar om vartenda andetag.
Jag håller med, jag tyckte bara att det blev så bisarrt när den hunden inte ens fixade en kvarts promenad i skuggan.Tycker att hundar bör kunna gå och springa 2-3 timmar i normalt väder utan att låta och rossla.
Oftast behöver de ju inte ens röra sig för att det ska pipa och rossla. Egentligen borde större delen av dem förmodligen sova med andningshjälp.Efter att ha varit på hundkurs där en annan deltagare hade en mops så blev jag om möjligt ännu mer kritisk till trubbnosaveln.
Visst, vi var utomhus och det var ganska varmt men alla sunda hundar bör fasen klara att gå en kvart i tät skog (=skugga) utan att det piper och rosslar om vartenda andetag.
Ja verkligen.Tycker att hundar bör kunna gå och springa 2-3 timmar i normalt väder utan att låta och rossla.
Det måste anmälas. Länsstyrelsen åker inte och kontrollerar uppfödare på rutin eftersom det inte tillhör deras uppdrag.Med tanke på att det är olagligt att avla på defekter så förstår jag inte mycket av dagens avel eller ens att man köper en hund av en ras med stora fysiska problem.![]()
Det är bara att titta på uppfödare och utställare av många raser i SKK. Rasklubbarna borde vara mer aktiva men väljer att blunda och domarna belönar defekterna på bekostnad av hälsan.Det måste anmälas. Länsstyrelsen åker inte och kontrollerar uppfödare på rutin eftersom det inte tillhör deras uppdrag.
Jag gissar att det är skitsamma om jag anmäler uppfödare av mopsar, bulldogar m fl raser, Länsstyrelsen kommer inte ge någon avelsförbud.Det måste anmälas. Länsstyrelsen åker inte och kontrollerar uppfödare på rutin eftersom det inte tillhör deras uppdrag.
Vad jag hört från folk som jobbar på länsstyrelse är problemet att de nästan aldrig får in några anmälningar om trubbnosavel. De vet att de förekommer, men det är ju inte olagligt att äga en sjuk hund så länge man inte avlar på den. Det verkar inte heller riktigt finnas verktyg att hantera den här typen av organiserad djurskyddsbrottslighet utan det hanteras som enskilda fall. Dvs vet du att uppfödare Anna Svensson tagit valpar på sjuka Molly, anmäl!Jag gissar att det är skitsamma om jag anmäler uppfödare av mopsar, bulldogar m fl raser, Länsstyrelsen kommer inte ge någon avelsförbud.
Jag vet fall där kennlar har belagts med avelsförbud, specifikt trubbnos. Men det sker alltså kennel för kennel, inte för en hel ras.Jag gissar att det är skitsamma om jag anmäler uppfödare av mopsar, bulldogar m fl raser, Länsstyrelsen kommer inte ge någon avelsförbud.
Det ingår inte i länsstyrelsens uppdrag. Då måste man i så fall skriva om deras uppdrag.Ett alternativ hade kanske kunnat vara för länsstyrelsen att besöka utställningar? Kolla vilka hundar som är helt slut efter att ha varit inne i ringen och sedan besöka uppfödarna till de hundarna istället för att vänta på anmälningar? Jag tycker även att ägarna borde få någon sorts påföljd i så fall, men det går nog inte så länge de inte avlar på hunden. Det skulle kanske vara att de ställer ut en hund som är för osund för att kunna ställas ut utan obehag i så fall. Även domare som dömer fram de osunda hundarna borde få något straff för det.
Eftersom utställning verkar vara det viktigaste sättet att meritera de sjuka och osunda raserna och att folk avlar för att vinna så tror jag att mycket hårdare kontroller och påföljder/straff för alla inblandade i utställningarna för osunda hundar är det som svider mest.
Jag vet inte hur det är på hundutställningar, men iallafall i petclass (rasklass har jag dålig koll på) på marsvinsutställningar så kan domaren välja att ingen i klassen får silverkort (cert för petclass) eller går vidare till final oavsett vem som kommer först.
Det ingår inte i länsstyrelsens uppdrag. Då måste man i så fall skriva om deras uppdrag.
Det ingår ju i djurskydd. Tycker inte att det är så olika än att kontrollera kennlarDet ingår inte i länsstyrelsens uppdrag. Då måste man i så fall skriva om deras uppdrag.