Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

Bukefalos 30 år!

Det ingår ju i djurskydd. Tycker inte att det är så olika än att kontrollera kennlar

Jag tycker det vore rimligare att lägga det arbetet på SKK. Länsstyrelsen har verkligen inte resurserna.

SKK har knappast så många resurser att upplåta heller men dom skulle åtminstone kunna få mer råg i ryggen och vara hårda mot dom som ställer osunda hundar och domarna som premierar dom. Särskilda rasspecifika domaranvisningar har funnits inom många raser, det systemet skulle kunna återkomma och utvecklas till exempel.

Förmodligen skulle det leda till att många uppfödare slutar visa sig på utställning för att dom vet att deras hundar inte har nåt att hämta men det ser jag som nåt positivt. Vinner inte sjuka hundar så blir det mindre lockande att föda upp dom, åtminstone för dom som bryr sig om showmeriter.

Senast ändrad:
Återkomma? Det har aldrig tagits bort, heter dock numera BSI (Breed Specific Instructions) eftersom det exporterats till fler länder. :)

Jamen dåså, jag fattade inte riktigt om det var samma sak eller om det var nåt nytt. Bryr mig liksom noll och ingenting om utställning för egen del.

På ursprungsfrågan så älskar jag alla hundar och tycker de allra flesta raserna är fina på sitt sätt :)

Men sen tror jag att man precis som man tycker sin partner är världens snyggaste, får ett annat öga även för sin egen hund och dens ras.

Jag kände inget särskilt för shih tzu innan jag skaffade en och ärligt talat var det inte ens en ras som från början stod på min lista över eventuella kandidater men nu när jag har en så tycker jag ju att han är den finaste hunden som finns och jag blir alltid glad när jag ser andra shih tzus ute i det vilda. :)

Jag tycker det vackraste på en hund är utstrålning, attityd, glädje, energi, ögon fulla av bus och en djup blick som möter en när man är ledsen, trött eller ensam och så ser man kärleken i hunden som kommer och lägger sig hos en. En blick mer än tusen ord.

Jag tycker det är attraktivt med hundar som vill saker, som spricker av glädje vid träningar eller om man varit borta och det är jätte viktigt för dom att visa vilka fina ben eller leksaker dom har och inte vet gränsen av hur roligt det är med ett ben eller en räv.

Det var utstrålningen som gjorde att jag som tioåring bestämde mig för att jag ville ha en kines och den utstrålningen har jag inte tröttnat på.

Jag har insett att jag gillar de flesta utseendena på hundar utom krull och extremt långhåriga. Man ser ju inte hur hunden ser ut för all päls? 😅

Troligen kommer jag inte äga någon om jag inte tröttnar på brukset men vinthundar i alla möjliga varianter är de vackraste. Favoriter är faraohund, saluki och borzoi. Om jag ser en borzoi ute kan jag nästan börja hoppa av glädje 😁

Har också väldigt svårt att förstå hajpen kring merle. De är inte fula men det är inte ett "cleant" utseende och det börjar gå till extrem överdrift när merle-valpar kostar mer än icke-merle syskon i samma kull.
Ja med!! BORZOI.....världens coolaste hund!

• Gilla
Reactions: Sel
Ok. Denna tråd är både ny och ganska gammal, men jag har hoppat runt lite. Väääääldigt vad åsikterna går isär, ser jag!

Själv är jag nog allätare och gillar varierad kost.

Jag gillar engelsk staffirdshire, rottweiler och boxer men jag gillar också sheltie, pumi och faktisk också isländsk fårhund och kelpie.

Men så klart gillar jag de raser vi har och har haft, dvs dvärgschnauzer, schnauzer, rottweiler och dansk-svensk gårdshund.

Jag har en önskelista och en verklighetslista.

Önskelistan är ren fåfänga; och där finns borzoi, dobermann och faktiskt numera, rottweiler. Det blir ingen rottis i verkligheten mer för oss.

Men min verklighetslista är lite spretig. Jag gillar hundar med lite fart i och som ger intryck av energi och lite go, lojala och med fin blick och lättskötta pälsar, helst.

Schnauzer blir det troligen inte igen av den enkla anledningen att jag är för lat för att hålla hunden snygg nog. Men välskötta schnauzrar, wow... så fina!

Jag är rätt så allätare på vad för typ av hund Jag gillar. Jag har haft nakenhund tidigare, älskar en sund avlad schäfer utseende. Huskies, vinthundar, Berner sennen, västgötaspets, corgi, pudel...

Tycker såklart min egen är hemskt vacker. Han är ju blandras dok. Pappan är 100% släthårig jack russell med stamtavla. Det är ju mamman vi inte vet.
Dom säger att mamman är 50% jack russell och 50% staffy. Men staffy är ju ett väldigt välanvänt ord här I Australien och jag tänker att det är ingen ras.. bara ett ord man använder för en blandras som har något "bull" I sig?
Eftersom en staffy kan vara alltifrån 10kg till 50kg här.

Möjligt att mamman har english staffordshire i sig. Kanske med chihuahua? Jag ser ingen jack russell i henne när man tittar på henne.

Funderar på att köpa sånt dna test och skicka in men tänker också slöseri på pengar om det är scam? Någon som vet om de faktiskt är på riktigt?

Bifogar foto på min hund, han är ca 30-40cm i mankhöjd och väger 14kg
Screenshot_20260630_220140_Gallery.webp

Foto på mamman där till höger...
Vad tror vi? :D hennes nos är smalare än min hund. Hon har ett "bully smile" dock när hon gapar
Screenshot_20260726_090003_Gallery.webp

Foto på mamman där till höger...
Vad tror vi? :D
Visa bifogad fil 188690
Tycker absolut att det skulle kunna finnas både någon typ av bullhund (här i UK skulle det nog också benämnas som "staffie" sådär i folkmun) och chihuahua i mamman. Någonting med ögonen och nosen säger chiuhahua.

Om jag såg din utan referens skulle jag absolut gissa generell staffe/bullblandis. :)

Jag är extremt skeptisk till testerna man köper online men har ingen egen erfarenhet.

Funderar på att köpa sånt dna test och skicka in men tänker också slöseri på pengar om det är scam? Någon som vet om de faktiskt är på riktigt?
Kör på Embark i så fall. Vissa andra verkar mest gissa hejvilt på vad det kan tänkas finnas i för raser, och tex Wisdom verkar tänka att varenda hund på jorden är en chihuahua-korsning :p

För mig beror det på var jag ser hunden om den är vacker eller inte.
En hund i arbete kan vara jätte snygg medan den inte alls är lika tilltalande i en ring.

Så länge den är byggt hälsosamt så kan jag ser det fina i dom flesta raser.

Vackrast är hundar med lite lång nos och halvlång, slät päls; islandsk fårhund, mediumpälsat collie, chodsky pes, långhårig schäfer, i tricolor eller gul färg (inte skuggad sable).
Därefter kommer vinthundar som varghund, borzoi, saluki, windhound, afghan.

Jag har ju alltid varit väldigt svag för spetsar. En snygg malamute, husky eller framförallt en snygg Yakutian Laika är enligt mig sjukt snygga hundar.

När jag ställde Eurasier förut på utställning så hamnade jag i ring efter Faraohundarna och blev helt tagen av deras graciösa stil. Jag har ju sett Faraohundar på bilder många gånger, men aldrig någonsin förstått hur otroligt vackra de är. Det lite som när en person man ska på dejt med är lite dålig på bild, men sen i verkligheten är den hur snygg som helst. Så upplevde jag Faraohundarna, helt tagen blev jag. Tycker nog till och med att de är lite fula på bild, men i verkligheten... :love:

Angående min egen ras: tollare.

Det finns tollare som är jättefina och lika vanligt eller vanligare är det med riktigt fula hundar tycker jag. Rasen är ju i mångt och mycket väldigt delad mellan ganska kortbenta lågställda individer med rejälare benstomme, och sedan de smärtare högställda varianterna. Jag har otroligt svårt för lågbenta tollare som dessutom fått ganska runda öron. Har de det och dessutom fått rosa nos, då ser de ut som små grisar i min värld. :o (Får väl ångra mig att jag sagt detta den dagen jag själv potentiellt får hem en sån :D )

Kan annars tycka rosa nos är lite gulligt på vissa individer, men ofta då nättare hundar med lite benlängd. Tyvärr är det kortbenta hundar som ofta prioriteras i utställningsringarna. Jag har aldrig förstått det, till och med individer som man ser har fruktansvärda benställningar går bättre i ringarna ofta. Sällan är det ju också de som går bäst i jakten, men det är ju inget nytt fenomen att utställningarna sällan premierar det som raserna skulle må bra av. :p

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka