% av olika raser ?

Mynta2

Trådstartare
Om pappan är 100% Rottweiler och mamman 75% Rottweiler och 25% schäfer...Hur många % Rottis och Schäfer blir valparna då ??? *dålig i matte*
 
hm det borde väl bli 85% rottis och 15% schäfer eller är jag helt ute och reser???
 
Fan vilken hund...jag är bara glatt överaskad att det inte är Border med också ;) :angel:
 
Det går inte att räkna i procent. Hunden kan få mest av schäferanlaget trots att den har minst av det.
Det kan bli helt skilt bland alla valparna i kullen.
En kan få rottistemperament men schäferutseende och en annan både rottisutseende och temperamnet etc.
 
På pappret så kan man räknat ut procent, men i verkligheten fallerar det.

Vissa anlahg är mer dominata och slår ut andra osv.
para man tex en svart labbe och en golden - så får man nästan alltid övervägande mörka hundar :-)
 
50% av generna kommer garanterat från varje
förälder, vilket innebär att den blir minst
50% rottis. Sedan kan du ju inte säga vilka
gener den ärver från blandningen, eftersom
den har 50% av vardera rasen och slumpen avgör
vilka som förs vidare.
 
Varför inte bara kalla det för en gatukorsning...det är det ju ändå... :smirk:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·
Hundträning Vi har funderat på att skaffa en valp. Mamman är amstaff och pappan schäfer/malamute. Kommer det räcka med 1 timmes promenad och sedan...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 513
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 086
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp