Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

Bukefalos 30 år!

Angående min egen ras: tollare.

Det finns tollare som är jättefina och lika vanligt eller vanligare är det med riktigt fula hundar tycker jag. Rasen är ju i mångt och mycket väldigt delad mellan ganska kortbenta lågställda individer med rejälare benstomme, och sedan de smärtare högställda varianterna. Jag har otroligt svårt för lågbenta tollare som dessutom fått ganska runda öron. Har de det och dessutom fått rosa nos, då ser de ut som små grisar i min värld. :o (Får väl ångra mig att jag sagt detta den dagen jag själv potentiellt får hem en sån :D )

Kan annars tycka rosa nos är lite gulligt på vissa individer, men ofta då nättare hundar med lite benlängd. Tyvärr är det kortbenta hundar som ofta prioriteras i utställningsringarna. Jag har aldrig förstått det, till och med individer som man ser har fruktansvärda benställningar går bättre i ringarna ofta. Sällan är det ju också de som går bäst i jakten, men det är ju inget nytt fenomen att utställningarna sällan premierar det som raserna skulle må bra av. :p
Jag har också väldigt svårt för kortbenta tollare, de ser ut som en helt annan typ av hund på något sätt.

Det är det verkligen...

Kom på en annan ras dessutom. Om jag skulle köpa en hund bara för att ha något att dregla över varje gång jag tittar på den, då hade jag nog kanske köpt mig en Kleiner münsterländer :love:

Min granne har en Kleiner Münsterländer som är bland det vackraste som finns i hundväg. :love:

De flesta raser och hundtyper är ju fina på sitt sätt, men rent allmänt gillar jag nog mest hundar som ser lite "utdragna" ut. Alltså elegant och atletiskt byggda med långa ben, lång hals, lång nos etc. Älskar vinthundar, speciellt borzoi, saluki, podenco ibicenco och faraohundar. Finns många vackra fågelhundar också, där vizsla och weimaraner nog hamnar högst på listan. Scandinavian hounds är ofta väldigt vackra också.

Mina fantasi-drömhundar som jag aldrig kommer skaffa är en helsvart borzoi eller en långhårig weimaraner :love:

Det är det verkligen...

Kom på en annan ras dessutom. Om jag skulle köpa en hund bara för att ha något att dregla över varje gång jag tittar på den, då hade jag nog kanske köpt mig en Kleiner münsterländer :love:
Min granne har en Kleiner Münsterländer som är bland det vackraste som finns i hundväg. :love:
Ja, otroligt vacker. Är tur för rasen att den behöver meriter från jaktprov för att bli utställningschampion.

Kom att tänka på färger jag gillar, på tollare gillar jag de mörkare gärna med snygga vita tecken. Om den har bläs gillar jag bara tunna. På andra raser älskar jag svart, gärna helsvart eller svart med mindre vita tecken. Flera raser som ska vara övervägande vita (typ papillon och foxterrier) tycker jag är snyggare när de har "för mycket" färg.

Kom att tänka på färger jag gillar, på tollare gillar jag de mörkare gärna med snygga vita tecken. Om den har bläs gillar jag bara tunna. På andra raser älskar jag svart, gärna helsvart eller svart med mindre vita tecken. Flera raser som ska vara övervägande vita (typ papillon och foxterrier) tycker jag är snyggare när de har "för mycket" färg.
Kul att höra vad du tyckte teckningsmässigt på tollarna! Jag håller väl ”generellt” med om det mörkare, eller kanske snarare de som är mittemellan nu när jag tänker efter. 🧐

Jag har ju en med väldigt sparsamt med vitt, men jag gillar verkligen de med vit teckning. För min del får de gärna vara övertecknade dessutom, visst hade jag tyckt det var synd att inte kunna ställa ut men de är ju så fina 🙄🙈

Jag älskar de ganska breda bläsarna. En av kullarna jag är spekulant på nu har en hane som jag tycker rent exteriört och teckningsmässigt är väldigt tilltalande. Det tycker jag inte om alla tollare direkt 😁

Kul att höra vad du tyckte teckningsmässigt på tollarna! Jag håller väl ”generellt” med om det mörkare, eller kanske snarare de som är mittemellan nu när jag tänker efter. 🧐

Jag har ju en med väldigt sparsamt med vitt, men jag gillar verkligen de med vit teckning. För min del får de gärna vara övertecknade dessutom, visst hade jag tyckt det var synd att inte kunna ställa ut men de är ju så fina 🙄🙈

Jag älskar de ganska breda bläsarna. En av kullarna jag är spekulant på nu har en hane som jag tycker rent exteriört och teckningsmässigt är väldigt tilltalande. Det tycker jag inte om alla tollare direkt 😁
Det är nog mest att jag inte gillar utseendet av ljusa tollare, både "mellan" och mörka kan jag tycka är snygga. Min har vitt på tårna och bröstet men inget på svansen, vilket är lite synd för jag tycker det är fint. Sen gillar jag verkligen hans huvud så jag har svårt att tänka mig honom med bläs. Jag tror att breda bläsar, speciellt när de blir vida i pannan över ögonen, ser lite aussie-aktiga ut? Jag vet inte varför jag känner så 🤷‍♀️

Övertecknat kan vara rätt coolt även om det inte riktigt är min grej! Om allt annat är bra känns det som en mindre detalj för mig.

Sen har jag också preferenser om pälsmängd. Vissa har så himla mycket! Då tycker jag att de ser tyngre ut. Sen kan vissa ha för lite, men det kan vara att jag är van vid hanhund och att tikar ju kan bli mer utfällda ibland, så där är jag kanske orättvis.

Jag blir lite avundsjuk på att du letar valp, jag måste nog vänta ett eller två år innan det blir dags igen!

Det är nog mest att jag inte gillar utseendet av ljusa tollare, både "mellan" och mörka kan jag tycka är snygga. Min har vitt på tårna och bröstet men inget på svansen, vilket är lite synd för jag tycker det är fint. Sen gillar jag verkligen hans huvud så jag har svårt att tänka mig honom med bläs. Jag tror att breda bläsar, speciellt när de blir vida i pannan över ögonen, ser lite aussie-aktiga ut? Jag vet inte varför jag känner så 🤷‍♀️

Övertecknat kan vara rätt coolt även om det inte riktigt är min grej! Om allt annat är bra känns det som en mindre detalj för mig.

Sen har jag också preferenser om pälsmängd. Vissa har så himla mycket! Då tycker jag att de ser tyngre ut. Sen kan vissa ha för lite, men det kan vara att jag är van vid hanhund och att tikar ju kan bli mer utfällda ibland, så där är jag kanske orättvis.

Jag blir lite avundsjuk på att du letar valp, jag måste nog vänta ett eller två år innan det blir dags igen!

Jag håller nog med dig angående bläsen, jag gillar när de börjar tunna uppe på pannben och blir bredare nedtill nosen. Tänkte visa bild i tråden för övriga att se, men hittade ingen på Google och vill inte visa någon vars hund jag ”känner”. Känns märkligt 🙈

Jag är 100% emot kupering, men ska jag vara ärlig så är en snygg och kuperad doberman bland det absolut snyggaste som finns. Jag gillar generellt slanka atletiska hundar som inte är extrema åt något håll, helst med slät päls. Helst åt det mörkare hållet helfärgade eller typ blackn tanfärgade Det finns ett undantag gällande extremhet och det är nog Saluki.
Sen kan gråraggiga hundar vara fina grizzle hos saluki

Jag är 100% emot kupering, men ska jag vara ärlig så är en snygg och kuperad doberman bland det absolut snyggaste som finns. Jag gillar generellt slanka atletiska hundar som inte är extrema åt något håll, helst med slät päls. Helst åt det mörkare hållet helfärgade eller typ blackn tanfärgade Det finns ett undantag gällande extremhet och det är nog Saluki.

Ja öronkuperingen kan ju tyvärr vara väldigt snyggt på både doberman och boxer. 🙈 Jag brukade tycka det var helt horribelt även utseendemässigt, men nu har jag sett så många äldre bilder på kuperade europeiska boxrar att jag svängt i frågan om utseendet (dock får man ju ha i åtanke att de bilder som man får se är på riktiga topphundar, så det påverkar ju). Sen tycker jag så klart fortfarande att det inte är okej på något sätt.

Ja öronkuperingen kan ju tyvärr vara väldigt snyggt på både doberman och boxer. 🙈 Jag brukade tycka det var helt horribelt även utseendemässigt, men nu har jag sett så många äldre bilder på kuperade europeiska boxrar att jag svängt i frågan om utseendet (dock får man ju ha i åtanke att de bilder som man får se är på riktiga topphundar, så det påverkar ju). Sen tycker jag så klart fortfarande att det inte är okej på något sätt.
Jag tycker helt ärligt att det är jättefult och att alla "kuperingsraser" är mycket finare i sina naturliga öron!

Jag tycker helt ärligt att det är jättefult och att alla "kuperingsraser" är mycket finare i sina naturliga öron!

Jag tror det beror på hur mycket man ser av raserna och vilka detaljer man gillar. Ju mer jag detaljstuderat boxerhuvuden, ju mer har insett hur det förbättrade vissa bitar. Sen tror jag också att det faktum att det är ett stort och onödigt ingrepp gör att man tycker det är fult av bara den anledningen. Så var det förut för mig i alla fall, men det är så klart väldigt personligt hur man reagerar.

Håller helt med ang kuperad dobermann. Ffa som man kuperade förr - numera är det mest fula antenner.

Men ett par naturliga öron är det mysigaste som finns. :love:

Håller med! En välväxt dobermann, som de två i Miami Vice på 80-talet....ah!

Och jag är också motståndare till kupering.

Hypocrite, huh?

Håller med! En välväxt dobermann, som de två i Miami Vice på 80-talet....ah!

Och jag är också motståndare till kupering.

Hypocrite, huh?
Tycker inte det är hycklande att tycka det är vackert faktiskt.
Två saker kan ju vara sanna samtidigt liksom.

Hade man kunnat avla fram dem med den typen av öron så hade jag gärna haft en, men nu går det inte och då blir det inget.

Men främst saknar jag huvudena på dobermann som var otroligt mycket vackrare förr :love:
Kalina-Mia-v.-Noren-Stamm.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka