av vänjing föl o sto

Rotterö

Trådstartare
Vad gör ni . Tar ni bara bort fölet en kväll?
Vad händer med stot ?
Hennes spenar som fylls med hjölk, vad händer med henne `
Minskar ni maten på stot ?
En kompis till mig har ett föl som är 6 månader . De hade tagit i sär de i två nätter nu. Mamman hade sprängfyllda juver. Vad gör man åt detta ?? :confused: :confused: :confused:
 
Man gör INGENTING åt stoets juver mer än känner så det inte blir väldigt varmt eller juverhalvorna blir olika hårda.

Mjölka inte ur etc, det stimulerar mjölkproduktionen.

Ta bort eller kraftigt minska kraftfodret till stoet, och det sinar efter ett tag.

Jag började med att separera nattetid en månad innan slutlig avvänjning. I början så rann det mjölk längs benen på stoet på mornarna, men efter någon vecka så började det avta.

Efter en månad med olika boxar på nätterna men fått gå tillsammans med dagtid körde jag helt sonika iväg med stoet. Fölis skrek lite precis när jag lastade men har sen inte brytt sig.

Men, mjölka INTE ur stoet hur synd du än tycker om henne, håll bara koll så det inte blir juverinflammation (då lär man mjölka ur och sätta in behandling). Det är tyvärr så att stoets kropp fungerar som så att sålänge det dias/mjölkas ur så producerar det mjölk. I början när man separerar så producerar stoet fortfarande "fullt" med mjölk, men efter ett tag så inser kroppen att det produceras mer mjölk än vad som behövs och stoet börjar sina.
 
Har gjort precis som ovanstående beskrev, separerar sto och föl nattetid, men låter dem gå ihop om dagarna. Fölet åker den 1 november, så det blir en månad såhär. Stoets juver är fyllt om morgnarna, men inte överdrivet. Jag tror det blir bra när fölet åker, då kommer det gå ner helt.
Tror inte det är bra att bara "ta bort fölet" utan att vänja av lite sakta först. Dels blir det en alldeles för stor omställning fodermässigt, dels psykiskt för fölet. Och så är risken att stoet får juverinflammation större.
Om man sakta vänjer av dem blir det inte lika traumatiskt när de väl flyttas helt. Ett föl som aldrig varit ifrån sin mamma får en värre upplevelse tror jag.
De går ju ner lite i vikt iallafall i början, man behöver ju inte göra det värre.
 
Vi ska behålla våran fölis . Vi kommer att få problem innan han är kastrerad. Jag har mamman och fölis och en schettis vallak. Vi ska skicka fölis på hingstbete till våren . Då ska vi betäcka om stoet.
Men innan är det problem. Så han kan nog gå kvar dagtid ett tag.
 
Jag har gjort på alla möjliga sätt vid avvänjning, lite beroende på hur förutsättningarna i övrigt har varit just då.

Det fungerar faktiskt väldigt bra att skilja dem tvärt, om man har möjlighet till det. Det brukar dock kräva att sto och föl inte kan höra varandra på några dagar, för att de ska hålla sig på rätt sida om staketen...
Detta är snabbaste sättet att vänja av. Stoets juver brukar anta formen av en spärrballong, men om man låter bli att mjölka ur så brukar det börja minska i omfång efter några dagar.

SÅg ditt senaste inlägg också.
Låt fölungen gå med shettisvalacken och ta bort mamman därifrån till en annan hage. Kom ihåg att hingstföl KAN betäcka och befrukta stona redan vid ca 8 månaders ålder!
Shettisar med lite leklusta brukar vara utmärkta fölkompisar! :)
 
Skettisen är 6 år och lite busig.
Men fölet går i genom staketet om vi tar mamman.
Han är bara 5 månade än.
Jag har en hage på ena kortsidan av ladan o en hage på andra gaveln räcker det ??
Vilket av alterna tiven är bäst . Skilja långsamt eller tvärt . :confused: :confused:
 
min förra tränare gjorde så att de hade ifrån fölet från stoet lite då och då innan de skilde helt på sto o föl.
I början fick den stå stunder i boxen brevid och senare fick den stå där på nätterna också.
Sedan flyttade dom fölet till en box längre bort där den fick stå och nu står den i spilta borta från stoboxen.

Det gick jättebra men dom skulle behålla fölet så det var ingen panik. dessutom gick dom ihop i hagen också.

Men det gick väldigt lungt och sansat till. var aldrig problem.

Ett annat stall jag vet tog en dag och flyttade alla föl ut på lösdrift och lämnade stona inne. Sedan får de aldrig gå i samma hage igen. Förrän kanske dom blir fyra år eller äldre...
Vissa föl har då varit utan mamman när stoet har ridits osv.. men det tycker jag är väldigt hastigt..
 
Vi tar alltid ifrån fölen tvärt, det är mer humant mot stona då dessa är fyllda i juvret i två dagar och sedan är det mesta över, att istället göra detta varje natt i månader tycker jag är mer ohumant mot stona.
 
Stona sinar av såpass att de inte står med sprängfyllt juver efter ett par dagar med bara separering nattetid med. Så det är inte ett dugg värre mot stona.

Sen har jag inga synpunkter på tvär resp utdragen avvänjning, olika metoder passar olika hästar och ägare bäst. Men det är INTE mer synd om stona "juvermässigt" sätt för att de separeras nattetid en månad innan total avvänjning.
 
Jag ska också behålla mitt föl, men hon åker på lösdrift för att "bli häst" under vintern, går ihop med en jämngammal kompis och det blir jättebra eftersom hon kan leka och busa med denna.
Ett föl behöver lekkompisar, annars kan de ge sig på och leka med människor. Speciellt hingstar, så släpp du ihop din med shettisen iaf, sedan tycker jag att hingstbete låter bra.
 
Jag tycker allas ideer låter jätte bra!
vi har precis för två dar sen skiljt av en av fölhingstarna i stallet ifrån mamman. Sen har vi en till hingstunge som är 2 månader yngre som ska skiljas av senare! Men som sagt. Det är väldigt viktigt att den har nån att busa av med!

Lina!
 
man ska inte avvänja fölet före den är minst 6 månader,annars kommer den få problem med tarmfloran å sånt..!!! :(
 
i stallet där jag har praktiserat så tog man bara in föket i en box och fick iväg med mamman, tvingade på fölet en drimma.....
 
Jag vill fortfarande se BELÄGG för det där påståendet om tarmfloran!

Min fölis mår utmärkt.

Däremot finns det andra skäl att inte avvänja före sex månaders ålder, diandet är en STOR trygghetsfaktor för fölet.

Men som sagt, skippa tarmfloresnacket eller kom med BELÄGG för att det är så =)
 
Jag tänker börja med att låta ungen gå i box bredvid mamma först någon hlvtimme för att sedan öka succesivt fram tills han vid sex månaders ålder står själv under natten. Vid sju-åtta månaders ålder flyttar jag stoet till ett annat stall och efter någon månad tar jag hem henne igen. Då borde hon ha sinat och fölisen och mamma vara lite mindre bundna till varandra. Fölisen kommer att få gå med sin bästa lekkompis "min" gamla arabvalack....
 
Vi rider ca 11/2 -2 tim då vår fölis är ensam i boxen.
Han blir helt vild när mamma lämnar stallet. Då klättrar han på boxväggen. Men han lugnar sig så fort hon inte syns och hörs. Då är han helt lugn.
Då mamma kommer tillbaka släpper vi in henne direkt då diar han. Detta började vi med mycke tidigt , I början var vi bara borta 5 min. han är nu 5 månader :banana:
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
627
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: nexxa
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 591
Senast: Masse
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp